Gå til innhold

R700 støtter DX 10.1?


Anbefalte innlegg

når HD2900 XTX og 2950XTX kommer så blir disse etter det jeg vet produsert ved 65nm teknikk, og vil av flere grunner, også det jeg har nevnt få høyere klokkefrekvens.

 

det har også vært snakk om at den dedikerte kretsen for AA var defekt, og dermed deaktivert. Og at det er derfor at AA på HD2xxx seriene er "SW" AA, eller programmerbar for å si det på en annen måte.

 

hvis dette er sant, så håper jeg at de klarer å fikse dette når de skal lage prosessorene ved 65nm. de har i allefall en stor mulighet her, sett at dette ryktet (om at AA kretsen(e?) er ødelagt) er sant.

 

Ang. at R700 skal bli forsinket, så husk nå på at ATI nå heter AMD, og har fått ny styring. som ønsker å snu denne trenden.

om den blir snudd med en gang er ikke sikkert, men bare se på linux-drivere, det har blitt bedre allerede ;)

8668162[/snapback]

2900XTX kommer til å være samme samme R600 som i 2900XT, bare med 1GB GDDR4 isteden for 512MB GDDR3. Klokkefrekvensen på GPU blir den samme

Kilde:

http://www.xbitlabs.com/news/video/display...0520232515.html

 

ATi har også bekreftet at det ikke er noe galt med AA-delen i R600, og at den er designet for at shaderene skal gjøre mye av jobben med AA.

 

At ATI heter AMD merkes foreløpig ikke noe til på Linux-siden, ja, de har sagt at de har planer om å gjøre driveren open-source, men ikke noe om hva og når. Ellers er ting som det pleier å være... Endel bugs har blitt fiksa, men ytelsen er elendig (i april-driveren for Linux yter GeForce 6800GT bedre enn x1950xtx i mange OpenGL applikasjoner). R600 støtte er enda ikke klar, men skal vist komme i juni eller juli. Crossfire er ikke støttet i Linux.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har hørt om den funksjonen før, men da under ett annet navn.

 

ATI TruForm

TruForm ble først lansert innebygget i ATI's 8500 kort, og kom senere i en oppgradert version i 9x00 serien fra ATI, men det slo aldri an grunnet noen problemer med implenteringen av den funskjonen og DX8 og DX9 og funksjonen gikk i glemmeboken hos dem fleste :p

Det er nok ikke helt det samme. Problemet med Trueform var at den tok alt under et, også kanter som skal være rette ble buet/avrundet. Samt det var også en del problemer med å bruke det med nyere grafikk funksjoner.

HW støtten ble tverimot allerede tatt ut med 9x00 serien.

 

Edit: R600 har forøvrig en hw tesselation enhet som kan programeres utsiden av API'et.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Raptor,22/05-2007 : 00:55]
når HD2900 XTX og 2950XTX kommer så blir disse etter det jeg vet produsert ved 65nm teknikk, og vil av flere grunner, også det jeg har nevnt få høyere klokkefrekvens.

 

det har også vært snakk om at den dedikerte kretsen for AA var defekt, og dermed deaktivert. Og at det er derfor at AA på HD2xxx seriene er "SW" AA, eller programmerbar for å si det på en annen måte.

 

hvis dette er sant, så håper jeg at de klarer å fikse dette når de skal lage prosessorene ved 65nm. de har i allefall en stor mulighet her, sett at dette ryktet (om at AA kretsen(e?) er ødelagt) er sant.

 

Ang. at R700 skal bli forsinket, så husk nå på at ATI nå heter AMD, og har fått ny styring. som ønsker å snu denne trenden.

om den blir snudd med en gang er ikke sikkert, men bare se på linux-drivere, det har blitt bedre allerede ;)

8668162[/snapback]

2900XTX kommer til å være samme samme R600 som i 2900XT, bare med 1GB GDDR4 isteden for 512MB GDDR3. Klokkefrekvensen på GPU blir den samme

Kilde:

http://www.xbitlabs.com/news/video/display...0520232515.html

 

ATi har også bekreftet at det ikke er noe galt med AA-delen i R600, og at den er designet for at shaderene skal gjøre mye av jobben med AA.

