Gå til innhold

Moped forran bil + idiotisk 45 km/t grense!


9drd

Anbefalte innlegg

jeg har kjørt lett-mc noen ganger, og dt går jo bra:D mn vis du er imot dt hvorfor e du her da?

8695367[/snapback]

 

Jeg fløy en gang et fly, og det gikk også bra. Kan du gjøre oss en tjeneste og skrive det i steden for dt og men i steden for mn? PFT.

 

Han er her vel for å diskutere saken, slik som deg og meg.

8695423[/snapback]

 

 

ok skal skrive det og men siden du sa det så pent, forskjell til han andre=P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har kjørt lett-mc noen ganger, og dt går jo bra:D mn vis du er imot dt hvorfor e du her da?

8695367[/snapback]

 

Jeg fløy en gang et fly, og det gikk også bra. Kan du gjøre oss en tjeneste og skrive det i steden for dt og men i steden for mn? PFT.

 

Han er her vel for å diskutere saken, slik som deg og meg.

8695423[/snapback]

 

 

ok skal skrive det og men siden du sa det så pent, forskjell til han andre=P

8695463[/snapback]

 

 

ja men du skjønner hva vi mener?

Lenke til kommentar
KRZT- hvor har du det fra at mopedføreropplæringen mangler elementer av vurdering av egen hastighet?

Den mangler ikke alle elementer av det, men det praktiske delen av kjøreopplæringen er så kort og overfladisk at man knapt nok lærer noe utover det tenkiske med gass, bremser, clutch osv. Det er fullt mulig å sitte å se ned på bakhjulet til mopeden foran og følge etter inn til et førerkort, noe også mange (de fleste?) gjør.

 

Jeg mener ikke at den mangler elementer av det, men den er ikke grundig nok og minstekravet for å bestå og få utstedt sertifikat er så lavt at man ikke kan forvente at alle har nødvendige ferdigheter for å gjøre det.

Lenke til kommentar
ja men du skjønner hva vi mener?

8695517[/snapback]

 

Ja, jeg skjønner at det går bra intill det går galt.

 

 

OT: (Det med skrivingen er forresten i retningslinjene til dette forumet, så det er et klokt valg du har gjort)

8695536[/snapback]

men kjære da=P det går ikke galt vis du kan å kjøre.... men det kunna jo ha vært strengere får å få lappen!

Lenke til kommentar

Det er klart at mange mopedister har helt andre motiver for sine valg og meninger rundt det å kjøre moped, enn et transportbehov, gjerne så trygt som mulig. Disse mopedistene får man ikke stoppet med regler. De fjerner plomber, skifter deler og freser rundt og leker seg i trafikken uansett. Disse mopedistene nøyer seg etter min erfaring ikke med en fartsøkning på rundt ti kilometer i timen.. Mennesker som bruker offentlige veier og transportmidler som leketøy er et problem, uansett alder og hastighet.

 

De som blir skadelidende, er de som gjerne vil følge reglene, og som faktisk bruker mopeden som det den er ment som- et transportmiddel.

 

Det gjør ikke saken bedre at mopedheltene framstår som bedrevitere i ungdomsmiljøet, de som kan "alt" om teknikk, kjøring og hva som er riktig og feil. Sannheten er at de svært ofte mangler grunnleggende ferdigheter. Jeg har sett mange som "har kjørt moped siden de gikk på barneskolen" slite veldig i kjøregården.

 

Jeg synes det blir helt feil at unge mennesker skal mistros på et generelt grunnlag. Har har vi med ferske trafikanter å gjøre, og så legger reglene opp til at det første møte med trafikken skal være preget av ubehagelige opplevelser, fordi de er dømt til å være rullende fartsdumper.

