Gå til innhold

Fotobutikk i Krakow?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man får ikke igjen polsk moms på varen uten å samtidig måtte legge til den norske, om varenes verdi overstiger 6000,-.

8655243[/snapback]

 

ehm, jo, det går helt fint du. Om du først finner ut hvor du skal lete på tollstasjonen ved grensen feks. Vi har greid å dra denne flere ganger i Tyskland og Italia også for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Afseth:

 

At man kun får igjen halv moms ved utførsel fra norge har jeg aldri hørt om. Det finnes flere muligheter, enkelte steder får man brukt et standard tollskjema, der får man igjen ALL momsen, altså 20% av varens totale verdi.

 

Der jeg jobber bruker vi globalrefund, hvor kunde får en sjekk av oss som heves på flyplassen når han skal ut av landet igjen. Denne sjekken har en verdi på rundt 17-18% av varens totale verdi.

Halv moms var en forenkling. Turister får igjen opp til 17-18%, men det er kun ved kjøp over 10 eller 20.000 (husker ikke i hodet).

 

Turister på besøk i Norge, som ikke har norsk konto eller skal tilbake til Norge i løpet av et år eller så, må bruke såkalt Global Refund. Det gir altså tilbake opp til 18% om man kjøper for en høy nok sum.

 

Er man nordmann, bosatt i utlandet, som har norsk konto eller skal tilbake til Norge i løpet av kort tid, kan få momsrefusjonsskjema. Da får man, direkte fra butikken, igjen hele momsen. Og momsen er altså på 25%.

 

Er praksisen den samme i Polen, så får man kanskje igjen 13-14%, og må betale 25% av varens totalverdi når man ankommer Norge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siden jeg har vært i Krakow en 5-6 ganger det siste halvåret og har hatt litt tid til overs har jeg vært innom det jeg kommer over av "gutte-butikker".

Mitt inntrykk er at prisene på kamera ligger rett under de norske.

Men har lagt merke til at f.eks. SATURN (el-kjøp liknende greie som faktisk ikke er utsolgt for "alt de har i blekka" som du finner i kjelleren på det nye shopping senteret ved togstasjonen samt på et av shoppingsenterne som ligger på utsiden av byen) kan komme over div. kupp på Nikon og Olympus sine kompakt modeller.

 

Bit deg merke i dette mer at kursen varierer veldig (såpass mye at det trolig er her den største besparelsen ligger). Vær også klar over at språkproblemer samt byråkrati evt. også kan by på endel problemer (spesiellt med tanke på få igjen polsk moms) men også under selve handelen hvis du er riktig uheldig.

 

PS! Når du først er innom disse butikkene vil jeg anbefale en tur innom DVD hyllene - for her kan man gjøre kupp, spesiellt på TV-serier (bare husk å sjekke subtitles).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...