Gå til innhold

Hvordan starte eget transport firma?


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge gått med en drøm om å eie min egen lastebil. Det jeg har lyst til er å kjøre tippbil med jord, stein og eventuelt asfalt.

 

Bor i Nord Norge så det er begrenset til 6 - 8 mndr i året hvor dette er mulig, og tenker da på å kjøpe eventuelt lease en krokløft bil med dumperkasse og kontainerkasse slik at jeg også kan kjøre distrubisjon / kontainer kjøring på vinteren.

 

Men dette er stort sett så langt jeg kommer, vet ikke helt hvordan jeg skal komme meg videre... Joda, har meldt meg på løyvekurs fra NKI....

 

Men jeg trenger mere informajon om hvordan man gjør det videre...

 

Er det feks. vanlig å ta kontakt med entrepenører på forhånd å forsøke å få en avtale om kjøring hos dem... eller må man bare gamble på å kjøpe bil også ta kontakt med potensielle oppdragsgivere i etterkant?

 

Hvilken time pris skal man opperere med? Har hørt snakk om 500-600 kr for bil og mann pr time + mva.

 

Har søkt på google og kvasir uten å finne noe særlig informasjon rundt det å starte med egen bil, og håper noen her kan gi meg noen gode råd...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vanligste er jo å skaffe seg kontaktnett via arbeidssted, og deretter løsrive seg fra bedriften og starte opp for seg selv. Men ja, jeg ville nok ha undersøkt med eventuelle kunder og klienter for oppdrag, og deretter leaset alt. Opprettet enkeltmanns foretak og hatt hjemmekontor. Om man skal drive med jord og stein bør man nok ha en gravemaskin i foretaket også, eventuelt en partnerbedrift. Men man kan jo være heldig og finne mange kunder som har tilgang på alt annet nødvendig utstyr.

 

Det jeg ville gjort videre er å lage et budsjett som lister alle kommende utgifter relatert til foretaket. Deretter liste opp hva man må ha av inntekt for at det skal gå rundt. Da kan man finne ut hvor inntekten skal ligge, og hvor mange oppdrag man må ha for at det skal gå rundt. Da er det lettere å finne ut hvor timeprisen bør ligge.

 

Da er neste steg å kontakte og finne informasjon om konkurrenter, du kan ringe inn og late som du er kunde, og spørre etter priser for oppdrag som ligner på de du ønsker å ta. Da finner du ut hva konkurrentene ligger på(dette er ikke ulovlig, men kanskje uetisk siden du sløser med tiden deres).

 

Hvis du ønsker et større foretak, må du lage en forretningsplan og finne investorer og lignende, om du da ikke ønsker å ta hele risikoen selv via egenkapital og lån.

Endret av skromt
Lenke til kommentar
Dumperbiler er det jo mangel på så det burde være ett greit forsøk, du kan jo sjekke om det er noen transportsentraler i ditt område som kan tenke seg og ta deg inn.

8665775[/snapback]

Ja er i kontakt med den lokale transportsentralen, jeg har hørt at de tar mye av "kaka" men jeg får vente å se hva de kommer med...

 

Med en timepris på mellom 5-600 kr burde det gå å gjøre butikk av det om man kjører selv, og man får nok kjøring...

 

Er også usikker på om man kan kjøre noe utenom transportsentralen om man først er tilknyttet der, men det får jeg sikkert vite når de kommer med et forslag til meg...

 

Uansett så tror jeg at dette er noe jeg kan få til, og jeg gleder meg til å komme ett skritt videre.

Lenke til kommentar

Er en risk uansett dette. Det å starte direkte for seg selv uten gode kontakter kan gjøre det vanskelig i begynnelsen. Oppdragsgivere bestiller ofte biler/sjåfører det vet gjør en god jobb,så du kan fort bli siste prioritet,men stort sett er det nok masse å gjøre.

De som oftest har ødelagt for bileiere er når bilen bryter sammen,så her er det viltig å ha ordentlig redskap med god service-avtale og forsikringer. Ny tipp bil ligger vel på ca 1.500.000+henger???

I kortidskontrakter som sikkert du kan komme til å kjøre på, krever nok oppdragsgiver at du stiller med ny bil "umiddelbart" dersom bilen din stopper. Men er du litt skru-kyndig er det veldig positivt,da mange problemer kan løses på stedet.

En transportsentral tar seg ofte godt betalt,men de flste gjør vel en masse papir arbeid for en om jeg ikke tar veldig feil,så kan nok hende noe slikt er gunstig i begynnelsen

Lenke til kommentar

Det jeg anbefaler i et slikt tilfelle er: Start AS, det krever egnekapital, men du får ikke leaset en stor bil uten det uansett. Går du konkurs som enk eller ans kan du titulere deg gjeldslave resten av livet, går du overende med et AS taper du det du har satset med mindre du har vært slem.

 

Snakk med din lokale næringshage, eller næringssjef i kommunen din, de kan gi deg tips og råd om etablering, og kanskje oppstartsstøtte. Mange kommuner tilbyr billige lån.

 

Sjekk ut Innovasjon Norge, og deres muligheter for å gi støtte.

Bor i Nord Norge
Distriktsutviklingsstøtte! Eller kanskje omstillingsmidler fra Aetat.

I tillegg kan man i noen tilfeller motta arbeidsledighetstrygd i oppstartsfasen.

 

Fins det noen større selskaper i området som kan tenkes å benytte dine tjenester?

 

 

Husk på; firmaet ditt er ikke startet før den første handel er gjennomført, stå på!

 

Er det feks. vanlig å ta kontakt med entrepenører på forhånd å forsøke å få en avtale om kjøring hos dem... eller må man bare gamble på å kjøpe bil også ta kontakt med potensielle oppdragsgivere i etterkant?
Ja takk, begge deler!

 

Har hørt snakk om 500-600 kr for bil og mann pr time + mva.

Uten at jeg vet hva en lastebil benytter i drivstoff, eller koster per kilometer(leasingkostnader) tror jeg 5-600 er litt lite. Dette avhenger uansett av markedet ditt. En pekepinne, hvis du vil ha betalt 120 kroner i timen for eget arbeid, og bruttofortjeneste er 25%, bør din inntjening være minst 400 kroner per time.

Endret av gorber
Lenke til kommentar
Det jeg anbefaler i et slikt tilfelle er: Start AS, det krever egnekapital, men du får ikke leaset en stor bil uten det uansett. Går du konkurs som enk eller ans kan du titulere deg gjeldslave resten av livet, går du overende med et AS taper du det du har satset med mindre du har vært slem.

8668348[/snapback]

 

Ville vurdert ett NUF, billigere og få opp og gå og man slipper revisor.

Lenke til kommentar
må man ikke ut i 100.000 i egenkapital for AS?

8673020[/snapback]

 

Jo, det må man men det er jo en rein formalitet som teoretisk kan hentes tilbake dagen etter.

Du har revisorkostnader som drar opp litt kostnader men jeg håper at revisorkravet forsvinner i løpet av relativt kort tid.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke at et NUF er så mye "billigere" å få opp å gå. Et AS koster 6000 registert hos Brreg.no.

 

AS eier Nuf i alle fall 15 ganger i forhold til seriøsitet.

8672924[/snapback]

 

Muligens men det forandrer ikke på fakta at det er enklere med NUF og at NUF er mye bedre enn ENK eller ANS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...