 

Argumentet med at "man flytter problemet opp i høyere hastigheter" faller på sin egen urimelighet. En bilist har mye mindre behov for å kjøre forbi en moped som følger trafikken enn en som ikke gjør det. Det faktum at enkelte bilister skal forbi mopeder, uansett forhold, koste hva det koste vil, er en annen sak, og et emne for førerkortopplæring av bilister.

 

Nå har jeg aldri argumentert for at mopeder skal kunne kjøres i 80 kilometer i timen. Det som burde vært tillatt, var at mopeder kunne følge trafikken i femti- og sekstisonen, uavhengig av vindretning og motbakke.

 

De som blir skadelidende, er de som gjerne vil følge reglene, og som faktisk bruker mopeden som det den er ment som- et transportmiddel.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
men kjære da=P det går ikke galt vis du kan å kjøre.... men det kunna jo ha vært strengere får å få lappen!

8695568[/snapback]

 

Poenget er at du kan ikke kjøre uten lappen. Rent teknisk sett kan du nok kjøre, men det er like skadeskutt som en fugl uten vinger. Dessuten går det også galt for de som kan kjøre, men det skjer uavhengig av bil, moped, motorsykkel, fly - you name it.

Lenke til kommentar
ja men du skjønner hva vi mener?

8695517[/snapback]

 

Ja, jeg skjønner at det går bra intill det går galt.

 

 

OT: (Det med skrivingen er forresten i retningslinjene til dette forumet, så det er et klokt valg du har gjort)

8695536[/snapback]

men kjære da=P det går ikke galt vis du kan å kjøre.... men det kunna jo ha vært strengere får å få lappen!

8695568[/snapback]

 

Jo, det kan gå veldig galt, og særlig med en slik holdning. Det at du tror du er beskyttet mot ulykke og død, fordi du er så veldig god, er livsfarlig. Trolig er du elendig på to hjul, rett og slett fordi antall kilometer/timer du har kjørt, ikke er lenge nok. Jeg garanterer deg at jeg gruser deg i kjøreferdigheter når som helst, og jeg er ikke flink til å kjøre tohjuling.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Nå har jeg aldri argumentert for at mopeder skal kunne kjøres i 80 kilometer i timen. Det som burde vært tillatt, var at mopeder kunne følge trafikken i femti- og sekstisonen, uavhengig av vindretning og motbakke.
Altså, få fjernet plomberingene på lovlig vis, det hadde vært bra!
Lenke til kommentar

@castorfiber

 

Det er ett bedre argument.

 

Jeg er heller ikke fremmed for tanken om at man kan øke hastigheten på dagens mopeder til 60 kmh. Men da bør kravene til sjåførene oppjusteres tilsvarende. I form av: at antallet elever som tar kjøreopplæring i samme gruppe begrenses, at krav til ferdighet ved oppkjøring oppjusteres, og at personer som ikke har noen form for motorvognserfaring mister rettigheten til å kjøre moped (de som er over 20 og ikke har klasse A eller B eller høyere).

 

Dette vil føre til høyere kostnader, men det viser seg jo (ved valg av farkost) at kjøpekraften er såpass stor - at det ikke nødvendigvis vil føre til økonomisk nød for noen.

Lenke til kommentar
Jeg synes det blir helt feil at unge mennesker skal mistros på et generelt grunnlag. Har har vi med ferske trafikanter å gjøre, og så legger reglene opp til at det første møte med trafikken skal være preget av ubehagelige opplevelser, fordi de er dømt til å være rullende fartsdumper.
Jeg mener ikke å mistro dem, de har samme muligheter til å gjennomgå samme type opplæring og dokumentere sine ferdighetene på samme måte som alle andre trafikanter fra de er 16 år, det heter "lett motorsykkel".

 

Moped er ment å ha svært lave krav til føreren fordi førerkortet skal være billig og lett å få og kjøretøyene skal kunne selges svært billig. Lav fart er en konsekvens av svært lave minimumskrav til fører og kjøretøy, ikke generell mistro.

