Gå til innhold

Amiga-spesifikasjoner offentligjort


Anbefalte innlegg

Jeg var Amiga fan, A500 var min andre datamaskin (C64 var min første). Jeg sier som andre: La Amigaen hvile i fred. Den gjorde seg fortjent til en milepæl i hjemmedatamaskinenes historie, og i verste fall vil det minnet nå bli besudlet av nye wannabe-maskiner.

 

For meg var Amiga en suveren maskin for musikk og spill. Kjøpte min første hardwaresampler for Amigaen, og brukte min første synth med den (en DX11, ha ha).

 

Ellers.. tja.. å ja! Shadow of the beast! :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kamskje en ny stuemaskin for oss som har vokst fra spill :hmm: med det effektforbruket burde en stille maskin være mulig. Er meget nysjerrig på dette. og ser ikke bort fra at jeg ofrer de lappene den koster bare for å ha det gjort. Men vil ha en bærbar modell for søren.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Er en smule delt angående dette. På den ene siden har jeg lyst på den billige utgaven for nostalgien sin del. På den andre siden har jeg mer tro på aros en på at de forskjellige selskapene skal bli ferdige med å krangle. Når det gjelder programmer så har det jo vært mulig å kjøpe powerpc til amiga en stund, og programmer skrevet for disse burde være kompatible...

Lenke til kommentar
Jeg synes det forsåvidt er godt noen fortsatt bryr seg om Amiga selvfølgelig. Men å selge noen få maskiner gir ikke akkurat profitt, og å overbevise mannen i gata at det finnes andre maskiner enn PC og Mac er jo ikke akkurat det enkleste.

8574756[/snapback]

Jeg tror faktisk det blir lettere i dag enn det var for 15 år siden. Folk har generelt sett blitt mer åpne til å velge alternativt, noe som både populariteten til Linux og det seneste oppsvinget til Apple er klare eksempler på. Amiga var entusiast-plattform nr. 1 i sin tid, ingen ved siden og ingen over, men for at den igjen skal komme i den posisjonen så skal det veldig mye til. Derfor tror jeg at Amiga må starte på bunn og bygge seg sakte men sikkert opp igjen. Jeg har ikke lenger tro på noen Amiga-revolusjon for å si det slik ;)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Det som hadde vært interresant var om Amiga valgte type Cell løsninger og at de gjorde den til en solid workstation/lyd/bilde/rendering studio type maskin.

 

Altså dekke et område som i dag ikke har noen spesielt gode tilpassede maskinalternativer annet enn å bygge uegnede PC løsninger.

 

Noe litt ala de gamle Indy maskinene som hadde sitt eget nisjeområde.

 

Så kunne de delt det opp i modeller som egnet seg spesielt godt for forskjellige nisjer

- musikk studio

- grafisk design

- workstation

- all of the above

++

 

Det tror jeg kunne gitt Amiga et navn med respekt og popularitet igjen. "Amiga, the choice of the proffesional".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ja, skal Amiga klare å gjenreise seg igjen så må den finne seg noen nisjeområder hvor den har mål på seg å bli best. Tradisjonelt sett var Amiga best på det som da var videoproduksjon, multimedia og hjemmeunderholdning. Dette er begreper som har endret mye betydning siden den gang. Nå er det også blitt helt vanlig å ha en datamaskin hjemme, så her gjelder det å være nyskapende i valg av nisje. Selv tror jeg Amiga kan bli en suksess dersom den retter seg mot entusiastene i hacker-miljøene, altså bli en plattform spesielt tilrettelagt for dem og fri for alt det som hackere ellers finner irriterende med dagens plattformer. Bare en tanke :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Og ingen former for DRM i hardware ;)

 

Amiga Workstation kunne vært en fin modell for bla. det du nevner snorreh. Med all denne ymse PC søppla markedet oversvømmes av i dag så tror jeg slike spesialdesignede maskiner med slick design kan skape et marked. For guds skyld, ikke la det ligne en PC på yttre design, finn på noe nytt. Og la aldri x86 forbindes med maskinen.

 

Ser for meg noe mørkt(dyp farge), med kabinett som er bygget for optimal passiv kjøling og som har massive kjøleriller i yttre design osv osv.

 

En Amiga fra 2007 bør gi en "wow, what is that" følelse og være osende av kvalitet hele veien. Den skal få en PC til å virke som noe blekk boks mikk makk.

 

"Are you ready for the next generation Amiga?!"

