Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å begynne med C betyr då at ein begynner med prosedural programmering, og ikkje objektorientert som er kravet i dag.

 

Men er det noko spesiell grunn til at du skal begynne i C?

Java og C/C++ er ikkje så ulike og java er meir pedagogisk lagt opp enn C/C++ og dermed "enklare" å starte med.

Og då etterpå gå over til C++

Lenke til kommentar

Skrev i VB før, men har bestemt meg for å gå over til C/C++, så tror ikke det blir noe av Java (selv om jeg har tenkt noe på det). Vurderer nå sterkt C. Men hva er best om man senere skal jobbe med f.eks operativsystem? Regner med Java er best når det kommer til spill?

Lenke til kommentar

Viss du går litt mot universitetsmetoden så speler det liten rolle kva språk ein koder i, men metodikken.

Universiteta legg opp til ei programmeringsopplæring der ein skal lære metodikken bak programmeringa , om det er C++, Java, Simula eller C# så har ein eit rammeverk som er felles for dei alle.

Det enkeltes språks særeigenheiter og spesialting kan ein lære mykje raskare enn å "lære" eit nytt språk når metodikken er inne.

Lenke til kommentar

C++ er fortsatt prosedural programmering med støtte for klasser, derfor legger jeg vekt på at C++ er C, pluss pluss.

I motsetning til Java, der programmeringen er objektorientert fra første linje.

Et vanlig C program lar seg fint kompilere i en hvilken som helst C++ compiler, noe som var litt av idéen bak C++.

 

Grunnen til at jeg foreslår C, er at man kan da først lære seg språket C, for deretter å begynne med klasser etterhvert.

Lenke til kommentar
Da var jeg i gang med guiden til Jaffe. Når jeg er ferdig med den, hva bør jeg da gjøre? Tror ikke det vil ta så lang tid, ettersom jeg kan gjøre mesteparten av de tingene i C++. Bla if og løkker er jo likt :D

8662586[/snapback]

 

Så og si alt i guiden er likt i C++. Stort sett er det ikke før man kommer borti objektorientering at C++ avviker fra C.

 

Men hva er best om man senere skal jobbe med f.eks operativsystem? Regner med Java er best når det kommer til spill?

 

Hva tenker du på? Jobbe med operativsystem på hvilken måte?

 

Java er ikke bra til spillprogrammering. I spill-businessen brukes C og spesielt C++ mest. Java kjører i en virtual machine, noe som hemmer effektiviteten sterkt (man må utnytte maskinen best mulig når man lager spill).

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Har aldri lest en bok om C, annet enn den selvsagte "The C Programming Language". Den er grei å ha som dokumentasjon og noe å slå opp i om det er noe man lurer på. Ellers er det vel å søke litt rundt etter bøker som passer det du vil bruke C til. Men husk at jeg skal skrive mer på guiden, f.eks. om pekere, som er en veldig viktig funksjonalitet i C (i sammenheng med dette kommer jeg nok også til å skrive om minneallokering).

Lenke til kommentar

Ikke velg C med mindre du har en god grunn til det. (F.eks. hvis du skal konsentrere deg om å skrive drivere og sånt.) Hvis du skal skrive vanlige programmer er det ingen grunn til å skrive C hvis valget står mellom C og C++. C++ ER objektorientert uansett hva folk måtte mene, og dette er en fordel. C++ tar litt lengre tid å lære, men den tiden er vel verdt det. Om du så skulle finne ut av at du heller vil kode C, så er ikke det noe problem. Det er lettere å gå fra C++ til C enn omvendt.

Lenke til kommentar

Begynner å bli forvirret, vet ikke hva jeg skal velge :confused: Et godt argument for å velge C++ er at jeg har en bok om det (som jeg har lest 1/3 av). Vis du sier at det er lettere å gå fra C++ til C og at C++ egner seg mer til vanlige programmer osv, bør jeg kansje revurdere valget mitt...

C er kanskje mest vanlig å bruke til OS-programmering (Linux er f.eks. skrevet i C), men det er fullt mulig å bruke C++ til det, og det ser ut som det blir brukt mer enn før.

8666065[/snapback]

Er Linux skrevet i C? Mente det var skrevet i C++ :hmm: Men hva er best når det kommer til spill?

Endret av Mr. Bakke
Lenke til kommentar
Begynner å bli forvirret, vet ikke hva jeg skal velge :confused:  Et godt argument for å velge C++ er at jeg har en bok om det (som jeg har lest 1/3 av). Vis du sier at det er lettere å gå fra C++ til C og at C++ egner seg mer til vanlige programmer osv, bør jeg kansje revurdere valget mitt...
C er kanskje mest vanlig å bruke til OS-programmering (Linux er f.eks. skrevet i C), men det er fullt mulig å bruke C++ til det, og det ser ut som det blir brukt mer enn før.

