Gå til innhold

TEST: HP LP3065


Anbefalte innlegg

men har skjermen støtte for HDCP?

jeg hater at ting skal koste ekstra uten grunn, men slik ting er i dag, så ønsker jeg HDCP på dataskjermer (om jeg skal kjøpe de)

8507702[/snapback]

Det er ikke godt å si. Jeg har ikke klart å finne noe info som tilsier dette, verken hos HP selv eller i ansre omtaler.

 

Jeg lurer på om noe mer enn 30 tommer noen gang blir populært på datafronten, jeg må innrømme at når jeg sitter foran en 30-tommer så føler jeg ikke lenger det er noe praktisk å hente på størrelsesfronten.

 

AtW

8507977[/snapback]

Sa vi ikke egentlig det samme om 24 for noen år siden? Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg, men klok av skade lar jeg være å si det for høyt :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg husker tilbake til 90tallet der 19 tommer CRT skjermer hva sååååå digge..Jeg har alltid beundret fetteren min fordi han hadde en 19 tommers CRT..

 

Så kom 2000, der LCD var inn... Det beste var en 24" som kunne oppløse en fantastisk 1600x1200...

 

Og idag nesten et ti år etter med 30 tommer Widescreen...

 

Jeg lure på hvor latterlig folk vil har tenkt på "IDAG" om 10år til...

Kanskje blir alle OLED standard i 40"? 7000x4000?

hehehe?

Lenke til kommentar
Jeg føler ikke jeg har fått noen god forklaring på hvordan denne skjermen oppfører seg i ikke-native oppløsninger? Hvordan funker den f.eks. til bruk med en PS3 (og 1920x1080 oppløsning)?

8506585[/snapback]

Jeg vil tippe at den ikke fungerer med ps3 da den ikke kan gi rett signal inn på skjermen. Det finnes ingen bildeprosessorer beregnet for skjermer i dag som takler så høy oppløsning som dette og derfor er det pcen som styrer alt på disse skjermene.. Man kan si at elektronikken som vanligvis sitter i skjermen nå har flyttet plass til datamaskinen, signalet utifra datamaskinen går rett til panelet uten noe elektronikk imellom..

Lenke til kommentar
LCD-skjermene på skrivebordene våre vokser stadig. HPs 30-tommer er det største du får, men er den også det beste?

 

Les mer

8504791[/snapback]

Jeg har nevnt det før, men nevner det igjen, siden det tydeligvis ikke har blitt gjort noe med:

 

Min 20" ser akkurat like stor ut som denne skjermen. Ingen av bildene gir noen som helst indikasjon på størrelse og oppløsning.

 

Det burde være obligatorisk med referanseobjekter i fotoene av skjermene dere tester. I tillegg burde det være minst ett foto som viser skjermen påskrudd i windows, med noen vinduer/dialoger åpne, som gir en indikasjon på hvilken overflate vi har med å gjøre.

 

Skjønner ikke helt hvorfor alle skjermene dere tester plasseres på et tomt gulv, i stedet for skjermen i sitt rette element: bak tastaturet, påskrudd med bilde? Vennligst ta til etteretning denne gang! :thumbup:

 

PS: Fotoene i denne testen viste heller ikke en eneste av tilkoblingene?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
men har skjermen støtte for HDCP?

jeg hater at ting skal koste ekstra uten grunn, men slik ting er i dag, så ønsker jeg HDCP på dataskjermer (om jeg skal kjøpe de)

8507702[/snapback]

Det er ikke godt å si. Jeg har ikke klart å finne noe info som tilsier dette, verken hos HP selv eller i ansre omtaler.

 

Jeg lurer på om noe mer enn 30 tommer noen gang blir populært på datafronten, jeg må innrømme at når jeg sitter foran en 30-tommer så føler jeg ikke lenger det er noe praktisk å hente på størrelsesfronten.

 

AtW

8507977[/snapback]

Sa vi ikke egentlig det samme om 24 for noen år siden? Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg, men klok av skade lar jeg være å si det for høyt :)

8508310[/snapback]

 

Hehe, jeg tror ikke jeg har tenkt det samme om 24, på 30 begynner det ihvertfall for meg å bli sånn at veldig mye av det "aktive" synsfeltet er dekket på den avstanden jeg sitter. 2 30-tommer, kanskje, men en større enkeletskjerm? Man skal aldri si aldri, vi får vel bare vente å se.

 

AtW

Lenke til kommentar
Skjermen er sikkert bra,men personelig synest jeg 30" blir for stort til PC bruk.

8510319[/snapback]

Det gjorde jeg og, helt til jeg fikk Dell sin på pulten i tre uker i fjor. 20 ble pinlig smått etterpå. Jeg er av den oppfatning et to skjermer er styr, og kjøper følgelig heller en veldig stor fremfor to mellomstore. Det er faktisk bare en ren tilfeldighet at det ble så dyr bil i fjor at jeg valgte å droppe en 30-tommer etter at jeg hadde testet Dell-en.

