Gå til innhold

Hva må man ha i inntekt?


Sjarmedez

Anbefalte innlegg

Det er dyrt og bo i Norge, dette vet alle. Om jeg skal bo der jeg bor nå, så må jeg nok tjene omkring milionen i året og kanskje mer. Enkelte steder i Oslo er hinsides dyrt, og med en lønn på 250.000 kan du nesten drite i finne en ålreit leilighet eller villa på Oslo's beste vestkant. Om du flytter litt i utkanten av Oslo, f. eks Røa får man jo en "ok" leilighet til kanskje 3 mill.

 

Du kan ikke drite i bo i Norge med en årslønn på 250k, men du kan drite i bo på de fine plassene :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er dyrt og bo i Norge, dette vet alle. Om jeg skal bo der jeg bor nå, så må jeg nok tjene omkring milionen i året og kanskje mer. Enkelte steder i Oslo er hinsides dyrt, og med en lønn på 250.000 kan du nesten drite i finne en ålreit leilighet eller villa på Oslo's beste vestkant. Om du flytter litt i utkanten av Oslo, f. eks Røa får man jo en "ok" leilighet til kanskje 3 mill.

 

Du kan ikke drite i bo i Norge med en årslønn på 250k, men du kan drite i bo på de fine plassene :(

8352101[/snapback]

 

Eller sentralt.

 

Kjenner en som har ca 225' i inntekt, og eget hus på ca 180 kvadrat og 1 mål tomt.

Ferdig oppusset skulle dette være verdt fra 1,6-2 mill.

 

 

En idè kan være å flytte på seg, og heller prøve å komme litt opp i lønn før man flytter til oslo igjen.

Lenke til kommentar
Det er dyrt og bo i Norge, dette vet alle. Om jeg skal bo der jeg bor nå, så må jeg nok tjene omkring milionen i året og kanskje mer. Enkelte steder i Oslo er hinsides dyrt, og med en lønn på 250.000 kan du nesten drite i finne en ålreit leilighet eller villa på Oslo's beste vestkant. Om du flytter litt i utkanten av Oslo, f. eks Røa får man jo en "ok" leilighet til kanskje 3 mill.

 

Du kan ikke drite i bo i Norge med en årslønn på 250k, men du kan drite i bo på de fine plassene :(

8352101[/snapback]

Har du fulgt litt med på visninger i Oslo? Det virker ikke helt sånn eventuelt har du veldig høye krav. Man kan få ganske mange fine leiligheter sentralt i Oslo til +/- 2 mill.

Lenke til kommentar
Det er dyrt og bo i Norge, dette vet alle. Om jeg skal bo der jeg bor nå, så må jeg nok tjene omkring milionen i året og kanskje mer. Enkelte steder i Oslo er hinsides dyrt, og med en lønn på 250.000 kan du nesten drite i finne en ålreit leilighet eller villa på Oslo's beste vestkant. Om du flytter litt i utkanten av Oslo, f. eks Røa får man jo en "ok" leilighet til kanskje 3 mill.

 

Du kan ikke drite i bo i Norge med en årslønn på 250k, men du kan drite i bo på de fine plassene :(

8352101[/snapback]

Har du fulgt litt med på visninger i Oslo? Det virker ikke helt sånn eventuelt har du veldig høye krav. Man kan få ganske mange fine leiligheter sentralt i Oslo til +/- 2 mill.

8355157[/snapback]

Opppussings objekter som regel, da må det totalrenoveres, dette koster.

Er du klar over hvor mye det egentlig koster med materialer for bad & kjøkken f. eks som er de to delene av et hus / leilighet som definitvt koster mest. Det kan ofte også være heftelser ved kjøpt av leilighet som f. eks fellesgjeld i boretslaget /gården etc.. Dette er noe man bør være obs på, det som følger med dette er skyhøye leie utgifter.

 

Solgte faktisk huset der jeg bor nå, skal flytte litt borti street'n, så ja visninger har jeg faktisk fulgt med på i det siste.

Endret av brutti
Lenke til kommentar
Opppussings objekter som regel, da må det totalrenoveres, dette koster.

Er du klar over hvor mye det egentlig koster med materialer for bad & kjøkken f. eks som er de to delene av et hus / leilighet som definitvt koster mest. Det kan ofte også være heftelser ved kjøpt av leilighet som f. eks fellesgjeld i boretslaget /gården etc.. Dette er noe man bør være obs på, det som følger med dette er skyhøye leie utgifter.

