Gå til innhold

Viktigste personer i musikkhistorien


0000000000

Anbefalte innlegg

Chuck Schuldiner

Hvorfor det? Hvem er dette? Dette innlegget sier meg ingenting.

 

Chuck Schuldiner var vokalist, gitarist og låtskriver for death metal bandet Death. Han døde av hjernesvulst så altfor tidig. Jeg er enig i at han kan ha vært en viktig innflytelse på mange andre band. Han har blitt sammenlignet med Mozart mange ganger når det gjelder måten å produsere musikk på.

 

Men death metal er kanskje for "smalt" til å kunne inflyte hele musikk-kulturen. Han var en stor mann, og jeg elsker musikken han lagde, men jeg ville vært forsiktig med å nevne han ved siden av The Beatles og Bob Dylan. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Av produsenter innen hiphop; DJ Premier, Pete Rock, The Ummah, Large Professor, Dr. Dre, Madlib - for å nevne noen. Enkelt og greit fordi alle nevnte har hatt en eller annen form for innflytelse innen hiphop som mange liker.

 

Av MC's, eller rappere om du vil, innen hiphop; C.L. Smooth, Nas, Common, Guru, Phife Dog, Q-Tip, Trugoy the Dove fra De La Soul og ellers De La Soul generelt. Grunnen er den samme som ovenfor.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Veldig gamle:

 

Palestrina

Orlando di Lasso

 

Ikke fullt så gamle:

 

J.S. Bach

W.A. Mozart

L. van Beethoven

R. Wagner

Schönberg

Schostakovisch

 

Nyere folk:

Carlheinz Stockhausen

The Beatles

Miles Davis

 

Hvordan vil du si at Mozart og Beethoven var nyskapende? Mozarts musikk var jo ganske allment akseptert og "godkjent" i hans samtid, og var vel egentlig ganske "standard" Beethoven var heller ikke en type komponist som var spesielt nyskapende eller revolusjonerende. Men han var jo sentral i overgangen fra klassisismen, men i praksis og i realiteten gikk han vel egentlig bare over til noe som allerede var skapt?

Lenke til kommentar

Beethoven er definitivt verdt å nevne her. Hvordan kan du si noe annet? Hans evne til å bryte barrierer, og søke videre bak det som allerede eksisterte var uten tvil revolusjonerende, ikke bare som komponist, men som kunster generelt. Det er få romantiske komponister som kan sies å ikke være preget av Beethoven. Hvorfor skulle han dermed ikke nevnes i denne tråden?

Endret av Urmaker
Lenke til kommentar
Beethoven er definitivt verdt å nevne her. Hvordan kan du si noe annet? Hans evne til å bryte barrierer, og søke videre bak det som allerede eksisterte var uten tvil revolusjonerende, ikke bare som komponist, men som kunster generelt. Det er få romantiske komponister som kan sies å ikke være preget av Beethoven. Hvorfor skulle han dermed ikke nevnes i denne tråden?

 

Det er helt rett å nevne han blandt de største i musikkhistorien, men ikke DEN ALLER STØRSTE.

 

Egentlig tror jeg det er mulig å gi en person den rollen.

 

Hvis jeg skulle velge 1, per dags date, ville jeg nok si Wagner, for han er den første jeg tenker på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...