Gå til innhold

GUIDE: IRC - veien til klankamp og klansøk! *OPPDATERT*


Anbefalte innlegg

Banner.jpg

 

Hva er IRC?

IRC (Internet Relay Chat) er en protokoll for å chatte sammen på Internett i sanntid. (Kilde: Wikipedia)

 

Hva skal jeg med irc?

Det er et enkelt program, som bruker lite ressurser, og fungerer derfor bra å ha oppe samtidig som man spiller. Det finnes vanvittig mange brukere, hvor QuakeNet, UnderNet og EfNet er de største IRC-nettverkene. QuakeNet er det nettverket jeg kommer til å fokusere på i denne guiden, da QuakeNet er nettverket for "gamere".

IRC/QuakeNet brukes til:

  • Søk av klankamper.
  • Skaffe medlemmer til klan.
  • Skaffe seg klan.
  • Diskusjoner og snikk-snakk.
  • Finne seg mix.

Dette virker interessant, men hvordan får jeg tak i IRC? Og hvordan installerer jeg det?

Som sagt, så er IRC bare en protokoll. Du trenger derfor en IRC-klient - mIRC er den vanligste klienten til Windows. Om du benytter deg av Linux, brukes som regel klienten Irssi. Dog jeg vil tro at Linux-brukere kan nok om IRC fra før av.

Jeg skal nå forklare deg hvordan du kan fikse deg mIRC, samt tilleggsprogrammet NoNameScript.

 

mIRC.pngmIRC

  1. Last ned mIRC her (Velg siste versjon fra "mIRC").
  2. Installér programmet der du vil ha det liggende.
  3. Kjør mirc.exe.
  4. Det vil da komme opp at du har 30 dagers trial. Dette er egentlig ikke sant, da du kan bruke mIRC så lenge du vil uten å betale $20. Vent i noen sekunder, og trykk Continue.
  5. Deretter popper Options opp. Her må du fylle ut nicket ditt, og andrevalg av nick, samt username (en epost-konto ) og navn – det er selvfølgelig ikke nødvendig å fylle ut ekte navn. Sjekk bilde#1.
  6. Etter å ha fullført dette, må du trykke på "Servers" til venstre i ruten. Her scroller du ned til QuakeNet kommer opp, dobbelklikk på QuakeNet-mappen og trykk på for eksempel Random SE Server, for så "select". Sjekk bilde#2. Deretter trykker du på OK.
  7. For å koble deg til serveren, så må du trykke på lynet oppe til venstre. Sjekk bilde#3.

1_lite.jpg2_lite.jpg3_lite.jpg4_lite.jpg

Etter å ha fikset litt på fargene, ser da min mirc ut som på bilde#4.

 

nns.pngNoNameScript

(Jeg forkorter NoNameScript med NNS)

  1. Last ned NNS her (velg siste versjon fra "NoNameScript").
  2. Installér NNS i samme mappe som du installerte mIRC.
  3. Kjør mirc.exe. Da skal det – etter å ha trykket på Continue – komme opp en LOADING NNS-boks. Om det ikke gjør det, har du installert det feil.

Ja okei, så hvordan bruke dette?

 

 

Nyttige kommandoer og ting man bør vite om

  • For å joine en kanal, skriver du /j #kanal. (bytt "kanal" med navnet på kanalen du vil joine).
  • For å skrive noe personlig til andre, dobbeltklikker du på personens nick. Det vil da komme opp et nytt vindu. Du kan også skrive /q <nick> <melding> - q er en forkortelse for query.
  • Dette er noe det tar en stund før mange lærer; skriv for eksempel jo, deretter trykk på TAB, så vil mest sannsynlig Jooakim komme opp. Om det er en som heter Joakim på samme IRC-kanal, må du trykke på TAB to ganger for å få opp Jooakim. Om du skriver aliaset til en annen, vil personen bli highlighted. Hvis noen blir highlighted, vil de få en popup, eller at kanalnavnet blinker. Du kan selvfølgelig sette highlight på andre ord (Options (Alt+O) -> IRC -> highlight).
  • Med op(@) kan du styre kanalen.
  • Auth, er noe som er lurt å fikse seg. Om du har en auth, kan du for eksempel få inn QuakeNets L-bot på kanalen din, L-boten husker auth-navnet ditt og gir deg derfor automatisk op(@) når du joiner kanalen. For å lage en auth-konto, må du skrive følgende: /msg Q hello [email protected] [email protected]. Om ikke aliaset er opptatt, eller du hadde ulovlige tegn i aliaset, vil du motta en mail. I mailen må du trykke deg videre på vedlagt link. Etter å ha skrevet inn symbolet på bildet, kommer du inn på en side hvor det står en kommando som ser slik ut "/msg [email protected] AUTH <BRUKERNAVN> <PASSORD>", dette er kommandoen du må bruke for å logge deg inn. Hvis du bruker mIRC – uten NNS – bør du gjøre følgende: Options -> Connect -> Options -> Perform. Velg QuakeNet og "Enable perform on connect". Deretter skriver du følgende inn:
    /msg [email protected] AUTH <BRUKERNAVN> <PASSORD>
    
