Gå til innhold

Skifte IT-jobb: Hva slags stillinger er aktuelle?


Anbefalte innlegg

Har de siste 12 årene jobbet som IT-Ansvarlig i en SMB bedrift i Sandnes-området. Har jobbet med intern support på XP/2000 (ca. 30 klienter), Office, samt drift av Win 2000 Server + SQL Server 2000. Har hatt ansvar for telefoni/faks, nettverk (switcher, brannmurer etc) samt også support/drift av CRM/ERP system, Elektronisk dokumentasjon etc. Ergo, "potet" :)

 

Dette medfører at jeg har måttet lære meg litt om alt, men sjelden har hatt anledning til å lære meg mye om noe som helst. Blir stort sett å gjøre det som kreves der og da. Har ikke noen formell IT-utdannelse, men har ca. 20 vekttall i IT-relaterte fag fra høyskole.

 

På mine eldre dager (runder 35 i juni) har jeg fått det for meg at det er på tide med litt forandring (midtlivskrise :) ). Kunne godt tenkt meg å jobbe en plass hvor det faktisk er et IT-miljø, og IT-avdelingen er litt flere enn bare meg :) Og hvor det faktisk også er mulig å utvikle seg videre innen IT, evt. spesialisere seg.

 

Men, hvor i all pakka vil jeg passe inn? Ser for meg at jeg kanskje er litt for lite spesialisert for konsulentvirksomhet? Eller at lønnsnivået muligens er litt for lavt i en 1. linje support-stilling?? (Ligger noe over 400k i min nåværende stilling)

 

Noen som har noen gode forslag eller tanker om hva en IT-"potet" egentlig kan brukes til??

Endret av torsten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

cybirg: jeg ville ikke satset på det, da de har folk/grupper som er spesialister på en ting...

f.eks der jeg jobber har vi en gruppe for nettverk, en for switcher, en for windows-servere, en for unix-servere osv

en med noe kunnskaper om alt er ikke særlig nyttig i store bedrifter...

samt du sier du har 30 klienter, det jo mindre enn det som er på kontoret jeg sitter på

 

1. linje support-stilling hadde kanskje gått greit for deg, spørs hvilken support det gjelder...

anyway, tror du sliter med å få 400k i 1. linje

 

mitt tips er å beholde jobben du har, eller flytte til en liten/mellomstor bedrift...

Lenke til kommentar

Det er jo et poeng du har der, men det vil vel være verdt å søke, siden han kan spesialiseres etterhvert. De store aktørene er jo som regel flinke med opplæring og kompetanseutvikling, og torsten kan han bedre forutsetninger for rask utvikling enn andre.

 

Problemet er kanskje at de fleste innen konsulentbransjen for drifting ønsker folk med formell kompetanse og utdannelse. I anbudsprosesser sendes jo CVer for aktuelt personell.

Lenke til kommentar
1. linje support-stilling hadde kanskje gått greit for deg, spørs hvilken support det gjelder...

anyway, tror du sliter med å få 400k i 1. linje

 

mitt tips er å beholde jobben du har, eller flytte til en liten/mellomstor bedrift...

8547831[/snapback]

 

Har egentlig også sett for meg at 1. linje kanskje vil være den rette plassen å "begynne", men lønna kan kanskje være problematisk. Har tross alt lån på hus og bil, samt kone og barn å forsørge. Så selv om jeg muligens kan gå litt ned, så er jeg desverre avhengig av inntekt i størrelsesorden > 360k. Noe som kanskje er litt i overkant av hva lønnen i en 1.linje jobb er? Hvis jeg søker og blir tatt inn til intervju, så bør vel det bety at mulighetene er tilstede? (Skal på intervju i morgen, torsdag, på 1/2. linje-stilling) De regner vel ikke med at jeg har jobbet for knapper og glansbilder i 12 år :)

 

Alternativt, hvis jeg beholder jobben jeg har pr. i dag 1 år til, og samtidig tar en del sertifiseringer kan vel kanskje det være nok til å kunne begynne å søke på f.eks. konsulent-/driftstillinger i stedet?

Lenke til kommentar

det er avhengig av hvor du skal starte å jobbe...

360k er ikke umulig, men det er ikke vanlig å ha 360k+ på første/andre linje...

startlønna for mange(nyutdannede) ligger jo på 250k ca, på første/andre linje

 

anyway, er vanskelig å komme rett inn i drift hos større bedrifter, oftest rekruterer de innenifra(vanskelig, ikke umulig)

 

jeg ville satset på å ta sertifiseringer og slikt, så starte i ny jobb...

Cisco-sertifikater er veldig populært :)

Lenke til kommentar

for cirka 7 måneder kom jeg inn i min første it-jobb og hadde derfor ikek samme krav som trådstarter i lønn (har heller ikke unger, dame eller hus for å ha sagt det) men jeg jobber på et ganske stort sted.

