Gå til innhold

Hva må man ha i inntekt?


Sjarmedez

Anbefalte innlegg

var nok mer generelt tenkt, og jeg ser tankegangen. Normalt vil en jo selge ned når en ikke er i stand til å betjene det store en har kjøpt. Mitt håp er selvfølgelig at dette skjer en gang i løpet av de neste tre årene smile.gif

 

Ja jeg misforsto posten hans litt. Hmm. Ja du håper selv på å få kjøpt noe stort selv iløpet av tre år? Slik å forstå? Spennende epoke i livet, du bør glede deg :)

 

Hvordan klarer du deg hvis du blir sagt opp og må ta en jobb med lavere lønn, eller ikke får noen ny på noen måneder? Dagpenger er ca 2/3 av tidligere lønn. Det er ikke sikkert det skjer med deg, men det kommer til å skje for mange i din situasjon, akkurat som det gjorde på slutten av 80-tallet.

 

Ja du sier noe der, og har jo selvfølgelig tenkt på det. Jeg kommer til å slite veldig hvis jeg går ned betraktelig i lønn eller blir arbeidsledig i lengre tid. Jeg har tatt en utrolig stor sjanse og skal ikke mye lønnsreduksjon til før jeg begynner å slite. Jeg skal nå ta en deltidsjobb også for å spare opp litt penger ved siden av slik at jeg tåler en eventuell oppsigelse bedre. Likevel har jeg stor tro på at dette ikke skjer i nærmeste framtid, men en vet aldri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
var nok mer generelt tenkt, og jeg ser tankegangen. Normalt vil en jo selge ned når en ikke er i stand til å betjene det store en har kjøpt. Mitt håp er selvfølgelig at dette skjer en gang i løpet av de neste tre årene smile.gif

 

Ja jeg misforsto posten hans litt. Hmm. Ja du håper selv på å få kjøpt noe stort selv iløpet av tre år? Slik å forstå? Spennende epoke i livet, du bør glede deg :)

 

 

8395689[/snapback]

 

Jeg tror jeg skal klare det om foreldrene er snille. Får jeg bo hjemme til jeg er ca 25-26 så har jeg 100' på bsu og 1,05 mill på bok, og ingen gjeld.

 

Da om jeg får 300' i året, noe som skal gå ann. (regnestykket tar hensyn til minalt bruk, 5% rente på pengene mine + ferielønn)

 

Greier dette, og får ca 700' i lån, så skal jeg kunne få en dugende leilighet utenfor Oslo:) håper jeg i hvert fall.

Lenke til kommentar

Ja jeg misforsto posten hans litt. Hmm. Ja du håper selv på å få kjøpt noe stort selv iløpet av tre år? Slik å forstå? Spennende epoke i livet, du bør glede deg :)

8395689[/snapback]

 

Jeg tror jeg skal klare det om foreldrene er snille. Får jeg bo hjemme til jeg er ca 25-26 så har jeg 100' på bsu og 1,05 mill på bok, og ingen gjeld.

 

Da om jeg får 300' i året, noe som skal gå ann. (regnestykket tar hensyn til minalt bruk, 5% rente på pengene mine + ferielønn)

 

Greier dette, og får ca 700' i lån, så skal jeg kunne få en dugende leilighet utenfor Oslo:) håper jeg i hvert fall.

8395710[/snapback]

 

Imponerende. Over 1 mill på bok vil nok ikke skje før jeg er 40 tenker jeg. Det er positivt å bo lenge hjemme slik at ting blir lettere når du flytter ut. Likevel 25-26 år er vel kanskje litt lenge å vente til å flytte ut? Selv flyttet jeg ut når jeg var 23 og synes det var lenge. Hadde ikke råd til å flytte ut tidligere siden jeg var student og har vært i militæret.

 

Hvordan har du opparbeidet den en slik sterk egenkapital? Foreldrene dine har spart til deg?

Lenke til kommentar

tror jeg faktisk aldri kommer til å ha 1 mill på bok, det er høyere verdistigning på aksjer og fast eiendom enn renta på lånet er, så det er bedre å investere der med en gang.