Lenke til kommentar

Du mener du unngår hele poenget. Jeg synes det er noe å overveie å ta lappen på lett sykkel i dag, slik reglene er, men det er en annen sak.

 

Vær klar over at ulykkestallene blant unge mennesker vil øke drastisk, fordi hastigheten øker. Det er nok ikke videre ønskelig. Videre tvinger man masse ferske trafikanter over på et transportmiddel de ikke har behov for.

 

Det fjerner ikke mitt hovedpoeng, at plomberingen av mopeder fører til at det er farligere enn nødvendig å ferdes i trafikken, fordi man blir behandlet som det man oppleves som- en rullende fartsdemper.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Du mener du unngår hele poenget. Jeg synes det er noe å overveie å ta lappen på lett sykkel i dag, slik reglene er, men det er en annen sak.
Ja, jeg mener det. Den eneste andre gruppen traffikanter som kan ferdes lovlig langs veien med så lite opplæring er traktorer, alle andre kjøretøy har langt strengere krav knyttet til seg.

 

Det fjerner ikke mitt hovedpoeng, at plomberingen av mopeder fører til at det er farligere enn nødvendig å ferdes i trafikken, fordi man blir behandlet som det man oppleves som- en rullende fartsdemper.
Problemet med hodeløse bilister forsvinner ikke med større fart, det vet jeg selv etter 8 år som motorsyklist. Større fart øker risikoen når man ikke blir sett eller folk gjør dumme ting.

 

Lavere fart gir mindre risiko så sant man ikke ferdes på strekninger med høy fartsgrense, der har mopeder generelt ikke lov til å ferdes.

 

Problemet du tar opp med at mopeder går for sakte har mye med hvordan produsentene løser det tekniske ved å strupe motoreffekten jevnt over i stedet for smartere elektroniske sperrer som gjør dem unødvendig trege, det er jeg enig i. Mye av det løses med smartere plomberinger, men det kan gjøres innenfor lovverket vi har i dag. Om det er 45 eller 50 som er det beste er jeg heller ikke sikker på, men sånn som minimumskravene er til føreren er i dag mener jeg 60+ for mye.

 

Vær klar over at ulykkestallene blant unge mennesker vil øke drastisk, fordi hastigheten øker. Det er nok ikke videre ønskelig. Videre tvinger man masse ferske trafikanter over på et transportmiddel de ikke har behov for.

Slå opp i traffikksikkerhetshåndboken til transportøkonomisk institutt, ulykkesrisikoen for lett motorsykkel er omtrent den samme som for moped. Øker man farten for mopeder vil dem dra fra.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Jeg tror at statistikken til TØI vil endre seg, hvis man flytter en større mengde unge mennesker fra moped over til lett MC. Etter min erfaring, er de som er så seriøse at de tar MC- lappen en helt annen brukergruppe, med helt andre holdninger enn en del moped- førere.

 

Det er bra du har erfaring fra MC. Jeg har hatt lappen på tung sykkel i 30 år i år, og har faktisk kjørt hver eneste sesong ( Jubileum!! ), i følge førerkortet mitt, og har opplevd en del episoder, for å si det slik.

Der er vi enige, men det fjerner ikke det faktum at mine erfaringer på to hjul i er mye mer skremmende på moped enn på diverse sykler som følger trafikkbildet rimelig greit.

Har du erfaring med å kjøre plombert moped? Det har jeg, og det er det som er grunnen til at jeg mener det jeg gjør. Jeg har valgt moped som et billig transportmiddel til jobb i en årrekke. Det har jeg sluttet med etter at EU- mopedene kom. Det har rett og slett blitt for farlig.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
ja men du skjønner hva vi mener?

8695517[/snapback]

 

Ja, jeg skjønner at det går bra intill det går galt.

 

 

OT: (Det med skrivingen er forresten i retningslinjene til dette forumet, så det er et klokt valg du har gjort)

8695536[/snapback]

men kjære da=P det går ikke galt vis du kan å kjøre.... men det kunna jo ha vært strengere får å få lappen!

