Gå til innhold

svindler på nettet(video) p1.


Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ansatte i detaljhandelen er ikke offentlige tjenestemenn.

Det er godt mulig at postfunksjonærer ikke er offentlig tjenestemenn, noe jeg også tok forbehold om.

Da vil evt §145 gjelde her.

 

pakkens eier er avsender til mottaker har mottat pakken. Som man ser i filmen, har mottaker fått pakken. Derfor er det heller ikke brudd på den andre loven. Han reagerer på vekten og får den pakken åpnet før han betaler.

 

Pakkens eier er avsenders til mottaker har betalt for pakken, det er da en selvfølge ved postoppkrav!

Den ble ikke betalt for her.

 

Er det ytre tegn som vekt ol som viser at innholdet antagelig ikke stemmer med avtalen må man enkelt og greit ikke betale ut sendingen. Det er eneste valget man har med Postoppkrav.

 

Dette er en småtullete diskusjon, en postansatt har ikke lov å åpne post!

Posten garanterer sender at de ikke utleverer sendingen før den er betalt og Norges Lover sier at det ikke er lov å åpne post man ikke eier.

8387317[/snapback]

hei du, jeg tenkte ikke over konsekvensene,beklager,men dette må da vel være

et unntak,som et eksempel? vil du at jeg heller skal betale de pengene for at du skal forstå dette er et problem?vis jeg hadde gitt denne til posten hadde jeg da håpet på at de forandre på regler og lover i denne sammenheng, og gir kundene bedre alternativer og fordeler. Hva med bedre Standardavtaler og samtykke om å åpne før du betaler? eller ny sector og kaller det tradepost som dekker disse kravene?

hva tror du regelværk prioriterer i denne sammenheng?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ansatte i detaljhandelen er ikke offentlige tjenestemenn.

Det er godt mulig at postfunksjonærer ikke er offentlig tjenestemenn, noe jeg også tok forbehold om.

Da vil evt §145 gjelde her.

 

pakkens eier er avsender til mottaker har mottat pakken. Som man ser i filmen, har mottaker fått pakken. Derfor er det heller ikke brudd på den andre loven. Han reagerer på vekten og får den pakken åpnet før han betaler.

 

Pakkens eier er avsenders til mottaker har betalt for pakken, det er da en selvfølge ved postoppkrav!

Den ble ikke betalt for her.

 

Er det ytre tegn som vekt ol som viser at innholdet antagelig ikke stemmer med avtalen må man enkelt og greit ikke betale ut sendingen. Det er eneste valget man har med Postoppkrav.

 

Dette er en småtullete diskusjon, en postansatt har ikke lov å åpne post!

Posten garanterer sender at de ikke utleverer sendingen før den er betalt og Norges Lover sier at det ikke er lov å åpne post man ikke eier.

8387317[/snapback]

hei du, jeg tenkte ikke over konsekvensene,beklager,men dette må da vel være

et unntak,som et eksempel? vil du at jeg heller skal betale de pengene for at du skal forstå dette er et problem?vis jeg hadde gitt denne til posten hadde jeg da håpet på at de forandre på regler og lover i denne sammenheng, og gir kundene bedre alternativer og fordeler. Hva med bedre Standardavtaler og samtykke om å åpne før du betaler? eller ny sector og kaller det tradepost som dekker disse kravene?

hva tror du regelværk prioriterer i denne sammenheng?

8387464[/snapback]

 

Helt enig med i deg: Du nevner en ny sektor, og det er faktisk ingen dårlig ide. Send en mail til posten, så muligens de kicker på ideen.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Dette er en utrolig vanskelig sak, men hvis man allerede ved kjøp/salg prosedyren tviler på selgers/kjøpers hensikt: Burde man ikke da ta visse forbehold?

 

1. Ta bilde av varen, evnt webcam (ikke alle som har dette som mulig valg)

2. Be om kvittering pr faks eller mail (dvs av kjøpte vare som skal selges)

3. Følge magefølelsen, rett og slett.

 

For jeg forstod det slik at kjøpe faktisk tvilte litt på denne handelen, men ville allikevel gjennomføre den siden sjansen for å få noe til en god pris var tilstede. Det er jo da lov å spørre seg om denne scenen ble fremprovosert, fremfor forhindre? Burde ikke kjøpe her avlyse kjøpet pga innlysende faktorer?

 

Hvis man trodde selger hadde rent mel i posen, hvorfor filme sekvensen på postkontoret?

 

Men jeg vil legge til at det var modig gjort av kjøper å gå pakken så nøye i sømmene og faktisk be om dette. Kjente du vedkommende som sto bak kassen? Vet ikke om dette hadde fungert overalt.

8387445[/snapback]

hei du,

jeg filmet fordi jeg tvilte.

å tvile er noe jeg ofte gjør hensiktmessig.

innlysende eller ikke, gjorde jeg dette av nygjerrigheten,

ville jeg da ha bevis for å advare dere ved senere kjøp.

Du velger da å tro på eller ikke.

nei, jeg kjente ingen av de,men han var også en på forumet.

Lenke til kommentar
En person som bruker samme tlf nummer, sikkert samme person, prøver også å selge Metallica billetter.

 

http://www.zett.no/sm%C3%A5tt_og_stort.html?objectId=874807

 

Hadde vært kult om noen ba om å få de sendt i oppkrav. Bare sånn for å se hva han/ hun sender da.

8387101[/snapback]

 

 

FYI!

