Gå til innhold

Viktigste personer i musikkhistorien


0000000000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eminem

8335975[/snapback]

Eminem hadde nok ikkje så mykje for sjølve rapkulturen å gjere, men vil definitivt sei at han opna HipHop for eit større publikum, og tilintetgjorde eit raseskille som skilte kvita utfrå rap osv. Og på den måten har bana veg for artister som kom/kommer seinere.

8336431[/snapback]

 

Ja,jeg valgte feil utrykk der egentlig :blush: Var mer det at han gjorde sjangeren langt mer utbredt, og som du sier gjorde den mer åpen for hvite.

 

For selve kulturen kan man vel nevne Mr.T(Som startet hele ideen om bling, som nå er så stort ;)), De La Soul, NWA, Sugarhill Gang og Tupac(selv om jeg ikke er noen stor fan selv).

Lenke til kommentar

Jeg mener Alice Cooper er en svært innflytelsesrik person i musikkhistorien. Den første til å innføre teater-lignende storylines på rockescenen.

Det var jo tross alt Alice Cooper som inspirerte Arjen Lucassen til å lage sine fantastiske rocke operaer

:love:

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Eneste grunnen til at 2pac blir sett på som så viktig, er at han døde. Hvis ikke han hadde dødd, tviler jeg sterkt på at han hadde hatt samme status som det han har nå.

8340466[/snapback]

 

Ja,er helt enig i det. Men på den annen side, så er det mange som ble påvirket av han og inspirert til å rappe. Det kommer nok til å komme enda bedre fram i fremtiden regner jeg med.

Lenke til kommentar

Elvis hadde selvsagt mye å si for pop- og rockmusikken som kom etter '60. Frank Sinatra har hatt sitt å si for vokalsjangeren, med albumene In the Wee Small Hours og Song for Swingin' Lovers. The Beatles satte spor i musikkhistorien første gang i '63, med albumet With the Beatles. Året etter kom de med albumet A Hard Day's Night, med coverlåten og "Can't Buy Me Love" som de to store hittene. Samme året kom The Rolling Stones' album The Rolling Stones, og de klarte bemerkelsesverdig nok å etablere seg i en tid med total Beatles-dominans. I '67 kom Pink Floyds The Piper at the Gates of Dawn, et album som var starten på en utrolig karriere. Siden vi snakker om viktige personer i musikkhistorien, må Syd Barret nevnes. Han sa i '71 "Jeg tror ikke det er lett å snakke om meg. Jeg har et svært uvanlig hode.". Dette gjenspeiler seg tydelig i old-school Pink Floyd. Hør på det, og du skjønner hva jeg mener.

 

Jimi Hendrix Experience kom i '67 ut med albumet Axis: Bold as Love. Jeg kan ikke skjønne annet enn at Hendrix må ha vært en utrolig inspirasjon for bort i mot samtlige gitarister som kom de neste årene. Med Electric Ladyland befestet han sin posisjon som gitarkonge. En annen brukbar gitarist har vi i Led Zeppelins Jimmy Page. Albumene Led Zeppelin I, II, III og IV er definitivt verdt å sette av noen timer for. Over på 70-tallet har vi det som regnes som verdens første heavy metal-plate: Black Sabbath, av åpenbart nok Black Sabbath. Selv har jeg mer sansen for Paranoid fra samme år, men begge fortjener å nevnes.

 

Det er så fantastisk mange navn som fortjener å nevnes i denne sammenhengen. Selv er jeg mest inne i rockehistorien, men det er jo tydelig hvilke personer som har vært med på å prege andre sjangere:

  • Aretha Franklin - Dagens soul- og R&B-sjanger hadde aldri vært den samme uten denne frodige dama.
  • Bob Marley - Jeg er ikke noen stor fan av reggae, men Bob Marley er ikke det verste man kan høre på innen den sjangeren.
  • Kraftwerk - Albumet Autobahn startet en ny era med elektronisk musikk. Jeg har sansen for Yello, og jeg ser ikke bort ifra at de har blitt inspirert av Kraftwerk.
  • Queen - Ingen forklaring trengs her, regner jeg med. De hadde vel så vidt jeg vet tidenes første musikkvideo også, i "Bohemian Rhapsody".
  • Sex Pistols - Tidenes særeste rockemusikk. De beviste at det gikk an å lage musikk med minimale kvaliteter, både når det gjelder med instrumenter og vokal.
  • Michael Jackson - Startet for alvor popeventyret i '70, da han sammen med familien kom ut med titler som "ABC", "I'll Be There" og "I Found That Girl", som alle gjorde det knallsterkt på den amerikanske billboard-lista. Kom senere ut som soloartist, med albumene Bad, History, Dangerous og Thriller. "Thriller" blir for øvrig alltid nevnt i toppen som tidenes musikkvideo, og det fullt fortjent.

