Gå til innhold

Hvilken gitarist foretrekker du?


Skrufkongen

Anbefalte innlegg

Må bli Kirk Hammett.

 

Jeg vet mange ikke liker han fordi han "suger" til å improvisere, da han ødelegger med wah-wah og sånn. Men det gjør ikke meg noe, syntes det er kult nok. Liker han å spille med wah, skal han få lov til det. Men ikke glem at f. eks "Unforgiven-soloen" er improvisert i studio, og den er temmelig heit! :)

Dessuten er det mange konserter han spiller dritbra live på! Mulig at han var bedre før, men hvis dere tar en titt på soloene hans fra Seattle '89 og San Diego '91 er det ganske knall.

 

Syntes også han er en dyktig studiogitarist, spiller veldig bra (Fade to Black, Blackened).

Jeg liker også stilen hans generelt, han er mye av grunnen til at jeg startet med gitar. Og så syntes jeg han er litt mer "folkelig" enn mange andre metal-gitarister ;)

 

-

Martin

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må si at jeg foretrekker Zappa selv forran Vai. Å se Zappa i fri utfoldelse på liveopptak er en opplevelse, og det er vel få som har gjort "så mye" med en gitar som Zappa.

 

Ellers liker jeg Jimmy Page, han har en helt egen måte å blande riff og små soloer og er en veldig "fyldig" gitarist.

Lenke til kommentar
Virker som mange er opptatt av at en god gitarist skal kunne spille raskt. Man kan godt være flink, men det man spiller bør jo høres bra ut og variert. Gilmour spiller foreksempel veldig tregt, men utrolig variert og nyansert.

8729427[/snapback]

 

De fleste "raske" gitaristene som blir nevnt i her kan da også lage fin og rolig musikk. Det er jo enda ingen som har nevnt som Michael Angelo Batio, Yngwie Malmsteen, George Lynch osv

Endret av demeyfint
Lenke til kommentar

At Michael Romeo ikkje vart nemnd før i siste post og at ingen liker Malmsteen er litt overraskande. Dei spelar kanskje ikkje fin og roleg musikk, men at dei er - objektivt sett - topp 5 i å traktere gitaren kan ein ikkje kome bort frå.

 

Personlege preferansar påverkar jo sjølvsagt kven me likar når ein ser bort frå kven som spelar mest teknisk og raskast og slik. Me eg tykkjer for mange ser ut til å vere meir opptatt å kritisere dei som faktisk er flinke og speler fort enn å anerkjenne det at dei er flinke.

 

Min favorittgitarist er Mark Knopfler, han har god teknikk og fart samstundes som han har ei spesiell gåve for å lage nydeleg musikk. Ikkje berre soloane, men resten av songane også.

 

David Gilmour er også ein favoritt, men han har hatt minimal påverknad kreativt sett i Pink Floyd (har ikkje høyrt så mykje på soloplatene) og ha kan nesten berre beundrast for hans flotte soloar.

 

Tom Morello er vel den av dei moderne gitaristane som har freista noko spesielt med stilen - enkle riff, mykje effektar, merkelege soloar. Han har teknikken inne og syner det somme gonger (Audioslave - Doesn't Remind Me).

 

Jimi Hendrix er ein openbar kandidat, han både spelar og syng med hjartet og får ei ekte kjensle over musikken. Han er vel kanskje den personen i verda som treng minst ord i ein introduksjon.

Lenke til kommentar
Jimi Hendrix er ein openbar kandidat, han både spelar og syng med hjartet og får ei ekte kjensle over musikken. Han er vel kanskje den personen i verda som treng minst ord i ein introduksjon.

8730860[/snapback]

Jeg hørte akkurat denne (etter sigende sanne) historien på et annet nettsted jeg frekventerer:

 

Eric Clapton og Pete Townsend skulle i 1969 gå sammen på en konsert for å høre den til da relativt ukjente Jimi Hendrix. PT ble forsinket og kom tre kvarter etter at konserten hadde startet, da møter han EC på vei ut mens han rister på hodet og ser helt oppgitt ut.

 

Oi, sier PT. var han så dårlig?

Nei, svarer EC, han var så god? :)

 

(Det der er vel en følelse som noen og enhver av oss som spiller litt selv har hatt etter en konsert, at det også kunne ramme EC i 1969...)

 

M.

Lenke til kommentar
Hvor "god" er egentlig Alexi Laiho fra Children of Bodom? Et par av kameratene mine som spiller gitar priser han himmelhøyt. Jeg kan ingen verdensting om gitar egentlig, men hører da noen kule soloer i Bodom sangene...

