Gå til innhold

Er det synd å spise kjøtt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dyr/kjøtt er en del av næringskjeden. Noen høyere i næringskjeden spiser de som er lavere i næringskjeden for å overleve og får at naturen skal kunne gå sin gang. Hvis en av næringsdelen detter sammen, kanskje hele systemet faller sammne. F.eks hvis innsekter dauer.

 

Det veggiser tenker på er at dyret har vært levende og synes synd på det. Men når man tenker over det, lever planter også, bare at de ikke kan bevege seg så veldig fort, for det meste i Matrix modus.

Så egentlig spiser de levende ting uansett hva, men siden de er vegetarianere burde de kanskje spise mye næringrik mat.

Lenke til kommentar
Det veggiser tenker på er at dyret har vært levende og synes synd på det. Men når man tenker over det, lever planter også, bare at de ikke kan bevege seg så veldig fort, for det meste i Matrix modus.

Så egentlig spiser de levende ting uansett hva, men siden de er vegetarianere burde de kanskje spise mye næringrik mat.

8421063[/snapback]

Nåvel. Planter har inget påvist sentralt nervesystem.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner et par veggiser som mener det er galt å spise kjøtt. Men hvordan kan det argumenteres for dette?

 

Mange mener også at dyr er til for av vi skal bruke og spise dem. Vanskelig å finne argumenter her også.

 

Hva er deres syn i saken?

 

(Her tar jeg ikke noe klart standpunkt, så dere trenger ikke være redd for å bli overkjørt i diskusjonen :) )

8390402[/snapback]

 

Egentlig burde disse veggiser være loggført under religiøs tro, vi har mennesker som ikke kan spise annet enn kjøtt, i hvertfall tidligere tider ( Eskimoer ).

 

De fleste dyr spiser også animalsk føde, enten de velger det selv eller ikke, også dyr som i utgangspunktet spiser planteføde.

 

I denne planteføden følger det med ett utall av diverse insekter, disse planteetere spiser også som oftest opp sin etterbyrde etter fødsel, denne etterbyrde inneholder forskjellige ting bla. blod.

 

Vi vet også at enkelte planteetere spiser opp sine nyfødte, enten de er dødfødt eller de blir skremt.

Lenke til kommentar
Synd ja, galt nei ^^

 

Det er synd å spise dyr uten kløyvde klover eller dyr som ikke tygger drøv. I følge bibelen altså...

8391377[/snapback]

 

Hest har jo en hel hov, hest = salami, men er hest = drøvtygger?

 

Sikkert noen som spiser i seg elefanter å giraffer og?

Men uansett i kina spiser de hund! :sick:

8397487[/snapback]

hund er jo ingenting.. tenk hvor desperat h*n som først åt kråkebolle og kamskjell må ha vært da!! :p

( Alle har spist mer hest enn de selv tror, flere restauranter aom selger "Biff" ( merk: ingen beskrivelse av hvilket dyr) og da selger f.eks. hestebiff.. Men hvorfor ikke? Den møreste biffen du har fått "ute" er nesten garantert hest... :thumbup:

8398338[/snapback]

biff m1 (eng. beef, fr boef 'oksekjøtt')

Original mening ihvertfall... Denne formen har etterhvert blitt vannet ut slik at vi blant annet får "kyllingbiff", som igrunn bare ligner biff...

8399768[/snapback]

hva blir da det rette ordet for f.eks. grisen? filet?

8399943[/snapback]

 

Pork - Ham.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Synd ja, galt nei ^^

 

Det er synd å spise dyr uten kløyvde klover eller dyr som ikke tygger drøv. I følge bibelen altså...

8391377[/snapback]

 

Ser vi historisk på skandinavia og dets folk er det ingenting som heter synd. Mennesker her i norden har spist dyr i 15'000 år, uansett klover eller e/drøvtyggeri.

Lenke til kommentar
Det veggiser tenker på er at dyret har vært levende og synes synd på det. Men når man tenker over det, lever planter også, bare at de ikke kan bevege seg så veldig fort, for det meste i Matrix modus.

Så egentlig spiser de levende ting uansett hva, men siden de er vegetarianere burde de kanskje spise mye næringrik mat.

8421063[/snapback]

Nåvel. Planter har inget påvist sentralt nervesystem.