 

Dette er samme personen.

Han er tydeligvis på et lite 'svindlertokt' hos Zett.no :)

 

Epostadressen i disse to annonnsene er identiske...kjenner jeg nesten blei litt irritert her nå, fake til seg penger på å haie ut ikke-eksisterende Metallicabilletter, måtte han brenne i H#¤V#¤E :ph34r:

Lenke til kommentar
tomle,Scortech,andylove..og resten. takk for bidrag.

det der var da voldsomt mange annonser.

må beklage at jeg ikke gidder å bruke tid på personen.

vis dere har lyst, kan jeg stå vedsiden.

8387569[/snapback]

 

Tvert i mot synes jeg du har en moral forpliktelse til å forfølge denne saken videre, ikke minst med tanke på at denne personen ødelegger for langt fler enn deg selv. Du var heldig denne gangen, men tenk også at den samme personen kan ramme andre og deg selv i fremtiden, med mindre du tar affære nå.

Lenke til kommentar

Når skal folk lære at det er ikke postens jobb å hindre svindel.

 

Postoppkrav er slettes ikke sikkert som folk skal ha det til. Eneste man risikerer er å få tilsendt en murstein i stedet, eller flaske og ps1 som her, samt betale mer for portoen. Har man betalt postoppkravet, er det ingen vei tilbake utenom myndighetene eller at vedkommende betaler tilbake frivillig.

 

Som nevnt før i denne tråden så har faktisk ikke postansatte mulighet til å åpne pakker på denne måten her. I dette tilfellet hadde korrekt fremgangsmåte vært at du først hadde betalt for pakken, deretter kunne du ha åpnet den. Dette er en klar instruks alle som jobber i posten (inkludert de i PiB) har fått av posten sentralt. Man skal ikke åpne postoppkrav før pakken er betalt av mottaker.

 

Men se å anmeld forholdet til politiet, slik at vedkommende får flere anmeldelser på seg.

 

Edit: Hvem som står som eier i telefonkatalogen, og den som faktisk bruker nummeret kan være to helt forskjellige personer. Vær obs på dette.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Når skal folk lære at det er ikke postens jobb å hindre svindel.

 

Postoppkrav er slettes ikke sikkert som folk skal ha det til. Eneste man risikerer er å få tilsendt en murstein i stedet, eller flaske og ps1 som her, samt betale mer for portoen. Har man betalt postoppkravet, er det ingen vei tilbake utenom myndighetene eller at vedkommende betaler tilbake frivillig.

 

Som nevnt før i denne tråden så har faktisk ikke postansatte mulighet til å åpne pakker på denne måten her. I dette tilfellet hadde korrekt fremgangsmåte vært at du først hadde betalt for pakken, deretter kunne du ha åpnet den. Dette er en klar instruks alle som jobber i posten (inkludert de i PiB) har fått av posten sentralt. Man skal ikke åpne postoppkrav før pakken er betalt av mottaker.

 

Men se å anmeld forholdet til politiet, slik at vedkommende får flere anmeldelser på seg.

 

Edit: Hvem som står som eier i telefonkatalogen, og den som faktisk bruker nummeret kan være to helt forskjellige personer. Vær obs på dette.

8387694[/snapback]

ingen sa at det er postens jobb er å hindre dette.

jeg selv, sa at de kunne forbedre opplegget for

oss som kunde. tror du posten vil at vi som kunde skal

oppleve svindel? neppe,posten tjener ikke noe på det,

pluss at de vet de er den beste alternativet når du handler på nettet.

vis han hadde bodd i nærheten hadde jeg selvfølgelig kommet til han da.

jeg skjønner ikke at du prioriterer og pirker på annsatt som

fortjener ros! og må jeg betale for at du skal fortstå at dette er et stort samfunns problem?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Straffeloven:

"§ 122. En offentlig Tjenestemand, der ulovlig aabner eller tilsteder nogen at aabne et ham i Tjenestens Medfør betroet Brev, straffes med Tjenestens Tab eller med Fængsel indtil 3 Aar, men indtil 6 Aar, saafremt han forøver Forbrydelsen for at forskaffe sig eller andre en uberettiget Vinding."

 

"§ 145. Den som uberettiget bryter brev eller annet lukket skrift eller på liknende måte skaffer seg adgang til innholdet, eller baner seg adgang til en annens låste gjemmer, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder eller begge deler."

8387022[/snapback]

 

Postansatte er ikke offentlige ansatte. Selv om eieren er staten. Postansatte opphørte å være offentligeansatte 1. januar 1998 da posten fikk benevnelsen Posten Norge BA (BA = Begrenset Ansvar). I dag er Posten ett AS.

 

Bare ett poeng..

 

Edit. Typo

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar
tomle,Scortech,andylove..og resten. takk for bidrag.

det der var da voldsomt mange annonser.

må beklage at jeg ikke gidder å bruke tid på personen.

vis dere har lyst, kan jeg stå vedsiden.

8387569[/snapback]

 

Ikke gidder å bruke tid på dette? Unnskyld meg, men nå blir jeg faktisk litt sint. Det sitter en diger kødd et eller annet sted og prøver å lure fra deg 8000 kroner, og du gidder ikke å bry deg med det?

Jeg vil nesten si at du er moralsk forpliktet til å anmelde det. Tenk om denne kødden får fortsette med svindelen og lurer penger ut at mange andre. Du sitter med gode bevis også gidder du ikke engasjere deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...