Gå til innhold

Forslag til pc for kamerat med virkelig dårlig råd


Anbefalte innlegg

God aften godtfolk.

 

Saken er som følger. Har oppigjennom årene bygget endel pc-er. Merk...: oppigjennom årene. Lenge siden sist og har fått følgende utfordring fra en kamerat. Gutten har dårlig råd.... mener da virkelig dårlig råd. Uflaks og sykmelding i godt over ett år er ikke bra for lommeboka. Selv om han nå går på attføring er dere sikkert enige i at han fortjener en pc. Utfordringen ligger i følgende:

 

Sette opp en konfigurasjon og helst med OS og budsjettet er ca kr. 5.500,-. Ønsker om maskinen; kunne kjøre spill sånn rimelig greit. Ser for meg et ikke topp skjermkort, men en noenlunde grei kasse med ok hovedkort og en grei prosessor. Cluet må vel være å sette opp boksen så prosessor og skjermkort greit kan oppgraderes om la oss si et år eller så og forlenge levetiden på systemet.

 

Han har en harddisk han tar med over (SATA regner jeg med) - den gamle 17" CRT skjermen funker enda :) så den blir også med!

 

Så har dere noen forslag?

 

Dette blir garantert dagens gode gjerning! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5500,- er romslig budsjett det. :)

 

Med eller uten operativsystem?

Med eller uten mus/tastatur?

 

Dagens godgjerning:

MSI K9N NEO-F, nForce 550, Socket-AM2, SATAII, DDR2, GbLAN, ATX, PCI-Ex16 615,-

AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/vifte 850,-

NEC DVD-brenner AD-5170 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) 299,-

2x Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB 128Meg x 64, CL4, 533MHz, 240-pin 798,-

XFX GeForce 8500GT 450M 256MB DDR2, PCI-Express, DVI/VGA/Tv-Out, 450/800Mhz 849,- (ærlig talt så har jeg ikke peiling på skjermkort, men jeg regner med at det greier å kjøre spill greit)

Antec Sonata II Miditower, Svart m/450W Strømforsyning 995,-

SUM = 4.406,-

 

Hvis han ikke trenger flere deler enn det der, så kan du kjøpe raskere prosessor og/eller skjermkort (aller helst skjermkort) for å fylle budsjettet. Bare husk å få et skjermkort med VGA-utgang (til CRT-skjermen).

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
5500,- er romslig budsjett det. :)

 

Med eller uten operativsystem?

Med eller uten mus/tastatur?

 

Dagens godgjerning:

MSI K9N NEO-F, nForce 550, Socket-AM2, SATAII, DDR2, GbLAN, ATX, PCI-Ex16 615,-

AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/vifte 850,-

NEC DVD-brenner AD-5170 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) 299,-

2x Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB 128Meg x 64, CL4, 533MHz, 240-pin 798,-

XFX GeForce 8500GT 450M 256MB DDR2, PCI-Express, DVI/VGA/Tv-Out, 450/800Mhz 849,- (ærlig talt så har jeg ikke peiling på skjermkort, men jeg regner med at det greier å kjøre spill greit)

Antec Sonata II Miditower, Svart m/450W Strømforsyning 995,-

SUM = 4.406,-

 

Hvis han ikke trenger flere deler enn det der, så kan du kjøpe raskere prosessor og/eller skjermkort (aller helst skjermkort) for å fylle budsjettet. Bare husk å få et skjermkort med VGA-utgang (til CRT-skjermen).

8523552[/snapback]

 

Kjører uten mus og tastatur. Det har gutten. Ellers er det dette med OS ja... XP Home hadde vært det greie valget, men nå med Visata... Home Basic eller Home Premium - men vet ikke forskjellene på disse og hva han bør går for?

 

Når det gjelder skjermkort høres det rimelig ok ut:)! Jeg klarer meg fortsatt stort sett greit med mitt GF6800 ( Dell Inspirion 9300).

 

Selve maskina bygger/setter jeg opp for han (piece of cake:)).

Lenke til kommentar
5500,- er romslig budsjett det. :)

 

Med eller uten operativsystem?

Med eller uten mus/tastatur?

 

Dagens godgjerning:

MSI K9N NEO-F, nForce 550, Socket-AM2, SATAII, DDR2, GbLAN, ATX, PCI-Ex16 615,-

AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/vifte 850,-

NEC DVD-brenner AD-5170 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) 299,-

2x Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB 128Meg x 64, CL4, 533MHz, 240-pin 798,-

XFX GeForce 8500GT 450M 256MB DDR2, PCI-Express, DVI/VGA/Tv-Out, 450/800Mhz 849,- (ærlig talt så har jeg ikke peiling på skjermkort, men jeg regner med at det greier å kjøre spill greit)

Antec Sonata II Miditower, Svart m/450W Strømforsyning 995,-

SUM = 4.406,-

 

Hvis han ikke trenger flere deler enn det der, så kan du kjøpe raskere prosessor og/eller skjermkort (aller helst skjermkort) for å fylle budsjettet. Bare husk å få et skjermkort med VGA-utgang (til CRT-skjermen).

