Gå til innhold

Hold av stort kattedyr.


Anbefalte innlegg

Hvis jeg skaffer stor nok innhengning, nødvendig sikkerhet og alt slikt, er det overhode mulig å få holde en Leopard/Cougar/Panther eller Puma som kjæledyr her i Norge?

 

Slike kattedyr er rovdyr på lik linje med en vanlig hund, og kan like lett bli dressert. En dressert Panther vil ikke angripe mennesker noe mer enn en hund ville gjort.

 

Hva sier loven om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike kattedyr er rovdyr på lik linje med en vanlig hund, og kan like lett bli dressert. En dressert Panther vil ikke angripe mennesker noe mer enn en hund ville gjort.

 

 

8480754[/snapback]

 

FEIL! Kattar har mykje seigare instinkter enn hunder. I tillegg har hundar vorte avla av menneskje i generasjonar, der dei mest lojale individa blir prioriterte i vidareføring av slektene.

 

Du undrar deg ikkje over kvifor kattar er så mykje meir "sjølvstendige" enn hundar?

Hadde dei vore like enkle og mottagelege for endringar i atferda som hundar kunne det gått, men det at dei begge er rovdyr, gjer dei ikkje like "stabile". (Temje ein kvithai anyone??)

Lenke til kommentar
Slike kattedyr er rovdyr på lik linje med en vanlig hund, og kan like lett bli dressert.

Tror du burde sikre deg litt på den der ;)

 

Hva med tigrene til Sigfried & Roy for eksempel? De er godt dressert og menneskevandte, og følger kommandoer likesom en hund..

Så fordi ett par tigre antyder til og være tamme når de blir vist fram så er de like harmløse som en vanlig huskatt?

Ikke drit deg ut.

 

Disse dyrene har ikke blir dressert opp igjennom hundrevis av år med menneskelig omsorg og har masse instinkter og horomoner som mennesker aldri kan få bort på ett enkelt dyrs liv, elelr flere for den saks skyld.

 

 

Skaff deg en Liger.. der snakker du stort dyr ;)

Endret av Lakus
Lenke til kommentar
Hva med tigrene til Sigfried & Roy for eksempel? De er godt dressert og menneskevandte, og følger kommandoer likesom en hund..

8484861[/snapback]

 

 

Du har kanskje ikke fått med deg at Roy Horn ble angrepet og bitt i nakken av en av disse "godt dresserte og menneskevandte" kattedyrene?

Lenke til kommentar

Du har kanskje ikke fått med deg at Roy Horn ble angrepet og bitt i nakken av en av disse "godt dresserte og menneskevandte" kattedyrene?

8485005[/snapback]

 

:blush: nei den har godt meg forbi du...

 

Men uansett så er dette en drøm som jeg ikke skal gjøre noe med før om mange år, når jeg har ett eget hus. Men jeg ville bare sjekke om det faktisk er lov?

Lenke til kommentar

For det første. Nei. Det er ikke lov å ha slike store kattedyr i Norge. Ikke engang sirkus eller dyrehager (Kristiansand har vell fått et unntak tror jeg) å holde store kattedyr.

 

Og for det andre. Tenk på hva du prater om. Det er faktisk livsfarlig å "temme" slike kattedyr slik som du antyder. Uansett hvor mye du "temmer" det så er det fortsatt et villt dyr, og før eller senere vil instinktene ta over. Om du ikke tror meg, kan du undersøke hvor mange ulykker som skjer i usa hvert år pga. folk som har store kattedyr i innhegninger mm.

 

For det siste. Det er dyreplageri å holde slike ville dyr i den type fangenskap. Skaff deg en hamster i stedet du ;-)

Lenke til kommentar
Hvis jeg skaffer stor nok innhengning, nødvendig sikkerhet og alt slikt, er det overhode mulig å få holde en Leopard/Cougar/Panther eller Puma som  kjæledyr her i Norge?

 

Tvilsomt

 

Slike kattedyr er rovdyr på lik linje med en vanlig hund, og kan like lett bli dressert.

 

Nei, det er de ikke og nei, det kan de ikke. Det har blitt avlet på hunder i flere tusen år, og det er grunnen til at hunder og mennesker kan leve sammen.

 

En dressert Panther vil ikke angripe mennesker noe mer enn en hund ville gjort.

 

Jo, kattedyr og spesielt de store, har et større og mere agressivt jaktinstinkt en hunder. Dette forsvinner ikke selv om du avler opp en panter fra fødselen.

Lenke til kommentar
En dressert Panther vil ikke angripe mennesker noe mer enn en hund ville gjort.

 

Nei, men de få gangene den anngriper (som også hund gjør avogtil) så vil den gjøre mye større skade.

 

Skulle likt å sett noen prøve å holde igjen en fullvoksen sibirsk hann tiger (Jeg har sett en ekte en på en meters avstand, tro meg! de er store som fy!) i det den går til anngrep på en forbipaserende :p;)

Lenke til kommentar

Hadde katten min vært en løve, tiger, gepard eller lignende hadde hun vært livsfarlig for alle mennesker! Man vil aldri kunne temme en katt på linje med en hund, enten det er en søt, liten pus eller en tiger man snakker om... Katten er, som folk har påpekt før meg et svært egenrådig dyr og har ikke den samme respekten for sin eier som hunder vanligvis har, eller i så fall kan trenes opp til å få. Mens hunden føler du eier den, føler katten at den eier deg... :grin:

Lenke til kommentar
Hvis jeg skaffer stor nok innhengning, nødvendig sikkerhet og alt slikt, er det overhode mulig å få holde en Leopard/Cougar/Panther eller Puma som  kjæledyr her i Norge?

 

Slike kattedyr er rovdyr på lik linje med en vanlig hund, og kan like lett bli dressert. En dressert Panther vil ikke angripe mennesker noe mer enn en hund ville gjort.

 

Hva sier loven om dette?

8480754[/snapback]

 

Jeg tror med sikkerhet jeg kan si at dette ikke er tilatt her i Norge. Å sammenligne hund med slike rovkattedyr blir feil ettersom de hunderasene vi har som husdyr er gjennom årrekker avlet opp til dette. Selv en hund da kan klikke rabiat. Men det er mye vanskeligere, om ikke umulig, å temme et kattedyr 100%, og innstinktet vil være tilstede uansett.

 

Hva med tigrene til Sigfried & Roy for eksempel? De er godt dressert og menneskevandte, og følger kommandoer likesom en hund..

8484861[/snapback]

 

Og du ser hvordan det gikk, en av dem holdt på å miste livet da tigeren plutselig gikk rabiat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...