Gå til innhold

er dette peltier elementet bra?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan fore det med vanlig 12volt. Problemet med å koble det til en vanlig PSU er at et slikt element for spiser opp 20-25 amp 12 helt på egenhånd. Det betyr i praksis at du enten må ha en egen (sterk!) PSU for å drive peltieret alene, eller et skikkelig 800watt monster designet for quad-sli, med flere 12volt rails slik at du har nok 12volt å fore den.

 

I praksis er det best å ha en egen ren-12volt strømforsyning for å drive noe slikt. peltier suger strøm så det jomer etter desverre.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Du kan fore det med vanlig 12volt. Problemet med å koble det til en vanlig PSU er at et slikt element for spiser opp 20-25 amp 12 helt på egenhånd. Det betyr i praksis at du enten må ha en egen (sterk!) PSU for å drive peltieret alene, eller et skikkelig 800watt monster designet for quad-sli, med flere 12volt rails slik at du har nok 12volt å fore den.

 

I praksis er det best å ha en egen ren-12volt strømforsyning for å drive noe slikt. peltier suger strøm så det jomer etter desverre.

 

-Stigma

8456826[/snapback]

hvor dyrt er det for en strømforsyning eller hva jeg må ha for og få strøm til et peltier element

Lenke til kommentar
VIlken straumforsyning har du?

8455261[/snapback]

den skal brukes på en 200watt

8458080[/snapback]

Tja, elementet skal jo ha 226W då, synest at du burde ha noko betre...

8460266[/snapback]

 

Nei, nei nei... dette er FEIL.

 

Et peltier element ratet til 226watt har en varmepumpe effekt på 226watt, IKKE effektforbruk på 226watt!

 

Et peltier på 226watt vil kunne trekke opp mot 15,2volt * 24amp = 365watt

Hvis du kjører det på 12volt i stedet for 15, så blir det nok nærmere 12 * 22 = 265watt eller deromkring.

 

I uansett tilfelle er det fullstendig håpløst å kjøre dette på en 200watt strømforsning. Husk at du trenger 265-365watt REN 12volt. En datamaskin PSU som er ratet til f.eks. 400watt kan bare levere 400watt totalty sett over mange forskjellige spenninger. En typisk 400watt PSU gir som regel bare 18-20amp 12volt, altså litt over 200watt. DU vil trenge mer. Minst 22-24 amps.

 

Hvis du ikke har knowhow til å bygge en egen PSU eller lignende, så er en slik en det beste alternativet som regel:

http://www.dangerden.com/store/product.php...0&cat=32&page=1

 

Microplex her i norge selger også tilsvarende tror jeg.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
VIlken straumforsyning har du?

8455261[/snapback]

den skal brukes på en 200watt

8458080[/snapback]

Tja, elementet skal jo ha 226W då, synest at du burde ha noko betre...

8460266[/snapback]

 

Nei, nei nei... dette er FEIL.

 

Et peltier element ratet til 226watt har en varmepumpe effekt på 226watt, IKKE effektforbruk på 226watt!

 

Et peltier på 226watt vil kunne trekke opp mot 15,2volt * 24amp = 365watt

Hvis du kjører det på 12volt i stedet for 15, så blir det nok nærmere 12 * 22 = 265watt eller deromkring.

 

I uansett tilfelle er det fullstendig håpløst å kjøre dette på en 200watt strømforsning. Husk at du trenger 265-365watt REN 12volt. En datamaskin PSU som er ratet til f.eks. 400watt kan bare levere 400watt totalty sett over mange forskjellige spenninger. En typisk 400watt PSU gir som regel bare 18-20amp 12volt, altså litt over 200watt. DU vil trenge mer. Minst 22-24 amps.

 

Hvis du ikke har knowhow til å bygge en egen PSU eller lignende, så er en slik en det beste alternativet som regel:

http://www.dangerden.com/store/product.php...0&cat=32&page=1

 

Microplex her i norge selger også tilsvarende tror jeg.

 

-Stigma

8461042[/snapback]

er det noen som vet hvordan jeg lager en egen strømforsyning og hvilke deler jeg trenger

går det ann og bare bruke en omformer fra 230v til 15v, 12v eller no

Endret av robin1379
Lenke til kommentar
VIlken straumforsyning har du?

