Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cipralex - Noen erfaringer?


karamasov

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fungerer bedre enn noen gang..

Men hva anbefaler dere for min del?

Skal jeg prøve å stå på 20mg litt?

Eller burde jeg gå ned igjen på 10mg fra i morgen?

 

Gerrardo, Gerrardo... I hele år har du postet innlegg sånn som dette. Og hver gang får du samme svar; du må at disse spørsmålene opp med legen din.

 

Dag

Lenke til kommentar

Hjalp meg ittno.

Det som hjalp var å komme meg ut, begynne å trene. Mennesket hadde ikke kommet langt hvis man antidepressiva var nødvendig for å bli frisk.

Selv om det ikke hjalp deg så kan det hjelpe for andre.

Å bare sitte hjemme å knaske antidep tror jeg ikke hjelper, man må gjøre en innsats selv.

Jeg fikk meg en hund å det har hjulpet meg masse, da MÅ man gå ut selv om man ikke har lyst.

Lenke til kommentar

Har nå stått på 10mg cipralex i lang tid..

Pga angst og tvang.. Sliter fortsatt litt med begge, men er mye bedre.. Har slitt med når jeg skal ta disse, og noen dager når jeg tar dem sammen med mat, så blir føler jeg at de virker mot sin hensikt.. Derfor har jeg vurdert og tenkt: Kanskje det er like bra uten disse?

Hva tror dere som leser dette?

 

Håper noen vil hjelpe!

Lenke til kommentar

Har nå stått på 10mg cipralex i lang tid..

Pga angst og tvang.. Sliter fortsatt litt med begge, men er mye bedre.. Har slitt med når jeg skal ta disse, og noen dager når jeg tar dem sammen med mat, så blir føler jeg at de virker mot sin hensikt.. Derfor har jeg vurdert og tenkt: Kanskje det er like bra uten disse?

Hva tror dere som leser dette?

 

Håper noen vil hjelpe!

 

Jeg tror - som jeg har sagt til deg før - at du bør sjekke opp denne:

 

http://www.ananke.no/index.php?option=com_frontpage&Itemid=5

 

Mvh

Dag

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har tidligere stått på Cipralex, og hadde omtrent ingen virkning. Nå skal det sies at ingen av de andre fire antidepressivaene eller to stemningstabiliserende jeg har brukt har hatt virkning heller, så jeg er kanskje ikke den beste referansen. Hadde ingen bivirkninger ved oppstart, enda jeg begynte på en veldig høy dose. Veldig individuelt :) Har dog hatt bivirkninger av andre, så en kan aldri vite.

 

Etter å ha stolt på psykiateres og legenes (ofte) blinde tro på medisiner, har jeg skjønt at terapi er den beste medisin. Anbefaler deg heller dette. Hvis du føler at terapien ikke hjelper, så kanskje du burde prøve nye terapeuter eller andre metoder. Personlig gikk jeg til flere terapeuter jeg ikke fikk utbytte av, før jeg fikk en meget kunnskapsrik psykolog som til forandring går systematisk frem i behandlingen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Å HERREGUD! Hvor gammel er du egentlig?

Er så latterlig at sånne som deg gidder å skrive i det heletatt!

Jeg har brukt cipralex leeenge!

Har bare vært innom et par andre, men tilbake på cipralex nå..

Du trenger ikke å komme tilbake med et latterlig svar nå, nå legger vi den død.

 

Vil ha svar som kan hjelpe :)

Lenke til kommentar

Jeg beklager om jeg tar feil, men om jeg har forstått deg rett har du byttet fra Cipralex til Zoloft tilbake til Cipralex til Sertralin til Efexor og nå tilbake til Cipralex igjen. Og dette i løpet av omtrent et halvt år.

 

Igjen, om dette er feil så beklager jeg. Men jeg stusser over at legen(e) din(e) gir deg medisiner på denne måten, for antidepressive skal brukes LENGE før man kan si noe sikkert om effekten. Selv har jeg fått beskjed om at Efexor skal brukes i minst seks mnd før man vurderer fortsatt bruk.

 

Dette med alkohol, koffein osv. står det om i Felleskatalogen og Pasienthåndboka. Trenger du mer info, MÅ du spørre legen din. Jeg kan dele min erfaring med at jeg ble helt sløv og groggy av alkohol de første par ukene jeg gikk på Efexor (nå er det helt som før), men ingen her kan gi deg klar-eller stoppsignal på slike ting. Prøv selv, heller. Finn ut hva som skjer med DEG, ta et valg og stol på at du kan ta avgjørelser selv. Har inntrykk av at det er der en del av vanskene dine ligger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, kjære venner!

Jeg bruker fortsatt Cipralex med god virkning på angst og tvang..

Men jeg må ta dem ETTER jeg har spist, og deretter VENTE noen timer til jeg inntar noe mat, hvis jeg ikke gjør det sånn så blir jeg så utrolig urolig, blir sånn angstfull, føler t folk kan se det på meg også..

 

Hva er det som gjør dette, tror dere?

 

Bør jeg bytte medisin?

 

Er utrolig takknemmlig for svar!! :)

Lenke til kommentar

Om du bør gjøre noe er det egentlig bare du som kan svare på.

Jeg tar de selv når jeg legger meg, så jeg merker dermed ikke noe negativt med pillene, du kan jo vurdere det samme :)

 

PS: Du bør hvertfall ha gått på noen medisiner i type 12 uker før du i hele tatt vurderer OM de har noe effekt eller ikke.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...