Gå til innhold

Corsair Dominator DDR2-6400, anbefales?


Nutjob

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De dominator var veldig god før (de aller dyreste, f.eks Dominator PC8888 CL4) men de billigere er egentlig ikke noe å satse på. dårlige chipper som ikke overklokker noe bra og blir varme (stock volt på 2.5)

 

Var jeg deg ville jeg gått disse eller disse. Forskjellen på disse er jo at det ene har litt lavere hastighet og litt lavere timings. Ellers er de helt make, bortsett fra prisen. Disse overklokker veldig bra, i de fleste tilfeller, over 1100 Mhz uten noen problemer, selv for en som ikke overklokker for mye. Hvis du ikke skal overklokke, kan du like godt gå for de aller billigste PC5300 brikkene du finner i prisguiden, dvs. disse. Minne med samme timings og hastighet har alltid tilnærmet lik ytelse.

Lenke til kommentar

hmm, ser det er uenigheter her. Vart egentlig berre meir usikker :hmm:

 

Har sett på de dere ballistiX eller hva det heter, om jeg går for det blir det 6400 utgaven. Men er fortsatt usikker om dominator leverer bedre ytelse, ikke tenk forhold til pris.

Lenke til kommentar
hmm, ser det er uenigheter her. Vart egentlig berre meir usikker  :hmm:

 

Har sett på de dere ballistiX eller hva det heter, om jeg går for det blir det 6400 utgaven. Men er fortsatt usikker om dominator leverer bedre ytelse, ikke tenk forhold til pris.

8530491[/snapback]

 

Uansett, skal du klokke, gå for noen av de BallistiX brikkene. De overklokker langt bedre enn det Dominator brikker gjør.

 

EDIT: OG i desember 2006 kostet BallistiX PC6400 3600 kr ;) Dvs. det har falt til en tredjedel av prisen på 4-5 måneder. Og de VIL stige, mest sannsynlig nå i juni/juli og fortsette å stige til høsten.

Endret av christopher909
Lenke til kommentar
hmm, ser det er uenigheter her. Vart egentlig berre meir usikker  :hmm:

 

Har sett på de dere ballistiX eller hva det heter, om jeg går for det blir det 6400 utgaven. Men er fortsatt usikker om dominator leverer bedre ytelse, ikke tenk forhold til pris.

8530491[/snapback]

 

Når du snakker om ytelse så må du spesifisere hvike hastigheter og timings du forventer av brikkene.

 

Som det blir nevnt lenger opp så hvis du ikke skal klokke så kan du bare gå for de billigste. Hvis du skal klokke så kan du nevne cpu du har og hvilke hastigheter du tenker å kjøre den på.

 

Poenget med brikker som kjører høyere mhz enn hva som er stock på cpu er at de ikke skal bli en flaskehals. Du kan også kjøre ned timings på ram hvis de blir kjørt på lavere hastighet enn spesifisert.

 

Si at du kjøper 6400 ram (800MHZ). Du overklokker en core2duo til å kjøre på 1333mhz mot stock 1066. Da vil fortsatt ram bare kjøre på 667mhz. Da kan du kjøre ned timings. Hvis de er spesifisert til f.eks 5-5-5-16, så kan du prøve å kjøre de på 4-4-4-12.

 

Hvis du skulle være så heldig å klare en fsb på 1600mhz så vil 6400 ram kjøre på 800mhz som er stock på 6400 ram. Da vil ikke ramen være en flaskehals.

Lenke til kommentar

alså, jeg vil ha ram brikker som er; kjølige, stabile og er rett og slett GODE brikker. Skal samarbeide med en C2D E6600 2.4GHz.. :)

 

EDIT: overklokking er heller usikkert enda, blir evt. forhandler som gjør det til meg, han var ikke på jobb idag på grunn av sjukdom :p

Kanskje(?) noen som vet hvem han er fra cs-miljøet, Stian "Utrolig" Bakken :)

Endret av zaltmann
Lenke til kommentar
alså, jeg vil ha ram brikker som er; kjølige, stabile og er rett og slett GODE brikker. Skal samarbeide med en C2D E6600 2.4GHz.. :)

 

EDIT: overklokking er heller usikkert enda, blir evt. forhandler som gjør det til meg, han var ikke på jobb idag på grunn av sjukdom  :p

Kanskje(?) noen som vet hvem han er fra cs-miljøet, Stian "Utrolig" Bakken  :)

8530909[/snapback]

 

Den prosessoren kan du kjøre rett på 3ghz. Da kjøre du fsb på 1333mhz og ram på 667mhz. Da holder det med hvilke som helst 6400 rambrikker. Kanskje se på hvilke volt de kjører på. Foreslår at du kanskje ser på Corsair sine xms (trur jeg de het) med epp, mener å huske at de kjører stock på 1,9 volt. Epp betyr at de kan sette seg selv på de mest optimale innstillingene ved å enable Epp i bios.

