Gå til innhold

Fotobutikk i Krakow?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det fantes en ganske god fotobutikk i krakow da jeg var der for 4 år siden. Men som Hetland allerede har sagt, det er ikke mye å spare på det. Tatt i betraktning norsk garanti, så er det etter mitt syn ikke verdt det.

 

Men i kjelleren på fotobutikken i Krakow (som ligger rundt torget et sted, husker ikke hvor) er det stappe fult av plakater og musikk. Sats heller på det.

 

Hilmo

Lenke til kommentar

Hei,

 

eg er mykje bereist i Polen, og mitt inntrykk er at å handle elektronikk etc. er hakket billigare i norske nettbutikkar enn i Polen. Du kan handle enkelte ting veldig billig, men dette er typen elektronikk som ingen i norge kjøper lenger.

 

Men Krakow er en vanvittig flott by å feriere i. Har vore der tre gonger. Du MÅ få med deg:

-Wawel (kongeborga)

-Wielicka (saltgruver i nabobyen)

-Gamlebyen generelt

-Samt prøve ALLE dei forskjellige ølsortane :-) (Zywiec, Okocim, Tyskie, Lech, Warka, osb. +alle dei Tsjekkiske sortane)

 

I Sukienice på Rynek Glowne (bygningen midt på det store torget) får du kjøpt kvalitetssouvenirer til fornuftig pris. Der er ingen "kinajuggel"-greier der.

 

Eg foreslår at du finn eit hotell i gamlebyen. Då kan du gå overalt der det er verdt å sjå. (30-40 min. buss til Wielicka, trur eg)

 

Ideelt sett bør du ha 4 dagar i Krakow. Gjerne ei lita veke. Kjempeopplevelse.

Lenke til kommentar

Our sister company Fotojoker (www.fotojoker.pl) has more than 100 photo shops in Poland and 7 or 8 in the big shopping centers in Krakow.

 

You can buy there without problems. If you have trouble with the camera later on (warranty), you can bring them to us for repair, we handle it, no problem.

 

Some brands (Panasonic, Casio, Nikon) are much cheaper in Poland. Other things can also be more expensive, especially accessories.

 

Greetings

 

Stephan

Lenke til kommentar
You can buy there without problems. If you have trouble with the camera later on (warranty), you can bring them to us for repair, we handle it, no problem.
Gjelder det også reklamasjonsretten på fem år? Den mister man vel ved kjøp i utlandet uansett. I såfall er det kun garantien (et eller to år) som gjelder... noe som gjelder i Norge uansett om du leverer til Japan Photo eller direkte til norsk importør.
Lenke til kommentar
Our sister company Fotojoker (www.fotojoker.pl) has more than 100 photo shops in Poland and 7 or 8 in the big shopping centers in Krakow.

 

You can buy there without problems. If you have trouble with the camera later on (warranty), you can bring them to us for repair, we handle it, no problem.

 

Some brands (Panasonic, Casio, Nikon) are much cheaper in Poland. Other things can also be more expensive, especially accessories.

 

Greetings

 

Stephan

8472288[/snapback]

 

litt uenig, sist gang jeg var i Polen (des. 06) så var ikke prisene hos den kjeden så mye bedre enn i Norge, og mva refusjon i Polen er særdeles vanskelig har vi funnet ut. Foreldrene har gitt opp det når det gjelder det landet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Krakow er forøvrig det stedet i Polen med høyest prisnivå.

8601115[/snapback]

Om du tenker overnatting etc., så temmer det muligens. Om du ser på dagligvarer, konfeksjonsvarer etc. så stemmer det ikkje. Grensebyar mot tyskland er dyrare. (Les: Szczecin, Swinoujscie etc.)

Men eg må gjenta meg sjølv:

 

Krakow er en by en må besøke. Kjempeopplevelse.

Lenke til kommentar
Krakow er forøvrig det stedet i Polen med høyest prisnivå.