    //mode $me +x


    Du må selvfølgelig erstatte <BRUKERNAVN> og <PASSORD> med ditt brukernavn og passord. Kommandoen //mode $me +x gjør at det vil stå "NORTHGARDEN is [email protected]" og ikke "NORTHGARDEN is [email protected]". Hvis du følger dette tipset, vil du automatisk bli logget på når du connecter til QuakeNet.
    Om du bruker NNS, er det en veldig bra sak som ligger inne på NoNameScript (toolbaren)->Setup ->Auth Settings->QuakeNet. Her skriver du inn brukernavnet og passordet, samt kryss av på alle boksene.

  • For å bruke farger, fet eller understreket tekst. Må du trykke på Ctrl+K for farger, Ctrl+B for fet (foran og bak det du vil ha, akkurat som med BBCodes) og Ctrl+U for understreket. Om du vil ha farget tekst, samt bakgrunnsfarge, skriver du Ctrl+K 0,4. Tallet foran kommaet er fargen på selve teksten. Tallet etter kommaet er bakgrunnsfargen.
  • Whois er en kjekk kommando. /Whois, eller /w som en kan bruke, forteller hvilke kanaler, og hvor lenge personen har idlet, samt auth-nicket.
    23:17:52| Sipiaw is [email protected] * Joakim
    
    23:17:53| Sipiaw on @#ArcticGaming.no @#BPG @#bpg.administrasjon @#discoboys.no @#halovasjera @#hw.mix @#nor.admins @#Radar +#1hit +#Crossed +#freekill +#RustyGun +#sb.staff +#SB.WLII +#secret.invite +#steambans #brann #ShaGadelic #theexperience
    
    23:17:53| Sipiaw using xs4all.nl.quakenet.org XS4ALL QuakeNet IRC Server
    
    23:17:53| Sipiaw is authed as Sipi-BPG
    
    23:17:53| Sipiaw has been idle 1min 42secs, signed on Fri Jun 01 14:20:36 2007
    
    23:17:53| Sipiaw End of /WHOIS list.


  • Først av alt – for å gjøre programmet mer brukervennlig, ville jeg ha endret på utseendet (NoNameScript (på toolbaren) -> Themes). Jeg personlig, bruker mIRC-default -> Edit theme. Jeg bruker samme farger som på bilde#4 over her. Dette gjør jeg ved å først velge fargene i vanlig View->Colors, for så å gå inn på Edit theme i NoNameScript, deretter på color schemes -> Default -> RGB og "get current". Ellers er det lurt å enable timestamp (timestamp viser hva klokken er når noen skriver noe). Selv bruker jeg følgende kode i timestamp:
    HH:nn:ss7|


    Ellers kan det være greit å ha forskjellig farge på de vanlige brukerne, de med voice (+) og de med op(@). Det er også mye annet som kan endres på i Themes.

    nns_uts_lite.jpg
    Slik ser mitt theme ut.


Hvordan fikser jeg min egen kanal?

