Gå til innhold

Hva må man ha i inntekt?


Sjarmedez

Anbefalte innlegg

Altså, nå har jeg lest en del på nettet om folk som tjener rundt 400.000,- i året.

Jeg må si jeg ikke skjønner stort, når de da snakker om at det er vanskelig og bygge/kjøpe hus og etablere seg, når de har så høy inntekt. Og kanksje da er to om det i tillegg, med samme sum inntekt i året? Det vil da si nærmere 800.000,- i året.. !?

 

Jeg sier ikke dette for og tråkke noen på føttene. Men jeg sitter her og leser og leser om folk som jeg da mener har skyhøye inntekter utifra det jeg er vant til, og enda omtrent ikke klarer seg...

 

Vil det da si at om man kun tjener 250.000,- i året, så kan man rett og slett drite i å leve her Norge? Er man lavtlønt da? Må vi fortsette og bo hjemme hos foreldrene våre? Å håpe på og bo gratis hos dem så lenge det funker?

 

Jeg og min samboer begynner og se rimelig svart på det nå.. I og med at alt skal være så dyrt for det første, og hvorfor er det så forskjell på inntektene til folk ?

Det er mulig at jeg er helt på jordet her nå, og kanskje bare skriver masse tull.

 

Jeg skjønner at det forskjell på arbeidet til folk. Og at du får lønninger basert på hva slags jobb du er i, og utdanningen du har. Men det er ett veldig stort gap mellom 400.000 - 250.000,-.

Hva slags jobb er det som gir sånne høye inntekter? Er det forskjell kanskje, på hvor man bor i landet?

 

Dette er rett og slett bare noen spørsmål som sviver rundt i hode mitt hver eneste dag, jeg mener det ikke på noen måte som kritikk mot de som tjener godt og muligens har det veldig bra.

 

Det må da være noen som ikke tjener så godt som ja si 350.000,- i året engang og fortsatt kan kjøpe seg et lite hus og klare det.

Og med tanke på de som er enslige hele livet, hva gjør de? Bor de hjemme hos mor hele livet?

 

 

Jah... Da fikk jeg skrivd ned noen tanker da.. kanskje det er noen som har noen kloke svar til ei lita jente som bor på landsbygda, uten og ta det jeg har skrevet som noen form for kritikk?

 

:)

Endret av Sjarmedez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

si meg,hvem tror du tjener 400.000 i året?

de fleste av de må vel enten, jobbe 24/7,høyutdannet,

eller vet hvordan å tjene penger.

altså folk som vet hva de driver med.

antallet av befolkningen som tjener 400.000 i året er i mindretall.

nå vet jeg ikke hvor mange personer du har lest om

som du påstår ikke klarer seg, men

isteden for å spekulere det,

kan jeg tro de har sine gode grunner.

 

er det ikke fornuftig å si av de som ikke klarer seg av dårlige grunner

er fåtall av mindretall?

 

vis vi skal sammenligne noe med dine inntekter med disse fåtall, kan jeg tro de har problemer.

Lenke til kommentar
Vil det da si at om man kun tjener 250.000,- i året, så kan man rett og slett drite i å leve her Norge?

Vil ikke si at man har problemer med å leve for den summen, men en er avhengig av å være noe strukturert og ha god økonomisk tankegang.

Hvis du og samboer tjener 250.000 x 2, altså 500.000 så vil du få rundt en 1.5 til 1.75 mil i lån. Muligens også litt høyere i noen banker. I de aller fleste steder her i landet så finner en noe å kjøpe for den summen, men kanskje ikke akuratt det man ønsker seg. Det er heller ingen ting i veien for å leie i en periode så dere kan spare opp no egenkapital, og til dere eventuelt får høyere lønn.

Må bare også få si at det å eie er faktisk ikke en rettighet, selv om nesten alle nordmen "tror" det. Vi i norge er eiersyke og det skaper faktisk en del unødvendige problemer/bekymringer.

Lenke til kommentar

Høy lønn avhenger ofte av utdanning, erfaring og bosted.

 

Det er en selvfølge at lønningene er høyere i de største byene enn på bygda, da bokostnadene er mye høyere i byen.

 

Jeg kan snakke for mitt eget vedkommende. Jeg har tre års høyere utdanning, begynte på scratch med en årslønn på 220 000,- Etter 5 år har jeg jobbet meg fram til en lønn på 400 000,- i året. Jeg jobber ikke 24/7 slik som noen skrev lenger oppe her. I f.eks. Oslo er det ikke uvanlig å ha en årslønn på 400'

Bor du på bygda og dere tjener 250'*2 så burde dere fint klare og komme dere inn på boligmarkedet.

