Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cipralex - Noen erfaringer?


karamasov

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Cecilie_*
ok, takk for svar! Når jeg leser på andre poster her så kan det faktisk virke som om det samme virkning på cipralex og hasj. Glemme ting, sover lenge o.l

 

Får se åssen det går utover kvelden.. jeg får prøve og "fade" hasj misbruket over til pillemisbruk i stedenfor.

 

Hvordan er disse med alkohol? blir man stein gæren? jeg drikker som regel 1 liter spit når jeg først skal drikke.

 

Pille"misbruk" blir kanskje litt feil, men dere forstår....

De er helt fine med alkohol:) Går helt greit^^ Selvom det "mister" litt av effekten:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg merker ikkje så mykje forskjell egentleg, men folk rundt meg seier dei gjer det. Bivirkninger har eg ikkje hatt noko spesielt av, berre noko forsterka angst og svimmelheit/fjernheit dei første dagene. Den første veka var eg ganske vekke, følte eg var høg heile tida. Forstod ikkje heilt kva som skjedde rundt meg. Byrja med 5 mg ei veke, for så å trappe opp til 10. No merker eg ikkje så utruleg mykje, men har ein heil del meir energi og iniativ. Orker å gjere noko. Før berre søv eg, og var lei. Orka ikkje gå omtrent. Alt var berre ork. Har nok litt med innstillingen å gjere óg, eg har mine dager.

 

Samen med alkohol går det grett, men eg bler temmeleg mykje fortare full merkjer eg. Før drakk eg omlag 8-10 boksar med øl, og hadde det heilt greitt. No mister eg litt kontroll etter 4-5. Bler dessverre veldig aggresiv i fylla for tida, noko eg ikkje veit heilt kvifor. Eg trur det er sinne for at eg er slik ein tapar, og plutseleg har energi til å stå opp for det. Før berre tenkte eg at alt er min feil. I fylla kan eg kanskje bli sint om nokon irriterer meg eller snakker dritt. Nok veldig individuelt.

 

Personleg ville eg ikkje vore foruten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Guest_max_*

Har ikke lest tråden, men jeg lurer på om man blir feit av cipralex? Jeg er så lei av depresjon og angst, tiden renner ut så jeg må prøve medisin...

 

Skal lete selv men hvis noen gidder rams opp bivirkningene, jeg spør igjen ,legger man på seg av SSRI? Det er det siste jeg trenger!

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Lisa_*

Hei..

Jeg må si jeg blir litt forundret over alle de negative svarene her inne.. men alle reagerer jo forskjellig.

Men jeg vil bare fortelle deg at jeg har hatt en kjempe posetiv effekt av cipralex. jeg hadde masse angst anfall og var deprimert.. så begynte jeg på cipralex. det tok ca 2 uker før jeg begynte å merke endringer.. etter det var alt kjempe bra. angsten forsvant og jeg klarte å prate om problemene mine.. jeg ble veldig bra.. sluttet på de etter 1 år..

Nå har imidlertid angsten komt tilbake, pga stress, og jeg er igjen begynt på cipralex.det nølte jeg ikke på engang, de hjalp meg så mye sist. eneste bi virkningen jeg har merket de to gangene er kvalme i begynnelsen.. det e kipt, men det går over. og så er det verd det når jeg vet at det hjelper mot angsten.

Jeg hadde ingen betenkeligheter mot å begynne på de igjen.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Guest_Anne Kari_*
Hei.

 

Kjæresten min går for tiden til en psykolog, og har blitt anbefalt Cipralex mot depresjonen hun for tiden lider av. Har lest en del artikler om disse, og det står at virkningen kan merkes allerede etter 2-4 uker, og at det er mange fornøyde brukere. Men når jeg leser om tablettene på forum rundt om på nettet synes jeg det er veldig mange som er negative til de også. Har noen her erfaringer med Cipralex? Andre anbefalinger til antidepresiva? Hvordan har dere følt dere etter at dere tok tablettene?

 

Tusen takk.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_abi_*
Hei.

