Gå til innhold

TEST: Spill dine spill i Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra artikkel. Men la fort merke til at wine ikke var med i source-testen.

Jeg hadde selv problemer med ekstremt lav FPS, men det løste seg ved å starte steam på denne måten:

 

WINEDEBUG="fixme-all" wine '/home/lasse/Spill/steam/steam.exe'

 

Kan du ikke prøve igjen også oppdatere artikkelen hvis det går bedre med den kommandoen?

Lenke til kommentar

Takk for nok en flott test Robin, utrolig bra at noen belyser denne siden. Må si jeg er fortsatt meget skuffet over emuleringen. Var det slik at noen av spillene du emulerte var OpenGL basert? Jeg prøvde Doom3 v.h.a. wine, og det ga upåklagelig ytelse, men da er vi jo over i spill som også finnes i linux versjon.

 

Ellers må jeg si at jeg er meget positivt overrasket over Quake resultatene. Du får altså 21,5% flere fps under Fedora 7 enn under Vista. Det hadde jeg aldri trodd, sier vel litt om hvor vant en er med å høre hvor fantaskisk MS plattformer er for gamere. Dette bør du absolutt grave dypere i, kjør gjennom flere spill med linux versjoner er du snill, gjerne fra Id software.

Lenke til kommentar

Bare Quake var basert på OpenGL her, du kan vel også kjøre WoW i OpenGL modus for å få høyere FPS... Har jeg lest...

 

Og det er ikke emulering. Wine står for Wine is Not an Emulator ;)

 

Og jeg vil skrive mer om Linux versjoner av spill, neste gang blir når Enemy Territory: Quake Wars kommer ut...

 

Helt til slutt så ja, jeg prøvde WINEDEBUG="fixme-all" men problemet var der fortsatt, har aldri opplevd dette problemet før og skal se om dette gjentar seg til neste gang, kan hende det var noe tull med min versjon av Wine...

Lenke til kommentar
Og det er ikke emulering. Wine står for Wine is Not an Emulator ;)

Jada, de sier så. Du forstod ihvertfall hva jeg mente, og jeg finner ikke noe annet beskrivende ord som ville fylt hensikten. Så inntil wine gjengen finner et bedre ord, tar jeg mine friheter. I tilfellet her, hvor det vel er snakk om directx, og ytelsestapet er så dramatisk, skal man være rimelig gira på sære definisjoner for å ikke kalle det emulering :)

 

Ser frem til fortsettelsen, dette begynner jo virkelig å bli moro.

Lenke til kommentar

"du kan vel også kjøre WoW i OpenGL modus for å få høyere FPS... Har jeg lest..."

 

Så du vet ikke hvordan du bytter til OpenGL i wow? Da kan kanskje det være grunnen til forskjellene? :p

 

For å få OpenGL så må de endre verdien "d3d" til "OpenGL" i config filen(Program Files/World of Warcraft/WTF/).

 

edit:

Er også noe du kan endre i Regedit... På ubuntuforums står det at du vil få dobble fps-en,

men det virker litt optimistisk imo

 

https://help.ubuntu.com/community/WorldofWarcraft

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar
"du kan vel også kjøre WoW i OpenGL modus for å få høyere FPS... Har jeg lest..."

 

Så du vet ikke hvordan du bytter til OpenGL i wow? Da kan kanskje det være grunnen til forskjellene? :p

 

For å få OpenGL så må de endre verdien "d3d" til "OpenGL" i config filen(Program Files/World of Warcraft/WTF/).

 

edit:

Er også noe du kan endre i Regedit... På ubuntuforums står det at du vil få dobble fps-en,

men det virker litt optimistisk imo

 

https://help.ubuntu.com/community/WorldofWarcraft

9046241[/snapback]

 

Desverre er det mye problemer med Opengl, so skal du ha det til å vikre må du stille på ein del forskjelige konfigurasjoner i wine:/

 

D3d funker fett nok for meg og merker ingen hakking her :D

Lenke til kommentar
En del konfigurasjoner i wine? Har aldri gjort mer enn det som står i den guiden, og har funket glatt hver gang.

9089878[/snapback]

 

så med å følge den guiden funker opengl på World of Warcraft med den senetse patch og wine version 0.9.40 uten problem?

 

 

hmm får ta og prøve det da :D

Lenke til kommentar

Vel ffxglow og death hjalp lite , men med å edite registeret so fekk eg fiksa det:)

 

So no kjører eg Opengl og det ser ut til å virke fint ja:)

 

 

Takk for tipset :D

 

 

btw enkelte plasser gjekk fps fra 22 til 94 :thumbup: , sjølv om eg ikkje merker noen forskjell da:P

Endret av Teroedni
Lenke til kommentar

CS:source får karakteren "gold" i wines appdb. Så tror nok du får grei fps dersom pcen din ikke er gammel...

 

www.winehq.org Der står det hvordan du innstallerer og dersom du klikker deg inn på "appdb" så kan du søke etter windowsapplikasjoner. Der kan du få en pekepinne på hvor bra det fungerer gjennom wine og tips og triks for å innstallere og kjøre programmet.

Lenke til kommentar
CS:source får karakteren "gold" i wines appdb. Så tror nok du får grei fps dersom pcen din ikke er gammel...

9104950[/snapback]

 

Anelse på hvor FPS`en ligger der??

Ja jeg har kraftig nåkk pc, så får jeg til å legge inn CS: S på linuxen (Ubuntu), så vil Win være historie :D

Lenke til kommentar

Har ingen personlig erfaring med å spille cs:s med wine, med dersom du vil prøve selv så tar det ikke lange tiden å innstallere wine. (se linken jeg gav deg)

 

Så går du på linken som jeg skrev i forgje post, klikker deg inn på "appdb", så søker du på "steam" og der finner du nok en eller annen guide for å innstallere steam.

 

Så innstallere du cs:s på vanlig måte, og skjekker opp "counter strike source" i appdb etter tweaks sånn at du kanskje får litt meg fps.

 

Dersom du skulle få problemer så er det bare å lage en tråd i linux-delen av forumet. :)

Lenke til kommentar

Er en en guide til steam og CS osv her.

(2.1 og 2.2 kan du droppe. Bare last det ned med synaptic/apt-get hvis du har ubuntu)

 

3.2 kan også droppes siden spilla kan lastes ned direkte fra steam.

 

På punkt nr 4 står det en viktig kommando: WINEDEBUG="fixme-all" wine Steam

Hvis du f.eks har installert steam i /home/bruker/spill/steam/ blir kommandoen slik:

WINEDEBUG="fixme-all" wine /home/bruker/spill/steam/steam.exe

Dette gir deg mye høyere FPS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...