Gå til innhold

Moderering på samletråder


Bør samletråd tillates?  

75 stemmer

  1. 1. Bør samletråd tillates?

    • Ja
      49
    • Nei
      22
    • Vet ikke/ingen formening
      4


Anbefalte innlegg

Online-spill er mer levedyktig enn spill med kun singleplayer, eller spill som ikke helt klarer å etablere et stort online-miljø. Samtidig tillater jo online-spill sosial samkomst om man kan si det slik, og da kan man ta praten om spillet utenfor spillet når man ikke er for opptatt med å drepe og holde seg i livet.

Men når det gjelder en TF2-cafétråd e.l. vet jeg ikke helt. Om den modereres med streng hånd så kan jo kanskje en slik tråd være nyttig og hyggelig for TF2-spillerne på forumet, men slike tråder kan fort gli ut i generelle chattetråder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men til online spill synest jeg at det er litt andeledes.

Kva er som gjer at denne typen spel treng eit unntak frå regelen?

 

dette er kun min personlige menig.

 

Siden online spill som oftest har mer enn en mulig "classe" å spille vil det alene øke mengen spørsmål.

Samt at det er et online spill kan det være often snakk om servera (hvilken som er "best" ) , sant at det kan diskuteres tips til alle klassene som kan spillest. og taktikker.

 

Kunne sikkert skrevet en lang post, men jeg har ikke tid no. skal på jobb.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
Får å være helt ærlig. Så er det så mange "Den store" tråder at jeg blir kvalm. At en tråd ikke skal få leve, blir dumt. Steng alle, og krev at tråden har en konstruktivt innhold. Er ett helvete å navigere i tråder som ser ut som et masseslakt.

 

Birger :)

 

kommer helt ann på om Trådstarter er flink å oppdatere den første tråden det.

Lenke til kommentar
Siden online spill som oftest har mer enn en mulig "classe" å spille vil det alene øke mengen spørsmål.

Samt at det er et online spill kan det være often snakk om servera (hvilken som er "best" ) , sant at det kan diskuteres tips til alle klassene som kan spillest. og taktikker.

Det argumentet er jo det som blir brukt for at ein ikkje skal ha "Den store"-trådar. Sånn du beskriv det vil dette i større grad gjelde online-spel.

 

Du skriv at du forstår at ein ikkje ønskjer samletrådar av denne typen. Kvifor skal ein då gjere eit unntak for trådar som, sånn du beskriv det, kan vere nokon av dei verste samletrådane?

Lenke til kommentar

men ser ut som det er ganske få her som er enig med meg ang dette. men da synest jeg at dere skal følge den regelen når det gjelder alt. bare i wow forumet har vi sikkert 5-6 den store tråden, og der er det til og med et egen forum. synseet ikke at det er rett at det blir forskjels behandlet når det gjelder slikt, selv om WoW er et mer populært forum.

 

Vist dere vil ha mange poster fra et og samme spillet så skal ikke jeg forandre på det. prøver bare å gjøre det lettere for oss som spiller TF2.

 

Men uansett, enten bør "den store" tråder låses/nektes eller så bør det tillates. likt for alle deler av forumet.

Lenke til kommentar
@Dotten: Uoversiktlighet, telletråder, spam, osv. Hvis alle trådene ble plassert i OT, så kunne det gå.

 

Birger :)

 

 

Det er dusinvis av tråder på dette forumet som er samletråder. Ta deg en tur inn i eksempelvis Kulturdelen så vil du finne samletråder som tar for seg en serie, selv om serien har egen kategori, samletråder for filmer osv.

 

Så lenge slike tråder er ønskelig (som defineres av om det postes og leses i den eller ikke) så ser jeg ikke problemet. Det kan fint eksistere mindre detaljerte tråder om det samme ved siden av. Liker man ikke trådene fordi de er uoversiktlig så holder man seg vekke fra tråden. Hvorfor vi skal stenge tråder bare fordi vi ikke liker dem ser jeg lite poeng med. Så lenge de ikke strider med forumets retningslinjer. Det er jo måte på hvor mye vi skal detaljestyre også da. I mine øyne :)

Lenke til kommentar
Strengt talt bør de som ønsker å nekte slike tråder forklare hvorfor de skal nektes. "Bevisbyrden/argumentbyrden" ligger på deres skuldre. :)

Det er ikkje det som er saka her. Her ønskjer trådstarter eit unntak frå ein regel. Då er det rimeleg å be om ei forklaring på kvifor ein skal gi eit sånt unntak.

