Gå til innhold

Hvordan skal det kjøres her? (bilde inkl.)


Rognalf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ingen spesifikk rekkefølge det skal kjøres

8630033[/snapback]

 

Dette er selvsagt helt riktig! Slike situasjoner er det mange av i trafikken hver eneste dag - derfor må man ganske riktig samarbeide med øyekontakt, fart osv. Alle har vikeplikt for hverandre og derfor må en eller annen ta initiativ til å kjøre først. Ikke mer komplisert enn det.. Derfor blir riktig svar på oppgaven at alle har vikeplikt for hverandre. Samme prinsipp som når man kjører mot en innsnevring i vegen der det bare er plass til en bil om gangen (innsnevring på begge sider). En av førerne må nødvendigvis kjøre først - normalt den som er nærmest eller den som kommer i størst fart. Egentlig litt irriterende situasjoner dette, særlig når alle stopper opp og bare ser på hverandre. Det er med andre ord helt umulig å gi en fasit på hvilken rekkefølge det skal kjøres i - ganske enkelt fordi det ikke finnes en fasit når alle har vikeplikt for hverandre..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg holder på å ta en test på zensor.no, som er langt bedre enn teoriproven.no. Dessverre skjønner jeg ikke hvordan det skal kjøres på dette bildet. Greit nok, svaret på hvem som har vikeplikt er greit, det er jo alle, siden alle får noen på sin høyre side. Men hvordan skal det da kjøres?

 

vikeplikt.png

8333400[/snapback]

 

 

 

 

 

 

Hei folkens!

 

Ja rekkefølgen er B A C..

Ja alle har i teorien vikeplikt for alle...

 

men i praksis...

 

Siden C kommer fra tverrgående vei, blir C kjørende til sist, da dette skaper mest flyt i trafikken..

 

A må vente på B grunnet at A kommer til å krysse banen til B...

 

Er ingen klare regler for dette som jeg kommer på i farten...

 

Mvh Trafikklærer

Lenke til kommentar
Har lært at i fastlåste situasjoner er det den som tar initiativet først som skal kjøre.

8768023[/snapback]

 

 

Helt riktig at noen må jo ta initiativet... men kjedelig om alle plutselig gjør det;) så letteste er om man stort sett følger en slik rekkefølge...

 

en slik situasjon ville jo aldri skjedd, om man hadde klart å lese hva som var på vei til å skje, og at da bil B bare kjører...

Lenke til kommentar
en slik situasjon ville jo aldri skjedd, om man hadde klart å lese hva som var på vei til å skje, og at da bil B bare kjører...

8778458[/snapback]

Hæ? Det skjer jo kvar einaste dag. :dontgetit:

8778921[/snapback]

 

 

jaaa.. det skjer ofte... men ville ikke skjedd om vedkommende i bil B hadde sett situasjonen 2 sek før... og løst hele...

Lenke til kommentar
Slike kryss ser man SVÆRT sjeldent... Og sannsynligheten for at akkurat 3 biler kommer fra hver sin vei er utrolig liten...

8789509[/snapback]

Jeg har tre slike kryss mellom meg og jobben. Om morgenen og ettermiddagen står det biler i kø i alle retninger, så jeg vil si at slike situasjoner oppstår hele tiden, T-kryss uten skiltet vikeplikt finnes overalt i sentrale strøk rundt om i landet.

 

Som sagt over så har alle vikeplikt for hverandre, så folk må sørge for å ta initiativ til å kjøre om det stopper opp. Så snart en gjør det vil resten løse seg om høyreregelen følges.

 

"Tverrgående vei" osv... er uinteressant, blir det sammenstøt her er det kun høyreregelen som vil avgjøre skyld, og er det mer enn en part blir det vanskelig å gi noe annet enn skyldeling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvordan hadde det løst noe som helst om personen på mopeden hadde sett situasjonen tidligere?

Skulle han bare turet rett fram og fått personbilen i sida?

8798409[/snapback]

Han hadde ikke trengt å stoppe helt opp. Jeg gjør det slik ofte, ser at det kommer til å låse seg, ser jeg at ingen av dem kjører får jeg øyekontakt og kjører rolig forbi.

Lenke til kommentar

Man ser etter reaksjon fra førerne i de andre bilene, har ikke sjåføren sett deg så vil han mest sansynlig ikke stanse heller og eventuelt selv forbryte seg mot andre han har vikeplikt mot.

Om du ikke har skjønt det enda så er det ikke øyeundersøkelse det dreier seg om men en bekreftelse på at man er sett og kanskje en reaksjon på om vedkommende har tenkt og kjøre eller vente.

Vanskeligere er det ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...