I den norske musikkidustrien er det enklere å plukke ut artister. Vi har de Lillos på 80-tallet, med albumene Suser avgårde og Hjernen er alene. Dette er norsk rocks moderband. Vi har også Mayhem, et av ikke altfor mange kjente norske black metal-band. Motorpsycho kom i samme år som Lillehammer-OL ut med skiva Timothy's Monster, og satt standaren for hvordan norsk rock burde være. Sist, men ikke minst, er det abolutt nødvendig å nevne Odd Norstoga. Hvem kan finne et bedre eksempel på en norsk spellemann enn mannen fra Telemark?

Lenke til kommentar

I nyere tid har du jo: Elvis Peresley og Bill Haley og Buddy Holly som gjorde bane for rocken til å gjøre sitt inntog. Ellers må vi ikke glemme The Beatles og Pink Floyd for den psykedeliske rocken. Den hardere rock kom vel med Led Zeppelin, Queen, og acdc. På technofronten kan vi vel heller ikke glemme Pet shop boys og dem derre. I norsk rock er det nok mye Jokkefar og Dumdumbois. I norsk grand prix (som snart sikkert blir en egen sjanger) kan vi jo for all del nevne Jahn Teigen, Inger Elisa Rip Dahl, Bobbysockus osv.

Lenke til kommentar
Eneste grunnen til at 2pac blir sett på som så viktig, er at han døde. Hvis ikke han hadde dødd, tviler jeg sterkt på at han hadde hatt samme status som det han har nå.

8340466[/snapback]

 

Pølsevev. 2pac lagde jævlig kul musikk som hadde variert og bra innhold. Hør deg igjennom greatest hits albumet før du hevder at hans status kun baseres på hans død. Han satte den elendige behandlingen av folk i ghettoen på dagsorden. I tillegg var han et lyrisk geni (har lest både dikt og lyrikk av han), han hadde en rappestemme som var helt særegen. En stemme som kunne utrykke både desperasjon og glede.

Lenke til kommentar

Den første jeg tenker på, og det er ikke en som er blant mine favoritter, er Bob Dylan. Ja, jeg tror faktisk han skal ha mye av skylda for den moderne popmusikken.

Og vi vet videre at slutten av sekstitallet er den moderne pop og rock-musikks vugge. Hvilke av bandene som var først ute med visse lydbilder er vanskelig å si. Jeg har hørt gjennom mange obskure plater fra den tiden som kan minne om både Piper at the Gates of Dawn og Srgt. Pepper.., men som kom litt tidligere.

Pink Floyd, og da den store gitaristen David Gilmour, som faktisk er blant mine favoritter, har fått skylda for å lage den første metallåten med navn "Nile Song".

 

Setter også en knapp på The Shadows som introduserte oss for piggtrådmusikk og Elvis Presley samt The Beatles for inspirasjon til nyere band.

 

Men Bob dylan, han har vært involvert i og inspirert til mye.

Man må heller ikke glemme Frank Zappas fantastiske album fra 60-tallet.

 

Edit: Produsenter skal også ha noe av skylden. Bob Ezrin og igjen Frank Zappa må nevnes.

 

Av norsk musikk må norges store rockeband fra 70-tallet, Titanic, nevnes.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Gjest member-101642
Jeg vil si Joachim Nielsen og Michael Krohn..De har gjort en hel masse for Norsk Rock synes nå jeg..

8334219[/snapback]

 

Kjartan Kristiansen også. De tre gav norsk rock et nytt ansikt. Ellers så har jo Pink Floyd, Led Zeppelin og Beatles vært betydningsfulle for musikken.

Lenke til kommentar
Men Bob dylan, han har vært involvert i og inspirert til mye.

8348439[/snapback]

Slenger meg på den. Han brøt på ein måte nokre grenser, mtp lengde på sanger, innhold osv, mener han er svært viktig innenfor historien til musikk generelt, ikke bare rock.

Bare det faktum at han gikk frå en rimelig kjent folkesanger til å skrive "Like a rolling Stone", ofte karakterisert som den beste rocke-låta of all times, er en stor bragd.

Lenke til kommentar
Men Bob dylan, han har vært involvert i og inspirert til mye.

8348439[/snapback]

Slenger meg på den. Han brøt på ein måte nokre grenser, mtp lengde på sanger, innhold osv, mener han er svært viktig innenfor historien til musikk generelt, ikke bare rock.

Bare det faktum at han gikk frå en rimelig kjent folkesanger til å skrive "Like a rolling Stone", ofte karakterisert som den beste rocke-låta of all times, er en stor bragd.

8349703[/snapback]

 

Har hört at det var han som inspirerte Beatles/Lennon å skrive politiske tekster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...