Lenke til kommentar

Du må huske på det at hvis du har 400 000 i inntekt, så prioriterer du litt annerledes enn om du har 250 000.

 

Har du to barn, hus, gjeld (si 1.3mill) bil, så vil du med 250K i inntekt begynne å vurdere å selge bilen fordi det blir for dyrt. (tro meg, jeg vet, dog jeg var såpass "heldig" at jeg ikke hadde så mye i huslån)

 

Du greier deg greit med ~300K i inntekt rundt en mill i huslån og 100-200K i billån, men da kan du omtrent ikke ha annet lån som f.eks studielån ol. Du har ikke særlig råd til å dra ut på byen osv. Det vil si at enten lever du veldig spartansk eller så lever du fra lønning til lønning.

 

og ja, tjener du 250K så er du faktisk lavtlønt i Norge...

Lenke til kommentar
kanskje det er noen som har noen kloke svar til ei lita jente som bor på landsbygda, uten og ta det jeg har skrevet som noen form for kritikk?

8347182[/snapback]

Hvis du uansett skal bo på "landsbygda", så er bolig der såpass mye billigere enn i byene, at du klarer deg med mye lavere inntekt.

 

Søk f.eks. litt på FINN.no på leiligheter i Oslo, og få bakoversveis av prisene! :ermm:

Lenke til kommentar

Hvis ikke man er avhengig av å gjøre alle tingene som til en hver tid regnes som hippe (ferier til på dyre steder, gå på kaffebar til stadighet, stor flatskjerm, osv), og ikke kjøper leilighet særlig sentralt i en by, er det ikke noe problem å leve på 250000. Jeg bor i Oslo, og årsforbruket mitt ligger langt under 250k. Nå er jeg riktig nok litt sær, og synes det er gøyere å finne måter å spare penger på enn å bruke dem. Jeg vet f.eks. ca-pris på de fleste varer jeg bruker til vanlig, og hvor billige de kan bli. Når noe kommer på tilbud vet jeg derfor om det er så godt at jeg bør kjøpe inn ekstra mye.

 

Når man planlegger å kjøpe noe dyrt er det også lurt å følge med i markedet, men dra ut kjøpet mest mulig. Da reduserer man muligheten for å finne ut dagen etter at man kunne gjort et mye bedre kjøp, og har man flaks finner man ut at man egentlig ikke har så lyst på det likevel.

Lenke til kommentar

Minstelønna i Norge er 110 kr, opp fra 107 kr fra i fjor. Jeg vet - jeg er ansatt i Manpower.

 

Hadde 314' i inntekt i fjor, 10 av månedene med 132 kr timen, siste to (i Manpower) til 100 kr timen. Deretter 107 da jeg skifta jobb, og 110 etter nyttår.

 

Før levde jeg bra, hadde penger til overs og kunne sette de i aksjer og fond. Koste meg med det. Nå kan jeg ikke det. Klarer nesten ikke å betale noen skrave kroner til mamma i husleie. Faktisk gått tom på kontoen to ganger, bare i år. Før gikk jeg aldri tom. Behøvde ikke å tenke på sånt da.

 

Så man kan si at Manpoweransatt, og andre fra tøffe utleiebyråer, de er taperne i samfunnet i dag. Av de som har en jobb, og det er visstnok ikke mange som har.

 

Synes egentlig trådstarter kom med noen gode spørsmål :)

Lenke til kommentar
Det er vel ofte slik at forbruket øker etter inntjeningen. ;)

8348726[/snapback]

jo høyere lønn du har, jo mere lån kan du ta.

jo mere lån du kan ta, jo større hus, og frakkere bil vil du ha :p

 

Er du vandt med mye penger, så går vel også pengene fortere ut mellom fingrene dine.

Er du vandt med å ha lite penger, så greier en vel å holde på de lenger (?) jeg er ikke av den sorten, lite penger, borte fort :p

Lenke til kommentar
...ret. Jeg jobber ikke 24/7 slik som noen skrev lenger oppe her. I f.eks. Oslo er det ikke uvanlig å ha en årslønn på 40...

8347352[/snapback]

heh, nå må du lese nøye. det står enten. altså en mulighet for å oppnå, som et eksempel.