 

Kjæresten min går for tiden til en psykolog, og har blitt anbefalt Cipralex mot depresjonen hun for tiden lider av. Har lest en del artikler om disse, og det står at virkningen kan merkes allerede etter 2-4 uker, og at det er mange fornøyde brukere. Men når jeg leser om tablettene på forum rundt om på nettet synes jeg det er veldig mange som er negative til de også. Har noen her erfaringer med Cipralex? Andre anbefalinger til antidepresiva? Hvordan har dere følt dere etter at dere tok tablettene?

 

Tusen takk.

 

Hei!

Jeg har gått på dette da jeg begynte å få høstdeperisjoner fra november og skal gå på det til i april.Jeg følte en mere lettetlse å mere fornøyd...men lurer på om jeg skal prøve meg på lyslampe istede.Føler jeg ikke er helt meg å at følelsene er riktige når jeg går på dette.Flere som har erfaring med høstdeprisjon???

Lenke til kommentar
Gjest jenta19
ok, takk for svar! Når jeg leser på andre poster her så kan det faktisk virke som om det samme virkning på cipralex og hasj. Glemme ting, sover lenge o.l

 

Får se åssen det går utover kvelden.. jeg får prøve og "fade" hasj misbruket over til pillemisbruk i stedenfor.

 

Hvordan er disse med alkohol? blir man stein gæren? jeg drikker som regel 1 liter spit når jeg først skal drikke.

 

Pille"misbruk" blir kanskje litt feil, men dere forstår....

 

 

Du kan nok ta deg en røyk innimellom, men burde ikke gjøre det hver dag.. Som noen har nevnt tidligere gjør cipralex noe med stoffene i hjernen. Hasj påvirker også stoffene i hjernen. Begynner du å kombinere begge stoffene, vil ikke cipralex virke som den skal . Den vender seg til det stoffet du har i hjernen. Når du ikke røyker hasj en periode( Etter at du har begynt å røyke sammen med cipralex) vil cipralexen ha en helt annen effekt enn det du tidligere har hatt. Du kan risikere at edt ikke virker i det hele tatt. Derfor ville jeg prøvd å kutte ned -det skal hvertfall jeg prøve på. Jeg begynte på mine piller igår. følte ikke noe enormt sug etter å røyke noenting:)

Jeg er ikke sikker på om hasj har en negativ effekt kombinert med pillene, men det er det ejg antar. om det er noen som har andre erfaringer; værsåsnill å skriv inn:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest depdapdup

Hvordan vet man at cipralex fungerer? Jeg er ikke totalt deprimert til enhver tid, det kommer og går, så syns det blir vanskelig å vite når det begynner å virke... Merker hvertfall at jeg er kvalm og trøtt, så noe skjer jo.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt medisinen i noen år. Prøver å slutte med den nå, og det er derfor jeg er her inne og leser poster om bivirkninger ved det å trappe ned. Men jeg kan jo med det samme prøve å svare på spørsmålet over... mine erfaringer i hvert fall. :)

 

Jeg var plaget av at jeg ved de minste ting kunne bli slått ut og havne i grublerier med veldig negativt fokus. Jeg slåss med det i årevis, også i terapi, men det ble ikke bedre. Jeg husker det som en konstant uro og fjernhet, ofte forsterket i samvær med andre, og en desperasjon etter å bryte ut, som alltid var der, men vekslet i styrke. Noen ganger kom utmattelsen over kampen, og med utmattelsen kom dyp håpløshet og nedturer.

 

Det som skjedde med meg etter at jeg begynte på medisinene var at denne uroen forsvant. Det skjedde ganske fort, og det var litt overraskende at det bare kunne løse seg opp på denne måten. Jeg var så fokusert på alle problemene som uroen fikk meg til å rote rundt i, men så forsvant uroen og da var ikke problemene noen vits i å rote rundt i mer. Jeg vil ikke si at jeg ble et veldig positivt og livsbejaende menneske av dette, men jeg kom liksom opp til overflaten og kunne samle meg om de virkelige utfordringene. Før var jeg alltid på vakt for nedturen, men så merket jeg at nedturene var kortere og ikke så dype. Jeg regner med at det var medisinen som virket.

