Gå til innhold

Spørsmål om RAID oppsett


Anbefalte innlegg

Software raid 5 med Linux såg jo skikkeleg bra ut. Skrivehastigheit på over 150MB i sekundet er jo heilt villt.

8635227[/snapback]

 

Ja, det er veldig bra til software å være, man kan oppnå høyere med hardware-kontrollere, men det er dyrere, og det er diskutabel hvorvidt man trenger så mye mer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enig anngående block size, dette var ett bevisst valg, da denne maskinen kun lagrer "store" data. Men ytelses forbedringen er "enorm".

 

Tviler ikke på at blokkstørrelsen har mye å si. Er eneste optimaliseringen angitt blokkstørrelse når filsystemet ble opprettet? Hvordan har du målt ytelsen?

Lenke til kommentar
Tviler ikke på at blokkstørrelsen har mye å si. Er eneste optimaliseringen angitt blokkstørrelse når filsystemet ble opprettet? Hvordan har du målt ytelsen?

8635368[/snapback]

Du kan si det slik at testen min egentlig ikke helt testet filsystemet.

 

Testene mine var ikke akkurat vitenskapelige, og testen var kun sekvensiell skriv/les.

 

dd if=/dev/null of=/srv/utfil bs=16k count=(husker ikke helt hvordan jeg gjorde dette, men 4GB størrelse på alle testene)

 

dd if=/srv/utfil of=/dev/null bs=16k count=65536

 

Sånn noe rundt der :) Når jeg kom opp i bs=1M da begynnte endel rare ting å skje, så jeg utelot det fra diagrammet, men selve RAIDet har jeg ikke testet ved flere forskjellige blokk størrelser.

 

Ja, det er veldig bra til software å være, man kan oppnå høyere med hardware-kontrollere, men det er dyrere, og det er diskutabel hvorvidt man trenger så mye mer.

I tillegg støtter mdadm reshaping av RAID, både oppover i disker, og mellom forskjellige RAID nivå, f.eks RAID5 til RAID6. Du skal rimelig greit opp i prisklasse får du får det :)

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

 

Ja, det er veldig bra til software å være, man kan oppnå høyere med hardware-kontrollere, men det er dyrere, og det er diskutabel hvorvidt man trenger så mye mer.

I tillegg støtter mdadm reshaping av RAID, både oppover i disker, og mellom forskjellige RAID nivå, f.eks RAID5 til RAID6. Du skal rimelig greit opp i prisklasse får du får det :)

8636098[/snapback]

 

Absolutt, men er man først opp i en prisklasse der ytelsen er vesentlig bedre, så pleier de vel å støtte denslags også. Hvordan er det med er det med krymping, får man gjort det med mdadm? For å eksemplifisere, om man har et raid5 med 4 250 GB-disker, da har man 750 GB plass å bruke til data, om man bare bruker 500GB av de, kan man da online gjøre det om til et raid5 av 3 disker (med 500 GB plass til data?)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg TROR ikke det er støttet enda, men mener å huske å ha sett det på noen todo lister rundt omkring, men jeg er absolutt ikke sikker.

 

EDIT: Og i tillegg gjøre dette online hørtes ut litt hassardiøst ut, men jeg gjorde det jo forsåvidt med mitt eget RAID når jeg la til 4 nye disker.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
Jeg TROR ikke det er støttet enda, men mener å huske å ha sett det på noen todo lister rundt omkring, men jeg er absolutt ikke sikker.

 

EDIT: Og i tillegg gjøre dette online hørtes ut litt hassardiøst ut, men jeg gjorde det jo forsåvidt med mitt eget RAID når jeg la til 4 nye disker.

8638717[/snapback]

 

Høres spennde ut, burde vel egentlig sette meg inn i dette for framtidig bruk, nå har jeg riktignok nylig kjøpt en overriset hardware-kontroller, så det er ingen stor hast, men det er absolutt noe å sette seg inn i til senere. (da er forhåpentligvis PCIe-kontrollere litt billigere også)

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvis du sitter på noenlunde hardware, er det jo bare å teste ut dette i VMware. Forøvrig hadde det vært interessant å vite hvilket kontroller kort, og hva slags ytelse du oppnår :)

8638976[/snapback]

 

Foreløpig står det dårlig til både med saklig hardware, og noen disker å koble til desverre. Disker må vel kjøpes inn, men hardwaren må foreløpig vike for enkelte andre kjøp som også er preget av ufornuft :)

 

Det er en Areca 1260 16-ports PCIe-kontroller, jeg skal prøve å huske å kjøre noen benchmarks når jeg får 4 nye disker (og dermed har litt rom å spille på for å sette opp resten av diskene mine i raid på kortet også). Men i første omgang kjører jeg nok sett på 4 og 4 i raid 5, dermed blir det vel diskbegrenset til 150-200 MB tenker jeg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...