Gå til innhold

9700 pro... PRO?


FpsStu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har svart på dette spørmsålet i forumet før, men siden det er jul så..

Forskjellen mellom por og ikke pro er cloccraten. Pro har høyest, og går da også raskere. ikke pro har samme klokrate som 9500pro, men som igjenn har en annen og billigere konstruksjon.

 

Men hvis 9700 ikke har lik clockrate som 9700pro, er det ikke det samme som å kalle 4600 kortet for 4600pro og 4200 kortet for 4600 da?

Lenke til kommentar
Jeg har svart på dette spørmsålet i forumet før, men siden det er jul så..

Forskjellen mellom por og ikke pro er cloccraten. Pro har høyest, og går da også raskere. ikke pro har samme klokrate som 9500pro, men som igjenn har en annen og billigere konstruksjon.

 

Men hvis 9700 ikke har lik clockrate som 9700pro, er det ikke det samme som å kalle 4600 kortet for 4600pro og 4200 kortet for 4600 da?

 

Joda, kan man godt si, og det er en grei sammenligning. Forsjellen mellom 4200 og 4600 er heller ikke mer en cloccrate, de har ikke forskjellig antal pipelines o.l. ATI har også motat kritikk for sitt navnevalg, forde det kan forvirre. Men Nvidia har ikke kritisert så mye pga Ti4800, som ikke er mer en 4600 med agp8x, også et teit navne valg. Så kan vi også huske Nvidia Geforce 4 MX, som var mindre sofistikerte en GF3, heller på ytelse med GF2, også et teit navne valg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

geforce 4mx er vel egentlig ikke et dårlig navn, ser liksom ikke for meg hva som passer bedre..

mx er definisjonen deres på de litt mer "svake" kortene, det er et geforce 2 pro kort med geforce 4 teknologi for å si det på den måten :p

dårlig valg av navn er jeg litt uenig i.

Lenke til kommentar
geforce 4mx er vel egentlig ikke et dårlig navn, ser liksom ikke for meg hva som passer bedre..

mx er definisjonen deres på de litt mer "svake" kortene, det er et geforce 2 pro kort med geforce 4 teknologi for å si det på den måten :p

dårlig valg av navn er jeg litt uenig i.

 

Det er ett dårlig navn fordi folk ser i reklamen GEFORCE4, og den gjennomsnitslige Elkjøp kjøperen vet ikke forskjell på MX og TI. Har en del kammerater som har kjøpt seg ny pc, og som har GF4MX. De ler av min GF2Ti, og tror at de har ett dobbelt så godt kort. Nesten trist å bryte nyheten om at kortet deres ikke er mye bedre enn mitt 1. år gammle kort. Nvidia tjener nokk en del penger på de som ser ett GF4 til 800 og tror de har gjort et kjempe kupp. Så slik er det jo self et smart navnevalg, men veldig pedagogisk er det ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
geforce 4mx er vel egentlig ikke et dårlig navn, ser liksom ikke for meg hva som passer bedre..

mx er definisjonen deres på de litt mer "svake" kortene, det er et geforce 2 pro kort med geforce 4 teknologi for å si det på den måten :p

dårlig valg av navn er jeg litt uenig i.

 

Det er ett dårlig navn fordi folk ser i reklamen GEFORCE4, og den gjennomsnitslige Elkjøp kjøperen vet ikke forskjell på MX og TI. Har en del kammerater som har kjøpt seg ny pc, og som har GF4MX. De ler av min GF2Ti, og tror at de har ett dobbelt så godt kort. Nesten trist å bryte nyheten om at kortet deres ikke er mye bedre enn mitt 1. år gammle kort. Nvidia tjener nokk en del penger på de som ser ett GF4 til 800 og tror de har gjort et kjempe kupp. Så slik er det jo self et smart navnevalg, men veldig pedagogisk er det ikke.

 

 

 

altså, da kan man likegodt slakte div navn på harddisker og cpuer, da vil jeg gjerne slakte p4 2,8 ghz pga folk har blitt misledet til å tro at antall mhz betyr alt.

den gjennomsnittlige elkjøp kjøperen vet ingenting om skjermkort men det kreves heller ikke at han skal vite noe, er det gamlefar selv som skal ha dataen så trenger han vel ikke å ha skjermkort krefter til å kunne spille de nyeste spillene på markedet heller.

er det data som skal kjøpes til sønnen i huset så pleier de å spørre om råd, da går det mest på hvor seriøs selger på elkjøp er, om han vil bli kvitt drittmaskinen, eller om han vil gi et seriøst råd til kjøper.

 

foruten det så er det vel ingen andre navn som ville passet bedre ?

kortet er jo et geforce 4 BASERT kort men som stiller seg i performance rekken til geforce 2 pro.

 

heller vet jeg ikke om det er så mange som fortsatt stikker til elkjøp for å finne pc til sønnen o.l, de eneste gangene de gjør slikt er når de er ute etter en typisk multimedia løsning og da har jo elkjøp tilbud som passer deres behov..

 

 

og uansett, i forhold til ati er nvidias løsning meget enkel å forstå, geforce 4 mx er billigløsningen som skal passe til multimedia stasjonen..

skal ikke så mye tankegang til å forstå at mx på slutten står for en litt "lettere" versjon..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...