8684373[/snapback]

 

Han er skikkelig god :) Selvsagt finnes det mange som er bedre rent teknisk som f.eks Vai, Petrucci, Romeo, Gilbert osv.. Men synes Laiho har noe eget jeg da, selv om mange bare henger seg opp i at han kun er rask. Det er etter min mening helt feil, ettersom det finnes maaange som er kjappere. Laiho har nå både melodi og feeling i soloene sine som jeg ser det. Og jeg har hørt alle CoB sangene og alle Sinergy sangene, så skulle bli noen Laiho soloer det ;)

 

Ellers vil jeg også hive meg på Mark Knopfler bølgen. Maken til sjel i gitarspillng skal man lete lenge etter.

 

Andre favoritter jeg har er Per Nilsson fra Scar Symmetry (både for rå riffing og vakre soloer), Corey og Matt fra Trivium (unggutter med talent), Zakk Wylde (noe ensforming, men akk så mye tøft), John Petrucci (syk teknisk, og lager i tillegg soloer med melodi og innlevelse), Paul Gilbert (teknisk vidunder) og James Hetfield (verdens tøffeste rytmegitarist som har bevist at han kan spille melodiøse soloer med Master Of Puppets, Nothing Else Mathers og Orion)

 

Sist men ikke minst forguder jeg Dimebag og Randy Rhoads. To av verdens beste gitarister gjennom tidene som dessverre gikk bort så alt for tidlig..

Lenke til kommentar

Rhoads var kongen! :)

 

Er forøvrig litt overrasket over hvor mange som nevner Zakk her inne. Han er en god gitarist osv, men ikke har han laget så mye materiale på egenhånd som jeg vil karakterisere som spesielt, og soloene hans er den samme pentatoniske skalaen om og om igjen. Se soloen hans på Suicide Solution fra Bodukan-dvden, han spiller jo omtrent de samme ti notene i syv minutter.

 

Men han ser tøff ut og jeg elsker lyden fra EMGene hans og gleder meg som en unge til konserten i Spektrum :w00t:

Lenke til kommentar

Tja....kan vel slenge meg på denne tråden.....

 

Mitt valg er :

 

Sek.....

 

Huh? sier dere. :hrm:

 

Sek Loso sier jeg. :dribble:

 

Sjekk youtube.....

 

Søker du på YouTube med "sek" eller "loso" finner du MASSE!

 

Litt utradisjonelt valg tipper jeg. Tipper sånn cira 0 har hørt om han, men han er vel verdt å høre på!!

 

Knopfler, Clapton er jo også selvskrevet for meg som har opplevd kassettbånd tiden. :cool:

Lenke til kommentar

Vil vell si at jeg har to favorittgitarister:

 

-Alexia Laiho, fra Children of Bodom. Hvorfor?:

Fordi han er bland de aller beste gitaristene, beste etter min mening. Kanskje ikke best teknisk og alt det der, men fordi han lager soloer, og andre melodier riff som gir meg noe sinnsykt gåsehud. I tillig kan han faktisk synge og growle/skrike råtøfft mens kan spiller på en fet solo.

 

-Så har vi Richard Z. Kruspe, fra Rammstein. Hvorfor?:

Ikke fordi han er så veldig god eller det, men fordi han klarer å lage sinnsykt kule og fengede gitarriff som i tilleg er veldig enkle. (F.eks riffene i Du Hast, Wolt Ihr Das Bet In Flamen Sehen? og Rammstein) I tilleg så er jo hele bandet helt Über live (kuleste vil jeg mene), og spesielt han ser tøff ut:

cxzbn_vn_83344.jpeg

Lenke til kommentar

Mine to yndlings gitarister er Ronny Flisundet(Stonegard) og Kirk Hammett(Metallica). At de spiller i to av yndlings bandene mine har vel no av skylla for at jeg digger dem. Ronny er en master på riff, Kirk er master på solo. OT: Erlend(Stonegard) er yndlings trommisen min :p

Endret av HenrikTheGuitar
Lenke til kommentar
Det er jo bare å høre på soloen i "Under a Glass Moon"

 

 

Fabelaktig :love:  :love:

8742286[/snapback]

 

oh yes! "Under A Glass Moon" er jo en framvisning av hvordan å mestre de aller fleste gitarteknikker på en eminent måte, og i tillegg er den så nydelig og perfekt at det er gåsehudfremkallende hver eneste gang :D

 

sjekk her de som ikke har hørt den:

 

eventuelt med resten av bandet også for å få med hele stemnigen =)

http://www.youtube.com/watch?v=u-tf7cNrF-U...related&search=

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gammel post detta!

 

Søkte nmeg bare litt rundt etter Mark Knopfler, så da sier det seg vel selv hvem som er min favorittgitarist:P

 

Nei det er nok Mark det ja.. Slik Mark spiller, er sånn man skal spille på en gitar.. Ufattelig fine sanger, lette å improvisere å, så man kan lage sine egene sanger ut i fra det han spiller.. Fantastisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...