Gå til innhold

Er det lov å kjøre på kantstenene i rundkjøring?


Dovrebanen

Anbefalte innlegg

Jeg pleier å kutte svingen i rundkjøringer. Når jeg skal rett over, så kjører jeg rettest mulig spor. Da er de innerste hjulene gjerne over på kantstein, det som jeg kaller curbsen. Det rister litt i bilen, men jeg kjører SUV (M-B ML) så det går fint.

 

Før bremset jeg ned til 20 km/h, men med litt trening tar jeg rundkjøringene nå i kanskje 50 km/h.

 

Er det noen regler mot dette? Jeg blinker naturligvis før jeg skifter felt på vei ut.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik kjøring rammes nok av trafikkreglene, ja. §5 handler om kjøretøyets plass på veien og ifølge §5,1 2. ledd skal føreren holde kjøretøyet "godt innenfor kjørefeltet". Kantsteien i midten av en rundkjøring er hverken en del av kjørefeltet eller kjørebanen, men må regnes som en slags vegskulder. Det vil derfor ikke være tillatt å kjøre over den. Har du politiet bak deg og kjører på denne måten er nok sjansene store for at de vil ta en prat med deg.

 

Jeg er heller ikke sikker på om dette er særlig bra for hverken felger, dekk eller hjuloppheng. Det kommer selvsagt an på hvor høy denne kanten er, men regn med at det blir endel ekstra slitasje ved slik kjøring.

Lenke til kommentar

En på jobben min gjorde dette med sin Alfa Romeo 156. Han måtte ha 2 nye felger, nytt hjuloppheng foran + at han dro av noen deksler under bilen. Hvorfor? Fordi han kuttet rundkjøringen når han skulle rett over slik som han pleier å gjøre... Bortsett fra at han var litt ukjent med denne rundkjøringa å kjørte rett i granitten :!:

Lenke til kommentar
Jeg pleier å kutte svingen i rundkjøringer. Når jeg skal rett over, så kjører jeg rettest mulig spor. Da er de innerste hjulene gjerne over på kantstein, det som jeg kaller curbsen. Det rister litt i bilen, men jeg kjører SUV (M-B ML) så det går fint.

8474168[/snapback]

 

:nei::no::nei:

 

Man skal jo liksom ligge til høyre når man skal rett fram. Lær deg trafikkreglene før du kjører.

Lenke til kommentar

Du vil med vilje risikere å skade bilen for å spare 20 millisekundar? Er det berre eg som ikkje forstår tankegangen her?

 

Ser ut som det er regulert av trafikkreglane ja, synest absolutt du bør slutte med dette.

 

Fint om du endrer emnefeltet litt og, skift "curbsen" ut med eit norsk ord.

Lenke til kommentar

Jonas: At brosteinen innerst ikke er en del av kjørebanen, går jeg ikke umiddelbart god for. Det er ingen hvit linje innerst som krysses.

 

RCP-88: Det står ikke i trafikkreglene at man skal ligge i høyre fil når man skal rett over. Rundkjøring er ikke noe annet enn mange kryss tett etter hverandre, og man kan bytte fil som man vil. Med vikeplikt, seff.

 

Zeph: Jeg sparer ca 15 sekunder pr rundkjøring. Det blir ca 1 minutt om dagen. Ca 4 timer i løpet av et år, med andre ord. Hva er det norske ordet for curbs?

Endret av Dovrebanen
Lenke til kommentar

Jeg trodde det var helt vanlig å legge seg til høyre når man skal rett frem jeg...

 

post-37167-1177623426_thumb.jpg

 

 

trafikkreglene §5 nr.1. På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre.  Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

 

Ok, det står ikke at man må ligge til høyre men litt fornuft er det likevel lov å bruke.... :hmm:

Lenke til kommentar

Det å kutte en rundtkjøring med å kjøre over midten blir bare dumt og feil.

En murkant som det ofte er i midten av rundtkjøringen betyr det samme som den hvite streken langs veien.

Og sparer 15 sekunder på å kutte over rundtkjøringen?

Skulle likt å sett det ja...

 

 

Hvilket felt du ligger varierer utrolig fra rundtkjøring til rundtkjøring og størrelsen på den.

 

Her jeg bor i Norge er det ca. 1.5 felt i rundtkjøringene med 3-4 veier ut, mens der jeg bor i Polen er det 3-4 felt i rundtkjøringen og 4-6 veier ut.

 

Her i Norge holder jeg høyre når jeg skal rett fram.

I noen av de store rundtkjøringene i Polen er det ingenting som heter "rett fram", så der legger du deg helt til høyre om du skal ut neste utkjørsel, du legger deg i midten om du skal ut den 2. eller 3., og helt innerst om du skal veldig langt rundt.

Endret av Stealth-
Lenke til kommentar

Om du sparer 15 sekundar må du kjøre i 2 km/t. Du vil kanskje spare 1-2 sekundar? Ut frå ditt resonement kjører du gjennom rundkjøring fire ganger kvar dag, 240 dagar i året. Om du sparer 1 sekunt vil det totalt bli 16 minuttar i løpet av eit år, som for øvrig består av 525 600 minuttar.

Lenke til kommentar
Jeg pleier å kutte svingen i rundkjøringer. Når jeg skal rett over, så kjører jeg rettest mulig spor. Da er de innerste hjulene gjerne over på kantstein, det som jeg kaller curbsen. Det rister litt i bilen, men jeg kjører SUV (M-B ML) så det går fint.

