Gå til innhold

Opera 9.2 er klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt Opera siden 1998 - 99 en gang, og brukte Netscape før det. Har bare brukt IE når enkelte web-sider ikke har fungert uten. Det føles derfor rart å si at IE er inne på et riktig spor når de deaktiverer meny-linja som standard (kan ikke deaktiveres i Opera og FF), og erstatter den med knapper for de mest brukte funksjonene. Sidepanelet er enkelt å aktivere når man f.eks. trenger bookmerker, nedlastinger, logg, feeder.

 

Skulle ønske Opera kunne fokusere på forenkling av essensielle basisfunksjoner i stedet for unødvendig tillegg som widgets (hallo, man har jo google desktop, yahoo toolbar og sidepanel i vista) og speed-dial (det finnnes allerede mange måter å få raskt tilgang på mest brukte bokmerker på).

 

Og hva er grunnen til at Google Calendar og til dels Gmail ikke fungerer i Opera? I hvert fall får man feilmelding i Gcal. Klikker man Gmail Notifier er det IE som åpnes. Opera har nå Yahoo som standard søkemaskin, kanskje som en "hevn". Dårlig integrasjon av de mest populære tjenestene på nettet er ikke noe godt tegn.

 

Det er vel fare for at Opera har så lav markedsandel på PCer at det er utvikling av versjonene på Wii, mobiler, windows mobile og andre "devices" som blir prioritert.

Lenke til kommentar
Jeg har brukt Opera siden  1998 - 99 en gang, og brukte Netscape før det. Har bare brukt IE når enkelte web-sider ikke har fungert uten. Det føles derfor rart å si at IE er inne på et riktig spor når de deaktiverer meny-linja som standard (kan ikke deaktiveres i Opera og FF), og erstatter den med knapper for de mest brukte funksjonene. Sidepanelet er enkelt å aktivere når man f.eks. trenger bookmerker, nedlastinger, logg, feeder.

 

Skulle ønske Opera kunne fokusere på forenkling av essensielle basisfunksjoner i stedet for unødvendig tillegg som widgets (hallo, man har jo google desktop, yahoo toolbar og sidepanel i vista) og speed-dial (det finnnes allerede mange måter å få raskt tilgang på mest brukte bokmerker på).

 

 

Opera er jo balnt de fremste forkjemperene når det gjelder å forbedre basis-surfing, mange av de beste forbedringene i de siste år er det opera som har kommet med, de er usannsynlig kjappe i forhold til andre, og har kommet med mye innovasjon, hva mer er det du vil har forbedret?

 

Og kan man ikke deaktivere meny-linja? Kunne det før, men har ikke gjort det på lang tid.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det føles derfor rart å si at IE er inne på et riktig spor når de deaktiverer meny-linja som standard (kan ikke deaktiveres i Opera og FF)

8417310[/snapback]

Man kan deaktivere den i opera. Hvis du går til endre tastaturoppsett og søker på f11, så står det "Platform Unix, F11 alt - Enable menu bar | Disable menu bar". Da er det bare å fjerne "Platform Unix", så kan du trykke alt+F11 for å deaktivere/aktivere menylinjen. Du kan selvfølgelig også bruke en annen knapp hvis du vil det.

 

Klikker man Gmail Notifier er det IE som åpnes.

8417310[/snapback]

Du kan velge i Gmail Notifier hvilket program som skal brukes. Høyreklikk og trykk på options.

 

Opera har nå Yahoo som standard søkemaskin, kanskje som en "hevn".

8417310[/snapback]

Regner med at du sier dette fordi den står på speeddial siden, men er du sikker på at den er standard. Det er fortsatt google som står øverst på listen over søkemotorer og som kommer opp under adresselinjen når du skriver noe der.

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar
OK, å skru av menylinja er NESTEN umulig.

 

Yahoo ligger inne på startsiden til Opera Mini også. Det ligger nok en eller annen slags deal bak.

 

Opera har hatt mange innovasjoner, men jeg er ikke imponert over de siste versjonene. Kanskje fokus er på andre ting.

8418323[/snapback]

 

Det er bare å komme med forslag, det er jo ikke alltid så lett å stadig finn på noe nytt, jeg har ihvertfall vansklig for å komme på noe innovativt de kunne funnet på som går på basis-surfinga.

 

AtW

Lenke til kommentar
Skulle ønske Opera kunne fokusere på forenkling av essensielle basisfunksjoner i stedet for unødvendig tillegg

Det er jo det de har gjort, og Opera er derfor veldig enkel når du installerer den nå.

 

speed-dial (det finnnes allerede mange måter å få raskt tilgang på mest brukte bokmerker på).

Men ikke på samme måte. Har du ikke lest tilbakemeldingene på speed dial eller? Folk elsker det!

