Gå til innhold

svindler på nettet(video) p1.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilken postansatt har mistet jobben?

 

Jeg sa risikere, du skjønner vel at de risikerer å minste jobben når de ikke bare bryter Postens egne garantier og vilkår, men ikke minst bryter Norges Lover.

 

Jeg kan godt gjenta:

"§ 122. En offentlig Tjenestemand, der ulovlig aabner eller tilsteder nogen at aabne et ham i Tjenestens Medfør betroet Brev, straffes med Tjenestens Tab eller med Fængsel indtil 3 Aar, men indtil 6 Aar, saafremt han forøver Forbrydelsen for at forskaffe sig eller andre en uberettiget Vinding."

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Du skrev "nok en". Det innebærer at noen har mistet jobben fra før.

 

Du kverulerer.

Nei, jeg sa "risikere at nok en".

 

Det du så i den videoen har ingenting med paragraf 122 å gjøre i det hele tatt.

 

Neivel? Med forbehold at en Postfunksjonær er offentlig tjenestemann så åpner han vitterlig en pakke som Posten er betrodd å passe på.

De unntakene som er for at en postansatt kan åpne en pakke er ikke tilstede her.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Du skrev "nok en". Det innebærer at noen har mistet jobben fra før.

 

Du kverulerer.

Nei, jeg sa "risikere at nok en".

 

Det du så i den videoen har ingenting med paragraf 122 å gjøre i det hele tatt.

 

Neivel? Med forbehold at en Postfunksjonær er offentlig tjenestemann så åpner han vitterlig en pakke som Posten er betrodd å passe på.

De unntakene som er for at en postansatt kan åpne en pakke er ikke tilstede her.

8387196[/snapback]

 

/care

trådstarter sparte seg iallefall for de 8200 kronene

Lenke til kommentar
Hadde vært kult om noen ba om å få de sendt i oppkrav. Bare sånn for å se hva han/ hun sender da.

 

Hvordan skal du sjekke det?

Risikere at nok en postansatt mister jobben?

 

Innse at postoppkrav er ikke løsningen for ikke å bli svindlet.

8387112[/snapback]

Det kunne det faktisk fint ha vært, så lenge man i sånne private "trades" kan sjekke innholdet.

Endret av Storleer
Lenke til kommentar
Jeg kan godt gjenta:

"§ 122. En offentlig Tjenestemand, der ulovlig aabner eller tilsteder nogen at aabne et ham i Tjenestens Medfør betroet Brev, straffes med Tjenestens Tab eller med Fængsel indtil 3 Aar, men indtil 6 Aar, saafremt han forøver Forbrydelsen for at forskaffe sig eller andre en uberettiget Vinding."

 

 

"saafremt han forøver Forbrydelsen for at forskaffe sig eller andre en uberettiget Vinding."

 

Vel, den butikkansatte (han er vel heller ikke en offentlig tjenestemann), gjør jo ingenting for egen, eller andres vinning, så jeg trur neppe det er brutt noen lover. Det eneste de har gjort, er å åpne en pakke, under mistanke om forsøk på svindel. Og hvis vedkommende faktisk er offentlig tjenestemann, så har han vel kanskje også plikt til å undersøke, hvis det skulle være mistanke om svindel.

 

Tviler på at den ansatte kan få noen som helst straff her...men nå er ikke jeg noen jurist heller da.

 

 

Pantera

Lenke til kommentar
"saafremt han forøver Forbrydelsen for at forskaffe sig eller andre en uberettiget Vinding."

 

Vel, den butikkansatte (han er vel heller ikke en offentlig tjenestemann), gjør jo ingenting for egen, eller andres vinning, så jeg trur neppe det er brutt noen lover.

 

Du leser loven feil.

 

Strafferammen er 3 år, men inntil 6 år dersom det er til egen vinning.

 

Edit:

Jeg tror selvfølgelig ikke på noe særlig straff for de postansatte som gjør slikt, men jeg tror de kan få rimelig pes og irettesettelse ala skriftelig advarsel.

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Paragraf 122 gjelder offentlige tjenestemenn. Ansatte i detaljhandelen er ikke offentlige tjenestemenn. Derfor er §122 helt irrelevant.

 

Det er en annen lov man er i nærheten av å bryte her, men pakkens eier er avsender til mottaker har mottat pakken. Som man ser i filmen, har mottaker fått pakken. Derfor er det heller ikke brudd på den andre loven. Han reagerer på vekten og får den pakken åpnet før han betaler.

 

Snakk om å se spøkelser på høylys dag.

Lenke til kommentar
Tror ikke det er mye hensikt å anmelde til politiet da, har sikkert skrevet henleggelse allerede.

8387103[/snapback]

 

Dette stemmer ikke nødvendigvis. Jeg anmeldte en kar som svindlet meg for 1500kr og har senere blitt bedt av påtalemyndigheten om å være tilgjengelig for avhør via. telefon. Svindleren er blitt påtalt av politiadvokaten i kommunen hvor svindleren er bosatt.

 

Det som er sikkert er at du kommer ingen vei om du lar være å anmelde vedkommende.

Endret av diss
Lenke til kommentar
Ansatte i detaljhandelen er ikke offentlige tjenestemenn.

Det er godt mulig at postfunksjonærer ikke er offentlig tjenestemenn, noe jeg også tok forbehold om.

Da vil evt §145 gjelde her.

 

pakkens eier er avsender til mottaker har mottat pakken. Som man ser i filmen, har mottaker fått pakken. Derfor er det heller ikke brudd på den andre loven. Han reagerer på vekten og får den pakken åpnet før han betaler.

 

Pakkens eier er avsenders til mottaker har betalt for pakken, det er da en selvfølge ved postoppkrav!

Den ble ikke betalt for her.

 

Er det ytre tegn som vekt ol som viser at innholdet antagelig ikke stemmer med avtalen må man enkelt og greit ikke betale ut sendingen. Det er eneste valget man har med Postoppkrav.

 

Dette er en småtullete diskusjon, en postansatt har ikke lov å åpne post!

Posten garanterer sender at de ikke utleverer sendingen før den er betalt og Norges Lover sier at det ikke er lov å åpne post man ikke eier.

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Dette er en utrolig vanskelig sak, men hvis man allerede ved kjøp/salg prosedyren tviler på selgers/kjøpers hensikt: Burde man ikke da ta visse forbehold?

 

1. Ta bilde av varen, evnt webcam (ikke alle som har dette som mulig valg)

2. Be om kvittering pr faks eller mail (dvs av kjøpte vare som skal selges)

3. Følge magefølelsen, rett og slett.

 

For jeg forstod det slik at kjøpe faktisk tvilte litt på denne handelen, men ville allikevel gjennomføre den siden sjansen for å få noe til en god pris var tilstede. Det er jo da lov å spørre seg om denne scenen ble fremprovosert, fremfor forhindre? Burde ikke kjøpe her avlyse kjøpet pga innlysende faktorer?

 

Hvis man trodde selger hadde rent mel i posen, hvorfor filme sekvensen på postkontoret?

 

Men jeg vil legge til at det var modig gjort av kjøper å gå pakken så nøye i sømmene og faktisk be om dette. Kjente du vedkommende som sto bak kassen? Vet ikke om dette hadde fungert overalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...