8421074[/snapback]

 

Er det greit å spise noe levende fordi det ikke føler smerte som vi klarer å finne ut? :hmm: Det lever jo, formerer seg og beveger seg.

Lenke til kommentar
Er det greit å spise noe levende fordi det ikke føler smerte som vi klarer å finne ut?  :hmm: Det lever jo, formerer seg og beveger seg.

8429828[/snapback]

Tar poenget ditt, men jeg syntes det blir litt søkt å sammenligne et dyr med noe som ikke har reflekser engang. Klyper du en plante reagerer den ikke. Klyper du det dyr reagerer det med å trekke seg unna/lage en lyd. Dette viser at det faktisk gjør vondt.

 

Når planter ikke viser noe form for smerte blir det i mine øyne feil å anta at de kan få det vondt på noen måte. Men som sagt, jeg tok poenget ditt.

Lenke til kommentar
Synd ja, galt nei ^^

 

Det er synd å spise dyr uten kløyvde klover eller dyr som ikke tygger drøv. I følge bibelen altså...

8391377[/snapback]

 

Hest har jo en hel hov, hest = salami, men er hest = drøvtygger?

 

Sikkert noen som spiser i seg elefanter å giraffer og?

Men uansett i kina spiser de hund! :sick:

8397487[/snapback]

hund er jo ingenting.. tenk hvor desperat h*n som først åt kråkebolle og kamskjell må ha vært da!! :p

( Alle har spist mer hest enn de selv tror, flere restauranter aom selger "Biff" ( merk: ingen beskrivelse av hvilket dyr) og da selger f.eks. hestebiff.. Men hvorfor ikke? Den møreste biffen du har fått "ute" er nesten garantert hest... :thumbup:

8398338[/snapback]

biff m1 (eng. beef, fr boef 'oksekjøtt')

Original mening ihvertfall... Denne formen har etterhvert blitt vannet ut slik at vi blant annet får "kyllingbiff", som igrunn bare ligner biff...

8399768[/snapback]

hva blir da det rette ordet for f.eks. grisen? filet?

8399943[/snapback]

Filet ja...

 

Ribbe = Ribbensfilet

 

Filet har ingen ting med kylling å gjøre, hørt om indrefilet av kalv :3

Lenke til kommentar

mye anti-vegetariandill ut og går her. typisk så ser man dette fra personer som ikke har tatt noe standpunkt eller tenkt stort over teamet, men det er en annen sak.

 

I det vestlige samfun så er det ikke nødvendig å spise kjøtt for å ha en balansert diet. det er lett å få i seg nok proteiner, vitaminer og mineraler etc uten å ty til kjøtt. argumentet med næringskjeden og kjøtt som proteinkilde er dermed svakt.

 

'kjøtt er godt' som argument har ingenting med saken å gjøre, det er nesten pinlig å dra det inn i diskusjonen. kjøtt ER godt, jeg har ikke noe å si på det, men hva så? skal det få meg til å starte å spise kjøtt igjen?

 

jeg for min del klarer meg fint uten kjøtt, uten å være del av systemet som dreper dyr for mat på en megaindustriell skala når det ikke er nødvendig. jeg har vært på industrislakteri og det er jammen meg ikke pent

Lenke til kommentar

'kjøtt er godt' som argument har ingenting med saken å gjøre, det er nesten pinlig å dra det inn i diskusjonen. kjøtt ER godt, jeg har ikke noe å si på det, men hva så? skal det få meg til å starte å spise kjøtt igjen?

 

 

8446379[/snapback]

Det er jo et argument som alle andre, og det viktigste for meg. Det skal ikke få deg til å starte, men det er hovedgrunnen til at folk flest ikke slutter. Hvorfor kutte ut noe som er så godt? Det er ikke mye i verden som er bedre enn et solid kjøttstykke, så det er klart folk tar det i betraktning når de skal finne ut om de skal bli veggiser eller ikke.

Lenke til kommentar

@ steffy

du missforstår.

 

man velger ikke å bli vegetarianer fordi man stoppet å like kjøtt, på samme måte som det ikke har noe med at man foretrekker smaken på vegatarkost fremfor kjøtt. det har absolutt ingenting med saken å gjøre. argumentet er valid det, for all del, men det er ikke en faktor som har noe med valget å gjøre.

 

@skarstad

sier du det? og dette er et argument for?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...