Gå til innhold

Enkelt funksjonelt og ikke altfor dyrt midi keyboa


cptCory

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Procom.no fører M-Audio Keystation 49e til 850,- som har 5 oktaver, 'velocity-sensitive' tangenter, pitchbend- og modulation-hjul, samt en del ekstrafunksjoner. Men ingen knobber eller fadere dog.

 

Billigste 5-oktavs keyboard med skruknotter og fadere jeg klarer å finne er M-Audio Oxygen 49 til 1395,-. Om du kun trenger 2 oktaver kan M-Audio O2 til 1125,- være noe for deg, men jeg hadde glatt gitt 200,- mer for Oxygen 49 med 5 oktaver. :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Dersom du vil ha litt bedre tangenter enn på f.eks M-Audio sitt kan du sjekke ut KORG K49. Den har to skrupotter, en fader og 4 knapper i tillegg. Prisen ligger på ca 1300 kr.

 

Ellers skal jo Novation sine remote SL keyboard være smått geniale i bruk med f.eks reason. de koster dog litt mer.

Endret av Windkin
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er selv på utkikk etter et MIDI-Keyboard. Jeg er vant til at venner og slektninger har 88 tangenter på sine keyboard (Non-MIDI).

 

Vil det være noen forskjell for meg om jeg velger et med 49-66? Med tanke på og spille med og uten akkorder? Hvordan blir det evt og gå tilbake til 88 tangenter da? Jeg kan noter osv, men skal lære meg og spille keyboard fra "scratch". Noen gode tips?

Lenke til kommentar

Spørs helt på musikken du spiller. I en del klassiske stykker, og lignende musikk bruker man akkorder og melodi så mye som 7 oktaver fra hverandre samtidig, men i mye moderne musikk er dette overflødig.

Prøv deg frem hos vennene dine, se om du tror du har bruk for det ;)

Lenke til kommentar
Vil det være noen forskjell for meg om jeg velger et med 49-66? Med tanke på og spille med og uten akkorder? Hvordan blir det evt og gå tilbake til 88 tangenter da? Jeg kan noter osv, men skal lære meg og spille keyboard fra "scratch". Noen gode tips?

8574066[/snapback]

Det M-Audio keyboardet med 49 tangeter jeg lenket til tidligere har en oktav transpose-funksjon, slik at du kan virtuelt "flytte" tangentene nedover eller oppover oktavene. Dette hjelper såklart ikke om du skal spille et stykke hvor du trenger 6 oktaver, men er kjekt om du spiller et instrument som krever at du spiller på den øverste eller laveste oktaven som er fysisk tilgjengelig på et 49-tangets keyboard.

Da kan du f.eks transportere ned 2 oktaver slik at du kan spille dette på keyboardets tredje oktav, og kan dermed spille med akkorder.

 

49 tangenter er 5 hele oktaver, noe som duger i massevis for meg for å lære meg å spille. :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...