Skriv /j #kanal – og hvis kanalen er tom, er den din så lenge du er på kanalen. Her er det lurt å få inn en L-bot. L-boten er inne på kanalen hele tiden, og gir deg og de du vil op eller voice. Voice gjør egentlig ingenting, men det er for kompiser eller lignende. For å få inn L-bot, må du ha en del med op inne på kanalen din i cirka to timer. Et godt tips, er å få inn to av QuakeNets "moroboter" – nemlig fishbot og banana. Dette gjør du ved å skrive inn følgende: /msg banana requestbanana #dinakanal og /invite fishbot #dinkanal. Du kan trygt gi op til de. Her er kommandoene til fishbot. kommandoer til banana. Det er også lurt å få inn venner eller folk du stoler på. Jeg kan gjerne hjelpe, du finner meg på #BPG, og kaller meg som oftest Sipi[bPG]. OPPDATERT: Jeg har nå laget et script til boten min (DAS-BOT), som gjør at den automatisk idler om dere skriver følgende kommando: /msg DAS-BOT ?diskusjon123 #dinkanal, om du ikke finner nicket, kan du se om den er på #halovasjera, og om den ikke er der, så er den sikkert nede for oppussing. For å spørre etter å få inn L-bot, skriver du /msg R Requestbot #dinkanal. Når du har fått inn L, kan du skrive inn en "welcome message". Dette gjør du ved å skrive /msg L welcome #kanal velkomsttekst. I tillegg kan det være lurt å lage en topic. Dette gjør du ved å trykke to ganger midt på vinduet. For at L skal huske dine kompiser, må du gi de "flags" på kanalen.

  • +n betyr at brukeren er owner, altså den med mest makt.
  • +m betyr at brukeren er master, master betyr at man kan gi auto-op/voice til andre.
  • +o betyr op(erator), og kan med det, kicke, banne, skifte topic og endre channel modes.
  • +v betyr voice, og som nevnt, kan ikke voice gjøre noe annet enn å skrive mens +m (moderated) er på.
  • +t betyr topic, altså at du kan sette topic med Q-bot.
  • +a betyr auto.

/msg L CHANLEV #kanal #authnick +ao (gir en bruker auto-op).

En veldig bra funksjon i NNS, er at du kan lett endre og få overblikk over hvem som har flags på kanalen din. Dette gjør du ved å høyreklikke midt på vinduet, Q/L-bot->L-control. Høyreklikk på brukeren du vil endre flags på.

 

Channel Modes:

modes.png

  1. Limit: Her kan du velge hva som skal være maksiumum-antall av brukere på kanalen din.
  2. Key: Her kan du skrive inn et passord en må ha for å kunne joine kanalen din.
  3. Only ops set topic: Sier seg selv, at kun brukere med op (@) kan velge topic i kanalen.
  4. No external messages: Betyr at det ikke kan sendes meldinger fra brukere som ikke er på kanalen.
  5. Invite only: Brukere må bli invitert av en op på kanalen. Kommando for å invitere noen er /invite <nick> #kanal. Hvis du trenger å bli invitert, kan du skrive /msg L invite #kanal.
  6. Moderated: Betyr at kun de med voice(+) og op(@) kan skrive noe på kanalen.
  7. Private: Egentlig det samme som secret. Disse to kan ikke være på samtidig.
  8. Secret: Betyr at kanalen ikke vises på /whois.
  9. r: Dette betyr at det er kun registrerte brukere som kan joine kanalen. Registrerte, altså authed.
  10. D: Betyr at informasjon om at brukere joiner/parter kanaler skjules, helt til de får voice, op eller skriver noe i kanalen.
  11. d: Om "+D" blir fjernet, er det fortsatt usynlige brukere på kanalen. For å se de skjule brukerne, kan "+d" settes på.
  12. c: Dette betyr at det ikke kan brukes farger på kanalen.
  13. C: Nekter å ta imot såkalte "CTCP"-kommandoer til kanalen.
  14. N: Gjør det umulig å sende "notice" til kanalen.
  15. u: Denne kan skjule part- og quit-meldinger, og erstattes med "(Signed off)".