 

lambada. du sier du har huslån på 1,9 mill, til 5,5% rente. med 30 års nedbetalingstid blir dette ca 10800 i mnd. i tillegg kommer billån på 5700 kroner i mnd med 6,5% rente og 7 års nedbetalingstid. studielån på 100k koster deg vel en 7-800 spenn i mnd. dette gir da gjeldsutgifter på nesten 17k i mnd. i tillegg til dette kommer forsikringer, mobil, strøm, internett, husleie osv osv. med 400k i året sitter du vel med ca 22-23k i mnd, og alikevel har du råd til å feste hver helg osv. drikker du saft når du er på byen?

Lenke til kommentar
*diverse*

8395796[/snapback]

 

regnestykket er slik:

 

2005-2007; EK 150 000 kr

2007-2008; EK 150 000 kr + ca 100 000 (Bil,ferie,overskudd 2007 budsjett,skatt) + Lønn 40 000 + fast arbeid forutsatt ca 20 000 etter skatt i 6 mnder = 250 000 ekstra

 

SUM EK 2008; 400 000 kr

 

dersom jeg får lønn på ca 300 - 350 000 kr per år, så vil jeg sitte med 250 000 etter skatt ca + renter på 400 000 (5%) + ferielønn

 

Resultat er ca 250 000 ekstra i EK per år jeg er hjemme. BSU er i 2008 45 000 kr , så da blir det ca 3 år til hjemme, gang det med 250 000, legg til renter på rundt 5% av akkumulert formue + ferielønn av fastlønn. Og du har ca hva jeg vil ha i formue. (ja, jeg har lagt opp til ca 60 000 i året å kaste bort)

 

Jeg er alenebarn så får lov å bo hjemme litt lengre enn vanlig, og for å unngå økonomisk krøll for foreldrene får de 500-1000 kr av meg i mnd, og de slipper å stå kausjonister for meg :)

 

 

Totalt skal vel dette gi med 3 år, ca 1,15 millioner, og ca 100 000 på BSU. Grunnbeløp 90 000, men renter kommer i tillegg da.

 

Nei; jeg setter ikke i aksjer fordi pengene skal være mest sikre da de skal dekke hus og bil, samt at jeg planlegger å la ca 600 000 kr stå på konto etter kjøp av leilighet, for da kan jeg bli arbeidsledig og likevel overleve :)

 

 

man får de utroligste ideene når en kjeder seg på kvelden.Dette har jeg faktisk regnet på :p

jeg vet også at sikre rom og dell vil få bestilling på spesielle låser for myntsamlingen og servere som trengs til bilder osv :) Jeg må få utfolde meg i den nye leiligheten ja :)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

aldri i verden om jeg hadde bodd hjemme til jeg var 26 år for å spare penger til bolig. flyttet ut når jeg var 19 og har ikke sett meg tilbake. når du er mellom 20 og 30 år så har du store muligheter til å reise rundt, og gjøre det du har lyst til. etter passerte 30 så blir det fort til at barn etc hindrer deg i det, og da har du ikke fritid igjen før du er 50 (eller 55 i ditt tilfelle da hvis barnet skal bo hjemme til det er 25 :p).

 

det er utrolig digg å kunne invitere hjem venner på en grillfest på sommeren uten å måtte tenke på at fossilene først må sendes på hytta...

 

dette er da satt på spissen, men et visst snev av sannhet er det i det.

Lenke til kommentar
Imponerende plan Christian86, men glemmer du ikke å leve? Penger er tross alt ikke alt.

 

For min del vil jeg heller betale ned på et litt større lån, og ha et liv der jeg reiser og bruker penger på det jeg har lyst på i tillegg.

8399039[/snapback]

 

glemmer ikke det nei;

neste år er det satt av 20 000 kr til shopping i Italia. Foreldrene skal samme vei så drar med dem fordi de skal via Nice og Franrike :)

 

året etterpå tror jeg at jeg vil ha sommerjobb, men tredje året så skal jeg vel til New Zeland.

 

jeg er enda ung og vil ha mercedes S320 og planene for leiligheten :)

 

og året etterpå kan jeg flytte.Noe av grunnen til at jeg venter er at hjemstedet nå er nærme høgskolen min, som ligger i Buskerud, så mens jeg forbedrerer karakterene i tilfelle jeg vil ha MBA, så kan jeg jo spare og virkelig nyte livet.For du kommer langt på 60-100' kr om du ikke har mange andre faste utgifter :)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
jeg er enda ung og vil ha mercedes S320 og planene for leiligheten :)

8399158[/snapback]

Den velkjente ungdomsbilen Mercedes S320..? :whistle:

 

;)

 

(tror forøvrig jeg hadde gått for en litt rimeligere, mer spretten, farkost selv.)

