Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cipralex - Noen erfaringer?


karamasov

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Elisabet

Denne tråden har vart i flere år... Det er imponerende.

 

Jeg har ikke lest igjennom alt, men jeg går nå på cipralex og synes den er et fantastisk legemiddel. Livsgnisten har kommet tilbake og jeg har mer energi og mer initiativ i meg. Det er helt herlig. Har rett og slett begynt å bli normal igjen.

 

Disse her stoffene i hjernen (serotonin, dopamin og noradrenalin) har jeg tydeligvis ikke hatt nok av på en stund. Målet er jo at når jeg slutter med pillene (sannsynligvis etter et års forbruk) er at da har hjernen min tilpasset seg og vil produsere økte mengder av disse stoffene (økte i forhold til når jeg startet med cipralex).

 

Jeg har jo bivirkninger også, men det er faktisk helt greit. Tåler fint det et års tid om jeg kan få et "normalt" liv igjen.

 

Fikk lyst å dele min erfaring også - så her er den.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest mann 21 år

Pass på, dere som går på citalopram! Jeg var utrolig deprimert som 18/19-åring, så begynte jeg på citalopram..og det hadde en veldig positiv effekt, men det skjedde ikke noe før jeg var oppe i 30 mg - så begynte jeg på 40 mg..først DA hadde jeg det "bra" - Da gikk jeg i fella, slo løs håret helt og drakk alkohol nesten hver dag..skjønte ikke hva som var galt med å drikke alkohol!! Ble veldig dum, og snakka som en liten unge til folk! Helt grusomt, huff! aldri mer. Nå er det ca et halvt år siden jeg slutta på de, men følte meg først bedre ETTER behandlingen - Mere ekte glede:)

Lenke til kommentar

Hva? Høres ut som det hjalp deg hehe.. jaja.. men uff.. ikke bland antideprisiva og alkohol. Litt mer enn 4 øl sammen med antidepressiva er farlig, farlig, det fører til forgiftning som kan drepe deg. Dette fikk jeg ikke vite før jeg en dag gikk til legen min fordi jeg fikk migrene i 2 dager hver gang jeg tok en sixpack. Og en venn av meg har fått kroniske smerter etter et år med de to tingene sammen.

 

Å.. Ja. Man bør også passe på å alltid ha backuprespet eller planlegge nedkuttingen litt. Jeg har vært på 40mg nå i 2 år og så smart som jeg er bestemte jeg meg for å slutte en dag jeg plutselig ble tom for medisiner. Det er ikke å anbefale.

Endret av Marthj
Lenke til kommentar
Gjest pompel

Jeg synes det hjalp meg,men følte alikevell at det ikke var"riktige"meg hvis du/dere forstår. D er tablettene som gjorde meg i bedre humør. Kunne ønske det var noe annet som kunne hjulpet istede for såkalte "lykkepiller".For det er jo det det er...

Lenke til kommentar
Gjest Terje Meringdal

Hei.

 

Kjæresten min går for tiden til en psykolog, og har blitt anbefalt Cipralex mot depresjonen hun for tiden lider av. Har lest en del artikler om disse, og det står at virkningen kan merkes allerede etter 2-4 uker, og at det er mange fornøyde brukere. Men når jeg leser om tablettene på forum rundt om på nettet synes jeg det er veldig mange som er negative til de også. Har noen her erfaringer med Cipralex? Andre anbefalinger til antidepresiva? Hvordan har dere følt dere etter at dere tok tablettene?

 

Tusen takk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest lifeless dead

Hei

Jeg trappet ned fra 10mg til først 5mg hver dag, så annenhver dag, for så å kutte ut helt.

Tror ikke legen min er helt med på hva som skjer ved seponering. Jeg har gått rundt og vært svimmel nå i to uker, omtrent samme følelsen som når man reiser seg fort opp etter å ha sittet lenge i ro, bare at dette her er konstant. Merker antydninger til bedring nå (jeg slutta helt på Cipralex for nesten en uke siden). Veldig ubehagelig, fikk ikke noe varsel om dette fra fastlegen min, og oppfølging er helt fraværende. Jeg kommer ikke til å høre på noen lege som skal ha meg på noe sånt igjen.

Lenke til kommentar

Jeg slutta på Cipralex for ca 7 måneder siden. Siden da har jeg hatt mye problemer. Ofte kvalme, ekstrem tretthet og slapphet, magesmerter, svetter mye, nervøsitet, uro, hodepine, stikkinger i hodet, røde prikker på armene + diverse andre symptomer.