Kjekke tilleggsprogrammer og script:

  • Her har jeg selv satt sammen et !cmd-script. Dette kan være kult å ha på en klankanal. For å bruke dette, må du først endre der det står #klankanal, til navnet på klan-kanalen din. Deretter må du lime scriptet inn i Remote (Alt+R) - husk å sjekk at dette er i ownstuff.nns ( trykk på view og velg ownstuff.nns).
    on *:JOIN:#klankanal: { /notice $nick Hei, og velkommen til $chan - For å se mulige kommandoer, skriv !cmd }
    
    on *:TEXT:*:#klankanal: {
    if (!cmd isin $1-) { msg $chan !hjemmeside !CL !skill !lineup }
    if (!hjemmeside isin $1-) { notice $nick 3Hjemmeside: www.diskusjon.no }
    if (!CL isin $1-) { notice $nick 3CL: NorthGarden }
    if (!skill isin $1-) { notice $nick 3Skill: Alle er über high skilled, utenom Lord^, han er litt noob! }
    if (!lineup isin $1-) { notice $nick 3Lineup: awake <> NorthGarden <> Lord^ <> Sipi <> [dA|N`i^E_l- }


    cmd_lite.jpg
    Slik vil da dette se ut.


    Om du vil gi voice til alle som joiner, kan du bruke dette scriptet (Dette scriptet legges på en ny linje i Remote(Alt+R (i View->ownstuff.nns om du bruker nnscript))):

    on *:join:#klankanal: { mode $chan +v $nick }


  • Et annet script jeg fikset sammen som kan være greit til en klan-kanal er dette;
    ;Følgende script gir op til personer med KLANTAG| som foran nicket. For eksempel KLANTAG|Jooakim. Om klantaggen er for eksempel Hei|<nick>, må du skrive 1,4 istedet for 1,6 (fordi det er fire tegn i klantag (hei|), i tillegg må du skrive hei| istedet for KLANTAG|.
    on *:join:#klankanal.priv: {
     if ( $mid($nick,1,6) === KLANTAG| ) mode $chan +o $nick
    }
    
    ;Følgende script gir op til personer som skriver !op på #klankanal. For at de skal få op på kanalen, må de være på #klankanal.priv.
    on *:text:!op*#klankanal: {
    if ( $nick isop #klankanal.priv ) /mode $chan +o $nick
    }
    
    ;Følgende script gir op til personer som joiner #klankanal. For at de skal få op, må de være på #klankanal.priv
    on *:join:#klankanal:{
    if ( $nick isop #klankanal.priv ) /mode $chan +o $nick
    }


    Forklaring: Hvis klantaggen deres er på syv tegn (123456|Sipi), må du endre der det står "$mid($nick,1,6)" til 7. Dette scriptet gir op til alle som joiner klankanalen deres med deres klantagg! Det som er lurt å ha på klankanaler, er key og secret.
    Det andre scriptet gir op til de som skriver !op på klankanalen hvis de har op på privatkanalen deres.
    Det tredje scriptet gir op til de som joiner klankanalen hvis de er på privatkanalen deres.

  • OPPDATERING: Her er noen moro-script jeg har laget om dere ønsker en "funbot" for kanalen deres:
    - !chuck: 573 Chuck Norris-facts som jeg selv har lagt inn (tok laang tid). Det du trenger å gjøre er å legge til følgende i remote (Alt+R (i View->ownstuff.nns om du bruker nnscript)):
    on *:TEXT:?chuck:#KANAL: { 
     msg $chan 14[15CHUCK:14]5 $read(chuck.txt) 
    }

    Deretter må du legge inn chuck.txt(høyreklikk->lagre som) i mirc-mappen din. Du må også endre #KANAL til din kanal, og du kan legge til flere kanaler ved å ha komma mellom de. Du kan også endre fargekodene. Når dette er gjort, skal en chuck-fact komme opp når noen skriver !chuck i kanalen din.
    - !lars: Dette er Lars Monsen-facts. Skriv inn den samme koden som over, bare erstatt !chuck med !lars og chuck.txt med lars.txt. lars.txt laster du ned her (høyreklikk->lagre som).
    - .mypenis: Dette er script som mange synes er morsomt; viser f.eks slik:

    {17:58:12} @Sipi[bPG] ° !mypenis
    {17:58:13} DAS-BOT ° The length of Sipi[bPG]'s penis is 19,25cm.
    Koden blir slik:
    on *:text:*:#KANAL:{
     if ($1 == !mypenis) {
    msg $chan The length of $nick $+ 's penis is $rand(0,30) $+ , $+ $rand(00,99) $+ cm.
     }
    }
    on *:input:*:{
     if ($1 == !mypenis) {
    msg $chan The length of $nick $+ 's penis is $rand(0,30) $+ , $+ $rand(00,99) $+ cm.
     }
    }

