Gå til innhold

Pass opp for kortsvindel, slett koden din


Anbefalte innlegg

VG tar opp at den tresifrede koden bak på bakkort lett kan misbrukes på nett av andre. F.eks. av uærlige personer i butikker, utesteder osv.

 

 

Fra VG den 21.05.2007: "En VG-leser har tatt flere butikker på fersken i å notere den såkalte CVC2-koden på hans Eurocard - stikk i strid med instruksen.

 

Dermed sitter de ansatte med all informasjonen de trenger for å handle på nettbutikker i ditt navn - og på din regning."

 

Se resten her: http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=168174

 

 

Min ide er at man enkelt og greit skraper bort koden fra kortet, og heller har koden på en egen lapp (eller husker den). Dermed er det vanskeligere at noen kan misbruke kortet på internett. Bortskraping av denne koden vil jo ikke ha noen betydning i noen andre sammenhenger. :thumbup:

 

Faktisk så minsker sjangsen for misbruk av kortet enormt ved bortskraping av den tresiffrede koden, fordi man da hindrer misbruk via netthandel.

Det er ganske tragisk at alt som skal til å shoppe fritt på nettet er avskrift av tallene på kortet, et bilde av kortet, eller et stjålet kort. Det er ingen hemmelige koder for netthandel.

Det er jo ikke lett å bevise at noen andre har misbrukt ditt kort på internett!

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så flaks jeg har da, siden jeg må bruke sikkerhetskoder fra nettbanken min når jeg betaler fra nett.

 

Trodde da det var slik for alle. :)

8664952[/snapback]

 

Ja, nettbanker har egne koder i tillegg som ekstra sikkerhet. -Men dette har ikke noe med handel i internettbutikker.

Så alle bankkort med Visa logo på kan misbrukes på internett både i norske og utenlandske butikker, kun ved hjelp av tallene på kortet.

 

Siden det tre tallene som nevnes kun er for betaling via internett, så er det trygt å skrape dem vekk, fordi det vil ikke ha noen konsekvenser, utenom økt sikkerhet for deg.

Men husk å notere koden FØR du skraper den bort.

Lenke til kommentar
Så flaks jeg har da, siden jeg må bruke sikkerhetskoder fra nettbanken min når jeg betaler fra nett.

 

Trodde da det var slik for alle. :)

8664952[/snapback]

 

Ja, nettbanker har egne koder i tillegg som ekstra sikkerhet. -Men dette har ikke noe med handel i internettbutikker.

Så alle bankkort med Visa logo på kan misbrukes på internett både i norske og utenlandske butikker, kun ved hjelp av tallene på kortet.

 

Siden det tre tallene som nevnes kun er for betaling via internett, så er det trygt å skrape dem vekk, fordi det vil ikke ha noen konsekvenser, utenom økt sikkerhet for deg.

Men husk å notere koden FØR du skraper den bort.

8666350[/snapback]

 

Nå er det ikke slik at jeg er den mest hyppige handleren på nett, men når jeg betaler mobilregning via Chess.no sine sider må jeg bruke sikkerhetskoder i tillegg til kortnummer, utløpsdato og CVC2. Dette gjelder også for noen andre sider, som jeg ikke husker (eller tør å oppgi her? ;)) for øyeblikket.

Lenke til kommentar

De med postbanken må nå bruke sikkerhetskode, generert av den lille grå dingsen man har hjemme, både for å logge på og overføre penger via nettbank, og betale med VISA på nettbutikker. Regnet med resten fulgte med? De siste to gangene jeg har handlet (eurobuy.no og komplett.no) måtte jeg frem med sikkerhetskortet for å fullføre handelen.

Lenke til kommentar
Nå er det ikke slik at jeg er den mest hyppige handleren på nett, men når jeg betaler mobilregning via Chess.no sine sider må jeg bruke sikkerhetskoder i tillegg til kortnummer, utløpsdato og CVC2. Dette gjelder også for noen andre sider, som jeg ikke husker (eller tør å oppgi her? ;)) for øyeblikket.

8667976[/snapback]

Det gjelder sider med "Verified by VISA" og "MasterCard SecureCode". Så lenge det finnes sider som ikke har dette, er det egentlig ingen vits i systemet. Det er det samme med chip på kort - det skulle bli så mye sikrere, men siden alle kort fremdeles har magnetstripe er det en vits.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...