8523552[/snapback]

 

Kjører uten mus og tastatur. Det har gutten. Ellers er det dette med OS ja... XP Home hadde vært det greie valget, men nå med Visata... Home Basic eller Home Premium - men vet ikke forskjellene på disse og hva han bør går for?

 

Når det gjelder skjermkort høres det rimelig ok ut:)! Jeg klarer meg fortsatt stort sett greit med mitt GF6800 ( Dell Inspirion 9300).

 

Selve maskina bygger/setter jeg opp for han (piece of cake:)).

8523724[/snapback]

 

Tror heller han karen din hadde hatt det bedre med f.eks. et X1950pro kort til 1150kr. Det er litt dyrere enn 8500gt og har ikke directx 10, men i alle dagens spill er det et mye bedre kort. 8500gt er ikke mye av et spille kort i det hele tatt... ganske labre resultater i de reviews jeg har sett vertfall. Så mitt tips til budskjett skjermkort er X1950pro, det er mye kort for pengene.

 

Vinci

Lenke til kommentar
5500,- er romslig budsjett det. :)

 

Med eller uten operativsystem?

Med eller uten mus/tastatur?

 

Dagens godgjerning:

MSI K9N NEO-F, nForce 550, Socket-AM2, SATAII, DDR2, GbLAN, ATX, PCI-Ex16 615,-

AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/vifte 850,-

NEC DVD-brenner AD-5170 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) 299,-

2x Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB 128Meg x 64, CL4, 533MHz, 240-pin 798,-

XFX GeForce 8500GT 450M 256MB DDR2, PCI-Express, DVI/VGA/Tv-Out, 450/800Mhz 849,- (ærlig talt så har jeg ikke peiling på skjermkort, men jeg regner med at det greier å kjøre spill greit)

Antec Sonata II Miditower, Svart m/450W Strømforsyning 995,-

SUM = 4.406,-

 

Hvis han ikke trenger flere deler enn det der, så kan du kjøpe raskere prosessor og/eller skjermkort (aller helst skjermkort) for å fylle budsjettet. Bare husk å få et skjermkort med VGA-utgang (til CRT-skjermen).

8523552[/snapback]

 

 

Trenger ikke skjermkort med VGa utgang, i de fleste sjermkortpakkene følger det med en konverter tror jeg.

Lenke til kommentar
Tror heller han karen din hadde hatt det bedre med f.eks. et X1950pro kort til 1150kr. Det er litt dyrere enn 8500gt og har ikke directx 10, men i alle dagens spill er det et mye bedre kort. 8500gt er ikke mye av et spille kort i det hele tatt... ganske labre resultater i de reviews jeg har sett vertfall. Så mitt tips til budskjett skjermkort er X1950pro, det er mye kort for pengene.

8523933[/snapback]

Trenger ikke skjermkort med VGa utgang, i de fleste sjermkortpakkene følger det med en konverter tror jeg.

8523950[/snapback]

Høres bra ut. Sikkert en bedre løsning det der. Dere vet nok bedre enn meg når det kommer til skjermkort. :) Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Prosessor: Intel Core 2 Duo E4400 1095,-

Skjermkort: Club3D GeForce 8600GT 1073,-

Hovedkort: Asus P5N-E SLI 895,-

RAM: Corsair Value, 533Mhz, CL4 775,-

Strømforsyning: Hiper 530W 595,-

Kabinett: Cooler Master Centurion 534 470,-

DVD-brenner: Samsung SH-S183A 274,-

 

SUM: 5177 kr

 

 

Dette er minstepris og du kan ikke bestille fra en haug med butikker, så jeg er ikke sikker på om budsjettet holder. Uansett har du en kraftig prossessor. Hovedkortet er også supert og rimelig. Skjermkortet støtter DX10 og er rimelig godt. Minnet er på 2GB, vet ikke om du skal ha klokke-RAM, men... STrømforsyningen er mulig overkill, så andre kan gjerne komme med forslag der. Tror 400W holder. Kabinettet bare plukket jeg, men du får egentlig velge selv. DVD-brnneren er en rimelig, god brenner basert på SATA-grensesnittet.

 

Sparer u inn penger på f.eks. lavere strømforsyning kan du titte på Intel E6320/E6420, med 4MB L2-chace.

 

Mitt lille forslag da, altså :).

 

 

EDIT: Nå glemte jeg operativsystemet helt :blush:. Vil anbefale Vista Home Premium av Vista-versjonene. Blir en 900 kr ekstra det ^^. Har han ikke XP på harddisken fra før av? Ellers må nok noe byttes ut, noen som har peiling på strømforsnyninger? Eller kanskje droppe DX10-skjermkortene. De andre er visstnok rimeligere og gir samme ytelsesnivå. Du kan også sikker droppe ned på 1GB minne, men ikke regn med å spille nyeste spill på mer enn low-mid grafikk. Droppe ned 200Mhz på Intel E4300 er også en mulighet.

Endret av Tobye
Lenke til kommentar

Hva med å kjøpe hele PC'en brukt, eller i det minste deler?

Slik hardwareprisene har falt i det siste er det kanskje bare skjermkort det er noe å spare på, men heng rudt bruktmarkedet noen dager, kan jo hende det kommer noe fornuftig.

Sjekk også ut demovarer hos Komplett/PS data, ofte billige hovedkort å få tak i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...