 

MysticoN: WoW har ikkje ein tråd av den typen du ønskjer. Derimot er det trådar som går mot meir spesifikke ting.

Lenke til kommentar
Strengt talt bør de som ønsker å nekte slike tråder forklare hvorfor de skal nektes. "Bevisbyrden/argumentbyrden" ligger på deres skuldre. :)

Det er ikkje det som er saka her. Her ønskjer trådstarter eit unntak frå ein regel. Då er det rimeleg å be om ei forklaring på kvifor ein skal gi eit sånt unntak.

 

Unntak fra hvilken regel? En regel som eksisterer kun i en del av forumet? Skal vi sensurere noe så må vi argumentere for hvorfor. Når brukere får lov å ha samletråder i en del av forumet så er det bare rett og rimelig at de lurer på hvorfor det ikke tillates i en annen. Og det er vi som har forklaringsproblemet og bevisbyrden for å ha en slik regel, ikke brukerne som må forsvare hvorfor den bør fjernes :)

 

Jeg skjønner personlig ikke meningen med regelen, jeg skjønner knapt hva regelen er. Så lenge førsteinnlegget innbyr til diskusjon og ikke bryter med retningslinjene så skjønner jeg ikke hvorfor man skal detaljestyre det. Samletråder og "detaljetråder" klarer fint å leve side om side og når slike tråder er ønsket av et mangfold av brukere så ser jeg fint lite poeng i å nekte dem dette. De som ikke liker slike tråder kan holde seg vekke fra trådene. Jeg har personlig ikke interesse for 98% av trådene på dette forumet av forskjellige grunner, men jeg ønsker alle trådene velkommen allikevel.

 

Mindtooth: Det er ni sjefer, jeg er kun et av kakestykkene som samlet utgjør kaken forumstyret ;)

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Unntak fra hvilken regel?

Det har vore fast praksis i over 2 år at ein ikkje ønskjer samletrådar av den typen trådstarter her snakker om. Om du ønskjer kan du søkje i denne kategorien for å finne tidlegare trådar om emnet. Men denne tråden handler altså ikkje om regelen er rett eller gal.

Lenke til kommentar
Unntak fra hvilken regel?

Det har vore fast praksis i over 2 år at ein ikkje ønskjer samletrådar av den typen trådstarter her snakker om. Om du ønskjer kan du søkje i denne kategorien for å finne tidlegare trådar om emnet. Men denne tråden handler altså ikkje om regelen er rett eller gal.

 

Jeg vet det er praksis, men det er ikke en praksis som er ihht noen av forumets regler. Det har jo også vært oppe til diskusjon i styret, uten at noen endelig avklaring er tatt. Og når folk spør hvorfor det eksisterer en slik praksis i en del av forumet, men ikke en annen, så må man ha vettugt svar.

 

Det er aldri tatt noen beslutning i forumstyret om en slik føring, den bare oppstod for noen år siden og har forblitt slik. Trolig uten å involvere styret. Men det var annen praksis på den tiden. Men en regel om slike tråder er mer oppkonstruert som en vag føring, den er ikke stadfestet gjennom en beslutning i de som utarbeider reglene for dette forumet. Derfor er også samletråder tillatt på diskusjon.no. Men de stenges i en del av forumet, men ikke på bakgrunn av noen vedtatt regel fra styrets side. Så man er på heller tynn is når man stenger slike tråder så lenge de som er satt til å lage regler for forumet ikke har laget en slik regel.

Lenke til kommentar

Dotten: Ein regel av denne typen er forankra i retningslinjene #15. Ved at ein regel held seg over tid vil den forsterke sin posisjon. Viss forumstyret ønskjer å endre ein regel er det rimeleg å tru at dei seier frå om dette. Så lenge dei ikkje gjer dette kan ein trekkje den slutning at forumstyret støtter opp om regelen.

 

Forøvrig er det ikkje snakk om eit generelt forbod, men eit forbod som gjeld ein spesifikk type trådar.

Lenke til kommentar
Strengt talt bør de som ønsker å nekte slike tråder forklare hvorfor de skal nektes. "Bevisbyrden/argumentbyrden" ligger på deres skuldre. :)

Det er ikkje det som er saka her. Her ønskjer trådstarter eit unntak frå ein regel. Då er det rimeleg å be om ei forklaring på kvifor ein skal gi eit sånt unntak.

