Gå til innhold

Hvilken gitarist foretrekker du?


Skrufkongen

Anbefalte innlegg

Hvilken gitarist foretrekker du? Er du en GIlbert-fan, en Vai-fan eller kanskje en Yngwie-fan?

 

Hvorfor er du fan av akkurat den personen, og hva er som gjør den enkeltes spilling unik for deg?

 

For å begynne med meg selv: Jeg er et progressivt menneske, og derfor ligger naturlig min favoritt-gitarist i nettopp progressiv rock/metal. Ingen ringere enn John Petrucci fra Dream Theater og LTE. Han er en inspirasjonskilde og mitt forbilde. Det jeg synes er mest fascinerende med spillingen hans er picking-teknikken. Det skulle ikke være mulig å være så rask med høyrehånda.Og det verste er at det kanskje ikke er den dominante hånden hans :D

I tillegg er verkene han skriver virkelig bra, musikken er fin, gitarsoloene er vidunderlige, han klarer å få forte løp til å passe inn i de mest rolige sanger.

Han er en gitarist som iallefall har en stor betydning for meg, og som alltid kommer til å stå som mitt idol!

 

Hva med dere?

post-48893-1176507371_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, ta en titt på nicket mitt og gjett.

 

Klarer du det ikke kommer svaret her:

 

 

The Edge, gitarist og geni i U2.

 

Liker ham fordi det meste denne mannen spiller er vakkert. Vanskelig å ikke like denne mannen om man har hørt en sang eller to av U2. Det meste han har skrevet er enkle, men fortsatt svært fine riff.

 

Endret av edge
Lenke til kommentar

Prøv å svare på trådstarters spørsmål når dere poster her:

 

Hvorfor er du fan av akkurat den personen, og hva er som gjør den enkeltes spilling unik for deg?

 

Ellers blir dette bare en telletråd. Og selv om det er fristende, ikke diss andres favoritter eller gjør dette til noen "Vai spiser Malmsteen til frokost"-tråd.

 

Jeg har mange favoritter, og synes egentlig det er meningsløst å måle gitarister mot hverandre: B.B. King, Albert Lee, Bonnie Raitt, Dave Gonzales, for å nevne noen.

 

Men skal jeg nevne en blir det Mark Knopfler.

 

The master of understated guitar. Som sikkert kunne spille fletta av de fleste, men ikke gjør det, fordi melodien er viktigst. Gitaren er en del av et hele, ikke hovedsaken. Og så er han selve inkarnasjonen av min viktigste regel for godt gitarspill: En gitar skal spilles som på en kvinnes kropp. Noen ganger ømt, noen ganger lekent, men alltid kjærlig: Så vakkert kan det være. :love:

 

Synes en kommentar på YouTube sa det best: "På Brothers in arms er det ingen gitar. Mark synger, og det gjør gitaren også."

 

Hør starten på denne: Mark med legenden Chet Atkins og Everly Brothers. Vakkert!

 

(Ikke den beste versjonen som finnes.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

John Petrucci er òg en av mine favoritter :) Spiller rolig og teknisk krevende gitarspill, med vakkert resultat. :) hører mye på power og prog. metal, men selv om de andre power/prog banda spiller kanskje like kjappt som Petrucci, så er det ikke like fint :) Another Day fra DT er ganske rolig, men veldig vakker. Panic Attack fra DT går for fulle mugger, men er veldig lett å like.

 

syns også at den relativt ukjente gitaristen Andy McKee spiller veldig vakkert og unikt. Med mange rolige flotte låter på kun gitar/harpegitar.

 

 

Kan ikke si at det ikke er pent å høre på. Blir i veldig godt humør av den låten :)

Lenke til kommentar

Må si meg enig med det TWFA sier. Mark Knopfler er en gitarist som kan få hvilken som helst kjeve ut av ledd. Det å bli introdusert til Dire Straits av en venn var absolutt ikke ille. ;)

 

Jokkulf: Mye av heavy-rock/metal kulturen er bygget på metroseksualitet, så klesstilen til Euroboy er absolutt ikke et uvanlig tilfelle.

Lenke til kommentar

Så enig med deg TWFA. Knopfler og gitar er en magisk kombinasjon, det er så mye følelse og sangene hans er så vakre. MK har for meg alltid vært den beste gitaristen, nettopp av de grunnene du nevner TWFA

og jeg må få sitere:

 

"En gitar skal spilles som på en kvinnes kropp. Noen ganger ømt, noen ganger lekent, men alltid kjærlig" Genialt.

Lenke til kommentar

*Stille seg i kø*

 

Eg høyrer til vanleg mest på metal og rock, det er derfor naturleg å trekke fram ein gitarist i eit av bandene. Likevel vil eg og slenge meg på TWFA og Mark Knopfler, hens bidrag i Dire Straits er ikkje anna enn fabelaktige.

 

Kan og nevne gitaristane i Iron Maiden, gitaren er det instrumentet som gjev Maiden sitt særpreg.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Mark Knopfler og David Gilmor er helt klart blant favorittene, emn serien i min mening går til mr. Zakk Wylde!

Kan mestre de fleste stil arter, utrolig mange instrumenter, og ikke minst fantastisk sjel og teknikk i spillinger, gode eksempler

 

Her:

http://www.youtube.com/watch?v=n1As4742qf4

 

Kjent fra sørstatsrock bandet Pride & Glory, og det mer kjente Black Label Society og The Ozzy Osbourne Band. Genial musiker!

Lenke til kommentar
Jokkulf: Mye av heavy-rock/metal kulturen er bygget på metroseksualitet, så klesstilen til Euroboy er absolutt ikke et uvanlig tilfelle.

8383767[/snapback]

 

Den var ikke det på 90-tallet! Det er bare Turboneger som bruker H&M sminke, kule hatter og klestil

Endret av Jokkulf
Lenke til kommentar

Liker ingen av disse "super gitaristene" egentlig.. (vai, malmsteen, satriani osv)

Er vel musikken i sin helhet som spiller en rolle for min del og ikke akkurat gitarprestasjonene som kommer først.. Men jeg liker folk som John Frusciante og Omar rodriguez lopez.. De spiller kult, men er egentlig ikke tekniske gitarister i det hele tatt..

Var stor fan av ritchie blackmoore da :p

Endret av Katabombos
Lenke til kommentar

Er vel 2 gitarister som stikker seg fram, i mine ører, Stevie Ray Vaughan og Zakk Wylde. Grunnen til at jeg liker disse 2 best, er nok gitarlyden de får ut av instrumentene, og som flere andre har nevnt her, helheten. Jeg driter i om en gitarist er et teknisk vidunderbarn, det er selve musikken som teller, for min del. Det finnes mange gode, men disse 2 er størst i "mitt univers"... :D

 

 

Pantera

Lenke til kommentar

buckethead-republic-neworleans-live-music.jpg

 

BUCKETHEAD! :love:

 

Han er desidert min yndlingsgitarist nå for tida. Selv om han har et eller to store mentale problemer, så er det ingenting han ikke kan gjøre på gitaren. Hadde ikke forundret meg om han snart kunne mjaue eller bjeffe med den snart, - mener han er den mest avant-garde gitaristen noensinne.

 

Alt fra det akustiske Electric Tears albumet, til det litt mer psychedelisk/avant-garde Enter the Chicken albumet, - Buckethead klarer å spille i alle slags sjangre. Og fra rolige soloer som i Praxis's Animal Behavior, til ''litt mer'' teknisk krevende soloer som i Jordan og Nottingham Lace, så beviser han at han kan alt det tekniske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...