Gå til innhold

Innføring i programmeringsspråket C


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Åpn opp CMD og naviger deg til mappa der programmet ligger (du finner guider for sånt på nettet) og kjør programmet ved å skrive navnet dets.

 

F.eks. om jeg har et program, hallo.exe, på skrivebordet:

 

C:\Documents and Settings\Johan> cd Desktop

C:\Documents and Settings\Johan\Desktop> hallo

 

Evt. kan du skrive hele filnavnet inkl. "exe" på slutten.

Lenke til kommentar

Men det hadde kansje hvert en fordel med system("pause") i eksemplene? Slik at brukeren får tid til å se hva som står.

 

Edit: Kansje det står noe om dette senere i guiden, jeg har ikke kommet så langt :p Lurer fortsatt på om jeg skal begynne på C eller C++ :hmm:

Endret av Mr. Bakke
Lenke til kommentar

Du kan bruke GTK/GTKmm som biblioteker å lære det språkene.

GTK => C

GTKmm => C++

 

C er funksjonsbasert, i C++ har du objecter og klasser.

Du har jo headerfiler i C men det er ikke det samme som klasser.

Begge språkene er veldig utbrett, C++ med OOP vil nok være et bra valg.

Hvis OOP ikke er aktuelt kan du like godt velge C.

 

Objekt orientert programmering er et veldig kraftig verktøy når prosjektene blir større!

Lenke til kommentar
Men det hadde kansje hvert en fordel med system("pause") i eksemplene? Slik at brukeren får tid til å se hva som står.

 

Edit: Kansje det står noe om dette senere i guiden, jeg har ikke kommet så langt :p  Lurer fortsatt på om jeg skal begynne på C eller C++ :hmm:

8659694[/snapback]

 

Konsollprogrammer skal kjøres fra konsollen. Gjør man det, ser man hva programmet printet på skjermen før det avsluttet. Men jeg kan vel alltids legge til at man kan bruke system("pause") (riktignok bare på Windows) dersom man vil kjøre det "direkte".

Lenke til kommentar
For Windows-brukere, anbefaler jeg brukervennlige Dev-C++, som er både kompilator og teksteditor i en og samme pakke.

Vis de bruker Dev-C++ tror jeg ikke de vil kjøre programmet fra konsollen, og derfor støte på problemer uten system("pause"). Men som sagt, for Linux brukere blir ikke det noe problem.

 

Edit: Dessuten vil vel ikke "pause" fungere i Linux uansett.

Endret av Mr. Bakke
Lenke til kommentar

Oisann, har du sett. Fikset det nå. Jeg må innrømme at jeg har skrevet de enkleste eksemplene uten å teste koden, så det kan være det er flere slike feil, men jeg har ikke sett noen.

 

Det som irriterer meg er at forumet ikke kan ha store nok innlegg til at jeg kan ha hele guiden i ett innlegg. Hvis jeg skal skrive mer nå, må jeg starte et nytt innlegg som da kommer langt etter de andre. Blir litt uryddig av sånt :/

Lenke til kommentar
Hvis jeg skal skrive mer nå, må jeg starte et nytt innlegg som da kommer langt etter de andre. Blir litt uryddig av sånt :/

8664957[/snapback]

Du burde kanskje postet mange tomme innlegg i begynnelsen (eller med teksten "Reservert inntil videre" pga. fjortentegnsregelen) slik at du etterhvert kunne erstatte innholdet i dem med tekst.

 

Kanskje en moderator kan få fikset dette?

 

Alternativt kan en flytte diskusjonen av denne (og evt. andre) brukerguiden til en egen tråd (kanskje i et underforum).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...