 

Og hva er grunnen til at Google Calendar og til dels Gmail ikke fungerer i Opera?

De fungerer da fint? Men Google har tidligere blokkert Opera

 

Det er vel fare for at Opera har så lav markedsandel på PCer at det er utvikling av versjonene på Wii, mobiler, windows mobile og andre "devices" som blir prioritert.

8417310[/snapback]

Nei, det er bare tull. Og det at alle platformer bruker samme kjerne er bare en grunn til det.

Lenke til kommentar
Yahoo ligger inne på startsiden til Opera Mini også. Det ligger nok en eller annen slags deal bak.

8418323[/snapback]

 

 

Opera Names Yahoo! Exclusive Global Partner for Mobile Search

Opera Software (OSE: OPERA) and Yahoo! (Nasdaq: YHOO) today announced a new strategic partnership for which Opera has named Yahoo! as the exclusive provider of mobile search on its millions of Web browsers for mobile phones, Opera Mini™ and Opera Mobile™, across more than 100 countries worldwide. Opera will launch the new Yahoo! oneSearch™ when it goes live globally later in Q1 2007.

Kilde: http://www.opera.com/pressreleases/en/2007/01/08_2/index.dml

 

 

Står ingenting om at det gjelder desktop utgaven også, men det er kanskje en naturlig følge. Tror nok ikke jeg er alene om å endre tilbake til Google som standard søkemotor :p

Endret av AndyG
Lenke til kommentar

Ja, i IE7 blokkerer norton all reklame, men ikke i Opera.

 

Hvordan får jeg blokkert reklamen i opera?

 

Kjører Vista og nis 2007

8411851[/snapback]

 

Last ned Norton Add-on fra symantec til NIS 2007

Norton

8420683[/snapback]

 

Har gjort det..

 

Testet forresten Firefox nå, må si den "føles" atskillig mye bedre enn Opera, genial adblock følger jo med som standard.

 

Raskere, mindre minne og cpu bruk.

Lenke til kommentar

"Speed Dial ikke god nok grunn til å oppgradere" ....

 

Man er (nesten) alltid tjent med å ha nyeste versjon av programmer som jobber mot internett selv om man ikke bruker de nye funksjonene. Sikkerhetsoppdateringer og bugfixes osv osv....

 

Forøvrig synes jeg SpeedDial var ganske så genialt, men hvorfor ikke gi muligheten til å angi antall knapper selv? Og hva er poenget med den søkelinja øverst når man har slikt i adresselinja fra før av? Lukter litt snikreklame for Yahoo ;)

 

Hva med flere funksjoner? 5 siste downloads? 5 siste besøkte sider? RSS Feeds? Kanskje ikke de beste forslagene, men mener det er potensiale for å pakke mer nyttig inn på den SpeedDial siden.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Jeg hører til de naive idealistene som tror at verden blir et bedre sted om flest mulig bruker open source programmer når de er like gode eller bedre enn kommersielle varianter. Det er blant annet med på å jevne ut forskjellene mellom fattige og rike, og digitale produkter har den utmerkede egenskapen at de lar seg kopiere så å si kostnadsfritt. Dessuten fremmer man en dugnadskultur som gjerne må spre seg til andre områder også.

 

Selv om Opera er et lettdrevet, stabilt og funksjonsrikt program, synes jeg forskjellene mellom nettleserne ikke er så avgjørende lenger. Jeg mener Firefox 2 har blitt såpass bra at jeg håper flest mulig bruker det. Add-ons gjør det mulig å tilpasse programmet alle tenkelige behov. Og om 3-ern som kanskje kommer i løpet av året innfrir forventningene, burde det ikke være mye å lure på.

Lenke til kommentar

Fint for deg, Dr_Fr_Einstein. Opera er fortsatt mindre, raskere og sikrere enn Firefox, og fungerer utmerket for meg.

 

Dessuten er åpen kildekode irrelevant. Det er åpne standarder som er viktig, og disse har Opera brukt mye penger på å bygge opp. Greit å være idealist, men når alt kommer til alt så må noen få noe gjort også.

 

Når det gjelder "dugnadskultur" så kan hvem som helst laste ned betaer av Opera og hjelpe til å teste, og veldig mange gjør nettopp dette. Det finnes også tonnevis av måter å utvide Opera på, selv om jeg personlig synes Opera er akkurat passe som den er.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hmm.. tror jeg henger meg på de som sliter med at opera tar mesteparten av cpu.. :hmm: ikke nok med det, men den spiser også ram.. :nei: Opera bruker godt over 70 % hele tiden, og den spiser sakte men sikkert opp rammen, med ca. 2 kb i sekundet..

 

Noen som har forslag til løsning?

Har slått av spesialeffektene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...