Endret av janerikl
Lenke til kommentar

Som jeg har nevnt før i en annen tråd, jeg fikk 1.880' i lån når jeg hadde 360' i årslønn. Kjøpte alene og bor fortsatt alene :p Hadde studielån fra før av.

 

Så er man to stk skal det godt gjøres å ikke få råd til å kjøpe sitt eget sted.

 

EDIT: Har ikke billån forresten. Det får jeg til sommeren, hvis banken tør og gi meg mer lån nå :p

Endret av Lambada
Lenke til kommentar
Som jeg har nevnt før i en annen tråd, jeg fikk 1.880' i lån når jeg hadde 360' i årslønn. Kjøpte alene og bor fortsatt alene :p Hadde studielån fra før av.

 

Så er man to stk skal det godt gjøres å ikke få råd til å kjøpe sitt eget sted.

 

EDIT: Har ikke billån forresten. Det får jeg til sommeren, hvis banken tør og gi meg mer lån nå :p

8350030[/snapback]

Dette høres jo helt vilt ut. Hvis tilfelle og du ikke sitter med noen økonomiske krefter i ryggen, så vil jo du få ett massivt problem hvis ( eller rettere sakt når ) renten begynner å krype opp mot 7 tallet eller høyere.

Vi snakker her om 5,2 ganger årsintenkt, noe som er helt horibelt av banken å gå klar for.

Du skal faktisk ikke mange år tilbake hvor bankene oppererte med 2,5 til 3 ganger årsintenk som utlånsgrense.

Endret av C-angel
Lenke til kommentar
Som jeg har nevnt før i en annen tråd, jeg fikk 1.880' i lån når jeg hadde 360' i årslønn. Kjøpte alene og bor fortsatt alene :p Hadde studielån fra før av.

 

Så er man to stk skal det godt gjøres å ikke få råd til å kjøpe sitt eget sted.

 

EDIT: Har ikke billån forresten. Det får jeg til sommeren, hvis banken tør og gi meg mer lån nå :p

8350030[/snapback]

Dette høres jo helt vilt ut. Hvis tilfelle og du ikke sitter med noen økonomiske krefter i ryggen, så vil jo du få ett massivt problem hvis ( eller rettere sakt når ) renten begynner å krype opp mot 7 tallet eller høyere.

Vi snakker her om 5,2 ganger årsintenkt, noe som er helt horibelt av banken å gå klar for.

Du skal faktisk ikke mange år tilbake hvor bankene oppererte med 2,5 til 3 ganger årsintenk som utlånsgrense.

8350307[/snapback]

Ja, han har nok en paraply i ræven nå.

 

(ref. sig.) ;)

Lenke til kommentar
Som jeg har nevnt før i en annen tråd, jeg fikk 1.880' i lån når jeg hadde 360' i årslønn. Kjøpte alene og bor fortsatt alene :p Hadde studielån fra før av.

 

Så er man to stk skal det godt gjøres å ikke få råd til å kjøpe sitt eget sted.

 

EDIT: Har ikke billån forresten. Det får jeg til sommeren, hvis banken tør og gi meg mer lån nå :p

8350030[/snapback]

Dette høres jo helt vilt ut. Hvis tilfelle og du ikke sitter med noen økonomiske krefter i ryggen, så vil jo du få ett massivt problem hvis ( eller rettere sakt når ) renten begynner å krype opp mot 7 tallet eller høyere.

Vi snakker her om 5,2 ganger årsintenkt, noe som er helt horibelt av banken å gå klar for.

Du skal faktisk ikke mange år tilbake hvor bankene oppererte med 2,5 til 3 ganger årsintenk som utlånsgrense.

8350307[/snapback]

 

Har diskutert dette i en annen tråd.

Fra boliglån til kjøp - tips ønskes!

 

Mange har vanskelig å forstå det, og ja jeg ble overrasket selv over summen. Som det også ble diskutert i den tråden så er x3 faktoren temmelig utdatert og kjenner flere folk som har godt over x4. Likevel skal det sies at jeg ikke kjenner noen som har over 5 ganger årsinntekten. Har bundet 80% av lånet til 5.5% i 10 år så blir ikke så veldig påvirket av en eventuell renteøkning.

 

Det er temmelig stor konkurranse for å få lånekunder, så flere blir nå overrasket over hvor mye de får i lån. Likevel, det er ingen mål i seg selv å få høyest mulig lån. Det gjør jo bare slik at man er nødt til å leve med sparegrisen en stund.

 

EDIT: Ekstra linje som hadde sneket seg inn.

Endret av Lambada
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...