Gå til innhold

Hva må man ha i inntekt?


Sjarmedez

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Christian86: Syns du ikke det er litt gnient og betale foreldrene dine 500 kr måneden når du skal bo hjemme til du er så gammel?

 

PS! Fra en jentes ståsted så er ikke det et spesielt bra sjekketriks... ;)

8421771[/snapback]

 

jeg tror du overså at det var hva jeg foreslo, men at vi ikke har avtalt noe.

Hva angår sjekketriks så er det annen sak, men enn så lenge jeg er ferdig med studiene så er det snakk om 2-3 år hvor jeg må ta opp diverse eksamener for å kunne ta master senere. Og for deres del slipper de maset når jeg skal kjøpe hus om hjelp da.

 

uansett så var det over et budsjett og ikke et regnskap, så blir jo å ta med en klype salt. PS! jeg vet enda om personer med fast jobb fra min tid på vgs som bor hjemme, og ikke har planer om annet enda, så nei, føler meg ikke så slem. Men vi har jo en dialog og jeg er forberedt på å betale for å få bo gratis hjemme, det er jo selvsagt, til og med jeg visste det før jeg sa noe til dem.

Lenke til kommentar
Men så liker kanskje jenta det litt bedre når hun hører om millionen? hehehe

8422094[/snapback]

 

eller når typen ikke har gjeld over hodet og kan forsørge seg selv og andre uten å klage?

Altså; meningen er aldri å bo hjemme for å bli rik, men planen er rett og slett å få en skikkelig ek. Om jeg er flink har jeg denne 1 år etter endt studietid, eller 2 år. Da har jeg også hatt tid til å farte frem og tilbake mellom hjem og HIBU slik at karakterene blir gode nok for master og jeg har en EK :)

Lenke til kommentar
Nå spesifiserte han at prisene var for den mest snobbete vestkanten, og da stemmer de relativt godt. Så lenge ikke man skal bo der eller midt i sentrum trenger det ikke være så uoverkommelig dyrt å bo i Oslo.

8356782[/snapback]

Og så skrev han "Om du flytter litt i utkanten av Oslo, f. eks Røa får man jo en "ok" leilighet til kanskje 3 mill."

Søker du på finn.no i 5 minutter ser du fort at det ikke er riktig.

8357015[/snapback]

Fattern har en leilighet på Røa, betalte 2.2 dette var oppusning objekt, veldig fint var det ikke skal jeg være ærlig.

Lenke til kommentar

Jeg er selv ganske så nyutdannet (utdannet dataingeniør 2006) og jobber nå i konsulentbransjen (programutvikling). Fastlønn 320' + fri mobil og internett. Gode bonusordninger så jeg vil nå 400'.

 

Men nå er jo dette i Oslo, vet ikke hvor trådstarter bor? Generelt sett er lønningene høyere her enn i resten av landet. 400' er ikke så mye i Oslo med de boligprisene vi har her. Det er ikke mye rom for utskeielser når vi er to som deler denne inntekten.

Endret av dude80
Lenke til kommentar

Bor og arbeider i Oslo, og med totale inntekter på ~460k har eg nesten 200k "til overs" når året er omme (som blir investert på fornuftig vis ihht. "bli rik"-planen ;) ). Det betyr sjølvsagt at det er heller lite D&G i klesskapet, og det blir øl istadenfor høge glas med parasoll på byen, men ellers eit ganske normalt singelliv - så forventa dag-til-dag standard styrer nok i stor grad kva det er mogleg å leve på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

For å svare direkte på topic vil jeg anta at jeg personlig må ha nærmere 400-500k i året for å leve slik jeg vil. I løpet av de fire siste månedene i fjor tjente jeg 120k og gikk inn i nyåret med gjeld. Jeg vil si at det jeg driver med er kalkulert forbruk. For jeg handler inn en del "ting" med tanke på at jeg blir fattig student til høsten. En måned bruker jeg kanskje i overkant av 20k på laptop og diverse tillegg, mens neste måned kan jeg kjøpe en del klær. En fare er at jeg blir en "mye vil ha mer"-type, men planen er som nevnt å investere i ting som jeg ser på som nødvendige til jeg blir student.

 

Angående hva som er grei årsinntekt så varierer det veldig. Jeg kjenner en familie hvor foreldrene tjener under halvparten av mine, har like mange barn, bor i et like dyrt hus og lever likt. De kjører så og si like biler som oss og reiser på samme feriene som oss. Den sammenligningen gir meg håp, for da vet jeg at det er mulig å leve veldig bra i Norge på ikke fullt så høye lønninger. Jeg vil påstå at et samboer/ektepar med samlet årsinntekt på 700/800k brutto kan ha to biler, flere barn og et hus til 2-3 millioner, og fortsatt leve bra.

Lenke til kommentar
En fare er at jeg blir en "mye vil ha mer"-type, men planen er som nevnt å investere i ting som jeg ser på som nødvendige til jeg blir student.

"Planleggingen" mot denne fremtidige studenttilværelsen høres mer ut som en unnskyldning for å bruke penger. Det er f.eks. penger ut av vinduet å kjøpe datamaskin før man trenger den, siden prisene raser hele tiden. Hvis du fikk tøyet på et veldig godt tilbud kan det være lurt, men hvis du er typen som stadig må ha siste mote kommer du til å ville ha nytt tøy igjen snart likevel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
"Planleggingen" mot denne fremtidige studenttilværelsen høres mer ut som en unnskyldning for å bruke penger. Det er f.eks. penger ut av vinduet å kjøpe datamaskin før man trenger den, siden prisene raser hele tiden. Hvis du fikk tøyet på et veldig godt tilbud kan det være lurt, men hvis du er typen som stadig må ha siste mote kommer du til å ville ha nytt tøy igjen snart likevel.

8440963[/snapback]

 

Det er ikke en unnskyldning. Jeg vil alltid ha bruk for en datamaskin (doh) og jeg er ikke opptatt av siste mote, jeg er siste mote :p

Lenke til kommentar
Jeg vil påstå at et samboer/ektepar med samlet årsinntekt på 700/800k brutto kan ha to biler, flere barn og et hus til 2-3 millioner, og fortsatt leve bra.

8440659[/snapback]

Det gaar an aa leve for mye mindre enn det ogsaa. Mine foreldre har mye mindre enn 7-800k brutto, har 4 barn (med meg, men jeg har forlatt redet), to biler, hus verdsatt til i overkant av 3 mill og lever helt OK. Ikke noen overflod av penger, men det er kanskje noen lapper til overs hver maaned likevel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Det gaar an aa leve for mye mindre enn det ogsaa. Mine foreldre har mye mindre enn 7-800k brutto, har 4 barn (med meg, men jeg har forlatt redet), to biler, hus verdsatt til i overkant av 3 mill og lever helt OK. Ikke noen overflod av penger, men det er kanskje noen lapper til overs hver maaned likevel.

8453887[/snapback]

 

Og dette klarer dine foreldre med en samlet inntekt på under 700k brutto? Imponerende i så fall.

Lenke til kommentar

Nå har jeg veldig lyst til å være litt nysgjerrig å spørre dere om hvordan situasjoen deres er med tanke på inntekt og lån osv.?

Kan være litt interesant og se hvordan andre har det økonomisk, eller hvordan andre har gjort det.

Da tenker jeg på hvor mye dere har i inntekt og hvor mye dere har i lån, for og se hvordan andre klarer seg her i Norge :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...