 

hvis du kommer inn på support har du en for inne i systemet og det vil derfor være enklere å flytte seg til noe innen drift.

Lenke til kommentar
hvis du kommer inn på support har du en for inne i systemet og det vil derfor være enklere å flytte seg til noe innen drift.

8571131[/snapback]

 

Er litt sånn jeg og tenker. Men vi får nå se. Skal som sagt på førstegangs-intervju i morgen, så får vi se hvordan det går. Lønn er i utgangspunktet viktig, men en bra totalpakke med tanke på arbeidstid, utviklingsmuligheter, "frynsegoder" etc. teller en hel del det også.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Som ett lite tips til 1. linje jobb ............... Her avhenger alt av firma. Jobber selv i ett firma som har lønn på 240 k i året for 1. linje support. Her må en jobbe seg ihjel for og komme på ett fornuftig nivå.

 

Vær kritisk er mitt råd. Søk fort/evt andre plasser samtidig. En fot innenfor er alltid positivt men som regel må en "bevise" hva en kan før en går videre, og desverre tar det som regel 3-6 mnd. Dette kommer selvsagt an på firma, support, muligheter videre osv osv.

 

Skal en spesialisere seg i ett firma må en fort bytte avdeling for og få stabilitet. Dette da 1. linje ofte har veldig stor gjennomtrekk.

 

Dette bare litt tips og vink og obs på lønna. Denne varierer sinnsykt !! :)

 

lykke til

 

Ps. Let us know

Lenke til kommentar
Jobber selv i ett firma som har lønn på 240 k i året for 1. linje support. Her må en jobbe seg ihjel for og komme på ett fornuftig nivå.

 

jobber du i offentlig eller privat sektor? mye utdannelse/erfaring før du begynte?

 

jeg står for cirka 90% av all brukerstøtte der jeg jobber og har enkelte andre oppgaver i tilleg og jeg ligger på cirka 320'.... jeg har cirka 4 års utdannelse men ingen formell erfaring før jeg begynte i den jobben jeg har nå.

Lenke til kommentar

Jobber i privat sektor. Jeg er utdannet nettverk & system admin og har jobbet som vikar tidligere. Jeg har nå en lønn på ca 290 k men de som begynner i samme selskap nå, blir tilbudt begynner lønn på 240 k i året.

 

Jeg jobber lenger oppe i "hierakiet" og har endel erfaring og endel og si om diverse ting. Men lønna suger i forhold til ansvar og jobb mengde.

 

På tide me noe nytt :)

Lenke til kommentar

Når jeg gikk ut å søkte jobb for ca 1 år siden nå var mitt intrykk at noen drift stillinger i større firma kunne man glemme å trå rett inn i (Som rett er for en nyutdannet ;) ).. Med Potet erfaringa jeg hadde med meg, var de veldig posetive til å ansette. Men trur ikke med 12 års erfaring engang at de hadde vært villige til å betale 360k.. Jeg ble tilbudt 270k der..

Lenke til kommentar
Har de siste 12 årene jobbet som IT-Ansvarlig i en SMB bedrift i Sandnes-området. Har jobbet med intern support på XP/2000 (ca. 30 klienter), Office, samt drift av Win 2000 Server + SQL Server 2000. Har hatt ansvar for telefoni/faks, nettverk (switcher, brannmurer etc) samt også support/drift av CRM/ERP system, Elektronisk dokumentasjon etc. Ergo, "potet" :)

 

Dette medfører at jeg har måttet lære meg litt om alt, men sjelden har hatt anledning til å lære meg mye om noe som helst. Blir stort sett å gjøre det som kreves der og da. Har ikke noen formell IT-utdannelse, men har ca. 20 vekttall i IT-relaterte fag fra høyskole.

 

På mine eldre dager (runder 35 i juni) har jeg fått det for meg at det er på tide med litt forandring (midtlivskrise :) ). Kunne godt tenkt meg å jobbe en plass hvor det faktisk er et IT-miljø, og IT-avdelingen er litt flere enn bare meg :) Og hvor det faktisk også er mulig å utvikle seg videre innen IT, evt. spesialisere seg.

 

Men, hvor i all pakka vil jeg passe inn? Ser for meg at jeg kanskje er litt for lite spesialisert for konsulentvirksomhet? Eller at lønnsnivået muligens er litt for lavt i en 1. linje support-stilling?? (Ligger noe over 400k i min nåværende stilling)

 

Noen som har noen gode forslag eller tanker om hva en IT-"potet" egentlig kan brukes til??

8498473[/snapback]

 

1. linje support blir helt gal retning for deg, som regel er første jobb 1.linje, så 2.linje og så videre til det du har jobbet med i 12 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...