Gå til innhold

Hva betyr navnet ditt....?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fornavnet mitt, Rune, betyr hemmelighet, men mellomnavnet mitt Kristoffer betyr Kristus bærer.

8455782[/snapback]

 

Så deprimernede, det betyr at både fornavnet mitt òg mellomnavnet mitt har religiøse meninger.. :/

8455798[/snapback]

Å? Hva heter du?

8460964[/snapback]

 

Joachim: Herren er oppreist. Christopher: Kristus bærer..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Joachim

 

Betydning: Herren har fastslått, Herren har oppreist

 

Forklaring: Guttenavnet er en variant av Joakim, som er utledet av en sammentrekning av de hebraiske navnene Jehoiachin som betyr "Herren har fastslått", og Jehoiakim som betyr "Herren har oppreist".

Lenke til kommentar

strektegning_liten_han.gifVegard

 

Betydning: Den som verner om hjemmet

 

Forklaring: Guttenavnet er utledet av det norrøne navnet Végardr, hvor "ve" betyr "hjem" og "gardr" betyr "gjerde" eller "vern".

 

Navnedag: 31. mars*

 

Samme betydning: Vemund

 

Popularitet: Omlag 7 500 personer i Norge har guttenavnet Vegard som første eller eneste fornavn.

 

vegard.gif

Grafen over viser når guttenavnet har vært mest og minst populært. Hvis grafen går over én prosent, betyr det at navnet var blant de mest populære navnene på dette tidspunktet. (Kilde: Statistisk sentralbyrå, 2005.)

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Ole Even=

 

Ole som opprinnelig stammer fra det norrøne navnet Óláfr, betyr forfar/stamfar og etterkommer. Óláfr er en sammentrekning av to urnordiske ord som betyr nettopp det, og den rette betydningen av navnet da er stamfarens etterkommet.

 

 

even= hakke peiling

Lenke til kommentar

Bjørn:

Betydning: Bjørn

 

Forklaring: Guttenavnet kommer fra det norrøne ordet "bjorn", som betyr "det store brune dyret".

 

Kommentar: Bjørnen er det største norske rovdyret.

 

Navnedag: 18. juni*

 

Inge

 

Betydning: Guden Ing

 

Forklaring: Guttenavnet kommer fra den norrøne guden Ing, også kalt Frøy, som var bror til gudinnen Frøya.

 

Navnedag: 17. desember*

Lenke til kommentar

Betydning: Den som bærer Kristus

 

Forklaring: Guttenavnet er en variant av Christopher som består av navnedelene christo og pher, hvor christo er utledet fra det greske ordet Christos som betyr Kristus, mens pher er utledet fra det greske ordet pherein som betyr å bære.

 

 

Jaja, jeg som ikke liker kristendommen en gang :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...