Lenke til kommentar
alså, jeg vil ha ram brikker som er; kjølige, stabile og er rett og slett GODE brikker. Skal samarbeide med en C2D E6600 2.4GHz.. :)

 

EDIT: overklokking er heller usikkert enda, blir evt. forhandler som gjør det til meg, han var ikke på jobb idag på grunn av sjukdom  :p

Kanskje(?) noen som vet hvem han er fra cs-miljøet, Stian "Utrolig" Bakken  :)

8530909[/snapback]

 

Den prosessoren kan du kjøre rett på 3ghz. Da kjøre du fsb på 1333mhz og ram på 667mhz. Da holder det med hvilke som helst 6400 rambrikker. Kanskje se på hvilke volt de kjører på. Foreslår at du kanskje ser på Corsair sine xms (trur jeg de het) med epp, mener å huske at de kjører stock på 1,9 volt. Epp betyr at de kan sette seg selv på de mest optimale innstillingene ved å enable Epp i bios.

8531370[/snapback]

åh, en kompis har de og har prøvd å overtale meg til å velge de, sånn at vi kan dele på en 2048mb pakke, slik at vi får 3gb billigere, kanskje det er lurt da? :)

mener du at de brikkene kan jeg bare endre en innstilling i bios så kjører de maks? fint om du hadde forklart hvordan, hvis du kan det :)

Lenke til kommentar
alså, jeg vil ha ram brikker som er; kjølige, stabile og er rett og slett GODE brikker. Skal samarbeide med en C2D E6600 2.4GHz.. :)

 

EDIT: overklokking er heller usikkert enda, blir evt. forhandler som gjør det til meg, han var ikke på jobb idag på grunn av sjukdom  :p

Kanskje(?) noen som vet hvem han er fra cs-miljøet, Stian "Utrolig" Bakken  :)

8530909[/snapback]

 

Den prosessoren kan du kjøre rett på 3ghz. Da kjøre du fsb på 1333mhz og ram på 667mhz. Da holder det med hvilke som helst 6400 rambrikker. Kanskje se på hvilke volt de kjører på. Foreslår at du kanskje ser på Corsair sine xms (trur jeg de het) med epp, mener å huske at de kjører stock på 1,9 volt. Epp betyr at de kan sette seg selv på de mest optimale innstillingene ved å enable Epp i bios.

8531370[/snapback]

åh, en kompis har de og har prøvd å overtale meg til å velge de, sånn at vi kan dele på en 2048mb pakke, slik at vi får 3gb billigere, kanskje det er lurt da? :)

mener du at de brikkene kan jeg bare endre en innstilling i bios så kjører de maks? fint om du hadde forklart hvordan, hvis du kan det :)

8531887[/snapback]

 

EPP fungerer slik at rambrikkene selv stiller seg inn optimalt. De stiller inn påde Mhz og timings i forhold til fsb som prosessor kjører på mener jeg. Er ikke 100% sikker på det siste da jeg ikke har ram med EPP selv, men mener at jeg har lest det. EPP skal enkelt og greit bare enables i bios. De fleste, om ikke alle, nyere hovedkort på Lga775 skal støtte EPP.

Lenke til kommentar
alså, jeg vil ha ram brikker som er; kjølige, stabile og er rett og slett GODE brikker. Skal samarbeide med en C2D E6600 2.4GHz.. :)

 

EDIT: overklokking er heller usikkert enda, blir evt. forhandler som gjør det til meg, han var ikke på jobb idag på grunn av sjukdom  :p

Kanskje(?) noen som vet hvem han er fra cs-miljøet, Stian "Utrolig" Bakken  :)

8530909[/snapback]

 

Den prosessoren kan du kjøre rett på 3ghz. Da kjøre du fsb på 1333mhz og ram på 667mhz. Da holder det med hvilke som helst 6400 rambrikker. Kanskje se på hvilke volt de kjører på. Foreslår at du kanskje ser på Corsair sine xms (trur jeg de het) med epp, mener å huske at de kjører stock på 1,9 volt. Epp betyr at de kan sette seg selv på de mest optimale innstillingene ved å enable Epp i bios.

