Gå til innhold

Vista vil ikke installere driver til delt skriver


Anbefalte innlegg

Forsøker å installere driver på en laptop med Vista til en delt nettverksskriver.

 

Har ett lite hjemmenettverk med Vista på laptop koblet til en trådløs router. Skriveren (Canon Pixma 4000) jeg kobler til er koblet til en stasjonær via usb. Det går greit å skrive ut fra en annen laptop med Winxp. Den fungerer altså greit fra før med maskiner som har XP.

 

Vista finner skriveren i "arbeidsgrupper", men får ikke koblet til - får meldingen: "for å bruke den delte skriveren må jeg installere skriverdriveren på datamaskinen". Når jeg så klikker på knappen "installer driver" så henger det til jeg får feilmeldingen "Skriverer (svarer ikke)" og ingen installasjon starter.

 

Til slutt får jeg feilmeldingen "Windows kan ikke koble til skriveren, angitt utskriftsovervåker er ikke kjent".

 

Har også forsøkt å gå inn i kontrollpanel >> skrivere - og installert Pixma som ny skriver. Jeg får da bare valget om å benytte LPT1 og andre porter, ikke nettverksskriver. Når jeg i kontrollogdelingssenter velger å installere nettverksskriver får jeg samme problem som nevnt overfor. Ingen installasjon starter. Blæ!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Speak of the devil... Akkurat samme som jeg hadde problem med i går. Har dessverre ikke funnet noen løsning. Har prøvd samme løsning som deg, men med samme resultat. Har en laptop som tidligere hadde XP MCE på, og det fungerte fint under det OSet. Nå som jeg har lagt inn Vista Homer Premium, så får jeg samme problem som du beskriver. Kjører samme opplegg som deg med skriver koblet til stasjonær pc via usb og tråløst nett. Er forøvrig en Canon Pixma MP500 jeg har. Si ifra dersom du finner løsning på dette!

Lenke til kommentar

Henger meg på denne tråden jeg og. Det finnes andre tråder om samme, og det virker som mange har dette problemet.

Sitter selv med samme problem med en printer koblet til en Win2003 server som alltid har fungert i alle OS, men ikke i Vista.

Får bare opp masse rare feilmeldinger når jeg prøver å koble den på.

Lenke til kommentar

Hei, mulig dette kan hjelpe, lykke til.

******************************

 

Hvordan kan jeg installere skriverdriverne og -programvaren (InkJet SFP) for Windows Vista?

 

CD-ROM versjon 2.0 eller nyere

CD-ROM-versjon som er eldre enn versjon 2.0, eller ingen CD-ROM

 

 

(Merk)

Hvis du ikke er sikker på hvilken type CD-ROM du har, kan du klikke her.

 

Hvis CD-ROM-versjonen som fulgte med denne maskinen, er versjon 2.0 eller nyere, installerer du driverne og programvaren fra den.

 

MERK:

Før du oppgraderer datamaskinens operativsystem fra Windows XP til Windows Vista, må du avinstallere Canon-programvaren for XP som allerede er installert. Oppgrader deretter operativsystemet til Windows Vista, og installer programvaren for Windows Vista.

Hvis du allerede har oppgradert datamaskinens operativsystem til Vista før du avinstallerer programvaren for XP, kan du se den aktuelle informasjonen nederst på denne siden.

 

<Installeringsprosedyrer>

 

Sett inn CD-ROMen som fulgte med denne maskinen, i CD-ROM-stasjonen. (Se illustrasjon A nedenfor.)

(Illustrasjonen nedenfor viser alternativet for iP4300. Modellnavnet varierer avhengig av skrivermodellen.)

 

 

Beskrivelse av [ 1 ]: modellnavnet du bruker

Beskrivelse av [ 2 ]: 2.0 eller nyere

 

 

 

Installeringsvinduet vises.

 

(Merk)

Hvis CD-ROMen ikke starter automatisk, velger du Min datamaskin på Start-menyen, og deretter klikker du på CD-ROM-ikonet.

 

 

Klikk på Enkel installering (Easy Install) eller Tilpasset installering (Custom Install).

 

 

Installeringen starter. Følg instruksjonene på skjermen for å fortsette installeringen.

Toppen av siden

Når du vil installere driveren og programvaren ved hjelp av en CD-ROM som er eldre enn versjon2.0, eller når du ikke har en CD-ROM.

