Gå til innhold

Noen med brukererfaninger til Nikon Coolpix S500?


Anbefalte innlegg

Mitt spørsmål er kort og godt om det finnes noen der ute med brukererfaringer med dette kameraet? Tenker på å kjøpe det, virket veldig bra ut i fra spesifikasjonene. Jeg har vært og tatt og følt på det, men siden dette kamera er såpass nytt så er det vanskelig å finne noen (forhandlere) med brukbar informasjon om kameraet.

 

Håper noen der ute kan hjelpe meg....

Endret av indienboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ute etter samme kamera. Har trålet nettet etter tester i flere uker, men uten resultat. Var lenge i tvil om jeg skulle gå for Canon IXUS eller Fujifilm, men synes spesifikasjonene til S500 var så bra at jeg nærmest har utelukket alternativene. Får håpe at testresultatene kommer tilbake positive

8346313[/snapback]

 

 

ja vi får gjøre det... Men det ser ikke ut som om noen har noe lurt å komme med.

Lenke til kommentar

Jeg er vel litt i samme båt som dere og vurderer også S500.

 

Noen av dere som har sett på/vurdert Fujifilm F40?

Hvilke butikker har fått inn S500? Bruker heller noen hundrelapper ekstra for å kunne tukle med kamera i butikk enn å kjøpe på nettet, så det hadde vært gøy å tukle litt med dem begge.. :p

Lenke til kommentar
Jeg er vel litt i samme båt som dere og vurderer også S500.

 

Noen av dere som har sett på/vurdert Fujifilm F40?

Hvilke butikker har fått inn S500? Bruker heller noen hundrelapper ekstra for å kunne tukle med kamera i butikk enn å kjøpe på nettet, så det hadde vært gøy å tukle litt med dem begge.. :p

8348869[/snapback]

 

 

For min del så synes jeg F40 blir litt for stor... Men jeg skjønner jo at det er mange fordeler med å øke størrelsen. Jeg har heller ikke funnet S500 i butikken enda, og de forhandlerene jeg har snakket med er heller ikke sikre på når de får den inn. Selv om alle sier at de burde ha fått den inn for lenge siden. Nikon S200 (lillebroren til S500) har jeg derimot tuklet med og den virket veldig solid.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ser ut til at den første testen av Nikon Coolpix S500 har dukket opp på nettet.

Får 4 stjerner av 5 mulige hos vnunet.

Konklusjonen er som følger:

Reviewing the S500’s pictures on a computer, daylight images reveal a nice even handling of exposure, slightly cool yet naturalistic colours, and the level of sharpness you’d expect from a budget compact – meaning that it can be improved in the image- editing software of your choice, but otherwise won’t disappoint.

 

Though pixel fringing is again in evidence – a line of differently coloured pixels between areas of high contrast – this is not uncommon and the S500 handles it better than most. However, some of our shots of blue skies took on a distinctly purplish hue.

 

Very possibly Nikon’s most attractive compact snapshot so far, there’s little to criticise here save for the fact that focusing could be even swifter and it’s around £50 dearer than those with similar key features.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Siden responsen ikke var så god for en måned siden (mest sannsynelig fordi kameraet ikke var så lett tilgjennelig på det tidspunket) så håper jeg på bedre respons denne gangen. Så mitt spørsmål er som det var for en måned kort og godt om det finnes noen der ute med brukererfaringer med Nikon Coolpix S500?

Lenke til kommentar

Har akkurat sett gjennom 417 bilder tatt av datteren min på 15. De er tatt uten noen tanker på "riktig" fotografering, hun har bare tatt bilder.

 

I tillegg har jeg har tatt noen få bilder av kjente motiv som jeg bruker for å teste optikk eller innstillinger på andre kameraer, og det ser bra ut.

 

Så, ut i fra min uhøytidelige test syntes jeg S500 er veldig bra.

 

Dette er et kamera jeg kjøpte til datteren min, skulle det vært til meg selv hadde det blitt en vurdering mellom P5000 og S500 når prisdifferansen ikke er større.

Lenke til kommentar
Har akkurat sett gjennom 417 bilder tatt av datteren min på 15. De er tatt uten noen tanker på "riktig" fotografering, hun har bare tatt bilder.

 

I tillegg har jeg har tatt noen få bilder av kjente motiv som jeg bruker for å teste optikk eller innstillinger på andre kameraer, og det ser bra ut.

 

Så, ut i fra min uhøytidelige test syntes jeg S500 er veldig bra.

 

Dette er et kamera jeg kjøpte til datteren min, skulle det vært til meg selv hadde det blitt en vurdering mellom P5000 og S500 når prisdifferansen ikke er større.