8531370[/snapback]

åh, en kompis har de og har prøvd å overtale meg til å velge de, sånn at vi kan dele på en 2048mb pakke, slik at vi får 3gb billigere, kanskje det er lurt da? :)

mener du at de brikkene kan jeg bare endre en innstilling i bios så kjører de maks? fint om du hadde forklart hvordan, hvis du kan det :)

8531887[/snapback]

 

EPP fungerer slik at rambrikkene selv stiller seg inn optimalt. De stiller inn påde Mhz og timings i forhold til fsb som prosessor kjører på mener jeg. Er ikke 100% sikker på det siste da jeg ikke har ram med EPP selv, men mener at jeg har lest det. EPP skal enkelt og greit bare enables i bios. De fleste, om ikke alle, nyere hovedkort på Lga775 skal støtte EPP.

8532208[/snapback]

ok, her er hk som skal brukest : Asus P5N32-SLI Premium/WiFi-AP

kan også nevne at jeg skal bruke vannkjøling til oppsettet. her er foreløpig oppsett btw, https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=46015

Endret av zaltmann
Lenke til kommentar
alså, jeg vil ha ram brikker som er; kjølige, stabile og er rett og slett GODE brikker. Skal samarbeide med en C2D E6600 2.4GHz.. :)

 

EDIT: overklokking er heller usikkert enda, blir evt. forhandler som gjør det til meg, han var ikke på jobb idag på grunn av sjukdom  :p

Kanskje(?) noen som vet hvem han er fra cs-miljøet, Stian "Utrolig" Bakken  :)

8530909[/snapback]

 

Den prosessoren kan du kjøre rett på 3ghz. Da kjøre du fsb på 1333mhz og ram på 667mhz. Da holder det med hvilke som helst 6400 rambrikker. Kanskje se på hvilke volt de kjører på. Foreslår at du kanskje ser på Corsair sine xms (trur jeg de het) med epp, mener å huske at de kjører stock på 1,9 volt. Epp betyr at de kan sette seg selv på de mest optimale innstillingene ved å enable Epp i bios.

8531370[/snapback]

åh, en kompis har de og har prøvd å overtale meg til å velge de, sånn at vi kan dele på en 2048mb pakke, slik at vi får 3gb billigere, kanskje det er lurt da? :)

mener du at de brikkene kan jeg bare endre en innstilling i bios så kjører de maks? fint om du hadde forklart hvordan, hvis du kan det :)

8531887[/snapback]

 

EPP fungerer slik at rambrikkene selv stiller seg inn optimalt. De stiller inn påde Mhz og timings i forhold til fsb som prosessor kjører på mener jeg. Er ikke 100% sikker på det siste da jeg ikke har ram med EPP selv, men mener at jeg har lest det. EPP skal enkelt og greit bare enables i bios. De fleste, om ikke alle, nyere hovedkort på Lga775 skal støtte EPP.

8532208[/snapback]

ok, her er hk som skal brukest : Asus P5N32-SLI Premium/WiFi-AP

kan også nevne at jeg skal bruke vannkjøling til oppsettet. her er foreløpig oppsett btw, https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=46015

8532386[/snapback]

 

Ser at det er forrige generasjon nforce brikkesett. Kjenner ikke til om det støtter EPP men det finner du ut ved å se på hjemmesiden til Asus. Er dette et kort du allerede eier eller et du tenker å kjøpe? Hvis du ikke allerede har kjøpt det så anbefaler jeg deg å se på hovedkort basert på nforce 6 (650i/680i)

Lenke til kommentar

Jeg har det hovedkortet og de ram brikkene + CPUen som nevnt her og jeg kan ikke si annet enn at jeg er strålende fornøyd med oppsettet. Nvidia 590i støtter EPP og ikke minst 800mhz ram, du har også mulighet til å overklokke cpu uten at det har noen innvirkning på ram. en har også muligheter til å overklokke ram uten innvirkning på cpu (ser ikke helt vitsen i det men....)

Lenke til kommentar
https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=46015

 

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=58166

nForce 680i brikkesett...

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=62749

nForce 650i brikkesett...

 

hvilken av de mener du jeg burde velge?

8534230[/snapback]

 

Jeg har selv den basert på 650i, men ville i dag gått for 680i. Dette fordi kjølingen på 650i er litt dårlig. Ligger på 50c idle og 60c load. Trur den heatpipe kjølingen er bedre. Ikke det, jeg har aldri opplevd noen stabilitetsproblemer med kortet, er et godt kort, liker bare av prinsipp ikke så høye temperaturer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...