Gå til innhold

Sigma-objektiv: EF eller EF-S? Annet?


Anbefalte innlegg

Jeg har videokameraet Canon XL2. Med videokameraet mitt og EF-adapter, kan kameraet mitt bruke EF-objektivene, men ikke EF-S. Så jeg lurte på disse Sigma-objektivene som står hverken EF eller EF-S på dem.

 

Som f.eks. dette:

Sigma Zoom Super Wide Angle 18-50mm f/3.5-5.6 DC Autofocus Lens for Canon EOS Digital Cameras

 

Hvordan er objektivet egentlig? EF eller EF-S? Eller...?

 

edit:

Beklager, feil subforum. Kan moderator flytte den?

Endret av melwasul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, DC betegnelsen til Sigma er det samme som EF-S for Canon og DX for Nikon. Passer kun 1.6/1.5 crop kamera.

8609861[/snapback]

Ifht. det trådstarter spør om tror jeg dette er litt upresist. Jeg er nemlig ganske sikker på at Sigmas DC-objektiver fysisk passer på EF-fatningen, ikke bare EF-S. Jeg har i hvert fall sett Sigma 30/1.4 DC i bruk på en 5D.

 

DC betegnelsen betyr bare at bildesirkelen ikke er stor nok for 35mm. Dersom bildebrikken på videokameraet ikke er "fullformat", så kan man mao. gi DC en sjanse.

 

...selvsagt med alle mulige forbehold, siden jeg er Nikonist.

Lenke til kommentar

DC-objektivene til Sigma er vel laget rent optisk for små sensorer (hvilket vil i praksis si at de gir svarte hjørner på fullformatsensorer :p ), men jeg er ikke sikker på om de har EF-S-fatning av den grunn...

 

Jeg tror Sigma sine Canon-objektiver har EF-fatning uansett, men DC-objektivene gir ganske dårlige bilder hvis du prøver å bruke dem på et fullformatkamera.

 

EDIT: Bah. Anew kom meg i forkjøpet :p

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Ah, skjønner. DC = EF-S. Hva med DG? Er det EF?

8609943[/snapback]

 

Nei, DG (Digital Grade) er en spesiell coating som Sigma legger på bakelementet for å reduserer refleksjon fra senoren.

Canons EF er vel Electronic Focus eller noe i den duren.

8610036[/snapback]

 

DG objektivene er fullformats objektiver, men har som du sier en spesiell coating som gjør at de også egner seg godt til digitale kameraer (mao. DG = EF). Så DG objektivene burde virke.

 

Tom

Lenke til kommentar
(mao. DG = EF)

 

8610356[/snapback]

 

Sjønner ikke hvorfor du setter likhetstegn her. Det er ikke i nærheten av å være det samme.

8610999[/snapback]

 

Trådstarter ønsket å vite om forskjell på EF og EF-S, deretter gikk diskusjonen over til forskjellen mellom Sigma's DC og DG. Vi snakker her om mekanisk tilpasning, ikke optisk kvalitet.

 

Tom

Lenke til kommentar

Som nevnt, alle Sigma-objektiver til Canon har EF-fatning. Ja, DG-objektiver har EF-fatning, men det har også DC-objektiver (og så vidt jeg vet Tamron sine objektiver til Canon). DC-objektivene er ekvivalente med Canon sine EF-S-objektiver rent optisk, men mekanisk sett er de EF-objektiver.

 

Canon er vel den eneste produsenten som faktisk har to forskjellige fatninger for objektiver til 35mm-format og objektiver til APS-C-format.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...