 

Hvis versjonen av CD-ROMen som fulgte med skriveren, er eldre enn versjon 2.0, må du laste ned driveren og programvaren fra Canons webområde og installere dem.

 

MERK:

Før du oppgraderer datamaskinens operativsystem fra Windows XP til Windows Vista, må du avinstallere Canon-programvaren for XP som allerede er installert. Oppgrader deretter operativsystemet til Windows Vista, og installer programvaren for Windows Vista.

Hvis du allerede har oppgradert datamaskinens operativsystem til Vista før du avinstallerer programvaren for XP, kan du se den aktuelle informasjonen nederst på denne siden.

 

Last ned den nyeste driveren og programvaren fra Canons webområde, og installer dem.

 

 

 

(Merk)

Hvilken programvare du kan bruke, varierer avhengig av hvilken maskin du bruker.

 

 

Toppen av siden

 

Sist oppdatert: 22-Mar-07

Lenke til kommentar

Kommer en til her:

 

 

Denne delen gjelder for produktene som er oppført nedenfor. Disse kan brukes med Windows Vista.

Du må installere programvaren for Windows Vista hvis du skal bruke produktet med Windows Vista.

 

Aktuelle modeller:

PIXMA iP1000, PIXMA iP1500, PIXMA iP2000, PIXMA iP3000, PIXMA iP4000, PIXMA iP4000R, PIXMA iP5000, PIXMA iP6000D, PIXMA iP8500, SELPHY DS700, i250, i255, i320, i350, i355, i450, i455, i470D, i475D, i550, i560, i6100, i6500, i70, i80, i850, i860, i865, i900D, i905D, i9100, i950, i960, i965, i990, i9950, S200, S200SPX, S300, S330, S500, S520, S530D, S630, S6300, S750, S820, S820D, S830D, S900, s9000

 

[ Programvare for Windows Vista ]

 

1. Skriverdriver

 

Siden skriverdriveren for dette produktet er forhåndsinstallert i Windows Vista, kan du bruke dette produktet bare ved å koble det til en Windows Vista-maskin.

Det er imidlertid ikke sikkert at utskrift utføres helt som det skal, i denne situasjonen.

Hvis det er tilfellet, må du installere tilleggsmodulen for skriverdriver (Windows Vista) når du har lastet den ned fra senteret for programvarenedlasting.

2. Easy-PhotoPrint / Easy-PhotoPrint Pro / CD-LabelPrint for Canon / Oppsettverktøy / Verktøy for minnekort / IJ Network Tool / LAN-driveroppsett

 

Du kan laste ned programvaren for Windows Vista fra senteret for programvarenedlasting.

Hvilke programvareversjoner som støttes, varierer avhengig av modellen.

 

[ Hvor kan du laste ned programvaren fra? ]

 

Programvaren for 32- eller 64-bitersversjonen av Windows Vista kan lastes ned fra Canons senter for programvarenedlasting. Klikk her for å laste ned programvaren.

 

[ Merk ]

 

 

Programvaren for Windows XP kan ikke brukes under Windows Vista.

Hvis programvaren for Windows XP er installert i Windows Vista, må du slette den før du installerer programvaren for Windows Vista.

Hvis du skal oppgradere operativsystemet fra Windows XP til Windows Vista, må du slette programvaren for Windows XP først, oppgradere operativsystemet til Windows Vista og deretter installere programvaren for Windows Vista.

Tilbake til toppen

 

Denne delen gjelder for produktene som er oppført nedenfor. Disse kan brukes med Windows Vista.

Du må installere programvaren for Windows Vista hvis du skal bruke produktet med Windows Vista.

Lenke til kommentar

Oljeonny, det der hjelper ikke.

 

Jeg forsøkte med en gang å installere nye drivere. Gikk inn på Canon website og lastet ned nyeste Vista drivere for Pixma skriveren. Som beskrevet i første post får jeg da valg å sette den opp mot en lokal port. Ikke sjans å få den som nettverkskriver. :no:

 

Fint om noen poster en løsning på dette om det dukker opp.

Lenke til kommentar

Funnet en midlertidig løsning på problemet. Får fortsatt feilmelding, men får skrevet ut! Feilmeldingen kan fjernes.

