Gå til innhold

Er det lov å kjøre på kantstenene i rundkjøring?


Dovrebanen

Anbefalte innlegg

At en semitrailer kanskje kutter en rundkjøring, og kjører på kantsteinen for i det hele tatt komme rundt har jeg full forståelse for.

 

At en vanlig personbil/SUV derimot gjør dette for at han skal kunne holde 50 gjennom rundkjøringen isteden for 30 er etter min mening idiotisk. Slike myke kanter rundt rundkjøringene kan være laget akkurat for at det skal være litt ekstra å gå på, for store kjøretøy, selv om disse kjøretøyene sannsynligvis veier mye mer enn din suv er det også store forskjeller i belastning fra noe som treffer steiene i 10-5 km/t isteden for 50 km/t.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brosteinen i begge rundkjøringene du viste bilder av tåler nok at biler kjører på de meget godt men at du kutter over på brosteinen når du skal rett fram blir litt rart.

 

Det du i realiteten gjør er å vise ved plassering at du enten skal rett fram eller til høyre i rundkjøringa, når du er inni rundkjøringa så krysser du fra ytre til indre og tilbake til ytre kjørefelt igjen, altså to feltskifter innen et par sekunder, det er urasjonelt og sist men ikke minst farlig for de andre som er rundt deg i trafikken for denne kjørestilen er det ingen som kan lese seg til bare ved å se på trafikkbildet.

Skulle du ha en bil på ventre sida som skal rundt så vil du jo brase rett i sida på vedkommende.

Lenke til kommentar
Jeg tror vi kan konkludere med at det er lov å kutt svingen i rundkjøringer. Men det er et uvanlig kjøremønster som krever en god sjåfør (som meg, hehe) for å ikke å forvirre andre trafikanter.

8487968[/snapback]

Når du setter deg over reglene på denne måten tror jeg konklusjonen må være at du er en dårlig sjåfør.

Lenke til kommentar

Jaja.. Du tror nok en flink sjåfør er sjåføren som kommer seg fortest ut av rundkjøringa, kjører fortest i rundkjøringa og kommer fortest fra A til B. Lykke til videre! Håper du lærer noe en dag.

 

 

Edit:

Jeg tror vi kan konkludere med at det er lov å kutt svingen i rundkjøringer. Men det er et uvanlig kjøremønster som krever en god sjåfør (som meg, hehe) for å ikke å forvirre andre trafikanter.

8487968[/snapback]

 

:lol::lol::lol:

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Jøss, moralpolitiet er fortsatt aktivt ser jeg. Jeg fortsetter å kjøre som i dag, uansett hva dere sier.

8490016[/snapback]

 

Det var vel du som stilte spørsmålet om lovligheten av den uvettige kjøringa di.

At du ignorerer svarene du får vitner ikke akkurat om tallent.

 

Håper bare du finner ut hvorfor det er farlig å ikke avpasse fart i trafikken uten å skade noen andre..

 

Kan du ikke heller begynne med go kart eller lignende. Kjør så fort du vil i mer kontrollerte former og med medisinsk bistand i beredskap.

Lenke til kommentar

medisinsk beredskap? hva skal han med det? Den SUVen der er jo skikkelig trafikksikker! Om han skulle være innblandet i en front-mot-front kollisjon, trenger han ikke medisinsk beredskap. Det ser ut til at det er tankegangen. Dyre biler med mye sikkerhetsutstyr, betyr at folk utsetter sitt eget, og ikke minst andre menneskers liv for fare. Hva kommer til å skje med stakkaren som kjører en nissan micra? :p

 

"jaja, den er dritbra på vinterføre. ABSbremsing og greier. Bremser mye bedre".

Satt litt på spissen..

 

Prakteksempel. Surrehuet som er grunnen til ulykken, kom seg unna uten så mye som en forstuelse. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1760523.ece

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har sett blir de fleste nye rundkjøringer laget slik. I vertfall den innerste meteren er brolagt.

 

Jeg husker da de bygde den første rundkjøringen på Fauske. Da klagde lastebilsjåførene for at de ikke kunne kjøre igjennom den uten å treffe kantsteinene. Etter det ble den laget med brostein på den innerste delen. Fullt brukbart å kjøre på, men de fleste kjører på asfalten utenfor uansett.

 

Etter den rundkjøringen har jeg sett mange flere som er bygd opp med i vertfall en meter med brostein innerst.

Lenke til kommentar

En skikkelig dyktig sjåfør raser bare ikke rett igjennom en rundkjøring. Skal det gjøre med stil entrer man rundkjøringen i høy hastighet og følger ytterkanten av rundkjøringen mens man akselererer kraftig, da kommer man som skutt ut av rundkjøringen.

 

Selv følger jeg alltid dette prinsippet og det er svært sjelden jeg kommer ut av en rundkjøring i under 90.

 

Men det er klart, dette er kanskje ikke mulig med en traktor?

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig både med traktor, hjullaster og dampveivals. Med sistnevnte oppnådde jeg en maksfart på 103 iflg. GPS ut en rundkjøring. Tror jeg kunne fått en høyere fart dersom jeg ikke hadde fått den sladden på vei inn.

 

OnT: Ut ifra bildene er jeg enig i at det er litt drøyt å kjøre på brosteinen, men i enkelte rundkjøringer vil jeg si det faktisk er mer praktisk å kjøre på brosteinen. Eks. Sluppen i Trondheim, på veien oppover fra Munkvoll til Stavset på Byåsen o.l.

Lenke til kommentar

En rundkjøring må da være det dummeste stedet jeg kan tenke meg å holde en høy fart. Rundkjøring er uten tvil det norske bilister har minst peiling på, med tanke på at reglene ikke er helt klare, og eldre bilister ikke har blitt opplært til dette fra kjøreskolen av.

 

Så hvorfor i alle dager prøver folk å holde høyest fart der det er såpass vanskelig å få oversikt, samtidig som det er en utrolig liten bremsestrekning og på toppen av det hele et sted hvor en stor del av bilistene ikke er helt brennsikre på reglene? Hva tror dere de eldre bilistene som allerede sliter med rundkjøringer sier til at folk vil spare seg 10min av livet sitt fra rundkjøringen kommer og gjør ting vanskeligere for de?

 

Nei, i en rundkjøring kjører man IKKE som en gris. Jeg kan i allefall si at jeg ville ha likt å sett en fyr komme brasende mot meg i 80Km/t når jeg skal legge meg ut i rundkjøringen :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...