 

Før bremset jeg ned til 20 km/h, men med litt trening tar jeg rundkjøringene nå i kanskje 50 km/h.

 

Er det noen regler mot dette? Jeg blinker naturligvis før jeg skifter felt på vei ut.

8474168[/snapback]

 

Et spørsmål. Kjører du Mercedes ML 270 CDI med automat?

Lenke til kommentar
Jonas: At brosteinen innerst ikke er en del av kjørebanen, går jeg ikke umiddelbart god for. Det er ingen hvit linje innerst som krysses.

Det er ingen hvit strek langs med høyre kant i de fleste bygater heller, men det betyr ikke at du har lov til å kjøre utenfor kjørebanen av den grunn. kjørebanen er den del av veien som er bestemt for vanlig kjøring. Jeg tviler sterkt på at kanten innerst i rundkjøringen er ment for vanlig kjøring. Jeg tror heller den ligger der for å markere en grense for hvor du ikke kan kjøre.

Lenke til kommentar

Det finnes rundkjøringer der innerste kjørefeltet er brolag så det er ikke alle rundkjøringer der granitt betyr at dette er midten av rundkjøringa.

Mener at den nye rundkjøringa i sentrum av Fauske har brolagt innerring som er en del av rundkjøringa.

Men er det en markant steinkant før du havner på "kurbsen" så er nok brosteinen ikke beregnet for kjøring.

Lenke til kommentar

veldig mange plassar er brusteinane på samme nivå som asfalten, alså uten høgdeforskjell. då er det ingen problem å kjøre over dei. det slite heller ikkje på bilen. iallefall ikkje i forhold til alle slagholene og klompane vi har på dekket her eg bur (E39 Lavik-Førde for eksempel)

Lenke til kommentar

Hvis det er en liten rundkjøring uten brostein eller annen "loddrett" kant (det engelskmennene kaller mini-roundabout) ser jeg ikke noe problem med å kjøre på curbsen så lenge du ikke krysser noen kjørefelt du ikke skal krysse.

 

Hvis det derimot er brostein på kanten bør du holde deg unna. Om du mot formodning skulle ødelegge egen bil går det bare ut over deg, men tenk på slitasjen på brosteinen. Ødelagte kanter i rundkjøringer er utrolig irriterende og kan være farlig (hvis en motorsyklist treffer en brostein er han heldig hvis han slipper med kun materielle skader). Veiene her i landet er allerede i elendig stand. At folk i 2,5 tonn SUV attpåtil skal ødelegge mer for å spare 5 sekunder er bare idioti.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Det er ikke akkurat noen murkant jeg krysser. Bare litt oppå brosteinen, som i disse bildene jeg fant på Google.

 

 

img_455b0deacbb67.jpg

Den første her kan det se ut som om kanten er for høy. Vanskelig å se på bildet. Kanskje det går hvis kanten ikke er for skarp.

 

28035489xu1.jpg

 

Jeg sparer mye mer enn 1 sekund pr rundkjøring. 20 km/h lavere fart i 15 sekunder (inkl før og etter) utgjør gir et etterslep på 50 m, det vil si 12-13 sekunder i femtisona.

 

Ett minutt om dagen = 4 timer i året sparer jeg.

 

Bilen er en ML 230 med manuell giring, for deg som lurte (RCP). Den veier langt unna 2,5 tonn. Dessuten er det firehjulstrekk, så kraften fordeles på hjulene i ytterkant også.

 

Jeg tror brosteinene i rundkjøring tåler at man kjører på dem. Hvis dem ikke gjør det, så er det entrepenøren som har gjort for dårlig arbeid.

 

Jeg kjører bare fort i rundkjøringer det er god sikt. Jeg tar ingen sjanser, og utsetter ikke noen for risiko.

 

Jeg tror vi kan konkludere med at det er lov å kutt svingen i rundkjøringer. Men det er et uvanlig kjøremønster som krever en god sjåfør (som meg, hehe) for å ikke å forvirre andre trafikanter.

Endret av Dovrebanen
Lenke til kommentar

Konkluder i vei, du. Du bryter trafikkreglenes regler om plassering i kjørebanen, fartstilpassing og aktsom kjøring.

 

Selv en rundkjøring med ett felt krever at man plasserer seg riktig i kjørebanen. Skal man plass i kjørefeltet, skal man blinke, og det rekker du neppe med din kjørestil.

 

Når det er sagt, er det faktum at det faktisk ikke finnes egne regler for kjøring i rundkjøring i Norge, en skam. Men det er ikke din feil.

Lenke til kommentar

Ingenting "tåler at du kjører på dem" - selv asfalten på veien tar skade av bilen din. Forskjellen er at slitassjen på asfalten er uunngåelig, slitasjen på rundkjøringen er høyst unødvendig og fører bare til økte vedlikeholdskostnader for alle.

 

Jeg kan nesten garantere at slitasjen i dette tilfellet heller ikke er uvesentlig. Om et halvt års tid kommer den kanten til å være på randen til å gå i oppløsning på det stedet du vanligvis treffer den kun pga. din bil. Det er grenser for hvor god jobb en entrepenør kan gjøre - å sikre brosteinene med betong, armeringsjern og superlim blir vel litt overkill, synes du ikke?

 

 

EDIT: Og siden du er så god sjåfør; kan du ikke ligge sidelengs i 80 gjennom rundkjøringen da? Mye artigere og du sparer en halvtime i året!!11o1ne! ;)

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...