8601115[/snapback]

Om du tenker overnatting etc., så temmer det muligens. Om du ser på dagligvarer, konfeksjonsvarer etc. så stemmer det ikkje. Grensebyar mot tyskland er dyrare. (Les: Szczecin, Swinoujscie etc.)

Men eg må gjenta meg sjølv:

 

Krakow er en by en må besøke. Kjempeopplevelse.

8630226[/snapback]

 

der er jeg uenig, for det var ikke opplevelsen vi har fra Polen, og vi er der minst en gang i året. Erfaringen er at Krakow er dyrest på en del ting, og det samme har ikke vi sett for grensebyene. Og jeg er 50% polsk, og har halve familen der ned.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
der er jeg uenig, for det var ikke opplevelsen vi har fra Polen, og vi er der minst en gang i året. Erfaringen er at Krakow er dyrest på en del ting, og det samme har ikke vi sett for grensebyene.

8630261[/snapback]

Svigerforeldrene mine bur i Polen, og eg er der jevnlig.

Whatever. Vi har bitt merke i forskjellig utifra forskjellige interesser, sikkert.

Lenke til kommentar

Typical forum discussion, the starter asks for photo prices in Krakow and the answers turn into discussions about warranty, general electronic prices and comparisms about food and hotels ;-)

 

1.) It is not a guess, but a fact that some brands are much cheaper there than in Norway. Where in Norway can you buy a D40 Kit in a shop for 4000,- (please don`t mention the crappy flash), a Ixus 60 for 1499,- or a D200 for 10.000,-? But again, some brands/models are also more expensive than in Norway. See www.fotojoker.pl (very roughly 1 Zloty = 2 Nok). Currency exchange rates change very much in Poland as the Zloty is not bound in any way to the Euro as almost all other european currencies are. This leads to larger or smaller differences of course.

 

2.) @ Afseth: When I say that Japan Photo is gladly handling the warranty/repair service for its sister company then I talk about full norwegian rights and service of course. Many shops try to discriminate EU models and promote "nordic" models instead. With "nordic" many shops hide the fact that it is a camera from Sweden or Denmark who belong to the same EU as Poland, Germany, France or whoever. We sell mainly (=90%)"norsk" models, but have over the years also imported ten thousands of EU-cameras. Please show/name me one single of our customers who had a disadvantage of it with warranty or service.

 

3.) Tax free: Fotojoker handles the tax free routines exactly like Japan Photo does. No problem, I`ve done it myself very often. And if you want it even easier (but more expensive) you can of couse go via those global refund agencies. How the tax free solution is with the small singel owned "shop arround the corner", I can`t say.

 

My posting was just meant to help answering the question, in general I go of course arm in arm with all the protectionistic voices and hope you buy tons of cameras & equipment in Norway ;-)

 

Stephan

 

*Redigert off topic av mod*

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
1.) It is not a guess, but a fact that some brands are much cheaper there than in Norway. Where in Norway can you buy a D40 Kit in a shop for 4000,- (please don`t mention the crappy flash), a Ixus 60 for 1499,- or a D200 for 10.000,-? But again, some brands/models are also more expensive than in Norway. See www.fotojoker.pl (very roughly 1 Zloty = 2 Nok). Currency exchange rates change very much in Poland as the Zloty is not bound in any way to the Euro as almost all other european currencies are. This leads to larger or smaller differences of course.
Men husk også at man må betale mva. ved innførsel til Norge. 5000 for et D40 kit er NØYAKTIG det samme man betaler i Norge. 12.500 for et D200 er også det samme som i Norge. Ixus 60 bør man også få til under 2000-lappen nå som Ixus 70 er kommet og på vei ned i pris. Med tax-free blir det kanskje billigere... vet ikke hvor mye mva er på i Polen, men Norge er et av de landene med høyest mva. og med mva-refusjon får du uansett bare igjen ca. halvparten av landets mva (gjelder ihvertfall i Norge).
2.) @ Afseth: When I say that Japan Photo is gladly handling the warranty/repair service for its sister company then I talk about full norwegian rights and service of course. Many shops try to discriminate EU models and promote "nordic" models instead. With "nordic" many shops hide the fact that it is a camera from Sweden or Denmark who belong to the same EU as Poland, Germany, France or whoever. We sell mainly (=90%)"norsk" models, but have over the years also imported ten thousands of EU-cameras. Please show/name me one single  of our customers who had a disadvantage of it with warranty or service.
Jeg vet ikke hvorfor du føler du må forsvare deres EU modeller, og rakke ned på nordiske modeller da det var langt fra det jeg spurte om.

