Gå til innhold

Hvor går din neste ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Linaria1 skrev (10 timer siden):

Ja, jeg får se hva det blir. Typen vurderer å bli med til Tokyo en uke, så kan være det kun blir mer tid der. Er så usikker på Filippinene. Føler det alltid er vanskelig å få det til å passe med andre rundreiser i Asia. Også er jeg litt for glad i Japan til å gi opp tid der 😅 Men Manila hadde vært så flott liten svipptur når man er langs kysten der, også er det et såpass dårlig sted å besøke, og det er irriterende.

I desember i Tokyo anbefaler jeg:

-Heldagstur+ til Kanazawa. Det er utrolig hvordan de har forberedt trær i den fineste hagen jeg har sett i Japan på sne.

-Dagstur til Nagano for å reise videre med lokaltog, buss og så skogsvandring for å komme til apekattene som tar spa i snøværet. Det er antagelig også arrangerte turer fra Tokyo, men kommer man for sent kan de ha gitt seg for dagen.

-Julemarkeder med japansk vri i Yokohama. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For akkurat en måned siden brakk jeg lårbeinet da jeg var ute på en sykkeltur. Jeg måtte på sykehus, ble operert og fikk satt inn en nagle i beinet. På rommet hadde jeg en franskmann som hadde krasjet under et tandem-paraglidestup og brukket flere ribbein. Vi ble venner, og jeg og kona mi har bestemt oss for å besøke ham i Paris. Så neste tur blir nok en liten ferie dit – for å besøke en «lidelsesfelle» 😅

Skrevet (endret)
On 8/20/2025 at 1:40 PM, BamseMums80 said:

Andre en meg som hater å treffe andre Nordmenn på ferie?

🤣

Oh yes. Etter voksenlivet tok fatt ønsker man gjerne et avbrekk fra ens egen kultur og hva som er "typisk norsk". Man har behov for andre inntrykk og impulser. Derfor tar jeg så langt det går heller aldri ferie i fellesferien eller de typiske ferie ukene.

Endret av Theo343
Skrevet (endret)
On 8/20/2025 at 2:23 PM, robertaas said:

Spesielt om de lever i en helt annen virkelighet.

-Var i Moskva helgen hvor jeg i etterkant ble fortalt at det var en eller annen sangkonkurranse og en nordmann med fele vant. Den røde plass ble sperret av "for å hindre at homofile skulle demonstrere", tok heldigvis en tur dit kvelden jeg kom. Unntakstilstand på Gardermoen da jeg kom tilbake. Uten innsjekket bagasje eller taxfree er jeg som oftest den først fra flyet gjennom tollen. Fullt av folk med bunader og flagg, og alle som kom ut ble spurt hvor de kom fra. Da jeg sa "Moskva" gikk folk helt amokk. Skjønte ingenting.

-Skulle helt utenom sesong opp på Jongfraujoch som er europas høyeste togstasjon, og den ligger inni en fjelltopp. Fra Bern måtte jeg bytte tog flere ganger og togene ble stadig fullere med folk med flagg malt i ansiktet og kubjeller. På vei opp til toppen lå det et sted som het Wengen som jeg aldri hadde hørt om og det var en skikonkurranse der og stappfullt med folk som var helt hyper. Det var også flere norske flagg. Jeg og 3 japanere skjønte at vi hadde valgt helt feil helg for å se Jongfraujoch.

Hvor trygt er det å reise til land som Kina, Russland og Iran nå for tiden. Havner man ikke da fort i noen nasjonale instansers søkelys?  

On 8/28/2025 at 4:40 PM, robertaas said:

Helgen hvor en nordmann vant en sangkonkurranse i Moskva er mange år siden. Siden UD advarer mot alle reiser til Russland fungerer ikke vanlig reiseforsikring der. Visa og Mastercard fungerer heller ikke og skulle du klare reise dit risikerer du raskt å bli arrestert for spionasje.

Det er absolutt ikke å anbefale å reise til Moskva for tiden.

Ah, ja var det jeg forventet. Jeg har ingen ambisjoner om å reise dit. Men mange land i områdene rundt Russland har også blitt noe mer "beware" for tiden.

Endret av Theo343
Skrevet (endret)
On 8/20/2025 at 6:00 PM, leticia said:

Nope - kanskje særlig ikke etter at jeg ble påkjørt av en politimann i gågata der 🤣

Mitt "sted" er i Languedoc et sted. Jeg vil heller ikke spesifisere nøyaktig, slik som deg, for jeg vil gjerne ha det så fri for nordmenn som mulig 🥰

Personlig forsøker jeg å finne en lignende liten kystby på omtrentlig samme breddegrad men på atlanterhavskysten som ofte har mer klimaet jeg ønsker om sommeren.
image.png.9df65bbfc42acfb0855458fbc52743f2.png

Endret av Theo343
Skrevet
On 9/12/2025 at 10:31 AM, robertaas said:

I desember i Tokyo anbefaler jeg:

-Heldagstur+ til Kanazawa. Det er utrolig hvordan de har forberedt trær i den fineste hagen jeg har sett i Japan på sne.

-Dagstur til Nagano for å reise videre med lokaltog, buss og så skogsvandring for å komme til apekattene som tar spa i snøværet. Det er antagelig også arrangerte turer fra Tokyo, men kommer man for sent kan de ha gitt seg for dagen.

-Julemarkeder med japansk vri i Yokohama. 

Det blir min syvende tur til Tokyo, så vet hva jeg skal gjøre denne gangen, men tusen takk for tips, skal huske dem til neste gang!

Bestilte nettopp tur til Tunisia med kjæresten. Tenker det blir Sousse. Noen som har vært der?

Skrevet
Theo343 skrev (53 minutter siden):

Hvor trygt er det å reise til land som Kina, Russland og Iran nå for tiden. Havner man ikke da fort i noen nasjonale instansers søkelys?  

Om PST skulle få interesse for deg er ikke det farligste, langt verre er det å bli fengslet der for å bli brukt til propaganda, upressning eller fangeutveksling. Og lokale fangsler og rettsvesen har ikke akkurat norsk standard. Det er spesielt i Russland at det er risiko for dette.

Skrevet
Theo343 skrev (56 minutter siden):

Personlig forsøker jeg å finne en lignende liten kystby på omtrentlig samme breddegrad men på atlanterhavskysten som ofte har mer klimaet jeg ønsker om sommeren.
image.png.9df65bbfc42acfb0855458fbc52743f2.png

Saint-Jean-de-Luz er koselig.

Skrevet (endret)
Linaria1 skrev (25 minutter siden):

Bestilte nettopp tur til Tunisia med kjæresten. Tenker det blir Sousse. Noen som har vært der?

Ja, veldig mange har null respekt for vestlige og spesielt damer så det kan bli ubehagelig å gå rundt alene. Så godt som alle som sier at de ønsker trene på å snakke engelsk har en svindel som kommer opp før eller siden.

Endret av robertaas

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...