 

Solgte faktisk huset der jeg bor nå, skal flytte litt borti street'n, så ja visninger har jeg faktisk fulgt med på i det siste.

8356067[/snapback]

Må bare gjenta meg selv jeg da.. Det virker ikke som du følger spesielt godt med. Jeg har akkurat kjøpt en ny leilighet på 70 m2 og den kostet i overkant av 2 mill. I tillegg er den nyoppusset. Jeg var nok på 5-6 visninger hver helg i 2-3 måneder,

og det finnes veldig mange fine leiligheter som ikke trenger oppussing, har ok størrelse og "grei" pris. Grunnen til at jeg var på så mange visninger var hovedsaklig at jeg var litt kresen på beliggenhet.

 

Som regel er det ikke skyhøy husleie på leiligheter med mindre du kjøper innskuddsleilighet, og det er det vel ingen som er oppegående som gjør?

Lenke til kommentar
Må bare gjenta meg selv jeg da.. Det virker ikke som du følger spesielt godt med. Jeg har akkurat kjøpt en ny leilighet på 70 m2 og den kostet i overkant av 2 mill. I tillegg er den nyoppusset. Jeg var nok på 5-6 visninger hver helg i 2-3 måneder,

Nå spesifiserte han at prisene var for den mest snobbete vestkanten, og da stemmer de relativt godt. Så lenge ikke man skal bo der eller midt i sentrum trenger det ikke være så uoverkommelig dyrt å bo i Oslo.

Lenke til kommentar
Nå spesifiserte han at prisene var for den mest snobbete vestkanten, og da stemmer de relativt godt. Så lenge ikke man skal bo der eller midt i sentrum trenger det ikke være så uoverkommelig dyrt å bo i Oslo.

8356782[/snapback]

Og så skrev han "Om du flytter litt i utkanten av Oslo, f. eks Røa får man jo en "ok" leilighet til kanskje 3 mill."

Søker du på finn.no i 5 minutter ser du fort at det ikke er riktig.

Lenke til kommentar

Maa bare si at jeg synes aa kalle 400.000 NOK i aarslonn som "hoyt" blir veldig galt. Etter skatt er det jo ikke akkurat mye igjen i Norge, vil ikke toppskatten slaa inn for 400'?

 

Du maa leve temmelig strukturert om du skal klare deg paa 250.000. Tror mye er hva du er vant til ogsaa - noen er vant til et noe hoyere forbruk enn andre.

 

Strengt tatt synes jeg ikke du kan kalle noe under 750 000 for saa fryktlig hoy lonn - men det spors jo hva du jobber med. Norge er tross alt et av de landene i verden hvor utdannelse lonner seg MINST.

Lenke til kommentar
Maa bare si at jeg synes aa kalle 400.000 NOK i aarslonn som "hoyt" blir veldig galt. Etter skatt er det jo ikke akkurat mye igjen i Norge, vil ikke toppskatten slaa inn for 400'?

 

Du maa leve temmelig strukturert om du skal klare deg paa 250.000. Tror mye er hva du er vant til ogsaa - noen er vant til et noe hoyere forbruk enn andre.

 

Strengt tatt synes jeg ikke du kan kalle noe under 750 000 for saa fryktlig hoy lonn - men det spors jo hva du jobber med. Norge er tross alt et av de landene i verden hvor utdannelse lonner seg MINST.

8392900[/snapback]

 

Spørs jo helt om du har lån eller ikke. En person uten lån og med lave leie kostnader klarer seg veldig fint på 250'.

 

Har man 750' i året kan man ta seg råd til temmelig masse og er veldig høy lønn.

Lenke til kommentar
Du sitter jo ikke nodvendigvis igjen med saa fryktlig mye etter at stat, kommune og by har fatt sitt...

8393527[/snapback]

 

Tja, jeg er ikke helt enig. Selv tjener 360k i året i grunnlønn (litt over 400k med overtid). Jeg har leilighet til 2 mill(1.9 lån), studielån på 100k og i ferd med å kjøpe en bil til 350k med full finansiering. Får totalt 2.4 mill i lån når bilen er kjøpt. Har ikke god råd etter dette og får ikke råd til å kjøpe dyre ting i første omgang, men alikevel råd til å feste hver helg, dra ut på byen o.s.v. Så vil si at jeg lever veldig fint.

 

Synes en at man har dårlig råd hvis man har 400k så er man rett og slett bortskjemt. Selvfølgelig får man ikke råd til alt i livet med 400k, men man lever veldig bra.

