Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cipralex - Noen erfaringer?


karamasov

Anbefalte innlegg

Personlig vil ikke jeg anbefale slike piller, fordi de skaper en del ubehag, man kan til og med legge på seg et par kilo og det hjelper lite på selvtiliten.

 

Viktig å ha gode mennesker å omgås og oppnå noe man føler man mestrer.

Problemene forsvinner som regel eller man lærer å leve med de forhåpentligvis, men det kommer ann på hvilke problemer man har :) Når det gjelder slikt som selvmordstanker/forsøk så burde man oppsøke hjelp!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Personlig vil ikke jeg anbefale slike piller, fordi de skaper en del ubehag, man kan til og med legge på seg et par kilo og det hjelper lite på selvtiliten.

 

Viktig å ha gode mennesker å omgås og oppnå noe man føler man mestrer.

Problemene forsvinner som regel eller man lærer å leve med de forhåpentligvis, men det kommer ann på hvilke problemer man har :) Når det gjelder slikt som selvmordstanker/forsøk så burde man oppsøke hjelp!!!

 

Ja, det var en god samling klisjeer fra noen som aldri har hatt psykiske problemer, og ikke vet hva han/hun snakker om. Takk til deg.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest
Det er forjævlig at samfunnet setter et skamstempel på selvmordsforsøk. Det er absolutt det siste en pasient trenger i tillegg til det opprinnelige problemet.

Det er i hvert fall bra du ikke klarte å ta livet ditt.

Hvis du ikke liker Cipralex, gå til legen og si det. Kanskje han prøver å pushe noe annet på deg, men husk at du bestemmer selv.

Og hold på den typen din, hørtes ut som et godt egg ;)

Jeg har ikke tatt noe Cipralex etter at det skjedde. Men har begynt på noen andre, men vil prøve å slutte helt med anti-dep. siden jeg har fått erfare hva det kan gjøre med en. Og ja, typen min er virkelig et godt egg. ;)

Lenke til kommentar
Her er min erfaring:

 

 

 

To uker siden jeg hadde et selvmordforsøk. Er fortsatt ikke kommet over det helt, slev om jeg kanskje burde? Vet ikke hva som er "normalt" å bruke på å komme over slikt. Jeg gir faen, det er i alle fall vanskelig. Jeg må bare prøve å ta den tiden jeg trenger, er i alle fall det jeg sier til meg selv. Selv om jeg føler et stort press nå til å bli "frisk igjen". Tviler på at jeg blir det, ettersom det ser ut til at jeg har kronisk depresjon, og har en del angst i tillegg. Har i alle fall følt meg deprimert over flere år, og psykoogen nevnte det.

Faen ta Cipralex sier jeg bare. Jeg er skråsikker på at de er grunnen til at jeg fikk meg selv til å gjøre det nå. Jeg har hatt tanker om å ta livet mitt før, og hvordan jeg skulle gjøre det, men ikke "satt det til verks" før for en uke siden. Og grunnen til at jeg tror det er Cipralex-ene sin skyld er fordi jeg har følt at jeg mistet "sperrene" jeg hadde før, sperrene til å ikke gjøre det. Det var ikke noe spesielt som utløste det, plutselig var alt svart og det var det eneste jeg tenkte på. Etterpå tenkte jeg på hvordan kjæresten min ville reagere, og sa ifra til han. han ringte 113, og det er det siste jeg husker før jeg "passed out". De første dagene husker jeg lite av. Bare var ganske full av skam og uklar i hodet.

Jeg husker ikke helt poenget med denne posten. Skulle vel komme noe "fornuftig" utav den, men det forsvant, kom så mye på en gang. Uansett har jeg begynt på nye medisiner nå som jeg vil gi en sjanse, er villig til å gi livet en sjanse igjen sammen med kjæresten min. Uten han hadde jeg vel kanskje ikke vært her nå. Det er tungt for oss begge, likevel har vi hatt det utrolig fint sammen i det siste. Bare setter virkelig pris på hverandre, og jeg er stolt over hvor bra han takler det hele. Han er i alle fall den som forstår meg best av alle.

Så konklusjonen er:

- Ikke vær dum som meg og gi opp.

- Ikke begynn med Cipralex. (Selvsagt kan de funke for noen men jeg anbefaler de i alle fall ikke.)

 

Leste det når du skrev i deppetråden. Holdt på å sitere den over hit siden den passer så bra her.
Lenke til kommentar
Kan ikke du fortelle litt om erfaringene dine med Effexor, Lars? Hvordan i forhold til Cipralex?