8597098[/snapback]

 

 

Dette skal være et kamera for kjæresten min som ikke akkurat er opptatt av optikk og ISO... Så jeg tror nok din "uhøytidelige test" treffer meg veldig bra. Kunne du gi meg noen tilbakemeldinger på hvordan "funksjon-hjulet" er å bruke... Har ikke sett et slik layout før og er litt skeptisk til hvor brukervennlig der. Hadde satt pris på en uhøytidelige test av dette også. :D

Lenke til kommentar

Jeg var ikke klar over at det hadde noe annet enn konvensjonell 4 veis multivelger eller hva det kalles når jeg bestilte det. Hadde bare sett det på bilder.

 

Ble litt overrasket med en gang, Litt uvant også, men veldig lett å finne ut av og bruke.

 

Kameraeieren (hun på 15) fikset det med en gang, minner jo om styringen på IPod.

 

Jeg har holdt på å teste litt nå og liker kamera bedre og bedre.

 

KAN ANBEFALES! (fortsatt veldig uhøytidelig test, men "grundig" utført)

 

Har sett inn et 4GB kort, og da er det litt over 1100 muligheter til gode bilder i beste kvalitet, i et veldig lite kamera!!

 

Lykke til!

 

Finnsen

Lenke til kommentar

Bortsett fra at jeg synes det er litt tregt på autofokusen, har jeg veldig gode erfaringer med S500 etter å ha tuklet litt med det i butikken.

 

Noe treg autofokus oppveies noe med meget rask utløserhastighet. Og jeg er kanskje i overkant kritisk når jeg kritiserer autofokusen, ettersom utløserhastigheten er så rask.

Lenke til kommentar

Deler dine synspunkter Afseth, autofokus kunne vært raskere. Reagerte ikke på det før du nevte det. Kommer vel av at S500 er langt bedre enn de vi har fra før.

 

Jeg har forøverig satt fokuspunktet til midtstilt, det blir litt forvirrende når kameraet alltid fokuserer på det objektet som er nærmest.

 

Det er også norsk meny på kameraet. Vet ikke hvordan det er på andre tilsvarende modeller, men 15 åringen synes det var "kult". De andre kompaktene vi har i huset har nemlig ikke det!

 

Finnsen

Lenke til kommentar

En funksjon jeg synes er litt merkelig er "rask oppstart". Du kan velge om kamera skal starte med engang, eller om det skal først vise ett oppstartsbilde før den er klar.

 

Den har også en annen tilkobling en alle andre USB lednigner jeg har fra før av så det blir nok til å bruke minnekortleser og da dukker en annen rar greie opp. La oss si at du har tatt bilde1.jpg, bilde2.jpg og bilde3.jpg. Du finner ut at du skal slette bilde2.jpg. Da blir du sittende igjen med bilde1.jpg og bilde3.jpg.

 

Fra andre kameraer har jeg vært vant til at den da ville døpt om bilde3 til bilde2.

 

Har ikke testet det altfor mye enda, men det virker som et veldig bra pek og klikk kamera.

Lenke til kommentar
Fra andre kameraer har jeg vært vant til at den da ville døpt om bilde3 til bilde2.
Så vidt jeg vet, er det ingen kamera som døper om nyere bilder, om du sletter et tidligere bilde. Det blir værende et "hull" der du har slettet et bilde, og det er jo bare positivt om du tenker på det. For hva om du av en grunn har notert filnavnet på et bilde, og når du har slettet et eller flere bilder, så stemmer plutselig ikke filnavnene lenger? Fryktelig tungvint :)
Lenke til kommentar
Fra andre kameraer har jeg vært vant til at den da ville døpt om bilde3 til bilde2.
Så vidt jeg vet, er det ingen kamera som døper om nyere bilder, om du sletter et tidligere bilde. Det blir værende et "hull" der du har slettet et bilde, og det er jo bare positivt om du tenker på det. For hva om du av en grunn har notert filnavnet på et bilde, og når du har slettet et eller flere bilder, så stemmer plutselig ikke filnavnene lenger? Fryktelig tungvint :)

8612954[/snapback]

 

Kanskje bare jeg som er sær da.. :p

Vet jeg også har et sært system for lagring av bildene hvor jeg har prefikset med noe unikt for den dumpen, deretter bildenr. slik at det blir noe som <prefiks>-0001, 0002, 0003 osv. Slik det blir med S500 vil det nå bli <prefiks>-0040, 0051, 0063 osv.

På D70'n virker det bra og det er vel faktisk det eneste kameraet jeg har overført rett fra minnekort og ikke brukt medfølgende programvare når jeg tenker etter. Uansett så er det ikke et kjempeproblem, bare noe jeg måtte henge meg opp i siden det ikke passet mitt bruk... ;). Virker ikke som om S500 kan stilles til å enten fortsette på videre på filnavn eller resette seg for hver format. Jeg har hvertfall ikke funnet den enda.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...