 

PS: Jeg er alene og har ikke noe i sikkerhet hos verken foreldre eller noe slikt. Så alt av utgifter går på meg alene.

Endret av Lambada
Lenke til kommentar
Selv tjener 360k i året i grunnlønn (litt over 400k med overtid). Jeg har leilighet til 2 mill(1.9 lån), studielån på 100k og i ferd med å kjøpe en bil til 350k med full finansiering.

Og dere som ikke har råd til leilighet nå kan bare vente noen år til renta har steget litt og arbeidsmarkedet blir litt dårligere, så blir det nok av billige leiligheter å få.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar
Maa bare si at jeg synes aa kalle 400.000 NOK i aarslonn som "hoyt" blir veldig galt. Etter skatt er det jo ikke akkurat mye igjen i Norge, vil ikke toppskatten slaa inn for 400'?

 

Du maa leve temmelig strukturert om du skal klare deg paa 250.000. Tror mye er hva du er vant til ogsaa - noen er vant til et noe hoyere forbruk enn andre.

 

Strengt tatt synes jeg ikke du kan kalle noe under 750 000 for saa fryktlig hoy lonn - men det spors jo hva du jobber med. Norge er tross alt et av de landene i verden hvor utdannelse lonner seg MINST.

8392900[/snapback]

 

Alt avhenger av hva en sammenlikner med. heter jo at alt er relativt. neste år er jeg ferdig med 3 årig bachlorgrad i økonomi og administrasjon.

Jeg kan forvente en årsinntekt på rundt 300 000 kr (bor 30 minutter unna Oslo, så har mange jobber å velge mellom sånn sett)

 

Min plan for leilighet er å spare fastlønn + det jeg har nå i noen få år, så flytte ut. Men om jeg skal flytte så flytter jeg til steder rundt Oslo og ikke i sentrum. Så nei, alt er nok mulig, det bare avhenger av prioriteringer osv :)

Lenke til kommentar
Selv tjener 360k i året i grunnlønn (litt over 400k med overtid). Jeg har leilighet til 2 mill(1.9 lån), studielån på 100k og i ferd med å kjøpe en bil til 350k med full finansiering.

Og dere som ikke har råd til leilighet nå kan bare vente noen år til renta har steget litt og arbeidsmarkedet blir litt dårligere, så blir det nok av billige leiligheter å få.

8395513[/snapback]

 

EDIT: Misforsto posten litt. Trodde du skrev at jeg kom til å slite når renta økte. Hehe.

Endret av Lambada
Lenke til kommentar
Selv tjener 360k i året i grunnlønn (litt over 400k med overtid). Jeg har leilighet til 2 mill(1.9 lån), studielån på 100k og i ferd med å kjøpe en bil til 350k med full finansiering.

Og dere som ikke har råd til leilighet nå kan bare vente noen år til renta har steget litt og arbeidsmarkedet blir litt dårligere, så blir det nok av billige leiligheter å få.

8395513[/snapback]

 

Bundet boliglånet til 10 år på 5,5% ;)

8395625[/snapback]

 

var nok mer generelt tenkt, og jeg ser tankegangen. Normalt vil en jo selge ned når en ikke er i stand til å betjene det store en har kjøpt. Mitt håp er selvfølgelig at dette skjer en gang i løpet av de neste tre årene :)

Lenke til kommentar

Hvordan klarer du deg hvis du blir sagt opp og må ta en jobb med lavere lønn, eller ikke får noen ny på noen måneder? Dagpenger er ca 2/3 av tidligere lønn. Det er ikke sikkert det skjer med deg, men det kommer til å skje for mange i din situasjon, akkurat som det gjorde på slutten av 80-tallet.

Lenke til kommentar
Hvordan klarer du deg hvis du blir sagt opp og må ta en jobb med lavere lønn, eller ikke får noen ny på noen måneder? Dagpenger er ca 2/3 av tidligere lønn. Det er ikke sikkert det skjer med deg, men det kommer til å skje for mange i din situasjon, akkurat som det gjorde på slutten av 80-tallet.

8395640[/snapback]

 

hvem var den til?

For min del skal jeg ha leilighet til 1,2 mill, og lånet blir 700 000 kr, med den formuen jeg akkumulerer så kan jeg klare avdrag i 2 år uten å jobbe forutsatt at jeg da har samme rente.

Men jeg har sett den muligheten for mange som låner mer enn de kanskje evner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...