Auda... Ciprallex gav meg ingen virkning. Bare at jeg sov 16-18 timer og det litt jeg var våken var jeg stuptrøtt. De sier det som regel er en forbigående bivirkning men på meg gikk det ikke slik.

Effexor, ja. Det er noe som jeg skyr enda mer enn pesten. Fikk en såkalt paradoksal reaksjon. I begynnelsen virka det som den funka greit. Etterhvert utviklet det seg. Jeg ble ekstremt aggressiv.Voldelig tilogmed etter som jeg har blitt fortalt. Det var så klart ikke MEG det var noe galt med. Det var jo alle andre som var idioter. Folk sier at de kjente meg ikke igjen på den tida. Selv så husker jeg nesten ikke noe fra de månedene jeg gikk på dem. Det var sommer når jeg begynte og så plutsleig var det jul. Og jeg bare "WTF?" Husker bare små glimt innimellom der. Kutta tvert når jeg innså hva de hadde gjort med meg. Lå og svetta med abstinenser noen dag. Småkramper. Ingen kjempeabstinensymtop. Har kjent verre på andre ting så kan si at de var "relativt" svake. Plagsomt som fy da. Og irritabel da også.

Effexor har ødelagt mye for meg. Derfor er jeg skeptisk til alle slike preparater nå. Missforstå meg rett; det er mange det funker flott på, men du risikerer også helt andre reaksjoner.

Mitt tips: Vær forsiktig. Få noen som du stoler 100% på til å se at det ikke går feil vei underveis. Man ser det nemlig ikke så godt selv da. Skriv gjerne en fullmakt så vedkommende kan snakke med legen og si at "Dette går ikke lenger"

 

Edit: Angsten min forverret seg også kraftig i den perioden. Tok meg to år å føle meg mer som "meg"

Endret av Lars
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Kan ikke du fortelle litt om erfaringene dine med Effexor, Lars? Hvordan i forhold til Cipralex?

Kan fortelle litt selv, siden jeg har gått på begge. Effexor funket ganske greit for meg, jeg klarte å fungere noen lunde normalt i hverdagen, opplevde ikke noen bivirkninger med de. Tok de i flere mnd, og jeg vet ikke hva som skjedde, men plutselig en dag sa det pang, og så møtte jeg veggen. Jævlig med angstanfall og gråt hele tiden, kunne bryte sammen når som helst, var som en "tikkende bombe". Så ble jeg satt på Cipralex, for at det skulle dempe angsten, og det fungerte jo for en liten stund, helt til jeg endte opp med å prøvde å ta livet mitt. jeg orker ikke å skrive så masse om det atm, men folk ser jo litt hva jeg har skrevet. Er jeg som er denne "gjest" som forteller om min erfaring.

Har vært ganske usikker på om jeg skulle gå ut med det her på forumet eller ikke, men nå gir jeg litt faen. Folk får ta meg for den jeg er, jeg kan ikke for at jeg har hatt det vanskelig. Desuten er det viktig med åpenhet rundt psykiske lidelser og slevmordsforsøk. Irriterer meg at det fortsatt i 2009 er "tabu" å snakke om slikt. Jo flere som åpner seg og står frem med ting, jo bedre blir det for alle, så folk kan prøve å forstå.

Lenke til kommentar

Tidligere så gikk jeg på remeron og tolvon pga alvorlig depressjon og forstyrret søvnrytme. Måtte kutte den ut pga. at jeg begynte å skjelve over hele kroppen. Ble satt over til Cipralex, som jeg har brukt nå i 2 måneder. Den fungerer ikke i det hele tatt, iallefall ikke for meg som sliter med og sove.

 

Jeg sliter med veldig dårlige nerver, og Cipralex gjør ikke situasjonen min noe bedre. Føler at jeg er mere deppa nå som jeg går på Cipralex. Angsten er jeg heller ikke kvitt.

 

 

Du må også ta i betraktning at vi er alle forskjellige, og vi alle reagerer forskjellig på medisin. Dette er min erfaring så langt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Tidligere så gikk jeg på remeron og tolvon pga alvorlig depressjon og forstyrret søvnrytme. Måtte kutte den ut pga. at jeg begynte å skjelve over hele kroppen. Ble satt over til Cipralex, som jeg har brukt nå i 2 måneder. Den fungerer ikke i det hele tatt, iallefall ikke for meg som sliter med og sove.