8455261[/snapback]

den skal brukes på en 200watt

8458080[/snapback]

Tja, elementet skal jo ha 226W då, synest at du burde ha noko betre...

8460266[/snapback]

 

Nei, nei nei... dette er FEIL.

 

Et peltier element ratet til 226watt har en varmepumpe effekt på 226watt, IKKE effektforbruk på 226watt!

 

Et peltier på 226watt vil kunne trekke opp mot 15,2volt * 24amp = 365watt

Hvis du kjører det på 12volt i stedet for 15, så blir det nok nærmere 12 * 22 = 265watt eller deromkring.

 

I uansett tilfelle er det fullstendig håpløst å kjøre dette på en 200watt strømforsning. Husk at du trenger 265-365watt REN 12volt. En datamaskin PSU som er ratet til f.eks. 400watt kan bare levere 400watt totalty sett over mange forskjellige spenninger. En typisk 400watt PSU gir som regel bare 18-20amp 12volt, altså litt over 200watt. DU vil trenge mer. Minst 22-24 amps.

 

Hvis du ikke har knowhow til å bygge en egen PSU eller lignende, så er en slik en det beste alternativet som regel:

http://www.dangerden.com/store/product.php...0&cat=32&page=1

 

Microplex her i norge selger også tilsvarende tror jeg.

 

-Stigma

8461042[/snapback]

 

Då har eg lært noko nytt :D

Lenke til kommentar
kan jeg ha en 300w strømforsyning til og bare drive peltier elementet med og koble den til med en sånn

8463218[/snapback]

 

Det var ikke dumt, men du må fortsatt forsikre deg om at det er nok Ampere på 12v railen da. Og det varierer veldig fra PSU til PSU. De billige har som regel ikke mye Ampere der.

 

Jeg måtte bytte fra en NorthQ PSU 420W til en 500W bZerk pga. den ikke klarte å dra rundt en E6400 prosessor. bZerk PSUen hadde nesten dobbelt så mye ampere på 12V railen, så jeg vil nesten anbefale deg å investere i en litt dyr PSU, for en billig 400W PSU til dit peltierelementet er ikke sikkert vil dra det rundt.

 

Du får det du betaler for ;)

Lenke til kommentar
kan jeg ha en 300w strømforsyning til og bare drive peltier elementet med og koble den til med en sånn

8463218[/snapback]

 

Det var ikke dumt, men du må fortsatt forsikre deg om at det er nok Ampere på 12v railen da. Og det varierer veldig fra PSU til PSU. De billige har som regel ikke mye Ampere der.

 

Jeg måtte bytte fra en NorthQ PSU 420W til en 500W bZerk pga. den ikke klarte å dra rundt en E6400 prosessor. bZerk PSUen hadde nesten dobbelt så mye ampere på 12V railen, så jeg vil nesten anbefale deg å investere i en litt dyr PSU, for en billig 400W PSU til dit peltierelementet er ikke sikkert vil dra det rundt.

 

Du får det du betaler for ;)

8466657[/snapback]

går det ann å serie koble for eksempel 5v og 12v railen og ha en voltregulator og få riktig volt mengde

Endret av robin1379
Lenke til kommentar

hadde bare tenkt og kjøle en intel pentium3 som ikke er overklokka jeg trenger ikke maks kjøle styrke på den

tenkte bare jeg skulle få den litt mer støysvak så jeg tenkte jeg kunne fjerne cpu vifta med og sette på et peltier

går det an og ha en dårlig strømforsyning og ha peltier elemtet til og kjøle mindre

Endret av robin1379
Lenke til kommentar

Peltier krever KRAFTIG kjøling for å fjerne varmen som genereres på den varme siden. Hvis du ikke fjerner den varmen, vil elementet virke mot sin hensikt! Spar pengene dine og heller kjøp en ny luftkjøler. Peltier er ikke beregnet for vanlig bruk, men ekstreme tilfeller der vanlig hardcore vannkjøling ikke er nok.

Lenke til kommentar

Man må nok ha vannkjøling på den varme siden av peliter'et ja. Et pelt er en "kloss" som er 3-4mm høy, den ene siden blir veldig kald, den andre blir veldig varm.

Selv har jeg et 170W pelt element og en meanwell (lik den som ble linket til over her) PSU.

Dette hadde jeg tenkt til å kjøle ned igjen med vannkjøling med trippel 120mm radiator.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...