8399174[/snapback]

 

altså; har Passat 97 model nå, så jeg vil opp :) neida, slik prisene er nå, så kan jeg få bunnmodellen av S80 for samme pris på S320, så får se :) men en kan drømme om luksusbil og, selv om A4 og A3 er bedre alternativer :p

Lenke til kommentar
dersom jeg får lønn på ca 300 - 350 000 kr per år, så vil jeg sitte med 250 000 etter skatt ca + renter på 400 000 (5%) + ferielønn.

Med 350000 i året vil du i følge skatteberegningsprogrammet til Skatteetaten måtte betale 98 280 kr i skatt før evt. fradrag. I tillegg må du betale 28% skatt på renteinntekter, og formuesskatt som for 400 000 kr vil være 1800 kr i året. For 1 mill er det 8120 kr i året.

 

Dersom du har en jobb med en oppgitt årslønn på f.eks. 300 000 er feriepenger inkludert i den summen, og du kan derfor ikke regne dem i tillegg.

Lenke til kommentar
dersom jeg får lønn på ca 300 - 350 000 kr per år, så vil jeg sitte med 250 000 etter skatt ca + renter på 400 000 (5%) + ferielønn.

Med 350000 i året vil du i følge skatteberegningsprogrammet til Skatteetaten måtte betale 98 280 kr i skatt før evt. fradrag. I tillegg må du betale 28% skatt på renteinntekter, og formuesskatt som for 400 000 kr vil være 1800 kr i året. For 1 mill er det 8120 kr i året.

 

Dersom du har en jobb med en oppgitt årslønn på f.eks. 300 000 er feriepenger inkludert i den summen, og du kan derfor ikke regne dem i tillegg.

8400079[/snapback]

 

Den siste delen hadde jeg ikke tenkt på, jeg satte ferie utenfor :)

Men det andre er mindre bagateller, for jeg har justert renteinntekter for skatt ja, og 5% av 400 000 gir ca 20 000, osv osv, så formuen er faktisk ikke så langt unna det jeg beskrev, men har jo ikke finregnet dessverre :)

Lenke til kommentar
tror jeg faktisk aldri kommer til å ha 1 mill på bok, det er høyere verdistigning på aksjer og fast eiendom enn renta på lånet er, så det er bedre å investere der med en gang.

 

lambada. du sier du har huslån på 1,9 mill, til 5,5% rente. med 30 års nedbetalingstid blir dette ca 10800 i mnd. i tillegg kommer billån på 5700 kroner i mnd med 6,5% rente og 7 års nedbetalingstid. studielån på 100k koster deg vel en 7-800 spenn i mnd. dette gir da gjeldsutgifter på nesten 17k i mnd. i tillegg til dette kommer forsikringer, mobil, strøm, internett, husleie osv osv. med 400k i året sitter du vel med ca 22-23k i mnd, og alikevel har du råd til å feste hver helg osv. drikker du saft når du er på byen?

8398293[/snapback]

 

For det første billånet har jeg ikke tatt opp helt enda, kommer nå straks. Husleie er på 2600. Da er strøm og alt på leiligheten dekket. Internett er dekket av jobben. Har så mange skattetrekk så på 360k betalter jeg 22% skatt.

Lenke til kommentar
22% skatt av 360k gir deg 23400 i mnd. med ca 19,5k i mnd så har du ikke rare summen å leve av. går renten opp 2% så er du rimelig fucked for å si det mildt...

8416043[/snapback]

 

Som sagt... jeg har BUNDET renten.

 

Det er da mye mer enn 22 % skatt av 360 000?

Når man har så høyt lån som jeg har + at jeg har mange skattetrekk så blir det faktisk bare 22% skatt.

Lenke til kommentar
Det er da mye mer enn 22 % skatt av 360 000?

8418834[/snapback]

 

ikke om en tillegger fradragene :)

8419111[/snapback]

Men du har jo gjerne renteinntekter og alt mulig annet smaatt i tillegg vil jeg tro.

8419322[/snapback]

 

spørsmålet er hvor mye en har. Jeg har rundt 10 000 kr i året nå, men det er ikke så mange som har mulighet å sette ca 200 000 på bok. Og heller ikke mange som sørger for best mulig avkastning, så rentedelen er neppe avgjørende.

 

og som det står over; gjeldsfradrag for etablerer i dag vil overskygge slikt i stor grad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...