Gå til innhold

Misstanke om svak strømforsyner


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Begynner med oppsett:

 

Amd 6000+

Abit Fatal An9 32x --- nyeste oppdaterte bios.

Nvidia 7950gx2

2xCrosair dominator 1gb

Thermaltake 480w psu

3 harddisker

1 dvdbrenner

 

 

Jeg har godt i anskaffelse av den nye Amd 6000 prossesorer, i windows har jeg ingen problemer med stabiliteten og alt virker som det skal.

 

Men når jeg går inn i ett krevende spill som feks bf2 så slår maskinen seg rett av uten noen form for blåskjerm, eller feilmeldinger.

tidligere hadde jeg amd4200 og som jeg har forstått så bruker amd6000 nesten dobbelt så mye strøm som førstnevnte.

Jeg har selv en misstanke om at det er strømforsyneren som er problemet ettersom dette kun skjer i "full load" og at maskinen blir slått momentant av, uten

forvarsel, akuratt som at strømforsyneren slår seg selv av kanksje pga en form for vern?

 

Hvis dette høres ut som strømforsyneren hva bør jeg velge..

Pris har lite betydning så lenge det ikke går over en moralsk grense hehehe..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut fra egen erfaring har jeg lite til overs for strømforsyninger fra Thermaltake, så det er godt mulig at det er denne som skaper problemer.

 

Har du undersøkt volt-en psuen gir ut på de forskjellige linjene, ser du store avvik kan det være et tegn på at psuen sliter.

 

Angående psu har jeg selv gode erfaringer med Aopen/Forton Source og Mist, dog Aopen/FS begrenser seg tilbake til de tidene da en ikke trengte et eget kjernekraftverk for å drive en pc :)

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
En skikkelig PSU på 480W skal fint klare å drive det oppsettet. Slår PCen seg helt av? ikke bare automatisk omstart?

 

Har du sjekket temperaturer på CPU/GUP?

8454234[/snapback]

 

Takk for ett veldig raskt svar!!

 

Ja pcen slår seg momentant av.

 

Mens jeg sitter her og skriver leser jeg 48 grader på cpuen ,

Lenke til kommentar
Ut fra egen erfaring har jeg lite til overs for strømforsyninger fra Thermaltake, så det er godt mulig at det er denne som skaper problemer.

 

Har du undersøkt volt-en psuen gir ut på de forskjellige linjene, ser du store avvik kan det være et tegn på at psuen sliter.

 

Angående psu har jeg selv gode erfaringer med Aopen/Forton Source og Mist, dog Aopen/FS begrenser seg tilbake til de tidene da en ikke trengte et eget kjernekraftverk for å drive en pc :)

8454268[/snapback]

 

Har hørt litt negativt om thermaltake selv, bla kutting av strømmen, Jeg kan jo enkelt å greit sette inn 4200 igjen og prøve om det fungerer da?

 

Ang undersøkelsen av volten ,,, bruker du ett helt tradisjonelt multimeter?

Endret av fudimeister_
Lenke til kommentar

Min personlige erfaring er at Thermaltake (Purepower) er på langt nær de beste PSU'er, hadde en 400W som døde plutselig en dag etter 5 månederes bruk. 680W'ern jeg har nå, har utviklet ustabile 12V rails, de vinglet helt forferdelig (mellom 11.5V og 12.3V ved tung last) da jeg kjørte et X1950 Pro-kort på maskinen min. Tydeligvis tåler ikke Purepower-serien så veldig mye. Vet ikke personlig hvordan det er med Toughpower-serien, men de har bedre rykte på seg.

Lenke til kommentar
Spenningene kan du måle i ved hjelp av programvare.

 

Bruker selv Asus Probe som følgte med hovedkortet mitt, er ganske sikker på at det sikkert har følgt noe med til ditt Abit hovedkort også.

 

hvis ikke bør speedfan også fungere http://www.hardware.no/nyheter/programvare...mponenter/14170

8455677[/snapback]

 

 

Takk for alle svar!

 

Har nå løst problemet med å kjøpe meg en nye strømforsyner, rettere sagt thermaltake toughpower 850w:)

Lenke til kommentar
En skikkelig PSU på 480W skal fint klare å drive det oppsettet. Slår PCen seg helt av? ikke bare automatisk omstart?

 

Har du sjekket temperaturer på CPU/GUP?

8454234[/snapback]

 

Takk for ett veldig raskt svar!!

 

Ja pcen slår seg momentant av.

 

Mens jeg sitter her og skriver leser jeg 48 grader på cpuen ,

8454272[/snapback]

 

TT purepower er dessverre plaget av balancing problemer , og med ditt GX2

har du +12v load som er relativ ekstrem (spesielt under 3Dload).

Enig med andre her om TT skal benyttes bør du evt. gå over til toughpower eller noen andre PSU som f.eks Corsair HX620 som ikke har rail balancing problemer og kan levere opptil 50A +12v strøm.

 

Uansett skal du ha creed for bytting til toughpower med samme produsent og tilsynelatende ha løst problemet :thumbup:

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Min personlige erfaring er at Thermaltake (Purepower) er på langt nær de beste PSU'er, hadde en 400W som døde plutselig en dag etter 5 månederes bruk.  680W'ern jeg har nå, har utviklet ustabile 12V rails, de vinglet helt forferdelig (mellom 11.5V og 12.3V ved tung last) da jeg kjørte et X1950 Pro-kort på maskinen min.  Tydeligvis tåler ikke Purepower-serien så veldig mye. Vet ikke personlig hvordan det er med Toughpower-serien, men de har bedre rykte på seg.

8454355[/snapback]

 

Samme her! Min Thermaltake Silent PurePower 410watt døde og tok med seg hovedkortet i fallet. Den døde etter ca 6måner, reklamerte og fikk ny i samme serie på 420 watt. Min Pc er ustabil nå når jeg overklokker, jeg har sett att 12V kan kjøre pluselig fall i spenningen. Jeg skal ha meg et skjermkort til å kjøre SLi, da blir det ny PSU. Silent PurePower vil ikke jeg anbefale. Men bevares, den er stille :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...