Gå til innhold

Sony annonserer at salget av OLED skal starte


Anbefalte innlegg

Synes ikke OLED er så veldig spesielt i grunn,er mere fasinert av Laser TV som kan vise dobbelt så mange farger som LCD og Plasma TV-er.

De skal også være mye billigere å produsere enn Plasma og LCD og bildekvaliteten er tja sånn ca. dobbelt så bra. :thumbup:

News.com-Laser TV

I tillegg bruker de mye mindre strøm enn LCD og Plasma.....

8398805[/snapback]

En stor fordel med Laser-TV er at det vil være mulig å lage skjermer med fleksibel oppløsning (som CRT-skjermene). Jeg håper at slike snart kommer på markedet.

8398916[/snapback]

Laser i 2007 ryktes det..

8399607[/snapback]

Ja det er mange kilder som sier det, og jeg håper at det stemmer.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10 tusen timer tilsvarer vel circa 400 dager om jeg ikke regnet helt feil nå med skjermen påslått døgnet rundt. Så da blir jeg å bytte skjerm hvert halv annet år da omtrent. Om ikke det er 20 tusen timer da.

Men om det som blir sagt i tråden her stemmer, at det er såpass bra, er det vel nesten til å leve med. Spørsmålet blir vel når skjermen begynner å forfalle i bilde kvalitet osv, om det kan skje litt og litt fra dag 1 man begynner å bruke den. Synes det høres litt for godt ut til å være sant forøvrig.

Lenke til kommentar

10000 er ikke så veldig imponerende som en skulle tro. Det er et høyt tall, for all del. Sitter med 2 LCD skjermer som nå runder 6000 timer (sjekket fra OSD) med rundt om 2 års frisk bruk. Skjermene virker framdeles så og si som nye, trolig går de til strømforsyning eller liknende ryker :) MTBF/grovt kalkulert levetid på bakbelysning kan være alt fra 20000 - 50000 hvis en tar noen raske Google søk, så en skulle tro OLED har litt igjen. Men det ordner seg nok :)

 

EDIT: Viktig å merke seg at tallene trolig kan være ganske på vidvanke, f.eks. selges samtlige projektorer i dag med pærelevetid på over 2000 timer (i økonomimodus) selv om de ofte ryker langt under 1000 timer.

Endret av Boye
Lenke til kommentar
10 tusen timer tilsvarer vel circa 400 dager om jeg ikke regnet helt feil nå med  skjermen påslått døgnet rundt. Så da blir jeg å bytte skjerm hvert halv annet år da omtrent. Om ikke det er 20 tusen timer da.

Men om det som blir sagt i tråden her stemmer, at det er såpass bra, er det vel nesten til å leve med. Spørsmålet blir vel når skjermen begynner å forfalle i bilde kvalitet osv, om det kan skje litt og litt fra dag 1 man begynner å bruke den. Synes det høres litt for godt ut til å være sant forøvrig.

8402744[/snapback]

 

Nå er det vel relativt uvanlig å ha på skjermene hele natta, og jeg vil si for de fleste så liggere bruken nærmere 8 timer daglig, enn 24 timer daglig på en "hjemmeskjerm".

 

AtW

Lenke til kommentar

Fy for noen sofagriser dere er! ;)

 

Personlig ser jeg kanskje ti timer TV i uka. Men så sitter jeg en god del mer foran dataskjermen, nesten hele arbeidsdagen pluss flere timer hver kveld.

 

Så for meg høres 8 timer pr. dag i snitt på en TV helt vilt ut. Men dersom de nå ligger på 10000 timer før halvering av lysstyrke, så var det jo der plasmaen var i sin spede begynnelse. Det hindret ikke folk i å gå mann av huse for å kjøpe seg en 42" til 40 - 50 tusen.

Lenke til kommentar
Fy for noen sofagriser dere er!  ;)

 

Personlig ser jeg kanskje ti timer TV i uka. Men så sitter jeg en god del mer foran dataskjermen, nesten hele arbeidsdagen pluss flere timer hver kveld.

 

Så for meg høres 8 timer pr. dag i snitt på en TV helt vilt ut. Men dersom de nå ligger på 10000 timer før halvering av lysstyrke, så var det jo der plasmaen var i sin spede begynnelse. Det hindret ikke folk i å gå mann av huse for å kjøpe seg en 42" til 40 - 50 tusen.

8403461[/snapback]

 

Trenger jo ikke å være snakk om å se på TV, an fint være PC-bruk, men selv der er det jo ikke så mange timer igjen når man trekker ifra jobb/skole og søvn.

 

AtW

Lenke til kommentar
Huff. Produsentene fornekter seg ikke. De håver jo inn på LCD, det har jo blitt billig å produsere, så nå skal konsumerne melkes så godt som råd. Enda bra vi snart er ferdige med LCD. Elendig teknologi som egentlig aldri burde blitt satset på, men men, gjort er gjort.

 

Endelig kommer det flatskjermer med skikkelige spesifikasjoner. Kanskje man endelig kan vise mørke bilder uten å få vondt i sjelen igjen.