 

Faktisk så kaller enkelte norske importører sine modeller for "nordiske modeller" da det ikke følger med norsk bruksanvisning. Norsk modell og nordisk modell er derfor sidestilt, og har fulle norske rettigheter fra norsk importør (noen her på forumet klager over at vi butikker uten importavtaler fra utlandet kaller det vi selger for norsk modell, da den norske importøren ikke legger med norsk bruksanvisning, men dansk og svensk).

3.) Tax free: Fotojoker handles the tax free routines exactly like Japan Photo does. No problem, I`ve done it myself very often. And if you want it even easier (but more expensive) you can of couse go via those global refund agencies. How the tax free solution is with the small singel owned "shop arround the corner", I can`t say.
Skulle tro de små butikkene "around the corner" i Krakow har samme tax-free rutiner som de store. Det er ihvertfall slik i Norge, der de minste butikkene bruker nøyaktig samme rutiner som Japan Photo og andre store kjeder. Hvorfor skulle det være forskjeller?
Lenke til kommentar
1.) It is not a guess, but a fact that some brands are much cheaper there than in Norway. Where in Norway can you buy a D40 Kit in a shop for 4000,- (please don`t mention the crappy flash), a Ixus 60 for 1499,- or a D200 for 10.000,-? But again, some brands/models are also more expensive than in Norway. See www.fotojoker.pl (very roughly 1 Zloty = 2 Nok). Currency exchange rates change very much in Poland as the Zloty is not bound in any way to the Euro as almost all other european currencies are. This leads to larger or smaller differences of course.
Men husk også at man må betale mva. ved innførsel til Norge. 5000 for et D40 kit er NØYAKTIG det samme man betaler i Norge. 12.500 for et D200 er også det samme som i Norge. Ixus 60 bør man også få til under 2000-lappen nå som Ixus 70 er kommet og på vei ned i pris. Med tax-free blir det kanskje billigere... vet ikke hvor mye mva er på i Polen, men Norge er et av de landene med høyest mva. og med mva-refusjon får du uansett bare igjen ca. halvparten av landets mva (gjelder ihvertfall i Norge).

8631667[/snapback]

 

Hei Afseth,

sorry, but you are really wrong here. In the prices that I have mentionned the MVA is already included! You do not have to pay double MVA, either you pay the Polish or you pay the Norwegian which is almost the same.

 

But as it is 17th of May today and as I one day would like to receive membership in this beautiful country from Mr. Stoltenberg, I better end my posting and go to the parade now ;-)

 

Have a nice day

 

Stephan

Lenke til kommentar
sorry, but you are really wrong here. In the prices that I have mentionned the MVA is already included! You do not have to pay double MVA, either you pay the Polish or you pay the Norwegian which is almost the same.
Som utenlandsk statsborger som foretar utførsel, får man vel kun igjen halv moms? Og når man da må betale full moms ved innførsel til Norge, så blir det allikevel ikke så langt unna. Altså må man faktisk betale halvannen moms om praksisen er som i Norge.

 

Du er muligens i Polen ganske ofte, og hvis praksisen er som i Norge, så har du mulighet til å gå direkte tilbake til butikken og få tilbakebetalt hele momsen. Men så lenge man ikke har konto i det aktuelle landet, og ikke er der spesielt ofte, så blir det kronglete. Full refusjon av moms er uansett egentlig kun for personer som er bosatt i det aktuelle landet, som skal til utlandet på et lengre opphold/studie.