    Dette skal igjen legges i remote (Alt+R (i View->ownstuff.nns om du bruker nnscript))

  • fiRes query-script lastes ned her. Dette scriptet gir informasjon om for eksempel hvor lenge du har idlet (idle er hvor lenge du har ikke gjort noe i IRC), hvor mange queries du har per dag, og kontaktmail.
    For å installere dette, legger du filen queryscript.nns i mIRC-mappen og skriv følgende i mIRC: /load -rs queryscript.nns. For å fjerne dette, skriver du /unload -rs queryscript.nns.
    query_lite.jpg
    Slik vil da dette se ut.


  • voks' mp3-script lastes ned her. Dette scriptet viser hvilke sanger du hører på. En kan også styre medieavspilleren din med dette scriptet.
    For å installere dette, legger du hele mappen inn i mIRC-mappen og skriv følgende i mIRC: /load -rs mp3ad+mp3ad+.mrc. For å unloade scriptet, skriver du /unload -rs mp3ad+mp3ad+.mrc.
    Scriptet krever også AMIP, noe du kan laste ned her.
    Du må selv konfigurere scriptet, noe du lett gjør i "setup" (høyreklikk i mIRC->mp3ad+->setup).
    mp3_lite.jpg
    Slik vil da dette se ut.


Nyttige kanaler:

  • #needclan.no (QuakeNet) - lyst å finne klan, eller siste til klan? Dette er plassen!
  • #clanmatch (QuakeNet) - dette er plassen for å finne pcw/mix.
  • #pcw (QuakeNet) - en også god plass for å finne pcw/mix - husk å søk "norsk", da det er her lett å få svensker på kroken! confused.gif
  • #gamer.no (QuakeNet) Gamer.no sin offisielle IRC-kanal!
  • #TheeXperience (QuakeNet) LANet The eXperience sin offisielle IRC-kanal.
  • #norge.css (QuakeNet) norsk CSS-kanal - veldig bra til å finne mix/pcw.
  • #ClanMatch.css (Quakenet) bra kanal til å finne CSS-mixer og pcwer.
  • #catchgamer.css (QuakeNet) lett å finne seg CSS-mixer og pcwer her, du kan også starte gather.
  • #hw.mix (QuakeNet) mixe med diskusjons.no-folk? Dette er plassen.
  • #hw.no (UnderNet) HW.no sin uoffisielle IRC-kanal. "/server -m irc.undernet.org -j hw.no" åpner undernet i en ny rute, samt joiner #hw.no.
  • #bf.no.pcw (QuakeNet) Battlefield-klankamper.
  • #battlefield.no (QuakeNet) Battlefield-klankamper.

Nyttige lenker:

Guiden kan selvfølgelig brukes på andre fora -

her ligger kildefilen (med BB-codes). Det er ønskelig at det blir PM'et meg om hvor den blir brukt! Om det noe dere lurer på, så kan dere PM'e, eller spørre her i tråden.

Lykke til! smile.gif

Endret av Jooakim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal si du ikke ligger på latsiden, selv i disse våryre russetider. GJ Jooakim.

8542581[/snapback]

Jeg var ute å gjorde russeknuter i går, kom hjem 5 min før denne ble postet. Hadde alt klart :p

Jeg hadde fri når alle andre hadde tentamen, derfor hadde jeg litt tid til guide-skriving.

Endret av Jooakim
Lenke til kommentar
Bra guide dette, men den burde vel kanskje vært postet i Programvare?

8542680[/snapback]

Eventuelt i klan/guild delen.

 

Forresten, bra tiltak. Selv om jeg viste det meste fra før.

 

Jeg stemmer for at den blir sticky i klan/guild delen, i og med at det bare ikke er counter-strike denne guiden er aktuell for.

Lenke til kommentar

Det er ting jeg ikke har nevnt her, som det er best folk finner ut av seg selv - du vet kanskje hva jeg mener. :)

 

NoNameScript har utviklet seg veldig de siste årene. Hovedkonkurrenten er nbs-irc. Jeg har prøvd begge, og NNS er helt klart den beste av de to. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...