 

MysticoN: WoW har ikkje ein tråd av den typen du ønskjer. Derimot er det trådar som går mot meir spesifikke ting.

 

 

Er ikke helt enig med deg der: her er et par "de store poster":

 

Fra wow forumet:

 

Shaman tråden! Diskuter her

 

Tråder lik disse finnest for alle klassene i dette spillet. og her diskuterest ALT ang klassen. Når dere tenker dere om så er ikke denne posten så forskjellig fra en TF2 post. istedenfor å diskutere talent builds, hvor gale noe(n) suger i pvp, gear osv så diskuterest alt av Tf2 i en og samme post.

 

I Bærbart (MP3-spillere, CD-spillere osv) forumet finner vi f.eks denne:

Ipod Touch tråden.

Denne tråden gikk fra når kommer Touch til hvordan får den "cracka".. og mange andre spm rundt denne mp3 spilleren.

 

Jeg trenger sikkert ikke til å komme med flere slike poster, for vi vet alle at det er nokk av de. Alle disse trådene er på en måte "den store tråden" bare at de har enten byttet navn eller fått et annet navn.

 

Disse postene omtaler en ting/klasse/gjenstand, men det diskuteres alt mulig rundt denne tigen/klassen/gjenstanden. er det VIRKELIG så stor forskjell om vi har en TF2 post? eller er det bedre at vi lager 5-6 Diskuter "insert class name here" her for TF2 i spill forumet?

 

Edit:

For de som ikke vet hvilken tråd det er snakk om eller vil slippe å søke etter den:

 

Den store TF2 tråden

Hvis man ønsker si noe, eller spørre om noe spesifikt relatert til et bestemt spill, så er man velkommen til å starte en tråd om det man har på hjertet. Vi ønsker ikke en haug med store samletråder for ulike produkter på forumet, fordi det er uoversiktelig og lite brukervennlig. Håper på forståelse for dette. Tråden stenges.

 

Merk: Grunnen til at den ble stengt først nå, var rett og slett fordi tråden ikke ble oppdaget før nå

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
Shaman tråden! Diskuter her

Tråder lik disse finnest for alle klassene i dette spillet. og her diskuterest ALT ang klassen. Når dere tenker dere om så er ikke denne posten så forskjellig fra en TF2 post.

Slå saman alle desse trådane, legg til eit par trådar om diskusjon av ulike patcher og serverar, 30 sider med ulike problem og strø på litt bilete på toppen. Då begynner det å likne på ein samletråd som du ønskjer.

 

Eg minner og om at eldre trådar kan vere utforma under litt andre reglar.

 

eller er det bedre at vi lager 5-6 Diskuter "insert class name here" her for TF2 i spill forumet?

Kva ønskjer du å diskutere? Viss du har tenkt å lage ein guide for å velje den rette klassa vil det vere naturleg med ein tråd som tek for seg og vurderer alle klassene. Har du derimot eit problem med å bruke eit våpen som bare ei klasse har, kan dette passe i ein eigen tråd.

Lenke til kommentar
Dotten: Ein regel av denne typen er forankra i retningslinjene #15. Ved at ein regel held seg over tid vil den forsterke sin posisjon. Viss forumstyret ønskjer å endre ein regel er det rimeleg å tru at dei seier frå om dette. Så lenge dei ikkje gjer dette kan ein trekkje den slutning at forumstyret støtter opp om regelen.

 

Samletråder på forumet er lov. At de er stengt i en del av forumet er en bi-effekt av at ingen har spurt styret om å innføre en slik regel. Styret kan ikke fjerne en føring som aldri er blitt innført av styret.

 

Derfor vil det inntil styret får ryddet opp i føringene eksistere samletråder i noen deler av forumet og ikke andre. Det er beklagelig overfor de brukere som føler det som forskjellsbehandling at man et sted kan ha en samletråd om et produkt men et annet sted ikke kan ha det. Så vi får komme frem til noe konkret slik at brukerne vet hva som gjelder og om det er noen produkter vi skal nekte samletråd rundt. Det er viktig å presisere at vi ikke har et generelt forbud mot samletråder på forumet, men det har vel de fleste skjønt da det eksisterer minst et tresifret antall samletråder rundt omkring på dette forumet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...