8666065[/snapback]

Er Linux skrevet i C? Mente det var skrevet i C++ :hmm: Men hva er best når det kommer til spill?

8666550[/snapback]

 

Linux-kjernen er skrevet i C, men det er sikkert mange tilleggsprogrammer og verktøy som er skrevet i C++ og andre språk. Når det kommer til spill er nok C++ langt på vei mest brukt, da objektorientering er spesielt hendig når man vil representere et objekt i spillet, i koden (dette kom uklart frem :p).

 

Det er såpass liten forskjell på C++ og C at om du lærer C++ ordentlig vil du nok lett kunne gå over på C når det trengs. Bare husk å ikke blande C-kode med C++-kode (det vil si å bruke printf i stedet for cout osv.), dvs. ikke følg guiden min :p

Lenke til kommentar
C++ organisert og nymotens! HA! jeg ler!

desverre er C++ uoversiktelig, og gammeldags.

 

Jeg foreslår C først, siden C++ er nemlig C, ++

kan du C, blir det lettere å lære C++ etterpå, siden C++ bare bygger videre på C.

8661094[/snapback]

 

Enig. Men igjen kan man diskutere, hvorfor gidde å sette seg inn i C/C++ nå om man ikke skal jobbe dypt nede i hierakiet med driver etc.. Java er ifølge mange fremtiden..

 

Å begynne med C betyr då at ein begynner med prosedural programmering, og ikkje objektorientert som er kravet i dag.

 

Men er det noko spesiell grunn til at du skal begynne i C?

Java og C/C++ er ikkje så ulike og java er meir pedagogisk lagt opp enn C/C++ og dermed "enklare" å starte med.

Og då etterpå gå over til C++

8661177[/snapback]

 

Når du ikke klarer å skrive prosedyreorientert programmering riktig, tviler jeg egentlig på at du egentlig vet hva du skriver om.

 

Objektorientert programmering er overhodet ikke kravet innen programmering i dag, det er bare en annen filosofi på programmering enn prosedyreorientert. Jeg kjenner forresten flere som jobber med å skrive prosedyreorienterte programmer!

Lenke til kommentar

At prosedyreorientert progammering ikkje er død er de tingen tvil om, men det er no litt merkeleg at to største utdanningsinstitusjonene i landet NTNU og UIO begge kjører objektorientering som struktur på programmeringsfagene sine (NTNU har jo begge ;) ).

 

Og eg trur ein del utviklingsleirar hadde satt foten ganske fort ned om ein hadde begynt på scratch i eit prosjekt med å kode prosedyreorientert, iallefall med java, .Net og ein del andre hotte programmeringsspråk.

Andre språk derimot f.eks C og Fortran vil nok kjøre prosedyreorientert

 

Når det gjeld skrivefeilen så var det heller at eg tenkte engelsk og skreiv norsk

http://en.wikipedia.org/wiki/Procedural_programming

Lenke til kommentar
At prosedyreorientert progammering ikkje er død er de tingen tvil om, men det er no litt merkeleg at to største utdanningsinstitusjonene i landet NTNU og  UIO begge kjører objektorientering som struktur på programmeringsfagene sine (NTNU har jo begge ;) ). 

 

OO-tankegangen har sin opprinnelse her i Norge ;) En annen grunn til at introduksjonskursene holder seg til OO-paradigmet er at det er lettere tankegang å mappe fysiske objekter til objekter i koden.

 

Hvis du graver litt dypere i faglisten til NTNU så vil du se at de videregående fagene baserer ofte på andre programmerings paradigmer (mange fag har også OO).

 

Og eg trur ein del utviklingsleirar hadde satt foten ganske fort ned om ein hadde begynt på scratch i eit prosjekt med å kode prosedyreorientert, iallefall med java, .Net og ein del andre hotte programmeringsspråk.

Andre språk derimot  f.eks C og Fortran vil nok kjøre prosedyreorientert

 

Det kommer helt ann på prosjektet. Skal man kode et program som styrer en chip så vil jeg ikke si at objektorientert er veien å gå.. Men om man skal skrive en web-applikasjon (som er så hot nå for tiden) så ville jeg selvsagt gått for et objekt-orientert språk. Om prosjektlederen da ikke hadde satt ned foten sin på noe annet så ville jeg påstå at han ikke kunne jobben sin ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...