 

AtW: 2 x 30 tror jeg blir vrient for en bruker som ikke trenger enormt stor plass til enkeltvinduer. Skal man jobbe på en primærskjerm blir sekundærskjermen skvøet så langt ut til siden at den mister litt av funksjonaliteten. Hvem trenger forresten 30 tommer med sekunærinformasjon? :wee:

 

Å jobbe med skjøten midt forran er jo mulig, en jeg tror i alle fall min nakke ahdde begynt å protestere etter hvert. begge pivotert er jo en mulighet, men HP trenger i så fall en ny fot. Jeg fatter ikke at de har droppet pivot på en sånn skjerm...

Lenke til kommentar
Skjermen er sikkert bra,men personelig synest jeg 30" blir for stort til PC bruk.

8510319[/snapback]

Det gjorde jeg og, helt til jeg fikk Dell sin på pulten i tre uker i fjor. 20 ble pinlig smått etterpå. Jeg er av den oppfatning et to skjermer er styr, og kjøper følgelig heller en veldig stor fremfor to mellomstore. Det er faktisk bare en ren tilfeldighet at det ble så dyr bil i fjor at jeg valgte å droppe en 30-tommer etter at jeg hadde testet Dell-en.

 

AtW: 2 x 30 tror jeg blir vrient for en bruker som ikke trenger enormt stor plass til enkeltvinduer. Skal man jobbe på en primærskjerm blir sekundærskjermen skvøet så langt ut til siden at den mister litt av funksjonaliteten. Hvem trenger forresten 30 tommer med sekunærinformasjon? :wee:

 

Å jobbe med skjøten midt forran er jo mulig, en jeg tror i alle fall min nakke ahdde begynt å protestere etter hvert. begge pivotert er jo en mulighet, men HP trenger i så fall en ny fot. Jeg fatter ikke at de har droppet pivot på en sånn skjerm...

8511279[/snapback]

Den sekundære skjermen er til sekundær informasjon, mailprogram, chat, widgets, eventuelle dokumenter man skal lese mens man taster i et program på den andre skjermen, mp3-spilling, tv, osv osv. I mine øyne er det for tugvindt å "dele" en skjerm, i tilegg er det for liten oppløsning til det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Du vil nok få litt same "WOW"-følelsen med å oppgradere frå 17 til 22, men frå 20" til 30  er ein heilt ubeskriveleg følelse.

Ja eg har hatt denne kjempa på pulten nokre dager, og det var veldig surt å "miste" den når enden henta den igjen.

8505570[/snapback]

Hadde jeg oppgradert fra 17" til 30" så hadde jeg nok fått en wow, så fort den skjermen ble levert tilbake følelse fra madammen. ;) i tillegg til at pc pulten min ikke er stor nok til å "romme" en 30" skjerm, neste oppgradering på skjermfronten blir nok oppgradering til 40-50" på stuen med mediaPC tilkoblet.

Endret av lock-aze
Lenke til kommentar
Nå begynner LDC-TV-ene å få ok oppløsning også.

Hva syntes dere om å bruke Samsung 37" med 1920x1080 oppløsning som PC-skjerm? Syntes dere slike TV-er er et alternativ til disse monstermonitorene 30" med 2560x1600 oppløsning?

8511690[/snapback]

Egentlig ikke. Pixel pitch blir for stor til å ha den på skrivebordet rett forran nesa. Da er den bedre egnet som en stue-skjerm som også kan brukes til surfing. På den andre siden så kan det hende oppløsningen blir litt for stor i forhold til å surfe fra sofaen. Jeg bruker av og til min 37" med 1366 x 768 til surfing, og fra sofaen litt over to meter unna synes jeg teksten har ganske behagelig størrelse.

 

Dermed synes jeg oppløsningen til Samsung-en faller litt mellom to stoler. Ikke er den fornuftig i forhold til HD heller, så jeg tror produsenten bare har klint et panel som var billig i forhold til oppløsningen inn i den rett og slett for å ha gode specs på papiret.

Lenke til kommentar
Dermed synes jeg oppløsningen til Samsung-en faller litt mellom to stoler. Ikke er den fornuftig i forhold til HD heller, så jeg tror produsenten bare har klint et panel som var billig i forhold til oppløsningen inn i den rett og slett for å ha gode specs på papiret.

8511836[/snapback]

Du snakker om den Samsungen du har nå ikke sant? Fordi den Samsung LE37M86 med 1080p er jo fornuftig med tanke på HD.

 

Takk for et bra svar..

Lenke til kommentar
Nå begynner LDC-TV-ene å få ok oppløsning også.