 

Så mine erfaringer med cipralex er gode. Men nå ønsker jeg altså å slutte med dem, for jeg tror det er riktig som mange her har sagt, at man blir flat av disse medisinene. For meg har det vært bra å være flat en stund, for å komme ut av fastkjørt problemfokus, avvende dårlige tankevaner, men jeg har lyst til å fungere uavhengig av medisiner og ønsker mer liv igjen.

 

Noen som har erfaringer med å slutte?

 

Jeg prøvde å slutte en gang. Alt for brått skjønner jeg etterpå... :ph34r: Det gikk skikkelig, skikkelig dårlig. Så dårlig at jeg ikke kan forklare det uten å ta bivirkninger av å slutte med medisinen med i betraktning.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Cipralex Rus G20

Noen som ble trøtte av cipralex i startfasen? Har gått på de i 4 uker nå, føler meg skikkelig rusen. Klarer ikke å tenke beint, jævlig vanskelig å fokusere på mer enn 1 ting om gangen. Det er til og med vanskelig og holde en samtale gående, svarene går veldig på autopilot. Siden jeg syns det er vanskelig og tenke ut noe kreativt. Er det dette som kalles hjernetåke? For det føles litt slik. Føler meg spacet. Men faen det er deilig. :wee:

 

Er sånn deilig sløv, og veldig optimistisk, alt går bra uansett. Soving er drit digg, soffaen er blitt så jævlig myk og god, liker å stryke ansiktet mitt mot putene. Er tung og varm i kroppen. Sexlysten sa poff og stakk sin vei. Når jeg "våkner" om morgenen føler jeg meg heelt i transe, det er såååå deilig, altfor deilig. Kommer meg jo aldri opp! ^^

Ligger gjerne litt ekstra å nyter senga, men det er litt kjipt etterpå når man innser man har forsovet seg.

 

Det jeg lurer på er, fortsetter det slik. Eller kommer jeg til å våkne litt mer etter hvert? Kunne kommunisere normalt og huske forrige setning jeg sa, hadde vert greit. At søvnen var litt mindre behagelig hadde heller ikke vert å forakte. ^^

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest vk-nerd

startet på cipralex igår som behandling for sosial fobi og alt det medfører av depresjon o.l.

5 mg de 5 første dagene og deretter 10 mg pr dag. hittil er jeg usikker på om jeg har psykosomatiske bivirkninger som følger av å vite hva som sannsynligvis kan komme, men har opplevd å bli reisesyk for første gang på mange år, på vei til jobben.

annet enn det så opplever jeg unormalt mye flatulens, som jeg ikke har sett rapportert hittil, så det er sikkert bare noe jeg har spist. muligens svak feber, men har ikke hatt muligheten til å sjekke.

 

 

Til daglig har jeg store problemer med ta kontakt med folk, selv de jeg kjenner godt. og jeg går ofte flere dager i uka uten å se eller snakke med andre.

 

 

skal prøve å skrive mer om hvordan jeg opplever det, når effekten tiltar.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har gått på Cipralex i fire dager nå. Har ikke merket noen forskjell på humøret.

Har våknet flere ganger de to siste nettene, virker litt motsatt av hva de fleste andre har opplevd med Cipralex da de sover i 16-20 timer i døgnet.

Endret av Arakhaldun
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Arak: Det kan gå opptil 4 uker før du merker noe til pillene, jeg gikk på de i 3mnd uten å merke noen ting.

Gikk over på noe som heter Tolvon, da sov jeg å 15-16 timer i døgnet.

Merket at depresjon og angsten forsvant, men var konstant trøtt.