 

Jeg sliter med veldig dårlige nerver, og Cipralex gjør ikke situasjonen min noe bedre. Føler at jeg er mere deppa nå som jeg går på Cipralex. Angsten er jeg heller ikke kvitt.

 

 

Du må også ta i betraktning at vi er alle forskjellige, og vi alle reagerer forskjellig på medisin. Dette er min erfaring så langt.

Tar selvfølgelig det i betraktning. En medisin som funker for noen, fungerer ikke for alle. Skulle nesten trodd at Cipralex ville hjelpet deg å få sovet litt da, etter det jeg har hørt og av egne erfaringer så blir man trøtt av de. Men alle er forskjellige, som du sier.

Lenke til kommentar

Jeg hadde helt OK reaksjon på Tolvon. Fikk den også pga søvnproblemer, og fant etter hvert ut at det beste bruksområdet var å ta 20mg to netter på rad for å snu døgnet dersom det var nødvendig.

Den første dagen er jeg da HELT out of it. Går rett på dører, sover hele dagen, og klarer omtrent ikke snakke rent. Dagen etter våkner jeg alltid rett før vekkeklokka ringer, og døgnrytmen er dermed reddet for et par uker ;p

Lenke til kommentar
Tidligere så gikk jeg på remeron og tolvon pga alvorlig depressjon og forstyrret søvnrytme. Måtte kutte den ut pga. at jeg begynte å skjelve over hele kroppen. Ble satt over til Cipralex, som jeg har brukt nå i 2 måneder. Den fungerer ikke i det hele tatt, iallefall ikke for meg som sliter med og sove.

 

Jeg sliter med veldig dårlige nerver, og Cipralex gjør ikke situasjonen min noe bedre. Føler at jeg er mere deppa nå som jeg går på Cipralex. Angsten er jeg heller ikke kvitt.

 

 

Du må også ta i betraktning at vi er alle forskjellige, og vi alle reagerer forskjellig på medisin. Dette er min erfaring så langt.

Tar selvfølgelig det i betraktning. En medisin som funker for noen, fungerer ikke for alle. Skulle nesten trodd at Cipralex ville hjelpet deg å få sovet litt da, etter det jeg har hørt og av egne erfaringer så blir man trøtt av de. Men alle er forskjellige, som du sier.

 

 

Cipralex er ment for å være oppkvikkende iflg. legen min. Så hvis du sliter med elendig søvnrytme, så anbefaler jeg heller at du ber om Remeron eller Sarotex Retard.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Cipralex er ment for å være oppkvikkende iflg. legen min. Så hvis du sliter med elendig søvnrytme, så anbefaler jeg heller at du ber om Remeron eller Sarotex Retard.

:lol: Har brukt den før, for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Auda... Ciprallex gav meg ingen virkning. Bare at jeg sov 16-18 timer og det litt jeg var våken var jeg stuptrøtt. De sier det som regel er en forbigående bivirkning men på meg gikk det ikke slik.

Du kan vel ikke ha brukt Cipralex så altfor lenge? Denne effekten gikk over hos meg etter kanskje 1 mnd.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Gjest

Bruker cipralex selv, er relativt fornøyd, venter enda på at de større virkningene skal sette inn. Det at anorgasme bare skjer hos kvinner er ikke helt sant, er 20 år og sist gang jeg hadde sex tok det meg 2,5 timer før vi gav opp. Dama var fornøyd da men det har blitt veldig vanskelig å få klimaks selv, nesten umulig.

Lenke til kommentar

Lang erfaring med Cipralex. Har brukt det i flere år, faktisk. Synes ikke den er så effektiv med tanke på å komme seg opp av gropa. Den funket best som et slags nett når jeg var såpass bra at jeg kunne fungere igjen. Men nå synes jeg effekten har gått bort. Startet på Efexor for noen uker siden. Merker ikke så stor forskjell enda, bortsett fra bieffektene som søvnløshet, kvalme ... Rett og slett det vanlige. Husker i starten av 2006 da ting var som værst. Hadde angst og panikkangst om hverandre, fikk Tolvon slik at jeg skulle få slappe av. Det fikk jeg så det holdt. Blodtrykket gikk i kjelleren og jeg i gulvet. Var skikkelig ekkelt å besvime slik. Så det prøvde jeg ikke mer. Om jeg har behov for det har jeg valium og sobril i backup. Men har enda ikke brukt det, fikk dem i desember. Vil helst klare meg uten dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...