 

Jeg vet ikke helt sikkert om det skyldes at jeg slutta på cipralex, men kan ikke skjønne hva annet det skulle være. Det hele begynte ganske brått, selv om jeg trappa ned. Har tatt en pille nå og da de siste 7 månedene, bare for å teste om jeg ble noe bedre, merket litt bedring noen ganger men det kan ha vært tilfeldig. Har lest en del om withdrawal symptomer og kjenner meg igjen i mange av de. Kan det være at det har vart så lenge for meg fordi jeg har tatt noen få (kanskje 3-4) piller i løpet av de 7 månedene? Er fristet til å begynne på cipralex igjen for jeg orker ikke ha det slik lengre, er ikke i stand til å jobbe en gang

Lenke til kommentar

Har slutter en god del ganger nå på meget høye doser sterke medsiner i denne katogorien, og sist gang satte de meg på sobril siden de måtte ta meg av på flekken. Noe de sa kunne hjelpe, men de passet på meg tilfelle jeg fikk reaksjoner så jeg måtte på sykehus.

 

ALDRI..og jeg mener aldri slutt på dagen med slike medisiner uten og ha pratet med legen om det eller du trapper ned.

 

Nå har jeg en sykdom som gjør at jeg aldri kan ta slike medisiner igjen selv om jeg skulle gått på det, vet ikke om det er positivt eller negativt, mwn jeg blir ihvertfall tvungen til og finne løsninger på hvordan jeg skal håndtere visse dager da ting stormer verst.

 

Men jeg sier det igjen, føler man at ikke medisinen hjelper..bytt medisin.

Det er din helse og legen har ikke snøring på hva som fungerer best for deg. Man er en test-kanin når man havner på denne typen medisiner.

Så ikke vær redd for og si ifra til legen at dette fungerer ikke, jeg vil prøve noe annet:)

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Heisann! flott at noen har positive tilbakemeldinger:)

jeg har over lengere tid gått rundt og ikke vært meg selv uten og egentlig vite hvorfor.

først trodde jeg det var adhd, siden jeg hatet og sitte i ro lamme folk og ikke gjøre noe.

så jeg gikk for og få sjekket meg for adhd hos en nevrofysiolog.

da kom han fram til at jeg slet med angst og at jeg var deprimert.

så gikk det et halvt år før kjeresten min var nødt til og ta affere og si at hun ikke klarte mere av dette.

da ble alt egentlig ganske mye verre, så jeg kjørte på apoteket og kjøpte "johannesurt".

dette er et reseptfritt urtemiddel som vist nok skulle hjelpe med og få fjernet litt av depresjon.

dagen etter tok jeg en til pille johannesurt, ringte legen og bestilte time og

fikk resept på cipralex.

vet ikke om det var fordi jeg blandet di to tabelettene, men jeg fikk noe syyykt vondt i hodet, det svei i øynene, og jeg fikk store ringer rundt øynene.

bynte på cipralex i går, og begynner allerede og merke litt svimmelhet, tåkesyn, diare og litt kvalme.

men uansett om disse bivirkningen vedvarer er det fortsatt verdt det.

samtidig klarer jeg ikke helt enda og se lyst på framtiden om samboeren min flytte ut og tar med seg lille jenta mi:(

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Heisann........Jeg har nå godt på Cipralex i over et år......og gikk lenge på 20mg.....Det hadde sin positive virkning, men også negative....Sexlivet blir pulverisert, og hukommelsen blir som en 90 åring....Og prøver du å trappe ned så kommer angsten og tar deg.... :thumbdown:

Lenke til kommentar

synet det er godt at noen også nevner de positive sidene;) men forstår hva du mener :/

jeg har ikke merket noe av cipralex ennå, angst og deprisjon er i seg selv noe man ikke ønsker å ha for det tar over kontrollen fullstendig og man blir fraværende og liggende i sofaen. ikke mange forstår helt hvordan dette kan være da man på utsiden kan se ganske sterk og positiv ut på de gode dagene,, sammen med familie og venner, for mange forstår ikke helt hva det egentlig gjør/er så i perioder hvor man takker nei til invitasjoner osv når det er som tyngst(selv om samvittigheten dukker opp og man egentlig ønsker å dra for å kose seg) slik at man også mister det sosiale lysglimtet da brått ingen gidder å ringe eller det aldri passer for dem da man først er i form, det er sånn det ble for jeg sliter med angst og får ikke gjort ting annerledes i livet mitt nå. Man skal ikke måtte leve på denne måtet og derfor stusser jeg over hvor mye forskjellig informasjon det finnes og hvor mange som egentlig får utskrevet cipralex i dag. Det hadde iallefall gitt meg mye mer om jeg hadde fått noe som hadde gjort meg søvnig, sånn at man var utvilt iallefall noen dager i uken og kanskje sovet en hel natt og våkne med energi som man gjorde før, for jo mer sliten man blir desto mer angst. Noe som hadde gjort deg avslappet der og da når man merker angsten sniker seg innpå slik at det hadde gått over fortest mulig:)da hadde man jo fungert mye bedre/tryggere i settinger som man gruer seg til og ikke minst hadde man unngått å bli liggende i stua med vondt i brystet/hode med angst i 4 dager før man hentet posten.. det er svært få man snakker med ang dette tema,iallefall opplever jeg at eldre mennesker ikke helt forstå/ eller kan føre samtale ang dette da man stadig hører er du sykemeldt ennå..: Ja jeg er ikke frisk ennå så,selv om jeg ser hel ut. så alt vi hører om cipralex og andre medisiner skal vi ikke henge oss opp i, iallefall velger jeg og lytte til min egen kropp, be om noe annet som hjelper meg og håper på at jeg slår stiften over Jul :)