"Hardcore" for hver nisje modellen er designet for må også være nøkkelord.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

De mangler totalt forståelse på markedsføring. Etter 2 minutter på websiden så fant jeg bare et virvar av smakløse bilder og svadaprat om at Amiga er "markedsledende" innen multimedia og grafikk. Helt på bærtur.

 

Og under produkter så finner jeg bare noen spill, som jeg tolker er til mobiltelefoner, selv om jeg ikke finner info om det engang.

 

 

Nei, de må konkretisere HVA Amiga er for noe, og hva skal Amiga selge/tilby?

 

Jeg var selv en die-hard :) amiga-bruker på 90-tallet, men det eneste som gjør Amiga interessant for meg nå er nostalgi.

Lenke til kommentar

Hehehe...disse nye maskinene har blitt diskutert en del på TAML, og selv Dave Haynie har faktisk fattet en viss interesse for "high-end"-maskinen. Men...det er vel ingen som tror at disse maskinene vil bli produsert for salg før de faktisk kan kjøpes (og da teller ikke forhåndsbestilling :))

Lenke til kommentar
Å overbevise mannen i gata at det finnes andre maskiner enn PC og Mac er jo ikke akkurat det enkleste.

8574756[/snapback]

 

Nå er det mulig jeg har misforstått helt, men var ikke det store med Amiga muligheten til å rendere både lyd og bilde, og det var da man kom på å bruke den til musikk, demos etc. ?

 

Så vidt jeg vet så er dette nå fullt mulig på både PC og Mac, og fra mitt ståsted kan jeg ikke se noe annet en nostalogi i disse maskinene.

 

Tviler på at man kan utvikle trackere og annen musikkprogramvare på amiga nå som kan konkurrere med utbudet vi har i PC/Mac verden. Det er programvaren som gjør en datamaskin. Derfor finnes det for meg kun PC/Mac.

Lenke til kommentar

Virker som Amiga enda ikke har lært hvordan de skal selge teknologien sin. Er det en gjeng amatører som driver selskapet? Guttunger?

Hadde nesten ønsket at Hardware.no unnlot å skrive noe som helst om Amiga og at Inquirer (se og hør) også lot det være. All denne gorilla-oppmerksomheten (er det et begrep?) går dem til hodet og de tror de har markedsført seg korrekt.

 

Jeg har selv vokst opp med Amiga 500 som primært spillmaskin som var det den ble markedsført som i Europa og norden, men lekte meg med SoundTracker, Workbench (AmigaOS) og forskjellig andre nytteprogrammer også. Alt snakket om Amiga etter 1996 har bare vært om diverse PowerPC maskiner med portet AmigaOS.

 

Eneste positive med Amiga nå er faktisk AmigaOS. Nå som Amiga Inc. har kjøpt tilbake kildekoden til operativsystemet bør de frigjøre koden og gi seg. Det er det eneste rette.

 

 

Amiga Inc. kan sammenlignes med en kreftsyk hval som nekter å gi seg. Trist, tragisk og tåpelig. La Amiga Inc. dø! Vær så snill.

Lenke til kommentar
Virker som Amiga enda ikke har lært hvordan de skal selge teknologien sin. Er det en gjeng amatører som driver selskapet? Guttunger?

Hadde nesten ønsket at Hardware.no unnlot å skrive noe som helst om Amiga og at Inquirer (se og hør) også lot det være. All denne gorilla-oppmerksomheten (er det et begrep?) går dem til hodet og de tror de har markedsført seg korrekt.

 

Jeg har selv vokst opp med Amiga 500 som primært spillmaskin som var det den ble markedsført som i Europa og norden, men lekte meg med SoundTracker, Workbench (AmigaOS) og forskjellig andre nytteprogrammer også. Alt snakket om Amiga etter 1996 har bare vært om diverse PowerPC maskiner med portet AmigaOS.

 

Eneste positive med Amiga nå er faktisk AmigaOS. Nå som Amiga Inc. har kjøpt tilbake kildekoden til operativsystemet bør de frigjøre koden og gi seg. Det er det eneste rette.

 

 

Amiga Inc. kan sammenlignes med en kreftsyk hval som nekter å gi seg. Trist, tragisk og tåpelig. La Amiga Inc. dø! Vær så snill.

8586618[/snapback]

 

Nå var ikke amiga-teamet preget av utpreget god styring i storhetsdagene heller akkurat :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...