 

Uansett mister man mye garantibestemmelser og goder ved å kjøpe varer i utlandet. Men hvis noen ønsker det, så kan de sikkert få en skriftlig bekreftelse fra deg på at det de kjøper på Fotojoker har full garanti, fem års reklamasjonstid og ellers alle andre norske goder (kanskje du til og med tilbyr nordisk bruksanvisning :) ) så kan de kanskje spare et par hundrelapper på en speilrefleks.

Lenke til kommentar
1.) It is not a guess, but a fact that some brands are much cheaper there than in Norway. Where in Norway can you buy a D40 Kit in a shop for 4000,- (please don`t mention the crappy flash), a Ixus 60 for 1499,- or a D200 for 10.000,-? But again, some brands/models are also more expensive than in Norway. See www.fotojoker.pl (very roughly 1 Zloty = 2 Nok). Currency exchange rates change very much in Poland as the Zloty is not bound in any way to the Euro as almost all other european currencies are. This leads to larger or smaller differences of course.
Men husk også at man må betale mva. ved innførsel til Norge. 5000 for et D40 kit er NØYAKTIG det samme man betaler i Norge. 12.500 for et D200 er også det samme som i Norge. Ixus 60 bør man også få til under 2000-lappen nå som Ixus 70 er kommet og på vei ned i pris. Med tax-free blir det kanskje billigere... vet ikke hvor mye mva er på i Polen, men Norge er et av de landene med høyest mva. og med mva-refusjon får du uansett bare igjen ca. halvparten av landets mva (gjelder ihvertfall i Norge).

8631667[/snapback]

 

Hei Afseth,

sorry, but you are really wrong here. In the prices that I have mentionned the MVA is already included! You do not have to pay double MVA, either you pay the Polish or you pay the Norwegian which is almost the same.

 

But as it is 17th of May today and as I one day would like to receive membership in this beautiful country from Mr. Stoltenberg, I better end my posting and go to the parade now ;-)

 

Have a nice day

 

Stephan

8631880[/snapback]

Ikke riktig.

 

Norsk moms må betales UANSETT, om varene du fører inn til norge totalt er verdt over 6000,-. Er de verdt under 6000,- slipper man moms.

 

Så, norsk moms på kamerautstyr ført inn i norge må man betale - spørsmålet er hvor enkelt det er å få igjen den polske momsen.

 

Og hvor stor er den polske momsen? 22% fant jeg ut etter å ha søkt på google.

 

Afseth:

 

At man kun får igjen halv moms ved utførsel fra norge har jeg aldri hørt om. Det finnes flere muligheter, enkelte steder får man brukt et standard tollskjema, der får man igjen ALL momsen, altså 20% av varens totale verdi.

 

Der jeg jobber bruker vi globalrefund, hvor kunde får en sjekk av oss som heves på flyplassen når han skal ut av landet igjen. Denne sjekken har en verdi på rundt 17-18% av varens totale verdi.

 

EDIT: Canon EOS400D koster 2999,- zloty hos fotojoker.pl. Omregnet til norsk kurs er dette 6469,44 kroner. Om man så fjerner den polske momsen, og legger til den norske, er dette faktisk dyrere enn det koster i Norge!

 

Og da mister man også muligheten til å forholde seg til en norsk forhandler ved trøbbel, med mindre japanphoto gir 5 års reklamasjonsrett på varer kjøpt hos fotojoker.pl?

 

D40kit koster 1998 zloty, eller 4310,- norske. Igjen, om man fjerner hele polske momsen og legger til norsk moms er verdien faktisk nøyaktig lik det du får d40kit for i norge i dag.

 

Hva er da vitsen JPstoney?

 

EDIT2: En kjapp kommentar til - fotojoker.pl hadde mange gamle varer, ekstremt lite nytt...ixus70, 75, exilim v7, dmcfx30, dmctz3 er de jeg ved første øyekast ser de ikke har. Å selge ixus60 til 1700,- norske er ikke billig det heller, dette kameraet ble solgt til 995,- til nyttårssalget i norge.

 

cena zawiera VAT <-- Betyr dette med eller uten moms?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...