Lenke til kommentar

Heisann! flott at noen har positive tilbakemeldinger:)

jeg har over lengere tid gått rundt og ikke vært meg selv uten og egentlig vite hvorfor.

først trodde jeg det var adhd, siden jeg hatet og sitte i ro lamme folk og ikke gjøre noe.

så jeg gikk for og få sjekket meg for adhd hos en nevrofysiolog.

da kom han fram til at jeg slet med angst og at jeg var deprimert.

så gikk det et halvt år før kjeresten min var nødt til og ta affere og si at hun ikke klarte mere av dette.

da ble alt egentlig ganske mye verre, så jeg kjørte på apoteket og kjøpte "johannesurt".

dette er et reseptfritt urtemiddel som vist nok skulle hjelpe med og få fjernet litt av depresjon.

dagen etter tok jeg en til pille johannesurt, ringte legen og bestilte time og

fikk resept på cipralex.

vet ikke om det var fordi jeg blandet di to tabelettene, men jeg fikk noe syyykt vondt i hodet, det svei i øynene, og jeg fikk store ringer rundt øynene.

bynte på cipralex i går, og begynner allerede og merke litt svimmelhet, tåkesyn, diare og litt kvalme.

men uansett om disse bivirkningen vedvarer er det fortsatt verdt det.

samtidig klarer jeg ikke helt enda og se lyst på framtiden om samboeren min flytte ut og tar med seg lille jenta mi:(

 

 

Hei.

 

Måtte bare kommentere innlegge ditt, tomhet selv om man har en stor familie som elsker deg er en tomhet man ikke forstår..det er heller sikkert ikke lett for de rundt oss og ikke kunne gjøre noe for oss, da vi ikke alltid vet selv hvorfor følelsen kommer. Har hatt følelsen siden jeg var liten.. og har det fortsatt, tomt, men har en nær familie og en kjempe herlig gutt:)

 

Jeg dagdrømmer veldig mye selv om det ikke er om store biler og høye slott men kanskje det å stå på et fjell og skrike:

De e æ som er sjefen :)herre i eget liv, for det får vi lov til:) bare det å finne vår egen måte, men det jeg vil frem til er at man bruker veldig mye energi også på de positive tingene også så nå har jeg bestemt meg for å begynne med fjellklatring, det er noe som gir meg kikk å få til:)da kobler iallefall jeg ut de indre følelsene/tankene og hviler og andre sanser må brukes og man må ta seg tid til å fokusere og samle seg selv mentalt, det må bare være tøfft! som sikkert igjen gir en hel spesiel følelse og kjenner at adrenaline skaper positiv energi for både kropp og hode.

 

Cipralex har jeg blandet å si om, fikk også kvalme og merket smaken av tablettene i munnen brått etter en god stund deretter kom smertene i magen og brekninger.

Tablettene fungerte ikke for meg jeg ikke merket noe som helt bortsett fra magesmerter osv. så har bestemt meg for å be om noe annet av legen. Det er ikke godt å ikke fungere eller bare føle seg trist, man må ikke glemme å ta seg tid til å tenke over hvem man egentlig er og ikke minst ikke slutte med de tingene vi er gode på! Håper du blir bedre og at du får ha jentene dine hos deg:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg gikk tidligere på cipralex.. Trodde jeg ville ha enda bedre resultater av en annen medisin, så byttet over til venlafaxin krka (efexor) , men er ikke i så god form nå, etter 1 mnd bruk på både 150 og 75 mg.. Skal til legen igjen på tirsdag, og tror jeg skal spørre om å få gå over på cipralex igjen.

Noen med samme erfaring?

 

Takknemmlig for hjelp!

Lenke til kommentar

Min erfaring med Efexor er heller dårlig, fikk så sykt mye bivirkninger av de at angsten bare ble verre.

 

Har gått på Cipralex i 5-6mnd nå å merker god bedring av angsten :thumbup: Det er ikke noe vidunder kur som fjerner all angst, men føler at den har tatt de værste toppene hvertfall.

 

Prøvde noe som het Tolvon før, syntes de å fungerte bra mot angst, men man gikk i halvsvime hele dagen, var konstant trøtt å sov 15-16 timer pr dag. Det fungerte heller dårlig når man var i arbeid.

 

Eneste som fungerer med sånn her medisin er prøve og feile metoden.

Noe som fungerer for meg trenger ikke fungere for deg.

 

Går som regel 3mnd eller mer før du begynner å merke effekten av medisinen du går på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...