8695568[/snapback]

 

Jo, det kan gå veldig galt, og særlig med en slik holdning. Det at du tror du er beskyttet mot ulykke og død, fordi du er så veldig god, er livsfarlig. Trolig er du elendig på to hjul, rett og slett fordi antall kilometer/timer du har kjørt, ikke er lenge nok. Jeg garanterer deg at jeg gruser deg i kjøreferdigheter når som helst, og jeg er ikke flink til å kjøre tohjuling.

8695703[/snapback]

Lenke til kommentar
ja men du skjønner hva vi mener?

8695517[/snapback]

 

Ja, jeg skjønner at det går bra intill det går galt.

 

 

OT: (Det med skrivingen er forresten i retningslinjene til dette forumet, så det er et klokt valg du har gjort)

8695536[/snapback]

men kjære da=P det går ikke galt vis du kan å kjøre.... men det kunna jo ha vært strengere får å få lappen!

8695568[/snapback]

 

jo skjønner jo at det går

Jo, det kan gå veldig galt, og særlig med en slik holdning. Det at du tror du er beskyttet mot ulykke og død, fordi du er så veldig god, er livsfarlig. Trolig er du elendig på to hjul, rett og slett fordi antall kilometer/timer du har kjørt, ikke er lenge nok. Jeg garanterer deg at jeg gruser deg i kjøreferdigheter når som helst, og jeg er ikke flink til å kjøre tohjuling.

8695703[/snapback]

8699086[/snapback]

 

skjønner jo at det er større risiko;D men vill bare at mopeder skal kjør fortere.

 

men en ting æ vill si dæ: æ har kjørt lokalt der det er lov, siden æ hva 11-12 år har æ kjørt med moped:D så ikke kom her å si at jeg er en elendig kjører!! vill bare få frem meninga mi vis du skjønne?

Lenke til kommentar

.

Større fart øker risikoen når man ikke blir sett eller folk gjør dumme ting.

 

Lavere fart gir mindre risiko så sant man ikke ferdes på strekninger med høy fartsgrense, der har mopeder generelt ikke lov til å ferdes.

 

Det er der du tar feil.... det som er falig er når mopeder ikke greier å ta følge med trafikken sånn at bilister kjører forbi... en i min klasse har nå blitt påkjørt etter at dette skjedde.. det han forklarte til meg er at det som skjedde er at han ble presset ut av veien når mobeden ikke greide å følge fartsgrensen...dette skjedde fordi at bilisten ble lei av å ligge bak han i hei....skriver på forumet dit:P

km/t i en 70 sone!

da ble han presset ut av veien.

Og det er dette som er risikoen, og derfor bør vi forandre på denne loven!!

Endret av Derbiboy
Lenke til kommentar
faan kor sur æ er på denne loven!! nesten bare Norge som har denne regelen faen!

8699245[/snapback]

 

Der tar du nok feil min gode mann - det er "bare" største-parten av europa som har denne regelen.

 

Fra TryggTrafikks hjemmesider:

45 km/t kommer fra et EØS-direktiv som pålegger Norge å følge europeiske standarder. I de fleste land er mopeden et typisk bykjøretøy og uten krav om førerkort eller opplæring. Dette er nok grunnen til at EU har bestemt at den ikke skal gå fortere enn 45 km/t. I Norge hører vi fra enkelte at 45 km/t er lite i forhold til annen trafikk. Foreløpig ser det ut til at dette ikke er direkte årsak til ulykker. De fleste ulykkene skyldes som regel for høy fart i forhold til situasjonen. Presset fra andre trafikanter er mer et opplevd problem enn en årsak til ulykker. De som mener at mopeden burde gå fortere bør jobbe politisk med dette og ikke ta loven i egne hender ved å trimme mopeden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...