Hva syntes dere om å bruke Samsung 37" med 1920x1080 oppløsning som PC-skjerm? Syntes dere slike TV-er er et alternativ til disse monstermonitorene 30" med 2560x1600 oppløsning?

8511690[/snapback]

Jeg har brukt en Acer 37" med 1920x1080 som hovedskjerm i nærmere ett år, og jeg synes det fungerer glimrende. Sitter ca 50cm fra, og tekst og slikt er stort og tydelig. Men før du eventuelt kjøper en LCD-TV - vær 100% sikker på at den faktisk støtter 1920x1080@60hz over DVI. TV'en min støtter bare 30hz når jeg kobler den til PC :(

Lenke til kommentar
Nå begynner LDC-TV-ene å få ok oppløsning også.

Hva syntes dere om å bruke Samsung 37" med 1920x1080 oppløsning som PC-skjerm? Syntes dere slike TV-er er et alternativ til disse monstermonitorene 30" med 2560x1600 oppløsning?

8511690[/snapback]

Jeg har brukt en Acer 37" med 1920x1080 som hovedskjerm i nærmere ett år, og jeg synes det fungerer glimrende. Sitter ca 50cm fra, og tekst og slikt er stort og tydelig. Men før du eventuelt kjøper en LCD-TV - vær 100% sikker på at den faktisk støtter 1920x1080@60hz over DVI. TV'en min støtter bare 30hz når jeg kobler den til PC :(

8513035[/snapback]

 

 

hei jeg må bare få si til alle som har tenkt å kjøpe lcd tv til pc bruk da er det bare en ting dere bør vurdere å det er LG

 

det virke som det er kun lg som har skjønt dette med å koble til pc jeg har testet sony tv til 60 laken og samsung sin topp modell å ingen av de har god løsning for å koble til pc .

 

du ender opp med å måtte skalere og kjøre ukurante oppløsninger mens lg 47" full hd tv sak støtter hdcp og opp til 1920x1200 oppløsning kjører du 1920x1080 uten et skjermokrt som støtter hdcp så blir bildet litt kuttet men 8800 virker glimrende på den oppløsningen. uten om det kortet så kjører du bare 1920x1200 å det blir krystall klart eg har aldri sett et tv gi så bra bildet som det det er som å sittte med en 47" pc skjerm. men for de midnre modellene og så er det lg som har skjønt at folk vil koble til pc....

Lenke til kommentar
hei jeg må bare få si til alle som har tenkt å kjøpe lcd tv til pc bruk da er det bare en ting dere bør vurdere å det er LG

8516812[/snapback]

Du er klar over at LG sin TV koster det dobbelte av de andre? Høres ekstremt tvilsomt ut at det er kun LG som kan levere 1920x1080 via DVI også. :roll:

Lenke til kommentar

30 tommers skjerm virker i overkant stort for "vanlig" bruk, som surfing, spilling og office. Jeg er dog gammel nok til å huske at jeg var skikkelig misunnelig på en kompis som hadde 15' CRT når standarden var 14'. Jeg syntes den skjermen var lekker og AKKURAT riktig størrelse :) Jeg har gått gradene fra 14, 17 og 19 CRT, 17, 19 og siste året 20' LCD (1600X1200). Neste steget etter nåværende skjerm opplever jeg faktisk er 30', da en 24 bare vil gi meg ekstra pixler i bredden. Kanskje jeg vil le av dette innlegget om 5-6 år, når 27' og 30' er standarden ?

Lenke til kommentar

Trodde aldri jeg skulle høre at en 30" skjerm er for stor, men det spørs kanskje hva man bruker PCen til. Uansett, ikke helt enig med forrige innlegg om at 24" "bare gir noen ekstra piksler" i bredden. Trodde heller ikke det var så stor forskjell da jeg satt med en 20", men etter å fått en 24" påskrivebordet (i dualscreen oppsett med den gamle 20-tommeren) ser jeg at det ikke er korrekt. Pikslene på en 24" blir litt større så skjermen er behagelig på litt større avstand, men det viktigste er de "ekstra pikslene" som gjør at det fungerer mye bedre med to dokumenter i bredden eller et dokument og en browser eller et ekstra bredt regneark.

Også for utviklingsverktøy og photoshop gir den ekstra bredden en stor gevinst i %-vis utnyttbart areal siden toolbars, objektbrowsere og andre småvinduer tar en fast del av skjermplassen så de ekstra pikslene du får i forhold til en 20" øker den rene arbeidsflaten ganske mye.

En annen grunn for å velge 24" idag er at den i øyeblikket gir rimelig bra pris/ytelse. Spesielt i forhold til en 30". Du får faktisk 2 24-tommere for prisen av en 30". Men selvfølgelig, hvis pris ikke er noen hindring er 30-tommer tingen. Ingenting slår en stor arbeidsflate. To skjermer med samme oppløsning er aldri like effektivt som en stor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...