Gå til innhold

Irriterende ulyd i EOS 400D


Anbefalte innlegg

Irriterer meg forferdelig over en lyd som kommer etter at jeg har tatt bilde med EOS400D. Det er mulig at lyden skal være en etterligning av lyden i et filmbasert kamera som trekker frem filmen. Uansett så er det en lyd som ikke finnes i Canon sine seriøse kameraer.

Noen som vet om det er mulig å skru av den lyden. Finner ikke noe i manualen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etterpå, eller omtrent samtidig som du tar bildet? For det kan være speilet som vippes opp for å slippe lys inn på sensoren. Dette er uavhengig av om du har filmbasert eller digitalt speilreflekskamera, da alle speilreflekskamera har et slikt speil foran sensoren/filmen som speiler bildet opp i søkeren før du tar bildet (derav navnet speilrefleks). Dette speilet lager en slags klakkelyd i det øyeblikket du tar bildet.

Lenke til kommentar
Irriterer meg forferdelig over en lyd som kommer etter at jeg har tatt bilde med EOS400D. Det er mulig at lyden skal være en etterligning av lyden i et filmbasert kamera som trekker frem filmen. Uansett så er det en lyd som ikke finnes i Canon sine seriøse kameraer.

Noen som vet om det er mulig å skru av den lyden. Finner ikke noe i manualen.

8537860[/snapback]

 

Det var en ny benevnelse.

Lenke til kommentar
Canon sine seriøse kameraer
Han mente nok profesjonelle :)

 

Om det er speillyden han snakker om, så er den ofte noe mer dempet på mer profesjonelle kamera, men den er fortsatt der. Så det spørs om mitt forslag var spesielt riktig.

8540894[/snapback]

 

Jepp. Heldigivs finnes det muligheter for de som synest speilet bråker for mye på sitt speilrefleks.

 

http://www.soundblimp.com/canon.htm

Eller kanskje jeg retten og sletten hadde vurdert å kjøpe et kompaktkamera i stedet :D

Lenke til kommentar
Irriterer meg forferdelig over en lyd som kommer etter at jeg har tatt bilde med EOS400D. Det er mulig at lyden skal være en etterligning av lyden i et filmbasert kamera som trekker frem filmen. Uansett så er det en lyd som ikke finnes i Canon sine seriøse kameraer.

Noen som vet om det er mulig å skru av den lyden. Finner ikke noe i manualen.

8537860[/snapback]

 

Jada, noen må da få sin første opplevelse med et SLR.

DSLR og SLR, høres likens ut, unntat når vanlig annalogt SLR trekker bilde/filmen et par hakk fram.

Lenke til kommentar
Irriterer meg forferdelig over en lyd som kommer etter at jeg har tatt bilde med EOS400D. Det er mulig at lyden skal være en etterligning av lyden i et filmbasert kamera som trekker frem filmen. Uansett så er det en lyd som ikke finnes i Canon sine seriøse kameraer.

Noen som vet om det er mulig å skru av den lyden. Finner ikke noe i manualen.

8537860[/snapback]

 

Jada, noen må da få sin første opplevelse med et SLR.

DSLR og SLR, høres likens ut, unntat når vanlig annalogt SLR trekker bilde/filmen et par hakk fram.

8546011[/snapback]

 

 

Problemet er at jeg tidligere har brukt EOS20D.

På EOS20D og andre seriøse (professjonelle) kameraer hører man kun et klikk når speilet vippes. På mitt EOS400D kommer det i tillegg en høyfrekvent langvarig lyd som ligner mistenkelig mye på det jeg hører i mitt gamle analoge EOS30 når filmen trekkes frem.

 

Så siden ingen her på forumet har erfaringer med dette, så blir vel det neste å sjekke om det er feil på mitt kamera.

Endret av DheOne
Lenke til kommentar

Litt rart at de har lyd til kameraet... Jeg vet at disse kompaktkameraene kan endre lyden ved overføring via Cannons programmvare på maskin...

 

Edit: Nei det er ikke lyd i kameraet, det var bare tatt opp for at folk skulle høre hvordan 400D hørtes ut når kameraet tar bilder...

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar
Midt på denne siden av dpreview's test av 400D er det en link til en lydfil av lukkerlyden. Tilsvarende finnes i testene av andre modeller, feks 20D, så du kan sammenligne.

8552603[/snapback]

 

Mange takk! :)

Da ser det altså ut for at det er sånn lyden skal være i EOS400D.

8558052[/snapback]

 

Det er absolutt ingen lyd i mitt 400d utenom "klasket" fra speilet.

Da ville jeg heller sjekket kameraet ditt...

Lenke til kommentar
Om det er speillyden han snakker om, så er den ofte noe mer dempet på mer profesjonelle kamera, men den er fortsatt der. Så det spørs om mitt forslag var spesielt riktig.

8540894[/snapback]

 

Det er vel en sannhet med modifikasjoner EOS 5d har feks. ganske så kraftig lyd, er vel snarere hvis man sammenlinger 20d og 400d at den ene bråker litt mindre.

Lenke til kommentar
Om det er speillyden han snakker om, så er den ofte noe mer dempet på mer profesjonelle kamera
Det er vel en sannhet med modifikasjoner EOS 5d har feks. ganske så kraftig lyd, er vel snarere hvis man sammenlinger 20d og 400d at den ene bråker litt mindre.
Derfor jeg brukte ordet "ofte" (uthevet i sitatet) og ikke "alltid" :)
Lenke til kommentar
350D og 400D har en genial starwars lignende lyd når man tar bilde, mitt Minolta 5D høres ut som noen gnisser plast imot noe  når jeg tar bilder...  :cool:  Men hører på avstand om lukkeren går da!

8559628[/snapback]

 

Jeg måtte nesten sjekke med mitt eget når det blir sagt slikt. Har hatt 350d før og har 400d og har aldri lagt merke til slikt.

Men når jeg hører etter så kan det være noe som jeg kan tenke meg er denne starwars lyden. Men dette høres da ut som kommer fra de bevegelige delene?

 

Klarer man rett å slett å irretere seg over slikt?

(jeg lurer virkelig altså)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...