Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nett på Vista


Anbefalte innlegg

Hei har et raskt spørsmål og håper ikke alle har tatt helg enda.

 

Nettopp fått ny bærbar i hus med vista, og det ser ut som de har forkastet plug-n-play løsningen som fantes før for å koble seg til nett via DSL. Eneste mulighet er visstnok å koble via PPPoE, som igjen krever brukernavn og passord.

 

Som dere sikkert forstår har jeg brukt gode gamle XP og fått den på nett med å bare fyre inn lan-kabelen inn i LAN-porten. Dette er visstnok ikke tilfelle med Vista. Hadde vært fint om noen kunne tatt tid å hjelpe meg litt eller linke til en side som kan hjelpe :)

 

Jeg er hjelpesløs på en fredag uten nypc på nett. Hjelp :)

 

Edit: La til litt og leif

Endret av Rage_Hunter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har installert vista på 3 bærbare pc'er og opplevde det samme på alle 3, og en siste 4'de fra acer som følgte med viste-pre installert. Løsningen er så enkel som å bare trykke på "reparer - nettverkstilkobling" kan desverre ikke svare mer spesifikt enn det. Sitter på linux etter et par månders vista bruk..

Lenke til kommentar

Kobler du pcen direkte til modem må du finne ut om det er et modem eller om det er modemrouter. (har modemet en rekke med nummererte porter er det en modemrouter sannsynligvis)

 

Modem: Pcen kobles til modemet og konfigureres med pppoe (brukernavn/passord)

 

Modemrouter: Pc'en kobles til nettverket og får tilordnet ip/gateway fra dhcp. brukernavn og passordinstillingene er satt opp i modemkonfigurasjonen.

 

En kamerat av meg sliter litt med vista og innebygd trådløs nett adapter i en laptop. Vista finner ikke adapteren. Jeg tror vista er litt umodent fortsatt.

 

Finner du nettverksenheten i kontrolpanel->system->enhetsbehandling?

Lenke til kommentar

Jeg hadde problemer med at jeg mistet internett da jeg la inn Vista. Problemet for meg var at routeren ikke taklet IPv6 og kræsjet. Bare deaktiver denne protokollen fra egenskaper på nettverkstilkoblingen din.

 

Har du ikke satt inn brukernavn og passord på router/modemet du fikk fra Telenor? Om du har gjort det skal du ikke trenge å skrive inn det på maskina du sitter på, og i så fall har du konfigurert feil på nettverkstilkoblingen din.

Lenke til kommentar
Hei har et raskt spørsmål og håper ikke alle har tatt helg enda.

 

Nettopp fått ny bærbar i hus med vista, og det ser ut som de har forkastet plug-n-play løsningen som fantes før for å koble seg til nett via DSL. Eneste mulighet er visstnok å koble via PPPoE, som igjen krever brukernavn og passord.

 

Som dere sikkert forstår har jeg brukt gode gamle XP og fått den på nett med å bare fyre inn lan-kabelen inn i LAN-porten. Dette er visstnok ikke tilfelle med Vista. Hadde vært fint om noen kunne tatt tid å hjelpe meg litt eller linke til en side som kan hjelpe :)

 

Jeg er hjelpesløs på en fredag uten nypc på nett. Hjelp :)

 

Edit: La til litt og leif

8378555[/snapback]

 

flere bærbare pc'r jeg har vært borte i som har windows vista har en default instilling på lokalt nettverkskort i "batterimodus"

gjett hva default er?

 

jepp den er OFF:.. det betyr at når du har pc'n på uten tilkoblet strøm så må du manuelt aktivere nettverkskortet for å få strøm på det.

 

kan dette ha vært utfordringen?

 

når det gjelder lan og sikkerhet så er det vel en eller annen (vet ikke ennå hvilken) sikkerhetsfunksjon som hele tiden skal kontorllere hvor vidt nettverket du er koblet til er sikkert eller ikke. og denne funksjonen stenger internett tilgangen når kabel blir nappet ut osv..

 

må da gjøre som en annen her har sagt. bruke reparere nettverksfunksjonen.

 

peace..

Lenke til kommentar

Oppdatering

 

Når er på Vista’s Network Center, får jeg opp at v6 er begrenset og v4 er lokal, noe som jo ikke er så grusomt positivt heller.

 

Når diagnoserer får jeg opp at det er et problem og "serveren kan være nede"

 

Den "grønne rundingen/jordkloden" som var nederst til høyre når jeg var tilkoblet på elkjøp kommer ikke opp heller.

 

Karen på Elkjøp sa at man aldri skulle skrive brukernavn og passord...

 

Edit:

 

Er tilkoblet via switch til modem hvis skulle ha noe å si

Endret av Rage_Hunter
Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem da jeg skulle installere bredbånd fra Start.no hos mine foreldre. Fikk bare lokalt nett. De har speedtouch w710 (?) alt i ett modem/ruter/trådløst. For å få internett-tilgang måtte jeg gå inn i nettverk i Vista. Der hvor oppsettet ble vist som PC - HUS (nettverk) - INTERNETT. Når jeg dobbelklikker på HUS får jeg opp modemet, og her måtte jeg høyreklikke og AKTIVERE dette. Da ble internett koblet inn og globusen kom frem på nettverksikonet. Kanskje du har samme problem?

Lenke til kommentar
Jeg hadde samme problem da jeg skulle installere bredbånd fra Start.no hos mine foreldre. Fikk bare lokalt nett. De har speedtouch w710 (?) alt i ett modem/ruter/trådløst. For å få internett-tilgang måtte jeg gå inn i nettverk i Vista. Der hvor oppsettet ble vist som PC - HUS (nettverk) - INTERNETT. Når jeg dobbelklikker på HUS får jeg opp modemet, og her måtte jeg høyreklikke og AKTIVERE dette. Da ble internett koblet inn og globusen kom frem på nettverksikonet. Kanskje du har samme problem?

8482358[/snapback]

 

Når han dobbeltklikket på huset/nettverk fikk han visstnok ikke opp noe. Ikke verdens beste tegn. Husverten er borte til mandag så får ikke vite modem før da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...