Gå til innhold

"se" flere harddisker som en?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan sette flere harddisker i raid 0. Da vil alle disker sees som en partisjon i windows. Det negative med dette er at om en disk streiker så er all data (inkludert den dataen som er lagret på de andre harddiskene) ødelagt. Det positive er at du får økt ytelse (lese og skrivehastighet). Raid kan du ordne gjennom software og hardware. Har ingen erfaringer med software raid, men hardware raid fungere utmerket. Om hovedkortet ditt ikke har "innebygd" raid-kontroller må du kjøpe et raid-kort. Du kan lese mer om raid her: http://www.hardware.no/guider/harddisk/raid/32088

Lenke til kommentar

takk for tipsene men raid er jeg ikke ute etter (brukt raid0 før og var fornøyd med det helt til jeg skulle oppgradere å måtte ta backup av alt, plus at jeg strengt tatt ikke trengte raid på lagrinsdiskene mine)

jeg var helst ute etter noe på software nivå som bare "visuelt" viser diskene som en stasjon/volum i windows

Lenke til kommentar
Hold deg unna dynamic disks om du ikke har studert funksjonen i detalj.

 

Bruk heller JBOD er mitt forslag.

8494435[/snapback]

 

Anngående JBOD, er det noen som vet om JBOD skriver filer over flere disker? Dvs. første delen av en fil til èn disk og så neste halvdelen til andre disken, dersom den finner det for godt? mao. kan du sitte igjen med ubrukelige halve filer om en disk ryker i JBOD, eller bare de filene som er på akkurat den disken?

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...