Dårlig kombo når man var i arbeid

Lenke til kommentar
Gjest Gutt 20 cipralex RUS

Ohoi! Jeg er tilbake, postet litt lengre opp på siden her. Under et navn som sluttet på Rus eller noe. Anyhow, det er nå en måned siden forrige innlegg og nå har ting forandret seg ganske drastisk. For sikkert 2 uker siden eller noe begynte trøttheten å gå over, nå er det faktisk slik at viss jeg tar en tablett før jeg sover, så har jeg vanskelig for å få sove. Når jeg sovner så våkner jeg gjerne etter 6-8 timer, noe som er mye kjappere enn noe jeg er vandt med de siste 20 årene. Da jeg som regel har foretrukket å sove 10 timer om jeg får muligheten. Når jeg våkner er jeg utvilt og i fin form, så dette er bra. Får lengre dager.

 

På dagtid er jeg ikke trøtt eller spacet heller slik som tidligere, sexlysten har også kommet tilbake. Det skal dog nevnes at jeg nå tar en halv tablett(5mg) om morgenen og halv en om kvelden. Men siden det er blitt så vanskelig å få sove, så skal jeg begynne fra i morgen av å ta en hel (10mg) om morgenen å se hva som skjer da.

 

Når det gjelder effekten så er den ganske så grei, har et positivt syn på livet og alt er ganske så bra. Ikke noe ruset ekstasehumør, men helt normalt sunt og positiv.

 

Så for å oppsummere, så tok det nermere 2 måneder før ting begynte å gå på skinner. Håper dette er til hjelp for noen av dere som sitter i den gjørmete startfasen. :)

Lenke til kommentar
Gjest Jan-Erik
Jasså? Men tabletten skal egentlig ikke gjøre dette. Ikke en gang som en bivirkning i startfasen. Man skal vel verken bli sløvere eller oppgiret av cipralex?

8566349[/snapback]

Litt bivirkninger... (uthever det jeg opplevde)

<!--SKJUL BEGIN--><div class="spoilertop" onClick="openClose('50db15f01ed32f731c0c63b74b7b6a9e')" style="font-weight: bold">Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor</div><div class="spoilermain" id="50db15f01ed32f731c0c63b74b7b6a9e" style="display:none"><!--SKJUL END-->

Bivirkninger: Bivirkninger er vanligst i første eller andre uke av behandlingen og avtar vanligvis i intensitet og frekvens ved fortsatt behandling. Svimmelhet, hodepine og kvalme er observert hos noen pasienter etter brå seponering av escitalopram. De fleste symptomene var milde og forbigående. For å unngå seponeringsproblemer anbefales en gradvis nedtrapping over 1-2 uker. Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Kvalme forekommer svært hyppig. Diaré, forstoppelse. Hud: Økt svette. Luftveier: Sinusitt, gjesping. Metabolske: Redusert appetitt. Psykiske: Nedsatt libido hos kvinner og menn, anorgasme hos kvinner. Sentralnervesystemet: Søvnløshet, somnolens, svimmelhet. Urogenitale: Ejakulasjonsforstyrrelser, impotens. Øvrige: Tretthet, feber. Mindre hyppige: Gastrointestinale: Oppkast, munntørrhet, anoreksi. Hud: Utslett, ekkymoser, kløe, angioødem, svette. Lever: Avvikende leverfunksjonsprøver. Metabolske: Hyponatremi, utilstrekkelig ADH-sekresjon. Muskel-skjelettsystemet: Leddsmerter, muskelsmerter. Neurologiske: Kramper, tremor, koordinasjonsproblemer, serotoninergt syndrom. Psykiske: Hallusinasjoner, mani, forvirring, agitasjon, angst, depersonalisering, panikkanfall, nervøsitet. Sentralnervesystemet: Smaksforandringer, søvnforstyrrelser. Sirkulatoriske: Postural hypotensjon. Syn: Synsforstyrrelser. Urogenitale: Urinretensjon. Galaktoré, seksuelle bivirkninger inkl. impotens, ejakulasjonsproblemer, anorgasmi. Øvrige: Insomnia, svimmelhet, utmattelse, tretthet, anafylaktisk reaksjon.
<!--SKJUL DIV--></div><!--SKJUL DIV-->

 

Som du ser så kan det også gå utover sexlivet :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...