8399315[/snapback]

Nei LCD er ikke ut enda. For nå skal de plassere slik LED-bakgrunnsbelysning på disse LCD skjermene. Leste at nå kommer det snart en stasjonær flatskjerm på markedet med LED-bakgrunnsbelysning. Artikkelen så jeg hos PCWorld.no

 

http://www.idg.no/pcworld/article51276.ece

Lenke til kommentar
jeg gleder meg til SED skjermene kommer.

etterhvert så ender vi vel opp med SED på skrivebordet og OLED i bærbare enheter, tror jeg.

8397403[/snapback]

Med SED får man vel tilbake de samme problemene som ved CRT... Flimring/pipelyder, ubehag ved å se lenge på den etc.. I tillegg til høy spenning som gir mye støvoppsamling.

Lenke til kommentar

det er noe rett, men også nesten ingenting rett med den sammenlikningen.

 

en 1080P SED skjerm kan du si at har 6,6millioner crt skjermer, hver med en fargen, enten rød grønn eller blå. man får ingen flimring, fordi at hver pixel er separert. den flimringen du ser på en crt ser du fordi det er tre stråler som må gå over skjermen gjentatte ganger, men den har du ikke nå. denne pipelyden kommer også av denne strålen som går over skjermen, jeg er ikke sikker på nøyaktig hva det er som lager denne pipelyden, men jeg vet at det er den horisontale oppdateringsfrekvensen man hører.

 

ubehaget du har ved å se lenge på en crt skjerm kommer av flimringen, siden en SED skjerm ikke flimrer, så slipper du det ubehaget.

 

det med høy spenning som skaper støvoppsamling, så kommer denne til å være på panelet, så du får den meste av støvoppsamlingen utenpå skjermen, det er lettere å fjerne, og du slipper å få masse masse støv inne i skjermen slik som med en billedrørsskjerm.

 

:)

 

(SED FTW! :woot: )

Lenke til kommentar

Flimring med CRT-skjermer er ikke merkbart over 75 Hz, og en god CRT-skjerm i slik frekvens eller høyere er behagelig å se på. LCD-skjermer kan også flimre, men på en helt annen måte. (mer blinkende pixeler på en del skjermer).

 

Høyfrekvent piping fra skjermer er på grunn av dårlige transformatorer, og ikke bilderøret eller elektronstrålen i seg selv. Slik piping kan høres fra andre gjenstander enn bilderørs-skjermer også, det meste som har transformatorer (selvsagt avhengig av type, spenning osv.) om det er av dårlig kvalitet eller er utslitt. Det blir kanskje lettest oppdaget med TV-skjermer siden transformatoren der fører til såpass høy spenning på bilderør, men god elektronikk kan hindre slikt.

Lenke til kommentar
Flimring med CRT-skjermer er ikke merkbart over 75 Hz, og en god CRT-skjerm i slik frekvens eller høyere er behagelig å se på. LCD-skjermer kan også flimre, men på en helt annen måte. (mer blinkende pixeler på en del skjermer).

 

Jeg merket det relativt greit om frekvensen på min skjerm hadde endret seg fra 100 hz, til 85 hz. Dvs at jeg så det på en "blindtest" (hadde ingen spesiell grunn til å ana at frekvensen skulle gått ned).

 

AtW

Lenke til kommentar

At man kan merke att en skjerm flimrer selv ved 75Hz eller 85Hz det kan jeg skrive under pa! Ikke bare merker jeg det, jeg merker det godt ogsaa. Men det er tydelig at noen er mer sensitive for dette enn andre, for jeg har moett flere som ikke merker flimring, selv ved 60Hz. (noe som faar meg til aa bli kvalm/hodepine temmelig kjappt!)

Lenke til kommentar

Det er helt klart forskjell på folk når det gjelder å se flimring, men man skal også være klar over at det er forskjellig fosfor "persistence" på crt skjermer. Det vil si hvor lenge fosforet gløder etter å ha blitt truffet. Derfor kan en skjerm flimre på 75 Hz mens en annen ser mye bedre ut ved samme frekvens.

Lenke til kommentar

Elektronstrålen bøyes vel av magnetisme, slik som du kanskje har sett på fysikklaben. Pipelyden kommer kanskje av styringen av denne. For å styre den må du jo forandre på magnetfeltene, og ergo forandrer du jo også spenning på en del forskjellige spoler vil jeg tro. Kanskje bedre at en TV-reperatør uttaler seg en meg.

 

Det er jo ikke rart at lyden blir høyfrekvent når en må oppdatere på bildet i nn antall ganger i sekundet, og sveipe elektronstrålen over så mange steder i stor hastighet.

Endret av G
Lenke til kommentar
Elektronstrålen bøyes vel av magnetisme, slik som du kanskje har sett på fysikklaben. Pipelyden kommer kanskje av styringen av denne. For å styre den må du jo forandre på magnetfeltene, og ergo forandrer du jo også spenning på en del forskjellige spoler vil jeg tro. Kanskje bedre at en TV-reperatør uttaler seg en meg.

 

Det er jo ikke rart at lyden blir høyfrekvent når en må oppdatere på bildet i nn antall ganger i sekundet, og sveipe elektronstrålen over så mange steder i stor hastighet.

8450541[/snapback]

Jeg ser ingen grunn til at styringen skal ha noe med pipingen å gjøre. Og ja, jeg har regnet på bilderør i 3FY. Jeg har snakket med fysikklærer om temaet, og vedkommende sa at det var dårlige transformatorer som stod for den høyfrekvente pipingen. Men jeg skal ikke si noe for 100% sikkert.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...