 

Jeg gjorde slik: Først på min XP PC med skriveren tilkoblet i "skrivere" endret navn til et annet enn opprinnelig. Gav nytt navn "iP4000". Av en eller annen grunn vil ikke dette virke med samme printernavn på begge pc`er.

 

I Vista gå til kontrollpanel - skrivere og velg legg til ny skriver. Velg lokal skriver (ikke nettverkskriver) og velg opprett ny lokal port - skriv inn full nettverksadresse til skriveren (f.eks: \\XPmaskin\\CanonPiX) i popupvinduet for adressen til lokal port. Velg videre installer ny driver for å tvinge utskifting av eksisterende driver og velg skriveren fra lista som dukker opp...

 

Når jeg så skriver ut noe fra word eller noe annet program, så får jeg igjen meldingen om å installere driveren - jeg valgte installer - og samme manglende installasjon respons. Men etter å ha forsøkt utskrift et par ganger med samme feilmelding - så valgte jeg å krysse av i "ikke vis denne meldingen igjen". På skriveren lå brått alle testdokumentene jeg hadde forsøkt å skrive ut.

 

Nå kan jeg skrive ut perfekt fra Vista til skriveren som er koblet til XP datamaskinen. Men jeg får ikke opp styringsprogrammet til skriveren og heller tilbakemelding fra styreprogrammet om at skriveren er tom for papir. Mulig andre feilmeldinger ikke kommer frem også?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Men jeg har kun en vista, på min bærbare.. Den stasjonære som er tilkoblet skriveren har XP Pro. Er det ingen løsninger rundt dette??

 

Får dessuten ikke brukt tegnene \\ i skriver port, ip eller noe der inne.. Slik som \\XPmaskin\CanonPiX

 

Vurdere å legge tilbake XP på den bærbare

Endret av Razormail
Lenke til kommentar

Fant ut av dette.. Kjørte XP Home på den pcen som har skriveren tilkoblet. Problemet var at Vista ikke fikk riktig tilgang til spool mappa på XP pcen.

 

Måtte gå inn i safe mode på XP pcen å endre tillatelsene på denne mappa.

Funke som bare det nå :)

 

Fant fremgangsmåten på windows sine hjelp sider..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har en HP fotosmart C6180, som står i et trådløst nettverk. Hadde ingen problemer med å instalere driverne på min bærbare med Vista. Lasta ned siste drivere på HP sin side. Fungerte med en gang. Har en stasjonær i nettverket med XP. Måtte ikke gjøre noe som helst for å få et til å virke.

Lenke til kommentar

Har logget inn i safe mode, og gitt alle brukere som var der (+ at jeg la til "Gjest") ALLE rettigheter på mappa c:\windows\system32\spool. Det fungerer ikke enda? Jeg finner skriveren når jeg søker etter den på vista-pcen, legger til, trykker på at jeg vil installere drivere, og så får jeg opp "Windows kan ikke koble til skriveren. Angitt utskriftsovervåker er ikke kjent"...

 

Har en Canon MP500 forøvrig ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har samme problemet på jobb. Med rundt 30 skrivere som popper opp å maser om driver HVER GANG jeg logger på, er dette meget irriterende.

 

Joda, de fleste er installert å fungerer, men kommer alltid opp at jeg må hive inn driver for å bruke en god del av de.

 

Tingen er, jeg har ikke bruk for de! Bruker stort sett kun 1 eller 2 av skriverene jeg har tilgang til på kontoret.

 

Krysser av for at den ikke skal spørre igjen, men det gjør den.

 

Ingen måte å deaktivere "finneskriveråmaseomdriver" funksjonen? Jeg får tildelt skrivere via logonscript, men regner med dette logonscriptet må forandres en del for å støtte vista... ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Fant ut av dette.. Kjørte XP Home på den pcen som har skriveren tilkoblet. Problemet var at Vista ikke fikk riktig tilgang til spool mappa på XP pcen.

 

Måtte gå inn i safe mode på XP pcen å endre tillatelsene på denne mappa.

Funke som bare det nå :)

 

Fant fremgangsmåten på windows sine hjelp sider..

8723748[/snapback]

 

Hva med å gi en link til den siden du refererer til?!?!?! Virker ikke til meg å dele spool mappen, det er noe mer spesifikk du må ha gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...