 

At ATI heter AMD merkes foreløpig ikke noe til på Linux-siden, ja, de har sagt at de har planer om å gjøre driveren open-source, men ikke noe om hva og når. Ellers er ting som det pleier å være... Endel bugs har blitt fiksa, men ytelsen er elendig (i april-driveren for Linux yter GeForce 6800GT bedre enn x1950xtx i mange OpenGL applikasjoner). R600 støtte er enda ikke klar, men skal vist komme i juni eller juli. Crossfire er ikke støttet i Linux.

8668920[/snapback]

det står nå at det ikke er offisiellt bekreftet, så jeg velger fortsatt å tro at XTX kommer med 65nm teknologi.

at det ellers skal være den samme kjernen er nok korrekt, og som andre viser nå, så var det neppe noe galt med en AA del av gpuen alikevel. iallefall offisiellt...

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar
Tesselering ser jo veldig kjekt ut det da! Bra at de utvikler slike løsninger!

8663017[/snapback]

Jeg tenker stikk motsatt - dette bidrar jo bare til å åpne gapet mellom ATi og Nvidia, og før vi vet ordet av det har vi spill som ser rævva ut på ATi men bra ut på Nvidia og omvendt. Jeg vil heller ha spill jeg kan spille like bra uansett kort. Litt ytelsesforskjeller er det jo, men spillene ser da i det minste like ut per dags dato, for det er brukt samme teknologier.

8664802[/snapback]

 

Trenger ikke å bli noe problem i hele tatt. MistaPi sier her at TrueForm ikke slo an på grunn av at alle kanter ble utjevnet og da er det klart at det ikke blir særlig bra og mest sansynligvis bare krøll over hele linja når utviklere lager og tester grafikkløsninger. Men dersom denne tesseleringen viser seg å faktisk slå av hos flere mayor spillfirmaer, så tar nok nVidia etter og vips så er det like standard som bump, offset og diffuse mapping osv! :) Forhåpentligvis.

Uansett, det sier seg selv at slike løsninger vil komme da grafikk blir mer og mer aktuelt og videreutviklet og denne løsningen kan jeg ikke se en eneste bakdel med. Bortsett fra at ATI kanskje tviholder på den, men da graver de jo sin egen grav angående denne funksjonen. Får bare håpe. Virker veldig lovende på mange måter. Bare det blir enkelt nok å slå av og på og å teste med for utviklerne. Funksjoner som er for avanserte til at de er praktiske slår nok ikke an uansett.

Endret av Randy Sledgehammer
Lenke til kommentar

Så det folk sier er at siden jeg kjøpte 8800 kort for å være litt "up to date" så må jeg gå å kjøpe ett nytt skjermkort IGJEN uten nesten å ha brukt DX10 supporten på det?!?!

 

Det er jo HEEEEELT Mongo! :/

 

Føler meg helt rundlurt!

Kan de liksom ikke bruke og utnytte den teknologien de allerede har, og melke den en god stund før de begynner med noe nytt noe liksom?

Så folk føler at de får noe ut av det...

 

/thumbdown

Endret av Shaper^
Lenke til kommentar
Det er jo HEEEEELT Mongo! :/

 

Føler meg helt rundlurt!

8678112[/snapback]

Du er iallefall ganske lettlurt! :!:

 

Dette er bare rykter så langt. Vi vet enda ikke hva Microsoft planlegger at skal komme i DX10.1 eller DX11.

 

Desuten er det alltid naturlig å snakke om neste versjon av en programvare...

Lenke til kommentar

Fant en artikkel på Elitebastards.com som er datert 9. august 2006, så DX10.1 er ikke noe nytt som akkurat er lansert.

Og med tanke på at det fremdeles produseres DX9 skjermkort så vil jeg tro at DX10.1 blir å utnytte den krafta som finner i nåværende og fremtidige DX10 kort, og ikke innføre nye ting som ikke finnes i bla. GF8000serien og Radeon X2000serien.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Minimumskrav for UT3 er vel egentlig SM3-kapable kort.  Fordi den bruker Unreal 3 engine som krever akkurat det. (R6 Vegas vil vel ikke kjøre på noe mindre såvidt jeg vet). Crysis på den annen side ser ut til å kunne klare seg med minimum SM2.0-kort.

8664433[/snapback]

UE3 støtter SM2.0, og jeg regner med at UT3 følger etter når systemkravene lanseres, selv om Vegas ikke gjør det.

8664638[/snapback]

Spådommen min om at UT3 støtter SM2.0 er rett

 

MistaPi

Interessant lesning!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...